Auto 230TE vm87
Toiminut moitteettomasti aiemmin, virtalukon pohjassa tiesin olevan ripauksen väljää, auton ollessa käynnissä piti kääntää milli takaisinpäin avainta jotta tuuletin meni päälle. Tämä niin kauan kuin muistan.
Sähköikkunat toimivat vain kun avain on käännetty (käsittääkseni pitäisikin näin juuri)
Nykytilanne:
Kolmisen päivää sitten virta-avain ei enää suostunut kääntymään kunnolla. Poistin lukkopesästä suurimman osan avaimentunnistuslevyistä joten auto toimi millä tahansa avaimella.
Toissapäivänä auto ei enää lähtenyt yhtäkkiä käyntiin lainkaan, oletin sen johtuvan virtalukosta. Hhyvin pitkän taistelun jälkeen sain lukkopesän irti (tappitekniikka ei auttanut, lukitussokka oli jumittanut koko paskan).
Kävin nyt ostamassa motonetistä uuden lukkopesän sekä virtalukonpohjan. Uudella virtalukon pohjalla sama vika, ei starttaa.
Virtalukon pesää en asentanut koska vanha oli niin jumissa että se irtiporatessa meni se pesän ja pohjan välinen tappikin paskaksi, virtalukon pohja kuitenkin toimii ihan hyvin siitä suoraan käännettynäkin.
Ei starttaa tarkoittaa käytännössä sitä, että kun vääntää starttaamaan, bensapumppu? huutaa kyllä kovaa, mutta mitään muuta ei tapahdu. Kerran kuulin moottoritilan suunnasta solenoidimaisen naksahduksen, mutta ei siltikään pyörittänyt starttia.
Sulakkeet on tsekattu mikäli niitä ei ole muita kuin sulakerasiassa olevat.
Sitten vielä ne sähköoutoudet joita on ilmennyt nyt starttiongelman myötä: Kuskin ikkuna sulkeutuu ja aukenee sähköllä, on virtalukko sitten tilassa 0 tai I tai II. Apukuskin ikkuna taas ei aukea lainkaan. Niin ja bensapumppu huutaa huomattavasti kovempaa kuin ikinä ennen, joskin ääni vaimenee/tilapäisesti lakkaa jos painaa apukuskin ikkuna alas nappia (joka ei ikkunaa kuitenkaan liikuta).
Niin ja autoa tosiaankin voi ajaa huoletta jos käynnistää mäkistartilla, ei vaan kannata sammuttaa tasaisella

Olisiko arvon asiantuntijoilla ajatuksia, alkaa olla aika toivoton fiilis kun nyt yhtäkkiä nuo sähkötkin sekaisin, voiko joku oikosulku tehdä moista?