W124 ei starttaa, ohessa sähköoutouksia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
scoffer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 28.06.2009 01:16

W124 ei starttaa, ohessa sähköoutouksia

Viesti Kirjoittaja scoffer »

Taustoja:
Auto 230TE vm87
Toiminut moitteettomasti aiemmin, virtalukon pohjassa tiesin olevan ripauksen väljää, auton ollessa käynnissä piti kääntää milli takaisinpäin avainta jotta tuuletin meni päälle. Tämä niin kauan kuin muistan.
Sähköikkunat toimivat vain kun avain on käännetty (käsittääkseni pitäisikin näin juuri)

Nykytilanne:
Kolmisen päivää sitten virta-avain ei enää suostunut kääntymään kunnolla. Poistin lukkopesästä suurimman osan avaimentunnistuslevyistä joten auto toimi millä tahansa avaimella.

Toissapäivänä auto ei enää lähtenyt yhtäkkiä käyntiin lainkaan, oletin sen johtuvan virtalukosta. Hhyvin pitkän taistelun jälkeen sain lukkopesän irti (tappitekniikka ei auttanut, lukitussokka oli jumittanut koko paskan).

Kävin nyt ostamassa motonetistä uuden lukkopesän sekä virtalukonpohjan. Uudella virtalukon pohjalla sama vika, ei starttaa.
Virtalukon pesää en asentanut koska vanha oli niin jumissa että se irtiporatessa meni se pesän ja pohjan välinen tappikin paskaksi, virtalukon pohja kuitenkin toimii ihan hyvin siitä suoraan käännettynäkin.

Ei starttaa tarkoittaa käytännössä sitä, että kun vääntää starttaamaan, bensapumppu? huutaa kyllä kovaa, mutta mitään muuta ei tapahdu. Kerran kuulin moottoritilan suunnasta solenoidimaisen naksahduksen, mutta ei siltikään pyörittänyt starttia.

Sulakkeet on tsekattu mikäli niitä ei ole muita kuin sulakerasiassa olevat.

Sitten vielä ne sähköoutoudet joita on ilmennyt nyt starttiongelman myötä: Kuskin ikkuna sulkeutuu ja aukenee sähköllä, on virtalukko sitten tilassa 0 tai I tai II. Apukuskin ikkuna taas ei aukea lainkaan. Niin ja bensapumppu huutaa huomattavasti kovempaa kuin ikinä ennen, joskin ääni vaimenee/tilapäisesti lakkaa jos painaa apukuskin ikkuna alas nappia (joka ei ikkunaa kuitenkaan liikuta).

Niin ja autoa tosiaankin voi ajaa huoletta jos käynnistää mäkistartilla, ei vaan kannata sammuttaa tasaisella :P

Olisiko arvon asiantuntijoilla ajatuksia, alkaa olla aika toivoton fiilis kun nyt yhtäkkiä nuo sähkötkin sekaisin, voiko joku oikosulku tehdä moista?
scoffer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 28.06.2009 01:16

Viesti Kirjoittaja scoffer »

Päivitystä sen verran, että aparin ikkuna olikin vain jumissa. Siitä huolimatta molemmat ikkunat aukeavat ja sulkeutuvat silloinkin kun virrat pitäisivät olla poissa.

Akusta mitattuna voltteja oli myös 12,5V joten ei pitäisi olla siitäkään kiinni.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Onko testatessa ollut ovi auki?
Mersustailiin kuuluu se, että ikkunat toimivat oven auki ollessa.
Ei tarvitse tunkea avainta takaisin virtalukkoon, jos on parkkeerauksen jälkeen unohtunut ikkuna auki. 8)
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
scoffer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 28.06.2009 01:16

Viesti Kirjoittaja scoffer »

Ei ole ollut mikään ovi auki, enkä ainakaan muista että minulla moinen ominaisuus olisi ikinä toiminut edes :(

Korjaus.
Tuosta se muuten olikin tuo sähköikkunoiden omituisuus kiinni.
Kävin paiskaamassa kaikki ovet kiinni uudestaan niin ei enää ikkunat auenneet, jonkin oven mikrokytkin siis vain aiheutti tuon.

Nyt olen nostanut auton ylös (aika vähän, mutta ei mahdollisuutta enempään) ja koitan alkaa starttia tutkimaan, en keksi enää muuta syytä käynnistymättömyydelle.
scoffer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 28.06.2009 01:16

Viesti Kirjoittaja scoffer »

Päivitystä tilanteeseen. Vika on ilmeisesti startissa, tarkempaa en vielä tiedä, mutta yhdistin startin navat, kipinöitä tuli ja jossakin surisi niin pirusti (bensapumppumainen surina) mutta moottoria se ei lähde pyörittämään.

Tarkempi tutkinta sitten kun saan rakennettua jotkin pukit joille auton saa ajettua, on harvinaisen veemäisessä paikassa tuo startti.
Avatar
p3h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 15.08.2004 23:51

"Puuautosta" apu löytyi

Viesti Kirjoittaja p3h »

Vaimokulta soitteli yhten aamun kotiin työnsä pihalta sanoen "ettei starttaa".
Eikun köysi mukaan ja 80 kilsan päähän katsomaan että startin sähkömoottori toki pyörii, vaan ei mene liike koneelle asti.

Hinattiin 124.125 käyntiin ja kotiin ajettuani soittelemaan parille huollolle.
Pelottelivat perusteellisesti uuden startin hinnalla ja kertomalla vanhan korjauksen olevan kannattamatonta, kallista ja kaikkee...

Silloin päätin että rahastus loppuu nyt.

Kosla pihalla pukeille, akkumiinus irti, ilmamputsarin koppa pois, johdot irti startista ja auton alle. Moottorin pohjamuovi pois ja pikku ähellyksen kera kaksi vaivaista kiinnityspullttia irti (sieltä tippuu somasti vesi just simmun kohtaan kun sihtailee sateessa niitä pultin kantoja) sekä starttimutikan pois-pujottelu alakautta.

Purin startin olkkarin pöydällä ja kuvassa näkyy mitä se oli syöny.
Planeettapyörästön ulkokehä oli ihan muusina.


Startin kupeessa on osanumero jolla googlasin lukemattomia paikkoja läpi. Ja se oikea (passeli) oli Woodauto.com
ja tässä se osa joka oli säpäleinä startin keskiosassa:

http://woodauto.com/Component.aspx?Ref=EC35803A

Muoviratas kaksoi muutaman punnan, lähetys hiukka enemmin mutta tuli maailman melkein halvin starttiremontti! Viitisentoista erkkii.

Tulihan ne hiiletkin tsekattua (pikku näprääminen et ne sai ne takasin paikoilleen) jotka jätin uusimatta koska arvelin niillä olevan elämää useempi vuosi edessään. Kannattaa ne kuiteski tilata saman postimaksuun vaikkei vaihtaskaan heti.

Muuten kasaaminen meni ketterämmin ja taas starttaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin