500 SL ajatuksia/tietoa/kokemuksia
500 SL ajatuksia/tietoa/kokemuksia
Jostan puskasta tuli itsellekin mieletön mersukuume, mielessä kummittelee etenkin se -90 luvun alun korimallin 500 SL amme.
- Tuumasta toimeen, pari yksilöä koeajoin tänään, eka -93 500 SL, 99tkm ajettu, saksantuonti. Ihan siisti, mutta vaihteisto mielestäni vaihtoi hyvinkin "rajusti".. Ihan erilainen kuin kaverin -97 320 CLK.
Seuraava potilas edelleen 500 SL, vm. -90, 135tkm ajettu. Myös siistin oloinen peli, mitä nyt ABS valo ja tuon "turvakaaren" varoitusvalo paloi.
Onko nää oikeesti näin "paskoja"? - Mun mielestä reilun 100tkm ajetun auton kuuluisi olla lähes uusi, ei tuollaisia "pikkuvikoja".. Vai olenko onnistunut löytämään ne paskimmat yksilöt heti alkuun? Sisustan ja maalipinnan perusteella voisin molempien autojen ajomäärät uskoakin..
Vinkkejä onko noihin tullut mitää eroja vuosien saatossa? - Itsellä mielessä tuollainen ihan ympärivuotiseen käyttöön, toki talvella selkeäksi kakkoskäyttikseksi, hallissa säilytän..
Erityisiä vikakohtia? Kokemuksia?
- Tuumasta toimeen, pari yksilöä koeajoin tänään, eka -93 500 SL, 99tkm ajettu, saksantuonti. Ihan siisti, mutta vaihteisto mielestäni vaihtoi hyvinkin "rajusti".. Ihan erilainen kuin kaverin -97 320 CLK.
Seuraava potilas edelleen 500 SL, vm. -90, 135tkm ajettu. Myös siistin oloinen peli, mitä nyt ABS valo ja tuon "turvakaaren" varoitusvalo paloi.
Onko nää oikeesti näin "paskoja"? - Mun mielestä reilun 100tkm ajetun auton kuuluisi olla lähes uusi, ei tuollaisia "pikkuvikoja".. Vai olenko onnistunut löytämään ne paskimmat yksilöt heti alkuun? Sisustan ja maalipinnan perusteella voisin molempien autojen ajomäärät uskoakin..
Vinkkejä onko noihin tullut mitää eroja vuosien saatossa? - Itsellä mielessä tuollainen ihan ympärivuotiseen käyttöön, toki talvella selkeäksi kakkoskäyttikseksi, hallissa säilytän..
Erityisiä vikakohtia? Kokemuksia?
Tervehdys!
Saisimmeko tietää kyseisten autojen hintapyynnit? En tiedä, onko "mittarinruuvaus" miten yleistä R129:ssä, mutta voisin kuvitella, että kun avoauto on haluttu kampe Suomessa, joskus maahan voi tulla epäilyttäviä yksilöitä joita sitten kaupataan kovahkoon hintaan täällä. Ostaessa täytyy olla tarkkana. Kauppaa hieroessa kannattaa käyttää asiantuntijaa apuna, jos itsellä ei ole mallista paljon tietoa. Asiaan perehtyneitä harrastajia läytyy sekä täältä foorumilta että esim. M-B Klubista.
Ensimmäisestä yksilösä mainittakoon, että kyseisessä autossa on alipaineella ohjattu 4-v. vaihteisto. Vaihteisto on kulmikkaampi toiminnaltaan kuin tuoreempi, C208:ssa oleva sähköohjattu 5-v. vaihteisto. Mitä korkeampi ohjauspaine laatikossa sitä terävämmät vaihdot, toisaalta tällöin ei myöskään laatikko luista. Vaihteiston täytyy kuitenkin vaihtaa kohtuullisen pehmeästi, kolahduksia/iskuja ei saa vaihdossa syntyä. Voi toki olla, että laatikko on alkanut jo kulumaan/luistamaan, ja paineita on nostettu tämän takia?
ABS-valon palamisen voi aiheuttaa esim. likainen pyörintänopeusanturi pyörännavassa.
Tyyppi on kokenut pääasiassa kaksi faceliftiä, 1996 ja 1999, mutta useampia pienempiä muutoksia matkan varrella. Mallimerkintämuutos kesällä 1993 ei päde takautuvasti! Pääpiirteittäin muutokset näet Wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_R129 ,
mutta suhtaudu Wikipedian tietoihin pienellä varauksella. Tuo artikkeli kuitenkin tuntui kohtuullisen asialliselle. Lisäksi tietoa voi hankkia saksalaisilta tyyppiin vihkiytyneiltä foorumeilta/nettisivuilta.
Foorumilla ainakin nimimerkit Matti R. ja SL-pappa tiennevät autosta paljon enemmän.
Saisimmeko tietää kyseisten autojen hintapyynnit? En tiedä, onko "mittarinruuvaus" miten yleistä R129:ssä, mutta voisin kuvitella, että kun avoauto on haluttu kampe Suomessa, joskus maahan voi tulla epäilyttäviä yksilöitä joita sitten kaupataan kovahkoon hintaan täällä. Ostaessa täytyy olla tarkkana. Kauppaa hieroessa kannattaa käyttää asiantuntijaa apuna, jos itsellä ei ole mallista paljon tietoa. Asiaan perehtyneitä harrastajia läytyy sekä täältä foorumilta että esim. M-B Klubista.
Ensimmäisestä yksilösä mainittakoon, että kyseisessä autossa on alipaineella ohjattu 4-v. vaihteisto. Vaihteisto on kulmikkaampi toiminnaltaan kuin tuoreempi, C208:ssa oleva sähköohjattu 5-v. vaihteisto. Mitä korkeampi ohjauspaine laatikossa sitä terävämmät vaihdot, toisaalta tällöin ei myöskään laatikko luista. Vaihteiston täytyy kuitenkin vaihtaa kohtuullisen pehmeästi, kolahduksia/iskuja ei saa vaihdossa syntyä. Voi toki olla, että laatikko on alkanut jo kulumaan/luistamaan, ja paineita on nostettu tämän takia?
ABS-valon palamisen voi aiheuttaa esim. likainen pyörintänopeusanturi pyörännavassa.
Tyyppi on kokenut pääasiassa kaksi faceliftiä, 1996 ja 1999, mutta useampia pienempiä muutoksia matkan varrella. Mallimerkintämuutos kesällä 1993 ei päde takautuvasti! Pääpiirteittäin muutokset näet Wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_R129 ,
mutta suhtaudu Wikipedian tietoihin pienellä varauksella. Tuo artikkeli kuitenkin tuntui kohtuullisen asialliselle. Lisäksi tietoa voi hankkia saksalaisilta tyyppiin vihkiytyneiltä foorumeilta/nettisivuilta.
Foorumilla ainakin nimimerkit Matti R. ja SL-pappa tiennevät autosta paljon enemmän.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kiitokset vastauksesta.
Hintapyynnit autoissa pyöreet 22k ja 16k. - Minusta kumpikaan ei epärealisten halpoja, ei tosin ihan hullun ylihinnoiteltujakaan.
Automaatin tila kiinnostaa suuresti koska suhteellisen kallis yksittäinen remonttikohde. Mersuissa lienee suositeltu 60k öljynvaihtoväliä askille, kummassakaan tapauksessa ei tiettävästi tehty ko. toimenpidettä.
Hintapyynnit autoissa pyöreet 22k ja 16k. - Minusta kumpikaan ei epärealisten halpoja, ei tosin ihan hullun ylihinnoiteltujakaan.
Automaatin tila kiinnostaa suuresti koska suhteellisen kallis yksittäinen remonttikohde. Mersuissa lienee suositeltu 60k öljynvaihtoväliä askille, kummassakaan tapauksessa ei tiettävästi tehty ko. toimenpidettä.
OK. Laatikon öljyn- ja suodattimenvaihto on halpa henkivakuutus laatikon moitteettomalle toiminnalle. Laatikon käyttökunnostus on tietääkseni n. 1000 e ilman irroitusta/asennusta.quattro kirjoitti:Kiitokset vastauksesta.
Hintapyynnit autoissa pyöreet 22k ja 16k. - Minusta kumpikaan ei epärealisten halpoja, ei tosin ihan hullun ylihinnoiteltujakaan.
Automaatin tila kiinnostaa suuresti koska suhteellisen kallis yksittäinen remonttikohde. Mersuissa lienee suositeltu 60k öljynvaihtoväliä askille, kummassakaan tapauksessa ei tiettävästi tehty ko. toimenpidettä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Saksassa nuo SL:t on yleensä kakkos- tai kolmosautoja, joten pienet km-lukemat voi olla ihan todellisia. Ilmeisesti huoltokirjoja noissa ei ollut kuitenkaan. Ruostetta noissa ei yleensä ole ellei ole kolaroitu. Johtosarjat hapertuvat suurinpiirtein 92-94 vuosimalleissa, forumilta löytyy juttua niistä. Leveät ja matalat renkaat heikentävät ajo-ominaisuuksia, tosin makuasia sekin. 500 kone on paras tuohon autoon, tehokas, vääntävä ja kestävä. Tyyppivikoja on mm. oven kotelon kannen saranoiden rikkoutuminen, takapuskurin kiinnikkeiden rikkoutuminen. ADS-jousituksen korjaus on kallista jos siihen joutuu.
Käy koeajamassa vielä muutama lisää niin erot alkaa näkymään.
Käy koeajamassa vielä muutama lisää niin erot alkaa näkymään.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Joo, näin pitänee tehdä. Mitäs sanotte luistoneston tarpeellisuudesta? Vakiovaruste ei ilmeisesti ole.. Ja toisessa noista oli mittariston alareunassa ASR valolle ainakin paikka, muttei nopeusmittarin keskellä ollut mitään perinteistä valon paikkaa, kuten ainakin w124 on nähtävissä.
Itse kuitenkin ainakin jonkin verran ajaisin kapineella myös talvella.. (älkää huoliko, pesen usein, pidän hyvin kuivaavassa parkkihallissa)
Itse kuitenkin ainakin jonkin verran ajaisin kapineella myös talvella.. (älkää huoliko, pesen usein, pidän hyvin kuivaavassa parkkihallissa)
Mielestäni luistonesto on varsinkin talvikäytössä hyvä. Ajan myös jonkin verran sl:llä talvella on hyvä talviauto tasapainoinen ajettava onhan auton omapaino n. 1800 kg ja etenee liukkaallakin kelillä hyvin. Tosin omani on mopokonellaquattro kirjoitti:Joo, näin pitänee tehdä. Mitäs sanotte luistoneston tarpeellisuudesta? Vakiovaruste ei ilmeisesti ole.. Ja toisessa noista oli mittariston alareunassa ASR valolle ainakin paikka, muttei nopeusmittarin keskellä ollut mitään perinteistä valon paikkaa, kuten ainakin w124 on nähtävissä.
Itse kuitenkin ainakin jonkin verran ajaisin kapineella myös talvella.. (älkää huoliko, pesen usein, pidän hyvin kuivaavassa parkkihallissa)

Nopeusmittarin keskellä on varoituskolmio jos on luistonesto: ASR tai lukkoperä ASD. myös merkkivalot löytyy mittariston alareunasta.
Edit. korjattu lukkoperän tunnus. Timo L.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Tässä 64 t ajettu 1992 500SL. Luulisi olevan hyvä yksilö koska melko avoin ja rehelliseltä vaikuttava ilmoitus MB Klubin foorumilla.
Hintaahan tuossa ei ollut mutta englantia taitaa heppu ymmärtää
.
http://forum.mercedes-benz-clubs.com/vi ... hp?t=21173
Hintaahan tuossa ei ollut mutta englantia taitaa heppu ymmärtää

http://forum.mercedes-benz-clubs.com/vi ... hp?t=21173
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
"Mercedes-Benz 500SL on hyvä esimerkki hintaerojen suuruudesta
Saksassa hinta on hieman alle 300 000mk, meillä yli miljoonan"
hinnat 500SL 1990
suomi 1004300mk
ruotsi 377 500mk
saksa 296 200mk
englanti 388 200mk
ranska 418 200mk
italia 393 200mk
Itsekkin tuommosta katsellut tosimielessä viimeaikoina ja ainakin minä käännän joka tapauksessa katseeni Saksaan.
Eikö SL kärsinyt myös jossain vaiheessa maatuvasta moottorin johtosarjasta?
Saksassa hinta on hieman alle 300 000mk, meillä yli miljoonan"
hinnat 500SL 1990
suomi 1004300mk
ruotsi 377 500mk
saksa 296 200mk
englanti 388 200mk
ranska 418 200mk
italia 393 200mk
Itsekkin tuommosta katsellut tosimielessä viimeaikoina ja ainakin minä käännän joka tapauksessa katseeni Saksaan.
Eikö SL kärsinyt myös jossain vaiheessa maatuvasta moottorin johtosarjasta?
Ehdottomasti tuleva klassikko ja moottoriksi 500 tai 600 jos pätäkkää löytyy. " The Johtosarja" vaihdettavissa olevaa osaa (600..1200 € riippuen kuinka laajasti vaihdat). Ja nyt ei siis puhuta sytytystulppien johdoista.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.