garret 3/4 ja 7 mm tapit ei vaa toimi nyt Holsetti toimii

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

garret 3/4 ja 7 mm tapit ei vaa toimi nyt Holsetti toimii

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

w124 250 tdi v93

Alkaako ahtopaineen anturi katkomaan syöttöjä. Kun vaihdoin tänään isomman ahtimen ja se anturi on säädetty siihen 1.1 baariin sen kun ylittää nii vakio ahtimessa paineet tipahtaa 0.5.

Mutta mulla on nyt ahtopaine ruuvi jolla säädän ahtoja mutta jos ahdot on 1.5
nii katkaiseeko se anturi sit syöttöpumpusta syöttöjä.

Onko normaalia kun paikallaan antaa kierrosta niin ahdin ei ahda yhtään.
Turbon säätö ruuvin vedin aivan kiinni ja mittari ei paljoo liikkinu ylöspäin.
Ahtimena on garretin 3/4 kiinteellä hukkiksella oleva ahin

En kerenny vielä lähtee tielle koittaa et jos se vetopäällä lähtis ahtaa.
Työt haittaa harrastuksia :D

Kertokaa mitä kannattaa tehdä
Viimeksi muokannut Kuningassorvari, Ma 11.07.2011 12:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Eikö muka kellään oo mitään tietoo tosta turbon ylipaine venttiilistä....?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vedä imusarjasta ahtopaine letku suoraan syöttöpumpun painekellolle.

Eli ohita se syötönrajoitus kytkentä.
Ahtoja ei vaikuta nostaa jos pumpusta ei ole syöttöä suurennettu. :D
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

[quote="Mika.T"]Vedä imusarjasta ahtopaine letku suoraan syöttöpumpun painekellolle.

Eli ohita se syötönrajoitus kytkentä.
Ahtoja ei vaikuta nostaa jos pumpusta ei ole syöttöä suurennettu. :D[/quote



Sillonko pitäs toimii hyvin..? Onpa helppo homma]

On pumpusta syöttöö käännetty melkein kierroksen
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

mut ei hyötyä nostaa ahtoja 1,5 jos ei ole elementtejä vaihettu, mielummin ite pitäsin vielä lähelle normaaleja ahtoja jos vielä olet vaihtanu isomman ahtimen.... nuin tekisin itse
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Isommalla ahtimella riittää kilon ahtopaine polttamaan kaiken mitä vakio elementeillä oleva pumppu tuottaa.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Ei viissii syötöt riitä koska ajussa ahtaa 0.2 baaria

Pitääkö siitä pumpusta säätää syötöt täysille et saa ees sen 1 kilon ahtamaan.....?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Syötöt on tosi pienellä. Laita pumppu PP:lle säätöön, kyllä alkaa ahtamaan ja vetämään. Turha tuota ahtopainetta tosiaan on lisäillä vakiopumpulla, vaikka vähän olisi ruuvattukin. Rasittaa turhaan konetta.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Kai se 1 baarin ahoilla alkaa potkia kun säädetään pumppu täysille
Täältä löyty ne hyvät ohjeet mitenkä ruuveja käännellän

Meillä on täällä yks mersu guru joka osaa asiansa säätää sen sit kohillen

jos paineet laittaa 1.5 baarii nii sillonko se vaatii 7mm tapit pumppuu....?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuningassorvari kirjoitti:Kai se 1 baarin ahoilla alkaa potkia kun säädetään pumppu täysille
Täältä löyty ne hyvät ohjeet mitenkä ruuveja käännellän

Meillä on täällä yks mersu guru joka osaa asiansa säätää sen sit kohillen

jos paineet laittaa 1.5 baarii nii sillonko se vaatii 7mm tapit pumppuu....?
Ei vaadi mutta silloin ei ole 1.5kilon ahdoista mitään hyötyä kun pumpun antama polttoaine palaa jo maks. kilon paineellakin täysin. Teho vain laskee kun turbo joutuu puskemaan koneeseen turhaa painetta.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Ok no laitetaan ne 1 kilon ahot ja ruuvataan pumppua
Maanantaina on viisaanpi kun sitä pumppua sitten säädellään

Entäs jos ei senkään jälkee ala nostaa ahtoja...?
Turbo on vaa vasta 1000 kilometria ajettu ja välystä ei oo yhtää
onko hukka portissa sitten jotain vituilaan..?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuningassorvari kirjoitti:Ok no laitetaan ne 1 kilon ahot ja ruuvataan pumppua
Maanantaina on viisaanpi kun sitä pumppua sitten säädellään

Entäs jos ei senkään jälkee ala nostaa ahtoja...?
Turbo on vaa vasta 1000 kilometria ajettu ja välystä ei oo yhtää
onko hukka portissa sitten jotain vituilaan..?
No sitten on soppaa liian vähän tai liian suuri turbo. :D

minkä kokoluokan siivet siinä föönissä on?
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Imu tais olla 60mm ja pako 55 eli pitäs olla aika lailla passeli

tai sitten se oli imu 59 ja pako 48 jompi kumpi

pitää vielä varmistaa sillon kun minä sen ostin ja olin foorumia selaillu
lueskellu palstoja minkä kokonen ahin pitäs ola nii tää pitäs olla kylä just sopiva siipi koot ja ar
Viimeksi muokannut Kuningassorvari, To 16.07.2009 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Tuli tuossa muieleen että. Kun alkuperänen fööni sen ahtopaine ohjattiin sähkösestä venttiilistä ja nyt sitä venttiilistä tuleva kumiletku mika meni entisen turbon hukkikselle. Nii minä sen letkun oon tulpannu ja egr se pakokaasun kierrätys systeemikin lähti pois ja niistäkin on ne letkun päät tulpattu.
Ei kai tää sitten vaikuta niihin syöttöihin koska syöttöpumpulle tulee semmnen sähköjohto mssä on liitin päässä
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuningassorvari kirjoitti:Tuli tuossa muieleen että. Kun alkuperänen fööni sen ahtopaine ohjattiin sähkösestä venttiilistä ja nyt sitä venttiilistä tuleva kumiletku mika meni entisen turbon hukkikselle. Nii minä sen letkun oon tulpannu ja egr se pakokaasun kierrätys systeemikin lähti pois ja niistäkin on ne letkun päät tulpattu.
Ei kai tää sitten vaikuta niihin syöttöihin koska syöttöpumpulle tulee semmnen sähköjohto mssä on liitin päässä
Ei vaikuta.

Pumpun päälle tuleva sähköliitin haistelee elementtien säätötangon liikettä ja availee pakokaasun kierrätystä sopivissa kohdin.

mm. 350TD W140ssä tästä lähtee tieto kulutusmittarille.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Ok se on sit hyvä homma ei kai sitten ku ootelee maanantaita et saadaan syöttöö isommalle.

Pitää ilmotella et mitenkä vaikutti.
Ärsyttää vaa nyt ajella ku ei paljoo liikaha mihinkää.
Noh.. Pitää Ottaa koko viikonloppu vähän keittoo ni unohtuu mersumurheet vähäks aikaa :D :D

lomat kun tässä kivasti alko... :P :P :P

Eikös se ahtimen siipikoon puolesta ollu aika hyvä vai mitä ootte mieltä....?
Eli sopivan kokoinen
HV83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Su 17.08.2008 14:56

Viesti Kirjoittaja HV83 »

aika reilun kokoinen ahdin, ellet pumppua pistä remonttiin ja laitatuta isompia elemnttejä niin tuosta turbon vaihdosta ei ole mitään hyötyä.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Kylläin se sillä garretin 3 pakopesällä pitäs lähtee hyrrä pyörii ei se minusta liian iso pitäs olla
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Kuningassorvari kirjoitti:Imu tais olla 60mm ja pako 55 eli pitäs olla aika lailla passeli

tai sitten se oli imu 59 ja pako 48 jompi kumpi
Ei voi toimia kummallakaan kokoonpanolla.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Miks ei toimis onko omakohtasta kokemusta....?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siipikoot sais olla toisinpäin. Eli pakopuoli suurempi...
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Eikös SE PAKO PUOLI JOS ON HELVETIN iso nii sillo ei ainakaa jaksa lähtee pienillä kieroksilla ahtamaa
HV83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Su 17.08.2008 14:56

Viesti Kirjoittaja HV83 »

ookko ikinä kuullu "pakopaineista" ?

pakopuoli isompi kuin imupuoli niin kone voi jopa kestää :wink:
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Oon kuullu ei tästä mitään superia tuukka vaa tavallinen käyttis millä uskalta lähtee motarilla ohi..... :D

Niistä pakopaineista tehtiin tälle ahtimelle uus virtaamampi pakosarja ei oo enää vanha valuraudasta tehty.

Paljonko sai olla pakopaineita jos ahdot on jotain 1 barin luokkaa
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä orkkis turbokone reilun parinkilon pakopaineet kestää moitteetta.

Vakiopillerillä syöttöä lisättynä pakopaine on varmasti ylikkin.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

No nii nyt on syöttöö käännetty syöttöruuvia on käännetty 3 kierrosta mustaa tulee.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vetävien kierrosten ruuvia ei käännetty yhtää koska säätäjä oli sitä mieltä
että se ei vaikuta syöttöihin. Nyt tiedän miten homma toimii nii voin vielä itse niitä ruuveja säädellä jos tarvii.

Mutta ahdot ei nuose kun 0.7 baari. Eikö saa tarpeeks vieläkän ainetta vai onko ilman puute imu puolella....?

Otin ilman putsarin letkun irti mikä tulee turbolle ahot nousi 0.8 baariin.
Mikä virka on ilmamäärä mittarilla mitä se haistelee....?
Miten sen saa ohitetua jos laittas turboon kartio suodattimen kiinni.

Koska kun letku ei ollut kiinni nii ei vetoja ollut ala kierroksilla juuri yhtää.
Vasta kun polkas kickdownin pohjaa alko taas tapahtua.
Saisko sitä alakierroksille möyhyä lisää jos sitä morkulan kelloo ruuvailis...?

Jotenkin alkaa tuntuu et on joku sähö vika tässä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Morkoolin ruuvin voi ruuvata auki. Se lisää ahtamatonta syöttöä.

Ilmamäärämittarin voi heittää lepikkoon tuosta koneesta. Se ei tarvi sitä mihinkään muuhun kuin pakokaasunkierrätyksen availuun ja sehän oli otettu pois??
Ahdistaa melkoisesti ilman saantia se läppämallin ilmamäärämittari.

Vetävien kierrosten nostolla koneeseen saa ylärekisteriin lisää vetoa vaikka konetta ei kierrättäisikään tappiin saakka. Pumpun säädin alkaa kuristamaan syöttöä jo noin 1500 rpm ennen maks kierroksia.
Eli jos kone kiertää maks 5500 niin pumppu alkaa rajaamaan syöttö jo noin 4000rpm jlk.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Selvä homma eikun huomenna ostamaan katiosuodatin.
Paljonko morkulaa kannattaa säätää oletteko saanu sädettyä ilman imusarjan irroitusta....?

Tuleeko merkittävästi alas voimaa kun tämän tekee...?

Käännänkö minä sitten sitä vetävien kierrosten ruuvia sen 4 kierrosta....?

Tarviiko sen jälkee tyhjäkäinti ruuviin enää koskee....?
Nyt tuntuis olevan tyhjäkäynti aika hyvä
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vetävien kierrosten ruuvi ei vaikuta mihinkään muuhun, eli sinuna minä ruuvaisin sitä niin paljon kuin se menee, mikäli meinaat saada virittämisestä hyötyäkin mustan savun lisäksi. 1 kierros on noin 200 rpm lisää, karkeasti. Siinäkin tulee pohja vastaan kohtuu nopeasti, jonka jälkeen pitää joko vaihdella jousia sinne pumpun sisälle tai ainakin laittaa 2 mm prikka painamaan sitä jousta.

Onhan siellä varmasti tulpattu pakosarjasta imusarjaan kulkeva EGR putki ja imusarjassa oleva läppä joko poistettu tai ainakin jumiutettu auki asentoon. Tämän jälkeen ilmamassamittarin voi myydä jollekulle tarvitsevalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Mulla ei oo enää sitä egr venttiliiä ja orgis pakosarjaa. Joten tää homma pitäs olla kunossa.

Jäi vieläkin epäselväks että kun minä sitä vetävien kierrosten ruuvia käänän vaikuttaako se tyhjäkäynti .Tarkotan sitä kun polkasee kaasun pohjaa nii kone ei jää huutaa 2000 tonnia.
Vastaa Viestiin