Olen hankkimassa saksasta mersua vm 96-97, lähinnä olen ajatellut 300d tai td mallia, automaattivaihteistolla.
Onko kokemuksia näistä moottoreista, onko ollut pumppuongelmia tai muuta vastaavaa ? Mikä mielestänne olisi järkevin vaihtoehto 300 d , td vai 290 tdi , Ilmeisesti Bosch:n jakaja pumpuilla kaikki ? (Tehoa tuntuisi olevan riittävästi kaikissa malleissa 100 kW, 136 kw ja 95 kW?)
Mitenkäs automaattivaihteistot, koskas noita sähkölaatikoita alkoi tulemaan - eli onko vuosien 96 ja 97 vaihteistot vielä perinteisiä vai jo sähköohjattuja.
290:n koeajo löytyy TM:n numerosta 3/97 ja 300 turbon 14/97.
300 TD on rivakampi ja hiljaisempi mutta syö käytännössä litran enemmän kun 290 - Saksan W210-forumilla saman kysymyksen vastaus oli "300TD jos joku muu maksaa polttoaineet mutta muuten 290"
Kestävyydessä ei ole kuulemma eroja. Tapasin vuosi sitten kaverin jolla oli kymmenen auton taksifirma Ruhrin alueella Saksassa - uusista CDI:stä oli hankkiuduttu eroon ja tilalle hommattu käytettyjä vanhempia 290-Väyrysiä koska 290 on kestävyydeltään samaa tasoa kun vanha 300 ja edelliset koneet, toisin kun 220 ja uudemmat CDI:t jossa on ollut kaikenlaista ongelmaa, ensinmainitussa pumppu-, jälkimmäisessä sähköhuolia
Ilman muuta 300 turbodiesel, kaikkein huolettomin ja TOIMIVA, kaikki CDI koneet sais laittaa paaliin!! Samoin kaikki mersun koneet joissa on käytetty LUCASIN pumppua!!
EVO X kirjoitti:Ilman muuta 300 turbodiesel, kaikkein huolettomin ja TOIMIVA, kaikki CDI koneet sais laittaa paaliin!! Samoin kaikki mersun koneet joissa on käytetty LUCASIN pumppua!!
Äläs ny ihan kaikkia Cdi:tä paalaa..
Nämä uudemmat Cdi 2 versiothan ovat toimineet jo varsin hyvin verrattuina kilpailijoihin vastaaviin laitteisiin.
Muutamia suuttimen vuotoja, imusarjan läppävikoja, hehkuja palaa kuin tupakkia, ilmanputsarikotelon kumit kestää n.60tkm., ilmamäärämittareita, eli ei paljo mitään .... pintaa syvemmältä.
väyrysmallin 300 td -97 ei sitten hajoo millään
tuttava on ajanut saksassa 370 tkm ja vesipumppu hajos
muuten ei mitää vikaa
taitaa olla maailman lopun vehjes..
ei meinaan ajamalla lopu..
siuvoju kirjoitti:Olen hankkimassa saksasta mersua vm 96-97, lähinnä olen ajatellut 300d tai td mallia, automaattivaihteistolla.
Onko kokemuksia näistä moottoreista, onko ollut pumppuongelmia tai muuta vastaavaa ? Mikä mielestänne olisi järkevin vaihtoehto 300 d , td vai 290 tdi , Ilmeisesti Bosch:n jakaja pumpuilla kaikki ? (Tehoa tuntuisi olevan riittävästi kaikissa malleissa 100 kW, 136 kw ja 95 kW?)
Mitenkäs automaattivaihteistot, koskas noita sähkölaatikoita alkoi tulemaan - eli onko vuosien 96 ja 97 vaihteistot vielä perinteisiä vai jo sähköohjattuja.
290 on jakajapumppu. 300 d ja dt on kummassakin rivipumppu, joka on perustaltaan sama kuin w124 malleissa. Sekä 290, että 300 pumppu on boschin valmiste ja elektronisesti ohjattu. Jakajapumpussa on ollut ongelmana pumpun rungon kuluminen, mutta puoli miljoona ajaa yhdellä rungolla, joten en laskisi sitä suureksi miinukseksi. 290 on pihi moottori, "hiukan" piristettynäkin jäi kulutus helposti 6l tuntumaan. 300 vie enemmän, en osaa (vielä ) sanoa kuinka paljon.
Kiitoksia asiallisista kommentteista, kommentit vahvistavat uskoani 300 suuntaan mutta ei 290 tunnu suurempia vikoja olevan. Ajattelin vain varmistaa tuon pumppu asian, kun usealta olen kuullut että -96 vm pumput hajoavat. Kyseessä on ollut 220 Lucas, niin sitä vaan yleistetään tietämättä mistä puhutaan...
Olisiko kellään tarkennusta tuohon vaihteisto asiaan, onko 96-97 malleissa ollut minkälaista automaattia ja voiko luottaa... Kiitos !
Eiköhän ne automaattilaatikot ole kaikki sähköohjattuja ja 5-vaihteisia, Eemelistä(W210) kun puhutaan.
Ongelmia, no lapsivikojahan niissä oli aluksi mutta nehän on vaihdettu aikoja sitten..
Kestävyyttä on vaikea sanoa mutta kun katsoo myynissä olevia autoja niin jossain 200-350tuhannen haarukassa ne tarvii "isompaa huoltoa".
Kestävyys riippuu aivan ajosta,huolosta,tuurista.
Sähkövikojahan voi tulla mutta alunperin toimiva laatikko ruukaa toimia ja mahdolliset viat ovat monesti lian aihettamia(tukkivat ventiilejä/kanavia tai kulunut loppuun).
[quote="agip]
Äläs ny ihan kaikkia Cdi:tä paalaa..
Nämä uudemmat Cdi 2 versiothan ovat toimineet jo varsin hyvin verrattuina kilpailijoihin vastaaviin laitteisiin.
Muutamia suuttimen vuotoja, imusarjan läppävikoja, hehkuja palaa kuin tupakkia, ilmanputsarikotelon kumit kestää n.60tkm., ilmamäärämittareita, eli ei paljo mitään .... pintaa syvemmältä.[/quote]
Missä vaiheessa nuo Cdi:t vaihtui muuten noihin kakkosversioihin vai onko siis kaikki mersun cdi:t näitä kakkosia ja muilla ollut aikaisemmin jotain kehitelmiä?
siuvoju kirjoitti:Olen hankkimassa saksasta mersua vm 96-97, lähinnä olen ajatellut 300d tai td mallia, automaattivaihteistolla.
Onko kokemuksia näistä moottoreista, onko ollut pumppuongelmia tai muuta vastaavaa ? Mikä mielestänne olisi järkevin vaihtoehto 300 d , td vai 290 tdi , Ilmeisesti Bosch:n jakaja pumpuilla kaikki ? (Tehoa tuntuisi olevan riittävästi kaikissa malleissa 100 kW, 136 kw ja 95 kW?)
Mitenkäs automaattivaihteistot, koskas noita sähkölaatikoita alkoi tulemaan - eli onko vuosien 96 ja 97 vaihteistot vielä perinteisiä vai jo sähköohjattuja.
mulla on 96 mallinen 300d ja se käy paremmi ja on enemmä heppoja ku tos 290tdt mut onhan se 290 tdt viis sylinterinen
Ajattelinpahan vain mainita että jos itse valitsisin niin 220cdi ois numero "uno" vaikkei se ollut sinun valintojen joukossa.
Vallinnan perusteita kun on niin monta niin oikeastaan vaikea sanoa mitään...
Toiset arvostavat tehoa,polttoaineen kulutusta,huolettomuutta(kestävyyttä) ja ties mitä, riippuen mille käytölle tai ajolle ylipäätänsä auton haluaa. Ajosuoritus kun on niin erinlainen jokaisella niin kuin vaatimukset.Joku ajaa pitkää matkaa mielellään vanhalla autolla kun joku toinen tarvii uuden auton "vain" kauppa reissuja varten(tai päin vastoin). Niin kuten mainittu vaikea sanoa mitään järkevää ja oikeaa vielä kun tunteet valtaavat mielen....
Viimeksi muokannut Turbocompound, Ke 21.04.2004 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sku kirjoitti:
mulla on 96 mallinen 300d ja se käy paremmi ja on enemmä heppoja ku tos 290tdt mut onhan se 290 tdt viis sylinterinen
Riippu ihan millä tehoilla ajat "hevosilla" tai VÄÄNNÖLLÄ jota ainakin on enemmän 290:ssä kuin kolmisatasessa joka tosin käy, tosi hienosti.Itse arvostan eniten vääntöä.
sku kirjoitti:
mulla on 96 mallinen 300d ja se käy paremmi ja on enemmä heppoja ku tos 290tdt mut onhan se 290 tdt viis sylinterinen
Riippu ihan millä tehoilla ajat "hevosilla" tai VÄÄNNÖLLÄ jota ainakin on enemmän 290:ssä kuin kolmisatasessa joka tosin käy, tosi hienosti.Itse arvostan eniten vääntöä.
niin tarvitaanhan niitä molempia ja 300 myös rupee vääntää vasta myöhemmin kuin 290td mutta olen ajanut myös 290td llä ja tykkäsin enemmän 300. omamielipide on että pitäis löytyä ainakin vähintään 6 sylinteriä. ja luottokorjaaja sano myös että osta 300 kun siinä on rivipumppu,en tiedä mitä sillä ny sitte on eroa jakajapumppuu. ja 290tdtä on helpompi sitte virittää
Päädyin kuitenkin 300 Dieseliin ilman turboa, jotenkin vain tuntui että kaikki osat olivat turbossa kalliimpia ja pelotti turbomoottorin kestävyys mersussa.
Hain siis vm 96 MB 300 Automaatti Avantgarden Belgiasta, suoraan toiselta omistajalta.
Nyt on 3 tkm tullut ajettua ja hyvin tuntuu pelaavan, kulutus on hieman suurempi kuin vanhassa 250 D malissa. Näyttäisi kuluttavan 7 - 7,5 l / 100 km. Käyntiääni on kyllä mukava ja kyllä sitä tehoa ja vääntöäkin tuntuu riittävästi olevan ohituksiinkin. Tehtaan lupaama 202 km/h ei tunnu olevan katto ja nopeusmittarin virhekin oli ainoastaan 5 km/h kun nopeutta on 190 km/h.
Tekniikka on vanhanaikainen mutta luotettava, boschin rivipumppu ja automaattivaihteisto ilman suurempia sähkövitkuttimia.
Suosittelen...
siuvoju kirjoitti:Päädyin kuitenkin 300 Dieseliin ilman turboa, jotenkin vain tuntui että kaikki osat olivat turbossa kalliimpia ja pelotti turbomoottorin kestävyys mersussa.
Hain siis vm 96 MB 300 Automaatti Avantgarden Belgiasta, suoraan toiselta omistajalta.
Nyt on 3 tkm tullut ajettua ja hyvin tuntuu pelaavan, kulutus on hieman suurempi kuin vanhassa 250 D malissa. Näyttäisi kuluttavan 7 - 7,5 l / 100 km. Käyntiääni on kyllä mukava ja kyllä sitä tehoa ja vääntöäkin tuntuu riittävästi olevan ohituksiinkin. Tehtaan lupaama 202 km/h ei tunnu olevan katto ja nopeusmittarin virhekin oli ainoastaan 5 km/h kun nopeutta on 190 km/h.
Tekniikka on vanhanaikainen mutta luotettava, boschin rivipumppu ja automaattivaihteisto ilman suurempia sähkövitkuttimia.
Suosittelen...
millä mittasit mittarin heiton? eikös ne heitä eri nopeuksilla saman verran mulla heittää 1km/h tutkaan ajettu
Veikkaisin että gps:llä mitattu noissa nopeuksissa, itselläkin heittää sellaiset 4km/h ja tuo tehtaan ilmoittamahan ei olekaan katto vaan huippumatkanopeus, siis tuo mainittu 202km/h. Japski ilmoittaisi samasta kärrystä huippunopeudeksi 220km/h
Anssi kirjoitti:Minkälaiset väännöt ja millä kierrosalueella on: 300TD, 300TDT ja 290TDT?
En oikein mistään löytänyt ko. tietoa.
e290tdt 95kw kierroksella 4000, 300nm kierroksella 1800-2400.
e300d 100kw kierroksella 5000, 210nm kierroksella 2200-4600.
e300tdt 130kw kierroksella 4400, 330nm kierroksella 1600-3600.
sku kirjoitti:[
e290tdt 95kw kierroksella 4000, 300nm kierroksella 1800-2400.
e300d 100kw kierroksella 5000, 210nm kierroksella 2200-4600.
e300tdt 130kw kierroksella 4400, 330nm kierroksella 1600-3600.
Kiitoksia tiedoista
Tuo pisti silmään että onko tosiaan noin pieni vääntö tuolla E300D:llä ???
sku kirjoitti:[
e290tdt 95kw kierroksella 4000, 300nm kierroksella 1800-2400.
e300d 100kw kierroksella 5000, 210nm kierroksella 2200-4600.
e300tdt 130kw kierroksella 4400, 330nm kierroksella 1600-3600.
Kiitoksia tiedoista
Tuo pisti silmään että onko tosiaan noin pieni vääntö tuolla E300D:llä ???
Eihän se ole mikään pieni vääntö vaparidieselille... Ja vieläpä laakealla alueella.
sku kirjoitti:[
e290tdt 95kw kierroksella 4000, 300nm kierroksella 1800-2400.
e300d 100kw kierroksella 5000, 210nm kierroksella 2200-4600.
e300tdt 130kw kierroksella 4400, 330nm kierroksella 1600-3600.
Kiitoksia tiedoista
Tuo pisti silmään että onko tosiaan noin pieni vääntö tuolla E300D:llä ???
Eihän se ole mikään pieni vääntö vaparidieselille... Ja vieläpä laakealla alueella.
On muuten jännä juttu, kun ihmiset ylesesti puhuu "Dieselin väännöstä" ja tyyliin "Kyllä se jaksaa mennä, kun on diiseli ja vääntää kauheesti" Vertailuna pari esimerkkiä jotka muistan:
M-B 200D 120Nm 72hv
Audi 100 2,0E 185Nm 115hv
M-B E300 D 210Nm 136hv
M-B 300SE 260Nm. 188hv
Ei vapari diiseleissä ole vääntöä, vaikka yleinen luulo on sellainen. Turbo sen väännön antaa, jos sellainen löytyy. Aikalailla huippuväännöt menee suhteessa huipputehoon vaparikoneissa, oli sitten polttoaine mikä tahanssa. Diiselissä vain vääntö on hiukan alemmalla kierrosalueella, kuten huipputehokin.
Joo, se dieselin väännön tunne tulee siitä yleisestä sitkeydestä jota koneesta löytyy. Vaikkei esim. tuossa neliventtiilidieselissä ole kuin 210 Nm niin silti se kärryn kanssa menee oikein eleettömästi, saattaa saman kokoinen bensavehje hävetä rinnalla jos ei koko aikaa huudata yli 4000 kierroksella.
Kyllähän se vanha Hiacekin 75 hevosellaan ja jollain n. 130 Nm:llään menee tasaisen tappavasti eteenpäin vaikka olisi millainen lasti, bensapakulla taas on tekemistä. Erityyppisiä moottoreita kun ovat.
Tuo homma selvenee vielä enemmän kun verrataan samantehoisia moottoreita keskenään. Onhan aika epäreilua verrata keskenään moottoreita,joiden tehoero on melkein 50%.
Mauri H. kirjoitti:Joo, se dieselin väännön tunne tulee siitä yleisestä sitkeydestä jota koneesta löytyy. Vaikkei esim. tuossa neliventtiilidieselissä ole kuin 210 Nm niin silti se kärryn kanssa menee oikein eleettömästi, saattaa saman kokoinen bensavehje hävetä rinnalla jos ei koko aikaa huudata yli 4000 kierroksella.
Kyllähän se vanha Hiacekin 75 hevosellaan ja jollain n. 130 Nm:llään menee tasaisen tappavasti eteenpäin vaikka olisi millainen lasti, bensapakulla taas on tekemistä. Erityyppisiä moottoreita kun ovat.
joo ja jaksaa vetää autotraileri lastin kans tuo e300d. mut kyllä edellinen auto oli parempi veti kuin tyhjää kärryä (traileri+kuorma) verrattuna e300d:hen auto oli toyota hilux 4x4 2.4d heppoja oli 75hv ja vääntöö en muista
Kun vertaatte dieselin ja bensan vääntöarvoja, niin älkää verratko maksimiarvoja vaan missä kierrosluvussa vääntö saavutetaan. Dieselissä yleensä huippu puolta pienemmillä kierroksilla kun bensoissa. Eli dieseleissä on vääntöä käytännöllisemmin.
kardaani kirjoitti:Kun vertaatte dieselin ja bensan vääntöarvoja, niin älkää verratko maksimiarvoja vaan missä kierrosluvussa vääntö saavutetaan. Dieselissä yleensä huippu puolta pienemmillä kierroksilla kun bensoissa. Eli dieseleissä on vääntöä käytännöllisemmin.
Oikeastaan pitää tarkastella millaisen pinta-alan se koordinaatistoon piiretty vääntökäyrä antaa käytettävissä olevalla kierroslukualueella Ei se paljon lohduta jos on mahtava vääntömomentti 1000 rpm ja se romahtaa 1500 rpm kohdalla.
kardaani kirjoitti:Kun vertaatte dieselin ja bensan vääntöarvoja, niin älkää verratko maksimiarvoja vaan missä kierrosluvussa vääntö saavutetaan. Dieselissä yleensä huippu puolta pienemmillä kierroksilla kun bensoissa. Eli dieseleissä on vääntöä käytännöllisemmin.
Oikeastaan pitää tarkastella millaisen pinta-alan se koordinaatistoon piiretty vääntökäyrä antaa käytettävissä olevalla kierroslukualueella Ei se paljon lohduta jos on mahtava vääntömomentti 1000 rpm ja se romahtaa 1500 rpm kohdalla.
Jees, ja samaan voi lisätä että bensavehkeen vääntö alkaa vasta siellä missä kierrokset kuuluu kabiiniin suht häiritsevästi.
Mielestäni kannattaa ostaa kerralla tuo 300:n turbollinen, siinä on tehoa ja vääntöä kuitenkin jo ihan eri malliin niinkuin näkyy jo noista teho/vääntö arvoistakin. Vielä kun sen lastuttaa niin siihen saa mukavasti semmoista räjähtäväisyyttä.
Tuolla on mukavan vaivatonta ajaa kun on alhaalta vääntävä kone, tosin talvella ei tahdo oikein saaha pitoja...
Ja tuo kulutus puoli on aina suhteellista, vanha 300:n (124) vapari söi suunnilleen saman kuin tuo nykyinen väykky turbo 300:n.
Ei ole vapari diiseleissä kovin kummosia vääntöjä keskimäärin alakierroksilla mutta ruiskutuspumppujen toiminta "hämää" tuntemusta, melko helposti pienelläkin kaasulla täydet tai lähes täydet syötöt koneeseen, kokeilkaapa painaa 2500 rpm kaasua puolivälistä pohjaan isolla vaihteella (vapaastihengittävässä), tapahtuuko mitään? eipä juuri. Itsellä vapaasti hengittävä missä täytyy kiihdyttäessä potkia oven välistä vauhtia , aina on kuitenkin perille päässyt. Pienet paineet, isot laakeripinnat -> kestävä kone.