W124 250d: nakutus, lämpöjen nousu ja öljynpaineiden lasku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

W124 250d: nakutus, lämpöjen nousu ja öljynpaineiden lasku

Viesti Kirjoittaja juha1 »

sattuipa niin että katsastuksen ja päästötestin jälkeen alkoi koneesta kuulumaan sellainen pieni ääni kierroksilla, sellainen että kuului ihan sisälle asti vienosti. en ainkaan muista aiemmin moista ääntä kuulleeni muuten suht hiljaisessa autossa.

katsastuksen jälkeen tuli lähdettyä heti norjan reissulle ja auto kesti rasituksen hyvin, kuten aina kaikki reissut on kestänyt.

sitten eilen aamulla töihin mennessä alkoi tasaisella tiellä kuulua sellainen sirinä/vinkuna/nakutus jostain joka koveni koko ajan. luulin ensin että kyseessä olisi puhallin, mutta ääni koveni, eikä puhaltimen säätö mitään vaikuttanu.

koneen lämmöt nousivat hieman, maltillisesti ehkä hieman yli 90 asteen kieppeille, normaalisti lämmöt pyörii siinä 80:n viivan yläpuolella hieman.

kaasua nostaessani, alkoi öljynpaineet hieman laskea vaikka vaihde oli päällä koko ajan, kaasuttaessa paineet oli koko ajan täydet kolme kiloa, baaria vai mitä ne nyt onkaan.

sen jälkeen alkoi tuntua että koneesta alkoi veto hiipua hiljalleen, onneksi pääsin sellaiseen kohtaan johon pystyin auton jättään ilman ilkivallan mahdollisuutta.

auton pysäyttäessäni painoin kytkimen pohjaan ja paineet putosi jonnekin puolen kilon paikkeille, jolloin sammutin moottorin välittömästi. normaalisti tyhjäkäynnin paineet ovat olleet kuumalla koneelle 1,5-2,5 kiloa. ohjekirjan mukaan paineiden pitäisi muistaakseni olla vähintään 0,3 kiloa, jottei kone vaurioituisi.

lämpöjen nousuun ei voi edes vesipumppu vaikuttaa, koska se on vaihdettu pari kesää sitten ja on kunnossa. eikä vesipumppu selittäisi paineiden laskua mitenkään.. kansipahvikin on vaihdettu kesällä 2007 ja samalla käytiin koko yläkerta läpi kun se oli levällään sopivasti, tiivisteet, ketju jne meni siinä vaihtoon.

auto on 1989 ja 250d, sillä on nyt ajettu 570tkm. tasalukema pyörähti mittariin häpeällisesti hinaamalla äsken. :evil:

eräs tuttavani veikkasi öljypumppua ja siinä olevaa jotain kierrätysventtiiliä tms, joka olisi voinut jäädä auki ja siten vuotaa painetta, siitä oli selvitty öljypumpun vaihdolla hänen autossaan 90-luvun alussa kun samanlainen oli hänellä taksina.

kovasti toivon ettei koko moottoria tarvisi laittaa remonttiin, toki sillä sen jälkeen ajaa taas huoletta sen 500tkm, mutta täytyy kyllä myöntää että jos tuo kone laukeaa näillä kilometreillä, olen pettynyt. koska olen aina ajatellut että nythaän se on vasta sisäänajettu! :D olen yrittänyt huoltaakin autoa hyvin, koska sehän on halvinta remonttia, mitä autolle voi tehdä. öljyt on vaihdettu kympin välein ja 5w-50 on ollut laatu aina.

elikkäs, onko kenelläkään muulla sattunu vastaavaa..? mistähän voisi olla kyse? öljypumppu kenties vaiko kiertokangen laakeri..?

ai niin, eihän mersuun tehdä remonttia, sitä vain huolletaan. :wink:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 250d: nakutus, lämpöjen nousu ja öljynpaineiden las

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Voisiko tuo epätavallinen lämpöjen nousu johtua ö-pumpusta? En halua olla pessimisti mutta voi olla ettei kannata paljoa ajella ennen perusteellista selvitystä. Jos vaihdat öljyt niin laske öljyt puhtaaseen asiaan ja odota jonkin aikaa ennen kuin tyhjennät astian. Tarkista jäikö asian pohjalle mitään ylimääräistä. Jos laakerivaurio on paha jää astianpohjalle tavaraa.

Millainen mahtaa olla katsastuskonttorin vastuu tilanteessa jossa moottori ei heti testissä totaalisesti hajoa?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Et hoksannu kokeilla onko jäähdytysjärjestelmässä poikkeuksellisen kova paine?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Ce_230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 30.05.2009 15:09
Paikkakunta: Pulkkila

Viesti Kirjoittaja Ce_230 »

Öljynpaineitten katoamisesta seuraa ennemmin tai myöhemmin myös lämpöjen nousu, siihen asti kunnes kone leikkaa kiinni. Mutta mikäli oljynpaine on aikaisemmin ollut 1.5-2.5 bar ja laskee yht´äkkiä 0.5 bariin, on aivan selvä, ettei se tule kuntoon muuten, kuin tarkistamalla laakerit ja öljypumppu.
Öljypumppu on yleensä dieseleihin aika kallis, mutta laakerit ja tiivisteet eivät ihmeitä ehdi maksaa.
Oikein nuuka mies saattaisi tuollaisen rempan tehdä vaikka alakautta, kantta irroittamatta, edellyttäen ettei öljynkierrossa näy rautaa yms. roskaa.
Kannatta tarkastaa myös alipainepumppu, tiedän tapauksen jossa liian romuksi ajettu alipainepumppu on jauhanut rautaa öljyihin ja se on vaurioittanut öljypumpun, mistä seurasi laakerivaurio. Silloin on moottori ehdottomasti purettava ja öljykanavat puhdistettava, tai sama vaurio saattaa toistua.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

" sitten eilen aamulla töihin mennessä alkoi tasaisella tiellä kuulua sellainen sirinä/vinkuna/nakutus jostain joka koveni koko ajan. luulin ensin että kyseessä olisi puhallin, mutta ääni koveni, eikä puhaltimen säätö mitään vaikuttanu. "
" auton pysäyttäessäni painoin kytkimen pohjaan ja paineet putosi jonnekin puolen kilon paikkeille, jolloin sammutin moottorin välittömästi. normaalisti tyhjäkäynnin paineet ovat olleet kuumalla koneelle 1,5-2,5 kiloa. "

Pahat on enteet...kiertokangen laakerivaurio :(
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

saa nyt vanha uskollinen seisoa siihen asti että saan sen hinattua jonnekin jossa homma voidaan kunnolla tehdä, itellä ei ole paikkaa ei oikein välineitäkään. enkä kyllä omiin kykyihini kovasti usko, jos moottoriremontista aletaan puhumaan. :shock:

öljypumpun hinta KL:ssä tais olla jotain 160e, tietty jos ketjun jne uusiin pumppuun samalla, tulee hieman lisää hintaa. alkuperäisen hintaa en tiedä, enkä sitä onko kovinkaan parempi ku KL:n tarvike.. onko muilla kokemuksia..?

jäähdytysjärjestelmän paineita en tajunnut kokeilla, auto jäi heti paikoilleen koska oli töihin sen verran kiire..

alipainepumppu on vaihdettu aikanaan miltei heti kun auton ostin, vehon yks mies kun sanoi joskus että sillä olis suositusvaihtoväli 300tkm.. uuden pitäisi olla sitä uutta mallia, josta ei pitäisi helmet valua mihinkään. uudellakin alipainepumpulla on jo kyllä ajettu se 300tkm.

sehän olis ku lottovoitto jos pelkällä öljypumpun vaihdolla selviäis, en kyllä ollu koskaan aiemmin kuullut että mersuista öljypumppu menis tuolla tavalla..
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

sehän olis ku lottovoitto jos pelkällä öljypumpun vaihdolla selviäis, en kyllä ollu koskaan aiemmin kuullut että mersuista öljypumppu menis tuolla tavalla..

En usko, että pääset öljypumpun vaihdolla.
Senverran noita Mersun rotteloita on tullut rompattua, ettei tuollainen vika kuulu kuvioon. Öljypumpun akseleita kyllä katkeaa, mutta sitten katoaa öljynpaineetkin.
Ensalkuun voit ottaa sylenterinkannen pois, ja tutkailla mäntien korkeuseroja sylintereissä. Pyöritä moottoria vaikka kierroksen verran.
Jos jokin mäntä on ( 1-4 tai 2-3 ) eri tasolla, on varmaa että kiertokangen laakerinliuska on kaput.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kyllä minäkin sanoisin, että öljypumpussa ei vika ole ja näinollen ei ainakaan suinpäin kannata uutta pumppua hankkia!
Kiertokangenlaakeriltahan tuo näin luetun perusteella kuulostaa niinkuin rumilus jo mainitsikin...
Siksi kyselin tuota paine-asiaa, että viallinen kannentiivistekkin voi aiheuttaa öljynpaineen laskua ja lämpöjen nousua, mutta lisänä tuo ääni kyllä kääntää veikkauksen sinne laakeriin :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

ens kuulle nyt aika pajalle varattuna. katsotaan millainen diaknoosi tulee, onneksi huoltaja on ennenkin noita vehkeitä laitellu.

jos kone avataan ja se käydään kunnolla läpi samantien ni sitte siinä on kyllä käyttöautoa pitkäksi aikaa kun ei ruostekaan ole vielä koppaa raiskannu pahemmin, mitä nyt ne perinteiset takasaumat kummittelee, mut jos nekin hitsais kuntoon tälle kesälle, ni sitten olis aika ruosteeton peli.

koneen remontti taitaa kuiten olla halvempi ratkaisu ku vaihtokoneen laitto. tosin jos kone vaihtoon menis, ni sitte varmaan joku hieman tehokkaampi tulis tilalle.. :wink: 20% tehokkaampikos se sai olla ettei tarvinu jarruja yms muutella..? tai mikähän kone ylipäänsä menis heittämällä paikoilleen, ettei tarvis suurempia muutoksia tehdä, superturboa ei siitä kuiten ikinä tulis vaan hyvä ja suht tehokas kestävä diesel sais edelleen olla. vaikka eihän tuon nykyiset 90hv kovin tehokas ole nykymittapuulla, mut onhan se aikanaan ollu kova sana.

täytyy sanoa että aina näemmä nuo kaikki viat kaatuu päälle samaan aikaan, ensin hajos kytkin tuohon etupihalle, sitte sen jälkeen uudet iskarit taakse, katsastuksessa huomattiin hieman väljä laakeri etuakselista ja käsijarrun pitämättömyys ja nyt tämä konehomma, kaikki tulleet noin kolmen viikon sisällä! voiko huonompaa tuuria kohta enää olla.. :?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1799
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

No eipä tuo enää puutu kuin kunnon peltikolaria. :lol:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

juha1 kirjoitti:ens kuulle nyt aika pajalle varattuna. katsotaan millainen diaknoosi tulee, onneksi huoltaja on ennenkin noita vehkeitä laitellu.

jos kone avataan ja se käydään kunnolla läpi samantien ni sitte siinä on kyllä käyttöautoa pitkäksi aikaa kun ei ruostekaan ole vielä koppaa raiskannu pahemmin, mitä nyt ne perinteiset takasaumat kummittelee, mut jos nekin hitsais kuntoon tälle kesälle, ni sitten olis aika ruosteeton peli.

koneen remontti taitaa kuiten olla halvempi ratkaisu ku vaihtokoneen laitto. tosin jos kone vaihtoon menis, ni sitte varmaan joku hieman tehokkaampi tulis tilalle.. :wink: 20% tehokkaampikos se sai olla ettei tarvinu jarruja yms muutella..? tai mikähän kone ylipäänsä menis heittämällä paikoilleen, ettei tarvis suurempia muutoksia tehdä, superturboa ei siitä kuiten ikinä tulis vaan hyvä ja suht tehokas kestävä diesel sais edelleen olla. vaikka eihän tuon nykyiset 90hv kovin tehokas ole nykymittapuulla, mut onhan se aikanaan ollu kova sana.

täytyy sanoa että aina näemmä nuo kaikki viat kaatuu päälle samaan aikaan, ensin hajos kytkin tuohon etupihalle, sitte sen jälkeen uudet iskarit taakse, katsastuksessa huomattiin hieman väljä laakeri etuakselista ja käsijarrun pitämättömyys ja nyt tämä konehomma, kaikki tulleet noin kolmen viikon sisällä! voiko huonompaa tuuria kohta enää olla.. :?
Koneita on ollu myynnissä tällä foorumilla "myydään osia" osastolla ihan kohtuuhintaan. Joitakin taisi päästä oikein kuuntelemaan ettei sikaa säkissä osta. Kannattaa kattella ennen kuin konetta alkaa isommin remppaamaan. Jo kannen plaanaukset ym. kanteen liittyvät jutut helposti maksaa tiivisteineen pultteineen kaikkineen helposti yli 400€ ja varsinkin jos vieraalla teettää niin hinta hyppää lähes kaksinkertaiseksi. Tässä siis pelkkä kansi. Oman 300DT:n kansiremppa pari viikkoa sitten omilla töillä tuli kaikkiaan maksamaan noin 650€. Kannen rahteja suuttimien tarkistuksia ym. muuta pikkutavaraa. Ostin avaimia kun itte tein mutta ne ei ole tässä laskussa mukana.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jube kirjoitti: Siksi kyselin tuota paine-asiaa, että viallinen kannentiivistekkin voi aiheuttaa öljynpaineen laskua ja lämpöjen nousua, mutta lisänä tuo ääni kyllä kääntää veikkauksen sinne laakeriin :roll:
Toisaalta sellainen käsitys on mulla, että aika monessa 60x - dieselissä rikkinäinen kannentiiiviste aiheuttaa myös kalkatusta ainakin kuumassa koneessa tyhjäkäynnillä. Kai se kannentiviiste olisi toivottavin vikapaikka ainakin mitä kustannuksiin tulee :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

sompio kirjoitti:No eipä tuo enää puutu kuin kunnon peltikolaria. :lol:
meinasinki samaan kirjoitukseen jo pölliauton kirjoittaa, mut mitäpä suotta manaamaan... :?

se kannentiiviste ei siksi ole ollu mielessä, koska pari kesää sitte vaihdettu, eikä ole päässy keittämään missään vaiheessa. tosin ei silloinkaan ollu keittäny ku se vaihdettiin, alkoi vaan tihkuttaa öljyä pakosarjan alta ja sitte ku alko mennä ykköspyttyynki ni meni vaihtoon, ku öljypinnan merkkivalo alko palamaan jo 3tkm öljynvaihdon jälkeen.

7 vuotta auto on talossa ollu, nytten vaan on tullu nämä onkelmat.. :oops:

ja se ääni kuului ajaessa, tyhjäkäynnin ääniä en jääny kuuntelemaan, heti sammutin ku pääsin parkkipaikalle. jostain syystä ei tehny enää mieli kuunnella ja pitää moottoria käynnissä.. :shock:

voisiko se ääni kuulua venttiilin nostimista..?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

570 tkm ajettu ->

- kannentiiviste kannattaa uusia, jollei jo ole mennyt niin kohta menee
- kiertokangen laakerit kannattaa uusia (ei turbo malli)
- kansi/venttiilit kaipaavat jo kovasti remonttia

--> Remontille tulee hintaa jotakin 800...1000€ Huom ! itse tehden. -->

Oliskos jossakin vähän ajettu kone purkuautosta, jonka hinta on vain 300...400 €...tai no riippuu ihan itsestä haluaako siitä koneen, jolla ajaa toiset 500 tkm, vai riittääkö kone jolla ajaa 100 tkm ja sitten paaliin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

eli kannentiiviste on uusittu kesällä 2007 eli sillä on ajettu sen jälkeen jotain 100tkm, kyseisen huollon jälkeen. tuolloin käytiin koko yläkerta läpi eli ketju vaihtui, kaikki yläkerran tiivisteet jne. hintaa hommalle tais tulla töineen jotain 750e tuolloin, eli varmasti tästä remontista tulee hinnakkaampi tällä kertaa.

aiemmat omistajat eivät ole vaihtaneet laakereita, hydr.venttiilin nostimet edellinen omistaja on vaihtanut kun olivat pitäneen ääntä, sen jälkeen moottori onkin käynyt kuin sukkasillaan ja on käynyt edelleenkin ennenkuin tuli tämä hässäkkä.

periaatteena on ollut, että kun aletaan tekemään, niin tehdään sitte kunnolla samantien eli kun moottori käydään läpi, tavoitteena olis se 500tkm:n kesto, eikä suinkaan 100tkm:n ja sitte paaliin. autoa käytetään työajoihinkin yhteen suuntaan 100km, joten se 100tkm tulisi hyvinkin äkkiä täyteen, vapaa-ajan ajot luonnollisesti vielä lisäksi. arvostan myös paljon auton luotettavuutta, sen tulee toimia niin kesällä kuin talvella, oli lämpöä sitten pihalla +30 tai -35 astetta.

sen verran hyvä auto ollut ja koriltaan hyvässä kunnossa, että olis suorastaan sääli laittaa se paaliin tässä vaiheessa. moottori kuntoon ja kovaa ajoa eteenpäin! ja muutenkin tuo on ollu kaikin puolin mieluisa auto, ni mitä tuota hukkamaan. ja kuten eräs tuttavani sanoi kerran, tuo mersun malli vielä näyttääki mersulta. pahoitteluni, jos joku väyrysen omistaja nyt otti nokkiinsa. :wink:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Hyviä moottoreita on varmasti tarjolla vaihtoehdoksi täysrempan tilalle.
OM 602 tyypin moottoreita taitaa olla enää vähän tarjolla, joilla olisi ajettu 200 tkm pintaan, mutta vaihtoehtona esim OM 605 moniventtilitekniikan moottoreita on jo tavoitettavissa sopivaan hintaan...kun paikalle sattuu.
Minultakin niitä löytyy useita, jopa sellainenkin, jolla ajettu vain 71 tkm.
Hinta tietysti sen mukainen. :lol:
Mutta onhan niitä tarjolla muillakin, joten kilpailuttamaan vaan moottorin hankinnan suhteen. :lol:
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

uudempi neliventtiilitekniikan kone tietenkin voi olla vaihtoehtona, mikäli kone menee täysremonttiin, mutta ongelmana voi tuolloin olla tosiaan se, että sitten saisi kunnollisen moottorin, eikä mitään maailmanlopun vehjettä. jos vanhan kunnostaa täysin, niin sitten tietää ainakin mitä sille on tehty ja paljonko sillä on ajettu.

meneekö uudemman mallin moottori heittämällä paikoilleen vai joutuuko tekemään muutoksia esim kiinnityksiin jne? entä muutoskatsastus ja mitä kaikkea autosta sen jälkeen joutuisi muuttamaan..? eli meneekö homma turhan isoksi..? :shock: toki parantuneet tehot saisi hieman mieltä paremmaksi ja kenties joskus jopa hymyilemään, kunhan tästä allikosta vielä joskus selviää.. :oops:

tietty jos konetta vaihtamaan alkaa, niin 250d tai 300d olis sellainen joita voisi harkita ja suunnitella... turbodieselin laitto voi jo mennä sitten turhan hankalaksi, vaikka tuolle korille niitäkin on tehtaalla tehty, mutta teholukemat kasvavat sitten jo aika paljon ja joutuisi jarrut päivittämään ja kenties muutakin laatikkoa myöten..?
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eihän ne moniventtiilit mitenkään heittämällä mene, miettii vaikkapa kaasuvivustoa ja tosiaan samalla vaivalla jo sitten vaihtaa sinne om602 turbokoneen, joka menee heittämällä.

Täysremppaa vaan, se pitää mielen virkeänä. :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei se turbomoottorikaan mene vapariin aivan heittämällä. Paljon on tekemistä siinäkin, mm. pakoputki kokonaisuudessaan ja lisättävä öljynlauhdutin. :lol: Lisäksi oikeaoppisesti etujarrut on vaihdettava jäähdytettyihin levyihin + jarrusatulat myös, vaihteisto olisi syytä myös vaihtaa turbomoottorille sopivaksi...lähinnä kestämään suurempia vääntömomentteja. :lol: Varmistin vielä, että moottorin kumityynytkin on vaihdettava. :lol:

Mieluimin hyvä vähän ajettu vaihtomoottori kuin tehty koneremppa. :D
Remontoijiakin on monenlaisia ja siinä voi jäädä huomiomatta jotakin hyvin tärkeää ja eikä siihen remppakoneeseen yleensä vaihdeta kaikkia liikkuvia osia. :lol:
Mersun dieselmoottorin peruskomponentit maksaa vaan maltaita. :lol:
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

jos moottori päädytään käymään läpi, niin sitten pitää kyllä ehdottomasti käydä kaikki läpi, jotta lopputulos on onnistunut.

katsotaan nyt millainen diaknoosi sieltä ensin tulee. mutta kuntoon tuo auto joka tapauksessa tullaan laittamaan. tavalla tai toisella.

ja jos siihen kone vaihtuu, niin varmaan ihan maltillisesti, tuskin siihen heti mitään 320 cdi:tä aletaan laittamaan, vaikka olis kyllä ihan mielenkiintoinen yhdistelmä varmasti. :wink: :D
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No älä nyt sentään kampiakselia rupea vaihtamaan, vaikka se pyöriikin ymmärtääkseni :wink:

Vaparin remppaosat on kohtuuhintaisia.

Niissä (vapareissa) alkaa ne laakeriliuskat pettämään, sen takia tarvitsevat 500...600 tkm huollon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

En tiedä mistä hatusta Veskola vetää 500-600 tkm johtopäätöksiä alakerran loppuunkulumisesta. :shock:
Tiedän montakin tapausta, että OM 602 moottorilla on ajettu 1500000 km, eli puolitoista miljoonaa kilometriä, eikä mitään tarvetta tuolloinkaan alakerran laakerointitarpeelle. :roll:
Kyllähän laadukkaat öljyt ja niiden huoltoväli on ratkaiseva tekijä miten moottorin saa kestämään.
Jonkin verran käyttäjästäkin on kiinni, miten moottoria kuormitetaan " epänormaalisti " .

Mitä tulee Mersuun saatavista moottorin korjauspaketeista, niin kyllä niille kertyy hintaa vapari tapauksessakin. Mitään marrokkolaisia korjauspaketteja en laittaisi moottoriini. :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aha...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

sen verran ainakin voin sanoa, ettei tätä kyseistä moottoria ainakaan minun aikanani ole kovin kovalla kädellä kohdeltu. jos karstoja olen irroitellu, niin aina lämpimällä koneella ja kuumilla öljyillä, kylmänä en ole huudattanu. mitä sitä suotta hajottaan hyvää konetta tahallaan.. ja öljyt tosiaan on vaihdettu säännöllisesti aina suodattimen kera.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kannentiiviste voi olla rikki vaikka sillä ei olisi ajettu kuin 10tkm. Onkohan kansi oiottu viimeksi kun tiiviste on vaihdettu.

Se on melkeimpä välttämättömyys että uusi tiiviste kestää.

Toinen vikapaikka on Veskolan mainitsemat kiertokankien laakerit.
Ei ole todellakaan harvinaista että noilla kilometreillä kk-laakerit on loppu.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

eiköhän tuo ole oiottu, sehän kuuluu asiaan. muutenki olen ollu kyseiseen huoltajaan tyytyväinen, joten uskon tuolloin tehneen homman kuten pitääkin. samaan paikkaan vien sen nytkin kunhan aika koittaa.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mika. T kirjoitti " Toinen vikapaikka on Veskolan mainitsemat kiertokankien laakerit.
Ei ole todellakaan harvinaista että noilla kilometreillä kk-laakerit on loppu. "

Kuinka monta tapausta tiedätte, että OM 602 vakiomoottorissa olisi mennyt 500-600 tuhannessa kilometrissä kiertokangenlaakerit vaihtoon niiden kuluneisuuden perusteella ?

Haluaisin nähdä laakerinliuskat ja kampiakselin, jotta voisin kertoa paremmin, mikä todellisuudessa on aiheuttanut laakerivaurion.

Vielä kerran, jos kyseisessä moottorissa käytetään täyssynteettisiä moottoriöljyjä + alkuperäis öljynsuodatinta ja annetaan moottorin saavuttaa tasauslämmöt ennen kovaa kuormitusta, niin moottorin laakereilla ajetaan takuuvarmasti miljoona kilometriä Pohjolankin olosuhteissa.

Juttu on aivan toinen, jos moottorin viritysastetta muutetaan.
Veskolankin tyyppiset " pojanviikarit " ...vehkeilijät saavat moottorin virittelyillä pahaa aikaiseksi. :shock:
Nyt taidetaan päästä itse asiaan, mitkä tekijät todellisuudessa rikkovat moottoreita. :(
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

kylmilä öljyillä en ole konetta huudattanu ja jos on ollu kovempaa rasitusta ja etenki kesällä kun lämmöt saattaa hieman nousta normaalista ajaessa, olen antanut käydä jonkin aikaa ennen sammuttamista. toisinaan puhallin puhaltanut enimmät kuumuudet ulos ennen sammuttamista.. kanttakin olen hieman yrittänyt suojella noilla toimenpiteillä...
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kolmeen vakiokuntoiseen OM602/3 koneeseen olen itse vaihtanut kk-laakerit. Kaikissa on laakeripinnoitteesta puuttunut palasia öljyreiän ympäriltä...

Ajettu noilla oli 350-500tkm
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Sehän se jo kertoo, että epäpuhtauksia on ollut öljykierrossa.
Joillakin paskoilla öljyillä ajettu, joita ei Mersun moottoriin voi laittaa.

Ja matkamittaria ruuvattu, kaksinkertaiset todellisuudessa "Ajettu noilla oli 350-500tkm " :lol:
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 28.07.2009 00:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin