katsastuksen jälkeen tuli lähdettyä heti norjan reissulle ja auto kesti rasituksen hyvin, kuten aina kaikki reissut on kestänyt.
sitten eilen aamulla töihin mennessä alkoi tasaisella tiellä kuulua sellainen sirinä/vinkuna/nakutus jostain joka koveni koko ajan. luulin ensin että kyseessä olisi puhallin, mutta ääni koveni, eikä puhaltimen säätö mitään vaikuttanu.
koneen lämmöt nousivat hieman, maltillisesti ehkä hieman yli 90 asteen kieppeille, normaalisti lämmöt pyörii siinä 80:n viivan yläpuolella hieman.
kaasua nostaessani, alkoi öljynpaineet hieman laskea vaikka vaihde oli päällä koko ajan, kaasuttaessa paineet oli koko ajan täydet kolme kiloa, baaria vai mitä ne nyt onkaan.
sen jälkeen alkoi tuntua että koneesta alkoi veto hiipua hiljalleen, onneksi pääsin sellaiseen kohtaan johon pystyin auton jättään ilman ilkivallan mahdollisuutta.
auton pysäyttäessäni painoin kytkimen pohjaan ja paineet putosi jonnekin puolen kilon paikkeille, jolloin sammutin moottorin välittömästi. normaalisti tyhjäkäynnin paineet ovat olleet kuumalla koneelle 1,5-2,5 kiloa. ohjekirjan mukaan paineiden pitäisi muistaakseni olla vähintään 0,3 kiloa, jottei kone vaurioituisi.
lämpöjen nousuun ei voi edes vesipumppu vaikuttaa, koska se on vaihdettu pari kesää sitten ja on kunnossa. eikä vesipumppu selittäisi paineiden laskua mitenkään.. kansipahvikin on vaihdettu kesällä 2007 ja samalla käytiin koko yläkerta läpi kun se oli levällään sopivasti, tiivisteet, ketju jne meni siinä vaihtoon.
auto on 1989 ja 250d, sillä on nyt ajettu 570tkm. tasalukema pyörähti mittariin häpeällisesti hinaamalla äsken.

eräs tuttavani veikkasi öljypumppua ja siinä olevaa jotain kierrätysventtiiliä tms, joka olisi voinut jäädä auki ja siten vuotaa painetta, siitä oli selvitty öljypumpun vaihdolla hänen autossaan 90-luvun alussa kun samanlainen oli hänellä taksina.
kovasti toivon ettei koko moottoria tarvisi laittaa remonttiin, toki sillä sen jälkeen ajaa taas huoletta sen 500tkm, mutta täytyy kyllä myöntää että jos tuo kone laukeaa näillä kilometreillä, olen pettynyt. koska olen aina ajatellut että nythaän se on vasta sisäänajettu!

elikkäs, onko kenelläkään muulla sattunu vastaavaa..? mistähän voisi olla kyse? öljypumppu kenties vaiko kiertokangen laakeri..?
ai niin, eihän mersuun tehdä remonttia, sitä vain huolletaan.
