Itselläni on nyt kolmas Mersu menossa ja kakkonenkin on vielä pihassa. Molemmat ovat 300d automaatteja.
Tuossa uudessa Mersussa melkein heti ostamisen jälkeen alkoi dieselpumppu vuotaa. Se oli muutenkin tehottoman oloinen. Ostin ja vaihdoin uudet tiivistekumit pumppuun. Nyt ei ainakaan enää vuoda.
Tein oudon havainnon tiivistekumeja vaihtaessani: Auton keulasta laskien toisen "holkin" syöttöputken irroitettuani dieselpumpusta, huomasin holkin ja syöttöputken molempien olevan melkoisen hapettuneita. Eikö se voisi viitata siihen, että dieselpumpun kakkossyöttö on jostain syystä ollut häiriintynyt? Tiivisteiden vaihdon jälkeen tarkistin, että nyt kyseiseen syöttöön tuli dieseliä.
Nyt kuitenkin kone alkoikin käytä todella epätasaisesti eikä meinannut tyhjäkäynnillä pysyä käynnissä ollenkaan. Kun sitten avasin syöttöputkia moottorin päästä yksi kerrallaan, niin kaikkien muiden suuttimien avaus vaikutti käyntiin, paitsi juurikin tuon toisen sylinterin kohdalla.
Näin maallikkona yhtäkkiä logiikkani sanoisi, että sekä kyseisen sylinterin suutin, että dieselsyöttö on ollut epäkunnossa. Se myös selittäisi mielestäni tehottomuudenkin.
Olisi kiva kuulla kokeneempien Mersumiesten kommentteja asiasta ettei tarvi olla liikkeettä oman mutu-tiedon varassa. Toivottavasti osasin selvittää asian selkeästi, kun en edes tiedä osien oikeita nimiä.
