automaattiongelmia CDI:ssä? KORJATTU!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

automaattiongelmia CDI:ssä? KORJATTU!!

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi
Auttakaa automaattimiehet.

Vika on sellainen, että laatikko vaihtaa laiskasti isompaa.
Välillä se on kuin se polkaisi vaihteen päälle.

Lähdössä se tuntuisi luistavan, kuitenkaan se ei luista isommilla kierroksilla.
Esim. kuivalla asvaltilla alkaa kumi palamaan 3000:lla kieroksella.

Veho ilmoitti, että laatikkoremppa on tehty Veholla 2006.
Voisiko siinä olla vikana joku solenoidi tms. Vikakoodeja ei laatikosta löytynyt ja öljytkin on vaihdettu.

Auto on W211 200 CDI -03
Viimeksi muokannut jartuo, To 27.08.2009 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: automaati ongelmia CDI:ssä?

Viesti Kirjoittaja Division »

jartuo kirjoitti:Moi
Auttakaa automaatti miehet.

Vika on sellainen, että laatikko vaihtaa laiskasti isompaa.
Välillä se on kuin se polkaisi vaihteen päälle.

Lähdössä se tuntuisi luistavan, kuitenkaan se ei luista isommilla kierroksilla.
Esim. kuivalla asvaltilla alkaa kumi palamaan 3000:lla kieroksella.

Veho ilmoitti, että laatikko remppa on tehty Veholla 2006.
Voisiko siinä olla vikana joku solenoidi tms. Vikakoodeja ei laatikosta löytynyt ja öljytkin on vaihdettu.

Auto on W211 200 CDI -03
Voisitko täsmentää muutamaa kohtaa, esim. mitä tarkoittaa: "Välillä se on kuin se polkaisi vaihteen päälle"

Toiseksi, miten ihmeessä automaattilaatikolla varustetun W211 200 Cdi:n saa polttamaan kumia??? Ei niillä tehoilla, vaikka se olisi lastutettu!

Pikkaisen kummallisestihan tuo laatikko noissa 200 ja 220 Cdi:ssä aina joskus käyttäytyy, kun on iso lotjake ja vähän tehoa. kummallisia tuntemuksia ilmenee joissain tilanteissa, kun tuntuisi kytkin luistavan, mutta syy onkin siinä, että heittää vaihteen lukon päälle vain myöhemmin.

Voisit kokeilla opettaa vaihdelaatikon uudestaan. Jos autosi edellinen omistaja on ollut joku eläkeläismummo niin laatikko ei välttämättä sopeudu sinun ajoosi.
Olikos se laatikon opettaminen nyt niin että: Mene autoon sisälle ja sulje ovet. Sytytysvirta päälle, sitten kaasu pohjaan vähäksi aikaa ja pidä se pohjassa. Sytysvirta pois ja sitten nostat kaasun ylös. Odota 2 minuuttia ja käynnistä auto, jonka jälkeen lähdet ajamaan omalla ajotyylilläsi niin laatikko oppii sinun tyylillesi sopivaksi.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moikka
Pieni selvennys siihen vaihtamiseen. eli, rauhassa kun kiihdyttelee niin se vaihtaa välillä 1:ltä kakkosen ja heti kolmosen. Kolmonen vähän kuin klonksahtaisi päälle. sitä on pirun paha selventää niin, että sen ymmärtäisi.

Kovalla kiihdytyksellä se toimii ihan ok, samoin ohitus tilanteissa.
Aiemmin se vaihtoi niin pirun nätisti.

Voisikohan joku solennoidi olla jumpassa?

Ei ole kokemusta muista 200CDI:stä, mutta tuo polttaa saman tien kumia kuivalla asfaltilla kun painaa jarrua, tai jos vaan lähtee paikoiltaan kiihdyttämään niin silloinkin se sutii kunnes kakkonen iskeytyy päälle.
Siis kuivalla asfaltilla, märällä se sutii jo kakkosellakiin.
Kait tuo ihan normaalia on? jos ei niin sitten iso kiitos Tuikulle.
olen tuota laatikon opetusta kokeillut muutan kerran, siitä ei ole ollut mitään mainittavaa apua.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Wulfride
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 26.07.2009 23:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wulfride »

Oliko tuo aprillipilaa tuo automaattilaatikon opettaminen?
Kuulostaa niin kertakaikkisen oudolta toimenpiteeltä. Luulisi että jonkinlainen ohjelman resetointi sentään tapahtuisi vähemmän karskilla tavalla vaikka ratin napeista tai sellaisella koodien lukuvehkeellä.
Niin ja onko sellainen opetustoiminto siis ihan oikeesti olemassa?
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Pekka M kirjoitti:Oliko tuo aprillipilaa tuo automaattilaatikon opettaminen?
Kuulostaa niin kertakaikkisen oudolta toimenpiteeltä. Luulisi että jonkinlainen ohjelman resetointi sentään tapahtuisi vähemmän karskilla tavalla vaikka ratin napeista tai sellaisella koodien lukuvehkeellä.
Niin ja onko sellainen opetustoiminto siis ihan oikeesti olemassa?
On se ihan totta. Tai sitten minuakin on huijattu :)
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pekka M kirjoitti:Oliko tuo aprillipilaa tuo automaattilaatikon opettaminen?
Kyllähän näissä on ollut jo vuosikausia ns. "oppiva laatikko"

Ensimmäiset taisi tulla jo -96 kun ns. sähköohjatut laatikot tuli markkinoille.
Samassa rytäkässä joihinkin malleihin tuli myös turbiinilukko.

Esim tuossa allekirjoituksen -96 300TD w140:ssä on tuo 5v turbiinilukollinen oppiva laatikko.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

jartuo kirjoitti:Moikka
Pieni selvennys siihen vaihtamiseen. eli, rauhassa kun kiihdyttelee niin se vaihtaa välillä 1:ltä kakkosen ja heti kolmosen. Kolmonen vähän kuin klonksahtaisi päälle. sitä on pirun paha selventää niin, että sen ymmärtäisi.

Kovalla kiihdytyksellä se toimii ihan ok, samoin ohitus tilanteissa.
Aiemmin se vaihtoi niin pirun nätisti.

Voisikohan joku solennoidi olla jumpassa?

Ei ole kokemusta muista 200CDI:stä, mutta tuo polttaa saman tien kumia kuivalla asfaltilla kun painaa jarrua, tai jos vaan lähtee paikoiltaan kiihdyttämään niin silloinkin se sutii kunnes kakkonen iskeytyy päälle.
Siis kuivalla asfaltilla, märällä se sutii jo kakkosellakiin.
Kait tuo ihan normaalia on? jos ei niin sitten iso kiitos Tuikulle.
olen tuota laatikon opetusta kokeillut muutan kerran, siitä ei ole ollut mitään mainittavaa apua.
Oman autoni laatikko toimii täysin kuvailemallasi tavalla. Itse pidän sitä ominaisuutena, en vikana.

Tuo sinun sutimis-juttu jaksaa kyllä ihmetyttää. Paljonko autossa on tehoja? Onko isompaa turboa ja suuttimia? Oma 180hv/410nm ei kyllä 245-leveillä renkailla edes yritä sutia. Toisekseen, eihän tuota W211:stä saa sutimaan edes lumella, kun ASR:ää ei saa kytkettyä pois päältä, ESP:n kyllä saa, mutta se ei liity sutimiseen. Onko sinulta ohjelmoitu jollain keinolla tuo ASR jotenkin pois päältä?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Division kirjoitti:
jartuo kirjoitti:Moikka
Pieni selvennys siihen vaihtamiseen. eli, rauhassa kun kiihdyttelee niin se vaihtaa välillä 1:ltä kakkosen ja heti kolmosen. Kolmonen vähän kuin klonksahtaisi päälle. sitä on pirun paha selventää niin, että sen ymmärtäisi.

Kovalla kiihdytyksellä se toimii ihan ok, samoin ohitus tilanteissa.
Aiemmin se vaihtoi niin pirun nätisti.

Voisikohan joku solennoidi olla jumpassa?

Ei ole kokemusta muista 200CDI:stä, mutta tuo polttaa saman tien kumia kuivalla asfaltilla kun painaa jarrua, tai jos vaan lähtee paikoiltaan kiihdyttämään niin silloinkin se sutii kunnes kakkonen iskeytyy päälle.
Siis kuivalla asfaltilla, märällä se sutii jo kakkosellakiin.
Kait tuo ihan normaalia on? jos ei niin sitten iso kiitos Tuikulle.
olen tuota laatikon opetusta kokeillut muutan kerran, siitä ei ole ollut mitään mainittavaa apua.
Oman autoni laatikko toimii täysin kuvailemallasi tavalla. Itse pidän sitä ominaisuutena, en vikana.

Tuo sinun sutimis-juttu jaksaa kyllä ihmetyttää. Paljonko autossa on tehoja? Onko isompaa turboa ja suuttimia? Oma 180hv/410nm ei kyllä 245-leveillä renkailla edes yritä sutia. Toisekseen, eihän tuota W211:stä saa sutimaan edes lumella, kun ASR:ää ei saa kytkettyä pois päältä, ESP:n kyllä saa, mutta se ei liity sutimiseen. Onko sinulta ohjelmoitu jollain keinolla tuo ASR jotenkin pois päältä?
Otan vaan ESP pois päältä niin se riittää. Tehoja on parisataa ja vääntöä löytyy neljänsadan paikkeilla.
Suuttimet on ilmeisesti alkuperäiset tällä hetkellä.
Ostin uudet suuttimet Saksasta, mutta niiden kanssa kulutus nousi parilla litralla. Tämä onkin muuten aika mielenkiintoinen aihe, koska olet luullut, että kaikki 200CDI:t polttaa kumia ihan samalla tavalla. En ole pitänyt sitä minään ihmeenä? Oman auton arvostus nousi just äsken.

Pitäisiköhän siitä ottaa oikein video kuvaa?

Laatikosta vielä sen verran, että aiemmin laatikkko toimi toisin.
En jaksa ihan vielä uskoa sitä ominaisuudeksi. On vaan sellainen tunne, että jotain pitäisi tehdä sen kanssa.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Tuli vielä mieleen, että vosikohan tässä olla kyseesä joku vuosimalli ero?
Kyllähän tuo luistonesto lähtee pois ESP nappulasta.

Jos luistonesto olisi koko ajan aktiivinen niin olisin ollut monta kertaa mäessä kiinni talvella.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6484
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

jartuo kirjoitti:Tuli vielä mieleen, että vosikohan tässä olla kyseesä joku vuosimalli ero?
Kyllähän tuo luistonesto lähtee pois ESP nappulasta.

Jos luistonesto olisi koko ajan aktiivinen niin olisin ollut monta kertaa mäessä kiinni talvella.
Kaveri kehui, että ainakin jonkin ikäisessä A-sarjalaisessa ESP (ASR?) hyppää takaisin päälle kun vauhti nousee yli 50kmh (tai jotain siellä päin).

W210:ssä ainakin lähtee kaikki hauskaa rajoittavat pelkästä ESP-napista, ja kyllä tuo 170hp/400Nm jaksaa asfaltilla lähdössä sutia...

Ettei ihan offtopiciksi menis, niin toimiko laatikko samanlailla riippumatta onko käytössä s/w asento (vai mikä economy se nyt 211:ssa onkaan)?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

MiHe kirjoitti:
jartuo kirjoitti:Tuli vielä mieleen, että vosikohan tässä olla kyseesä joku vuosimalli ero?
Kyllähän tuo luistonesto lähtee pois ESP nappulasta.

Jos luistonesto olisi koko ajan aktiivinen niin olisin ollut monta kertaa mäessä kiinni talvella.
Kaveri kehui, että ainakin jonkin ikäisessä A-sarjalaisessa ESP (ASR?) hyppää takaisin päälle kun vauhti nousee yli 50kmh (tai jotain siellä päin).

W210:ssä ainakin lähtee kaikki hauskaa rajoittavat pelkästä ESP-napista, ja kyllä tuo 170hp/400Nm jaksaa asfaltilla lähdössä sutia...

Ettei ihan offtopiciksi menis, niin toimiko laatikko samanlailla riippumatta onko käytössä s/w asento (vai mikä economy se nyt 211:ssa onkaan)?
Hyvä kysymys. pitääkin kokeilla laittaa se W asentoon.
En viitsi tänään kokeilla sitä kun täällä on satanut vettä ja vahasin just eilen auton. antaa sen olla tallissa tämän päivän ja syödä heiniä rauhassa.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Voi olla että laatikko on kärsinyt lisänneen tehon takia.

Oletko tarkastellut nyt öljyjä että onko tummunutta tai pahan hajuista?
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jarkko S kirjoitti:Voi olla että laatikko on kärsinyt lisänneen tehon takia.

Oletko tarkastellut nyt öljyjä että onko tummunutta tai pahan hajuista?
Auto päivitettiin pariviikkoa sitten. Ongelma oli jo sitä ennen.

Laatikon öljyt vaihdoin ensimmäisen kerran viime kesänä. Silloin ne oli kaikkea muuta kuin öljyä.
Nyt vaihdoin toisen kerran öljyt ja suodattimet, silloin öljyt oli ihan hyvän näköistä, eikä öljypohjalla ollut mitään kökköä tahi metallia.
Öljyt ja suoddatimen ostin Veholta.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

jartuo kirjoitti:
MiHe kirjoitti:
jartuo kirjoitti:Tuli vielä mieleen, että vosikohan tässä olla kyseesä joku vuosimalli ero?
Kyllähän tuo luistonesto lähtee pois ESP nappulasta.

Jos luistonesto olisi koko ajan aktiivinen niin olisin ollut monta kertaa mäessä kiinni talvella.
Kaveri kehui, että ainakin jonkin ikäisessä A-sarjalaisessa ESP (ASR?) hyppää takaisin päälle kun vauhti nousee yli 50kmh (tai jotain siellä päin).

W210:ssä ainakin lähtee kaikki hauskaa rajoittavat pelkästä ESP-napista, ja kyllä tuo 170hp/400Nm jaksaa asfaltilla lähdössä sutia...

Ettei ihan offtopiciksi menis, niin toimiko laatikko samanlailla riippumatta onko käytössä s/w asento (vai mikä economy se nyt 211:ssa onkaan)?
Hyvä kysymys. pitääkin kokeilla laittaa se W asentoon.
En viitsi tänään kokeilla sitä kun täällä on satanut vettä ja vahasin just eilen auton. antaa sen olla tallissa tämän päivän ja syödä heiniä rauhassa.
Luistonesto, eli ESP lähtee kyllä siitä napista pois, mutta sutimisen esto, eli ASR ei pitäisi lähteä. Eihän W211:llä onnistu edes talvella kunnolla pyörittämään donitseja, jos alkaa lapsettamaan. Vaikka lumella ottaa ESP:n pois niin se antaa kyllä silloin perän heittää, mutta vauhti alkaa tyssäämään, kun ASR ei anna pyörien pyöriä tyhjää.

Sinulla on luultavasti muokattu ecu:n karttoja siten, että heti alavääntö on kova ja vaimenee loppua kohden. Ainakin sellaisella muokkauksella tietysti saa tuon kulkupelin sutimaan railakkaasta. Lisäksi, jos renkaat ovat koluneehkot (tai kapeahkot tai molempia), että pito ei ole enää paras.
Itselleni teetin laatikkoa säästääkseni sellaisen ohjelman, joka tavallaan seuraa alkuperäistä karttaa, eli auto lähtee täydellä kaasullakin kohtuu herrasmiesmäisesti paikaltaan (pyöräyttää 1/2-kierrosta tyhjää) ja suurimmat väännöt alkavat jossain 2000 rpm jälkeen, jolloin kunnon kiihtyminen tapahtuu. Kolmonen saatiin sopivan pitkäksi, joka palvelee suomen nopeusrajoituksilla hyvin työmatkaliikenteessä..

Kokeile huvikseen ajaa sillä C-asennolla (210:ssä oli W-asento), että miten se laatikko silloin käyttäytyy. Omasta mielestäni se C-asento on liian herrasmiesmäinen sen hitautensa takia ja lisäksi, kun se ei anna edes kierrosten nousta tappiin. Liikkeelle lähtö on kuin pumpulissa ajaisi, paitsi jos iskee nastan lautaan lähdössä niin hetken luistattamisen jälkeen iskee niin rajusti lukon päälle ja tehot tappiin, että potkaisee selkään.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

Totta että vaikka painaa napista ESP:n pois päältä se jää silti osittain päälle.
Elektroniikka yrittää kokoajan puuttua takarenkaiden pyörimisnopeuksien eroon koska näissä autoissa, edes AMG-versioissa, ei ole lukkoperää (mikä on aivan käsittämätöntä!).
Dyno-modessa sen saa eliminoitua ja kumi palaa iloisesti yhdellä pyörällä.
Silloin saa muilta kuskeilta säälin ja hilpeyden sekaisia katseita... koska oikeissa autoissa on (pitäisi olla) lukko ;)
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Nyt olen kyllä täysin erimieltä tästä asiasta.
Tässä voi tosiaan olla joku ero vuosimalleissa.
auto on softattu pariviikkoa sitten, eikä se vaikuttanut ESP/ASR:n toimintaan.

Kun ESP:n eli ajovakausjärjestelmän kytkee pois niin silloin kytkeytyy myös ASR, eli sutimien esto pois. Sitä ei olla millä tavalla muokattu tai muutettu.

Kun ESP:n kytkee pois niin syttyy keltainen kolmio mittaristoon.
Valo palaa koko ajan, mutta alkaa vilkkumaan jos talvella vaikka heittää perää tai sutii. Vilkkuva valo ilmoittaa, että tässä vaiheessa ESP/ASR olisi käytössä.

ESP aktivoituu itsekseen joko seuraavassa käynnistyksessä tai nopeuden ylittyessä 60km/h

Jos jostain syystä ei ASR:ää saisi talvella pois niin se vaikeutaisi maaseudulla elämää.
Meilläkin on jyrkkä mäki johon mersu jää äkkiä kiinni kun ESP on aktiivinen. Meno vaan hyytyy pikkuhiljaa ja lopulta jää paikoilleen.
Kun ESP:n ottaa pois niin pystyy itse hallitsemaan paljonko renkaat pyörii tyhjää jne.

Tuosta rengas hommasta ja kulutus pinnoista. Autoon on ostettiin uudet renkaat keväällä, tosin ne ei ole leveät vaan ihan vakiot.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

maku kirjoitti:
Dyno-modessa sen saa eliminoitua ja kumi palaa iloisesti yhdellä pyörällä.
Silloin saa muilta kuskeilta säälin ja hilpeyden sekaisia katseita... koska oikeissa autoissa on (pitäisi olla) lukko ;)
Puhutaanko me nyt edes samasta autosta? Tuossa on lukkoperä? Tai sitten olen todella pahasti väärässä.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Mutta mutta, oliskohan kellään antaa mitään vinkkiä tuohon laatikko hommaan?
siellähän on solenodeja, voisiko vika olla niissä? Jos ne on keränneet sellaista tahnaa itseensä ja nyt ne jumittaa?

Onko se ihan kaukaa haettua?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Division kirjoitti: ..Sinulla on luultavasti ...
Se on minun tekemäni ohjelma.
Paras veto tulee 2500-> ja max teho 4400rpm.
Kyllä siinä ei ole yritettykään mitenkään epänormaalisti vääntöä kasvattaa.
Ohjelma pyytää maksimissaan vähän yli 90,ntä milliä syöttöjä, jota on sitten kuljetettu orjallisesti kaikkien karttojen läpi.
Sillä määrällä tulee noin 100nm/suutin vääntöjä, uudemmissa ja vanhemmissakin moottoreissa.
Tuossa jartuon autossa on vieläpä kaikista pienimmät vakiosuuttimet suutinkartan mukaan.
Luultavasti A611... alkuiset.
Mersun laatikon ominaisuus on, että se lukittuu kolmessa tonnissa.

Joskus täällä oli puhetta jostain laatikon solenoidista, jospa joku muistaisi, mirmir69 saattais muistaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

jartuo kirjoitti:Mutta mutta, oliskohan kellään antaa mitään vinkkiä tuohon laatikko hommaan?
siellähän on solenodeja, voisiko vika olla niissä? Jos ne on keränneet sellaista tahnaa itseensä ja nyt ne jumittaa?

Onko se ihan kaukaa haettua?
Aika harvoin solenoideissa on ollut vikaa, mutta tokihan nekin voivat temppuilla jos ovat saaneet likaa itseensä.

Kalliita ovat vaan ostella uudet pelkästään kokeilumielessä. No on muista niitten hintaa juuri nyt mutta kuitenkin :)
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Pystyykö niitä solenoideja putsaamaan? Tai pystyykö niistä silmämääräisesti päättelemään toimivuuden/toimimatomuuden?

jossain topicissa kun niitä olen lueskellut, niin laatikon sisältä oli joku jousi poikki, jonka jälkeen vaihteet alkoi toimimaan? Puhunko ihan outoja?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

jartuo kirjoitti:
maku kirjoitti:
Dyno-modessa sen saa eliminoitua ja kumi palaa iloisesti yhdellä pyörällä.
Silloin saa muilta kuskeilta säälin ja hilpeyden sekaisia katseita... koska oikeissa autoissa on (pitäisi olla) lukko ;)
Puhutaanko me nyt edes samasta autosta? Tuossa on lukkoperä? Tai sitten olen todella pahasti väärässä.
Tietoni perustuu pääosin w203/209 malleihin. Oletan että w211 on sama juttu koska espi toimii samalla tavalla.

Ja sitten tarkistin veholta niin ainut uudempi mese missä on lukkoperä on amg63 sarja (siitäkin olivat epävarmoja).
Ja vaikka se sutii ja kolmio palaa/vilkkuu on esp aina osittain päällä. Se ei yritä estää sutimista sinänsä vaan yrittää tasoittaa takarenkaiden pyörimis eroa koska näissä ei ole lukkoa.
Mitään "suomimallia" lukoilla ei myöskään ole maahantuojan toimesta tehty toisin kuin olen luullut (ainakaan maahantuojan mielestä).

Tuolta lisä opiskelua:
http://www.mbworld.org/forums/c32-amg-c ... -mode.html

Kumi palaa ihan eri tavalla dyno-mode päällä. Sutii pelkästä kaasusta aivan hulluna mitä tuo ei tee jos on pelkän espin painanut pois päältä (silloin joutuu antamaan jarrua aluksi tai tehdä donitseja mutta ei sudi suoralla kuin sateella).
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ei samperi, kyllä tuossa W211 mallissa on lukkoperä.
ESP:n kun ottaa pois niin auto menee minne sattuu talvellakin.Ei siinä kyllä ole mitään automatiikkaa joka estäisi sivuluisut tai sutimiset.

Suoralla tiellä sutiminen ilman jarrua loppuu lyhyeen, koska automaattilaatikko kytkee väkisin kakkosen päälle, eikä siinä sentään niin paljoa tehoa ole, että jaksaisi jauhaa vielä kakkosella kuin märällä asfaltilla.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jartuo kirjoitti:Ei samperi, kyllä tuossa W211 mallissa on lukkoperä.
Tuskin on...

ESP/ASR napista kun ottaa ajonvakautukset ja luistonestot pois niin sinne jää se vanha (mm. Ekoissa väykyissä oleva) ETS toimintaan joka jarruttaa sutivaa rengasta. Ja näin yrittää pitää takarenkaiden pyörimisnopeuden samana.

MUTTA... ETS ei rajoita konetehoa kuten ESP/ASR tekevät.

Jarrua painamalla tämä ETS:kään ei ole toiminnassa.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ok, lukkoperä tai ei, mutta jos tuohon alkuperäiseen kysymykseen saisi joltain vastauksen, eli.

Pystyykö niitä solenoideja putsaamaan? Tai pystyykö niistä silmämääräisesti päättelemään toimivuuden/toimimatomuuden?

jossain topicissa kun niitä olen lueskellut, niin laatikon sisältä oli joku jousi poikki, jonka jälkeen vaihteet alkoi toimimaan? Puhunko ihan outoja?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

No niin. Tuntuisi siltä, että vika on korjattu.

Lähdin helpoimalla ja halvimalla vaihtoehdolla liikkeelle.
Kävin tosiaan ostamassa litran öljyä Veholta. Lisäsin sitä puolilitraa ja avot.
Siitä saakka laatikko on toiminut niinkuin pitääkin.

Mortti.us laittoi joskus ohjeet mittatikusta ja niiden pohjalta olen tarkistanut öljyn. http://urakkauunot.com/Kuva/tikku.JPG
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Vastaa Viestiin