w123 kolahdus vaihtaessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

w123 kolahdus vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Mersussa on ollu jo pidemmän aikaa semmonen "väljä" jossain päin voimansiirtoa, joka ilmenee esim. kiihdyttäessä tai jarruttaessa tai kytkimen kanssa puljatessa lonksahduksena ja nykäyksenä. Käsipelillä kokeillessa kardaanista tuntuu välystä radiaalisuunnassa (ei pituussuunnassa). Missäs voisi olla vika? Yksi mersumies sanoi kiristäneensä kardaanin keskellä olevaa jumbomutteria, mikä kuulemma auttoi. Mitäs tästä ollaan mieltä? Mikäs sen mutterin perimmäinen tarkoitus on? Perä ei pidä juurikaan ääntä, joten en epäilisi ensimmäisenä sitä. Matalilla kierroksilla kruisaillessa saattaa kuulua "ropellusta" kenties samasta väyksestä johtuen.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ei muutakun tsekkaamaan kaikki pyöräntuennan palikat!
124:n kanssa oli juurikin (ehkä) samanmoisia ongelmia ja parikin helaa oli vaihtokunnossa.

Ropelluksen kanssa melkein viittaisi vetariin.../laakeriin jne jne

Pelkkiä veikkauksia kuitenkin...
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Voiskohan olla myös "taka axelin tuet" siis kumit "tunkin reikien luona" jotka ovat kovettuneet tai väljät jotka antavat "periksi".
Aina kun tulee "liikkeen" muutosta niin taka axeli pääsee vähän liikahtamaan jolloin se tuntuu ja kuuluu kolauksena. :wink:
A170cdi-00 1999-
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

....

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllähän siitä isosta "jumbomutterista" voi kiristää hieman perää, mutta pitää olla tarkkana, kun sitä pyörittää ettei kiristä liikaa, menee laakerit.

Kannattaa vielä tutkia kardaania pyörittelemällä, onko välys perässä vai vetareissa vaiko pyörännavassa.Pyörännavasta voi kulua ne urat.
Aivan välyksetön perä ei ole, vaikka kaikki on kunnossa.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mulla kanssa kolahtelee samalla tavalla, mutta missään ei ollut väljyyttä kun tutkailin pari viikkoa sitten. Yhden kolisevan paikan löysin kun pakoputki hakkasi kallistuksenvakaajaan tai johonkin vastaavaan.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Tuotatuota, jos auto seisoo pyörillään vaihde päällä ja pyörittelen kardaanista, väljää siis tuntuu. Kardaani, noin näköhavainnon perusteella liikauttaa vetareita hieman, joten perässä ei väljää kenties ole paljoakaan, mutta miten vaihdelaatikon pää? Siellähän on se rättinivel. Voikos se olla niin väljä, että tuntuu klappia? Vai onko laatikossa jotain väljää?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä vika taitaapi olla vetareissa, kun kerta liikahtavat vähän..
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin