Miten kauan alipainepumppu kestää?
Miten kauan alipainepumppu kestää?
Tuossa kaveri pelotteli, että alipainepumppu voi porsia jakopäähän, kun mittarissa on jo 450 tuhatta. W 124 250 diesel siis kyseessä.
Minkäslaisia oireita se antaa ennen räjähtämistä - kuuluuko outoja ääniä vai lakkaako vaan imuttamasta?
Minkäslaisia oireita se antaa ennen räjähtämistä - kuuluuko outoja ääniä vai lakkaako vaan imuttamasta?
Mulla muka ei pitäny mitään epätavallista ääntä... No, kuitenkin loppujen lopuksi alipainepumppu käteen: Pumpun vivun päässä oleva rulla aika rumassa kunnossa, paloja irronnut yms. Ns. vuoristorata, jota rulla seuraa oli kulunut niin syvälle uralle että ei ollut kaukana tilanne jossa rulla ei olisi enää yltänyt vastaamaan "vuoristorataan". Eli alipainepumpun vipu olisi alkanut kantamaan rataan... -> Pumppu ja vuoristorata tuli vaihdettua viimehetkellä.
Tämä on varmaan niitä hommia, josta on aika monta tarinaa...
Tämä on varmaan niitä hommia, josta on aika monta tarinaa...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Juuri näin. Itse vaihdan aina normaalien perushuoltojen lisäksi uuden alipainepumpun jos "uudessa" tulokkaassa sattuu vielä olemaan vanhan mallinen, avonaisilla kuulalaakereilla varustettu pumppu.cuuno kirjoitti:...laita sinne liukulaakeri alipainepumppu
...ei pääse mikään putoilemaan jakopäähän
...toi muuten on ensimmäinen toimenpide kun ostaa lankun
...siis jos edellinen ei ole sitä jo vaihtanut
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
mersun myyjä sanoi kerran että lankussa vaihtoväli olis 300 tkm.
tosin se 300tkm on varmaan tullu jo täyteen joku tovi sitte.. toki se vaihdettiin heti kun auton ostin 2002, uuden pitäisi olla uudempaa mallia josta ei kuulat lähde niin helposti kiertoon..
ei se kyllä mun mielestä vielä mitään ääntä pidä.. millaista ääntä sieltä sitte alkaa kuulumaan ku alkaa olla ehtoopuolella..?
tosin se 300tkm on varmaan tullu jo täyteen joku tovi sitte.. toki se vaihdettiin heti kun auton ostin 2002, uuden pitäisi olla uudempaa mallia josta ei kuulat lähde niin helposti kiertoon..
ei se kyllä mun mielestä vielä mitään ääntä pidä.. millaista ääntä sieltä sitte alkaa kuulumaan ku alkaa olla ehtoopuolella..?
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Jokapaikasta nykyään, vanhanmallista ei saa mistään uutena.
KL varaosien pumppu oli paljon halvempi viimeksi kun tilasin...siis verrattuna motonettiin. Molemmissa sama valmistaja (Pierburg).
Kuvat on ihanan kivoja

KL varaosien pumppu oli paljon halvempi viimeksi kun tilasin...siis verrattuna motonettiin. Molemmissa sama valmistaja (Pierburg).
Kuvat on ihanan kivoja

Lisää tietoa: www.skg.fi
- laineracing
- Mersumies
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
Mulla alkoi kuulumaan epätasainen roklotus / naputus.juha1 kirjoitti:mersun myyjä sanoi kerran että lankussa vaihtoväli olis 300 tkm.
Jos alkaa roklottamaan, niin voi olla melkoisen varma että se vuoristoratakin menee vaihtoon. Kuluneelle radalle ei kannata uutta pumppua laittaa, hajoo se uusikin pumppu todella nopeasti. Kokemusta on , ~80tkm kesti

Minä en ainakaan olisi huolissani, jos ylimääräisiä ääniä ei koneesta kuulu. On ne vanhemmanmallisetkin pumput kestäny joillaki koko koneen eliniän.
Jos ääniä kuuluu , niin pumpun kunto on kohtuu helppo tarkistaa.
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Kumpi on ongelma
Aiheuttaako viallinen ja kulunut pumppu vuoristoradan kulumisen eli voiko ajoissa suoritetulla pumpun vaihdolla välttää vuoristoradan ennenaikaista kulumista?
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
Re: Kumpi on ongelma
Eiköhän siitä pumpusta ala yleensä sen pyörän laakeri jumitteleen , jolloin vuoristorata ja pyörä alkaa molemmat heti kulumaan.geoman kirjoitti:Aiheuttaako viallinen ja kulunut pumppu vuoristoradan kulumisen eli voiko ajoissa suoritetulla pumpun vaihdolla välttää vuoristoradan ennenaikaista kulumista?
Joku vois muuten mitata uudesta pumpusta sen pyörän halkaisijan. Mulla oli halkaisijasta hävinny 9mm

-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Vaihdoin alipainepumpun, kun auto oli muutenkin verstalla. Turhaan - siellä oli tuo rullamallin pumppu paikallaan. '
Minua edeltävä omistaja osti auton 150 tuhatta ajettuna ja minä sain sen 208 tuhatta ajettuna, eikä meistä kumpikaan ole pumppua vaihtanu.
Oli muuten kummallinen tuo uuden mallin tiiviste tai mikä se pelti siinä onkin. Miksi siinä on se iso lappu sinne sisään päin?
Minua edeltävä omistaja osti auton 150 tuhatta ajettuna ja minä sain sen 208 tuhatta ajettuna, eikä meistä kumpikaan ole pumppua vaihtanu.
Oli muuten kummallinen tuo uuden mallin tiiviste tai mikä se pelti siinä onkin. Miksi siinä on se iso lappu sinne sisään päin?
Siihen jää sitä öljyä jemmaan...jostain syystä. Jos joku tietää voiko se toimia ilman niin minua kiinnostaa kovasti kokemukset ?
-
- Vakiokalustoa
Häh ?dealer kirjoitti:Uuden mallin pumpun kanssa se tiiviste ei sovi paikalleen.
Mulla on ollut toi lerpake siellä ja uuden mallin pumppu...tai siis ainakin se joka muodostaa sen kaukalon.
Hmmm...mikä siinä tiivisteessä ei sovi ?
Katoppa kuvat edempänä, onko oikein vai väärin ?
En muista mistä kohtaa ottaa kiinni mutta jos sen päälle kiristelee uuden mallin pumpun paikalleen niin pelti vääntyy jostain kohtaa ja saattaa jäädä vuotamaan.
Jos pumppu on muuttunut taas viimeiseen pariin vuoteen niin sitten voi olla eri juttu, en ole ainakaan huomannut ?
Tiivistettähän saa kahdenlaista, metallista ja pahvista, mutta kummassakaan ei enää ole kaukaloa.
Kattomaan onko tallissa yhtään pumppua ---->
Jos pumppu on muuttunut taas viimeiseen pariin vuoteen niin sitten voi olla eri juttu, en ole ainakaan huomannut ?
Tiivistettähän saa kahdenlaista, metallista ja pahvista, mutta kummassakaan ei enää ole kaukaloa.
Hihii...no toi kyllä selittää ne mun tiivistysongelmat tuon asian suhteen. Kukaan ei vain sanonut mitään kun postasin niitä kuvia tänne. Väkisin kun mun piti se kaukalo saada sinne, kun luulin että sillä on joku merkitys pumpun voitelun kannalta.
Sitä vain ihmettelen kun purkumoottorissa (200d) oli myös tuo kaukalon muodostava tiivistepelti ja kuitenkin uudenmallinen pumppu, tai ainakin siis uudemmalla laakeroinnilla. No ehkä mulla nyt sitten on vielä uudemman mallinen pumppu, joka ei sitten sovi tuon peltitiivisteen kanssa. Ostin siis uuden pumpun vuosi sitten.
No pääasia, että tässä taas oppii jotain uutta. Eiköhän tuo selviä kun kone puretaan tässä syksyllä.
[edit: ahaa, kiitos]
Sitä vain ihmettelen kun purkumoottorissa (200d) oli myös tuo kaukalon muodostava tiivistepelti ja kuitenkin uudenmallinen pumppu, tai ainakin siis uudemmalla laakeroinnilla. No ehkä mulla nyt sitten on vielä uudemman mallinen pumppu, joka ei sitten sovi tuon peltitiivisteen kanssa. Ostin siis uuden pumpun vuosi sitten.
No pääasia, että tässä taas oppii jotain uutta. Eiköhän tuo selviä kun kone puretaan tässä syksyllä.
[edit: ahaa, kiitos]
Ainakin noin 1.5 vuotta sitten kl toimitti liukulaakeripumpun jonka mukana tuli tiiviste jossa kaukalo. Mukana oleva ohjelappu käski ottaa jakopäässä ennakkosäätimen ympärillä olevan pellin pois, joka kai on niitä kuulia tarkoitettu keräämään. Sen tin pois ja öljynkeruu kaukalolla olevalla tiivisteellä kasasin, eikä vuoda.dealer kirjoitti:En muista mistä kohtaa ottaa kiinni mutta jos sen päälle kiristelee uuden mallin pumpun paikalleen niin pelti vääntyy jostain kohtaa ja saattaa jäädä vuotamaan.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota