Miten kauan alipainepumppu kestää?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Miten kauan alipainepumppu kestää?

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Tuossa kaveri pelotteli, että alipainepumppu voi porsia jakopäähän, kun mittarissa on jo 450 tuhatta. W 124 250 diesel siis kyseessä.
Minkäslaisia oireita se antaa ennen räjähtämistä - kuuluuko outoja ääniä vai lakkaako vaan imuttamasta?
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Mulla muka ei pitäny mitään epätavallista ääntä... No, kuitenkin loppujen lopuksi alipainepumppu käteen: Pumpun vivun päässä oleva rulla aika rumassa kunnossa, paloja irronnut yms. Ns. vuoristorata, jota rulla seuraa oli kulunut niin syvälle uralle että ei ollut kaukana tilanne jossa rulla ei olisi enää yltänyt vastaamaan "vuoristorataan". Eli alipainepumpun vipu olisi alkanut kantamaan rataan... -> Pumppu ja vuoristorata tuli vaihdettua viimehetkellä.
Tämä on varmaan niitä hommia, josta on aika monta tarinaa...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...laita sinne liukulaakeri alipainepumppu :wink: ...ei pääse mikään putoilemaan jakopäähän :twisted: ...toi muuten on ensimmäinen toimenpide kun ostaa lankun :twisted: ...siis jos edellinen ei ole sitä jo vaihtanut :lol:
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

cuuno kirjoitti::D ...laita sinne liukulaakeri alipainepumppu :wink: ...ei pääse mikään putoilemaan jakopäähän :twisted: ...toi muuten on ensimmäinen toimenpide kun ostaa lankun :twisted: ...siis jos edellinen ei ole sitä jo vaihtanut :lol:
Juuri näin. Itse vaihdan aina normaalien perushuoltojen lisäksi uuden alipainepumpun jos "uudessa" tulokkaassa sattuu vielä olemaan vanhan mallinen, avonaisilla kuulalaakereilla varustettu pumppu.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1799
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Missähän vuosimallissa tuo kuulalaakeroitu pumppu vaihtuu liukulaakeroituun. Tuli vaan mieleen kun emännän 200D:llä ajettu kohta 700 tkm ja vm. -93 niin pitäiskö huolestua.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

mersun myyjä sanoi kerran että lankussa vaihtoväli olis 300 tkm.

tosin se 300tkm on varmaan tullu jo täyteen joku tovi sitte.. toki se vaihdettiin heti kun auton ostin 2002, uuden pitäisi olla uudempaa mallia josta ei kuulat lähde niin helposti kiertoon..

ei se kyllä mun mielestä vielä mitään ääntä pidä.. millaista ääntä sieltä sitte alkaa kuulumaan ku alkaa olla ehtoopuolella..?
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Mistäs noita liukulaakeripumppuja sitten saa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jokapaikasta nykyään, vanhanmallista ei saa mistään uutena.

KL varaosien pumppu oli paljon halvempi viimeksi kun tilasin...siis verrattuna motonettiin. Molemmissa sama valmistaja (Pierburg).

Kuvat on ihanan kivoja 8)

Kuva

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

onko osunu kohdille muun valmistajan kuin pierburgin pumppua?
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...niitä liukulaakeri pumppuja tuli muistaakseni aivan 94-95 vaihteessa :wink: ...huollossa vaihdettiin 95 vuonna takuunalaisiin tehtaanpyynöstä automaattisesti huollossa muistaakseni :twisted:
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Uuden pumpun kannessa on tuo kuvissakin helposti nähtävä ruuvikiinnitys. Vanhassa, avokuulalaakeroidussa, ruuveja ei ole, kansi on tasainen.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

juha1 kirjoitti:mersun myyjä sanoi kerran että lankussa vaihtoväli olis 300 tkm.

tosin se 300tkm on varmaan tullu jo täyteen joku tovi sitte.. toki se vaihdettiin heti kun auton ostin 2002, uuden pitäisi olla uudempaa mallia josta ei kuulat lähde niin helposti kiertoon..

ei se kyllä mun mielestä vielä mitään ääntä pidä.. millaista ääntä sieltä sitte alkaa kuulumaan ku alkaa olla ehtoopuolella..?
Mulla alkoi kuulumaan epätasainen roklotus / naputus.
Jos alkaa roklottamaan, niin voi olla melkoisen varma että se vuoristoratakin menee vaihtoon. Kuluneelle radalle ei kannata uutta pumppua laittaa, hajoo se uusikin pumppu todella nopeasti. Kokemusta on , ~80tkm kesti :oops:

Minä en ainakaan olisi huolissani, jos ylimääräisiä ääniä ei koneesta kuulu. On ne vanhemmanmallisetkin pumput kestäny joillaki koko koneen eliniän.
Jos ääniä kuuluu , niin pumpun kunto on kohtuu helppo tarkistaa.
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

taisinki muistaa väärin, 200tkm oli pumpun vaihtovälisuositus ja ketjulle se 300tkm.. se 300tkm alkaa olla pumpulla ajettu, eikä pidä ääntä, tarvikeosana hankittu aikanaan..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Kumpi on ongelma

Viesti Kirjoittaja geoman »

Aiheuttaako viallinen ja kulunut pumppu vuoristoradan kulumisen eli voiko ajoissa suoritetulla pumpun vaihdolla välttää vuoristoradan ennenaikaista kulumista?
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Re: Kumpi on ongelma

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

geoman kirjoitti:Aiheuttaako viallinen ja kulunut pumppu vuoristoradan kulumisen eli voiko ajoissa suoritetulla pumpun vaihdolla välttää vuoristoradan ennenaikaista kulumista?
Eiköhän siitä pumpusta ala yleensä sen pyörän laakeri jumitteleen , jolloin vuoristorata ja pyörä alkaa molemmat heti kulumaan.

Joku vois muuten mitata uudesta pumpusta sen pyörän halkaisijan. Mulla oli halkaisijasta hävinny 9mm :shock: , kun vertasin vaihtariin. Vaihtari oli käytetty , joten osaa sanoa paljonko se uutena voisi olla.
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Vaihdoin alipainepumpun, kun auto oli muutenkin verstalla. Turhaan - siellä oli tuo rullamallin pumppu paikallaan. '
Minua edeltävä omistaja osti auton 150 tuhatta ajettuna ja minä sain sen 208 tuhatta ajettuna, eikä meistä kumpikaan ole pumppua vaihtanu.
Oli muuten kummallinen tuo uuden mallin tiiviste tai mikä se pelti siinä onkin. Miksi siinä on se iso lappu sinne sisään päin?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siihen jää sitä öljyä jemmaan...jostain syystä. Jos joku tietää voiko se toimia ilman niin minua kiinnostaa kovasti kokemukset ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Kenties tyhmä kysymys,mutta missä päin konetta pumppu sijaitsee? :oops:
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ihan koneen etupäässä ylhäällä, tuossa ylempänä on kuva mistä selviää minkänäköinen mötikkä on kyseessä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

Mikä mahtaa olla kiristysmomentti pumpun vuoristoradan pultille? Vasenkätinen kierre, ei ollut kyllä kovin tiukassa. Sen ketjukin tuntuu kokeiltaessa löysältä, etsiskelen roklattavan/kalkattavan äänen aiheuttajaa, pumpun laakerissa ei ollut välystä.
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

Autodatan momenttitaulukon mukaan 65nm , mutta taas saman opuksen jakopää kuvassa pultin momentiksi merkattu 40-50nm.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kumman kätinen kierre on sitten nokka-akselissa, kun ennakonsäätimessä on vasenkätinen ja saman ketjun piirissä?
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

normaali oikee kätinen
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oli muuten kummallinen tuo uuden mallin tiiviste tai mikä se pelti siinä onkin. Miksi siinä on se iso lappu sinne sisään päin?
Niin vanhan mallin tiiviste ... eikös se (toivottavasti) kerää kuulat jos pumppu hajoaa ?
Uuden mallin pumpun kanssa se tiiviste ei sovi paikalleen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:Uuden mallin pumpun kanssa se tiiviste ei sovi paikalleen.
Häh ?

Mulla on ollut toi lerpake siellä ja uuden mallin pumppu...tai siis ainakin se joka muodostaa sen kaukalon.

Hmmm...mikä siinä tiivisteessä ei sovi ?

Katoppa kuvat edempänä, onko oikein vai väärin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

En muista mistä kohtaa ottaa kiinni mutta jos sen päälle kiristelee uuden mallin pumpun paikalleen niin pelti vääntyy jostain kohtaa ja saattaa jäädä vuotamaan.

Jos pumppu on muuttunut taas viimeiseen pariin vuoteen niin sitten voi olla eri juttu, en ole ainakaan huomannut ?

Tiivistettähän saa kahdenlaista, metallista ja pahvista, mutta kummassakaan ei enää ole kaukaloa.

Kattomaan onko tallissa yhtään pumppua ---->
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No nyt maltoin jo katsoa kuvatkin :lol:

Tuo on taas eri tiiviste ja varmasti sopii paikalleen minkä pumpun kanssa vaan, siinä vanhassa on oikein kunnon kaukalo.
Ei kellään olisi kuvaa vanhasta orkkistiivisteestä ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hihii...no toi kyllä selittää ne mun tiivistysongelmat tuon asian suhteen. Kukaan ei vain sanonut mitään kun postasin niitä kuvia tänne. Väkisin kun mun piti se kaukalo saada sinne, kun luulin että sillä on joku merkitys pumpun voitelun kannalta.

Sitä vain ihmettelen kun purkumoottorissa (200d) oli myös tuo kaukalon muodostava tiivistepelti ja kuitenkin uudenmallinen pumppu, tai ainakin siis uudemmalla laakeroinnilla. No ehkä mulla nyt sitten on vielä uudemman mallinen pumppu, joka ei sitten sovi tuon peltitiivisteen kanssa. Ostin siis uuden pumpun vuosi sitten.

No pääasia, että tässä taas oppii jotain uutta. Eiköhän tuo selviä kun kone puretaan tässä syksyllä.

[edit: ahaa, kiitos]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pitää olla tarkkana ettei saa ostaessaan kokonaan väärää tiivistettä, esim. OM606 pumpussa on melkein samanlainen mutta yhdessä nurkassa eri muotoinen.
Eihän tuo Veskolan tiiviste nyt sitten ole semmonen ? :lol:
(emmää näistä mitään muista)
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

dealer kirjoitti:En muista mistä kohtaa ottaa kiinni mutta jos sen päälle kiristelee uuden mallin pumpun paikalleen niin pelti vääntyy jostain kohtaa ja saattaa jäädä vuotamaan.

Jos pumppu on muuttunut taas viimeiseen pariin vuoteen niin sitten voi olla eri juttu, en ole ainakaan huomannut ?

Tiivistettähän saa kahdenlaista, metallista ja pahvista, mutta kummassakaan ei enää ole kaukaloa.

Kattomaan onko tallissa yhtään pumppua ---->
Ainakin noin 1.5 vuotta sitten kl toimitti liukulaakeripumpun jonka mukana tuli tiiviste jossa kaukalo. Mukana oleva ohjelappu käski ottaa jakopäässä ennakkosäätimen ympärillä olevan pellin pois, joka kai on niitä kuulia tarkoitettu keräämään. Sen tin pois ja öljynkeruu kaukalolla olevalla tiivisteellä kasasin, eikä vuoda.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Vastaa Viestiin