w124 300E M103 käyntihäiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikko K.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 13.05.2009 09:49
Paikkakunta: Jyväskylä

w124 300E M103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Mikko K. »

Eli seuraavanlaista ongelmaa ilmenee aina välillä:

Tyhjäkäynti jää jumiin noin 1100rpm kohdille eikä suostu tulemaan sieltä alas. Uudelleenä käynnistäminen ei auta asiaa millään tavoin. Kun auto jäähtyy, ei se suostu lähtemään kylmänä oikeastaan mitenkään käyntiin, vaan sitä saa sahata vaikka kuinka kauan ja sittenkin meinaa sammuilla.
Jottei menisi liian helpoksi, niin aina kun tämä ongelma ilmenee, syttyy kojetauluun myös ABS-valo ja ABS ei silloin tosiaankaan toimi, muutoin toimii.
Ongelma tuli ekaa kertaa esille noin pari viikkoa sitten. Oireita kesti noin viikon, kunnes meinasin alkaa etsimään vikaa. Menin starttaamaan autoa, niin se lähti kylmänä käyntiin taas kuin palmun alta, ABS-valo ei palanut, tyhjäkäynti noin 650rpm auton lämmettyä jne. Auto toimi noin viikon päivä kuten pitää, kunnes taas kesken matkan syttyi yllättäen ABS-valo. Pistin auton rullaamaan vapaalle ja tyhjäkäynti ei tosiaankaan tippunut alle 1100rpm ja seuraavana aamuna sai taas sahata käyntiin.

Mikäköhän tuohon voisi vaikuttaa... Mieleen tulee lähinnä jotain tyhjäkäyntipiiristä, maadotusongelmaa jossain, koiralla karvanlähtöaika, kuun kierto? Ei ymmärrä :(
W124 300e -85 M103.980
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Lisäilmaluisti aka. tyhjäkäyntimoottori voisi olla yksi vaihtoehto. Sellainen alumiininen mötikkä imusarjassa etuosassa mihi tulee 2 peukalon paksusta letkua. Suosittelen putsaamaa ja voitelemaa sen liittimet ja kaikki muutkin liittimet koko shitseetimistä samoin tein :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Melekein sanosin että yj-rele kannattas käyttää auki ja korjata juotokset.
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Ääni yj releelle täältä myös!Vähän samankaltaisia oireita oli tuossa 230e,
korjaantui releen vaihdolla!

T.Jaakko.P
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pitää itsekkin tehdä tuo ylijännite releen huolto, kun on samoja oireita, eli abs ei toimi, tyhjäkäynti +2000 rpm jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mikko K.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 13.05.2009 09:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikko K. »

Yj-rele vaihdettu ja auto toimii. Taisivat tosin myydä väärän releen (neljä pinniä), kun autossa oli 5 pinninen paikalla. Eli enää ABS puuttuu. Vaihdellaan rele oikeaan kunhan ehtii taas KL:än. Kiitokset kaikille vinkeistä, ei olisi nimittäin itse selvinnyt ihan heti.
Kulutus tuntui myös tippuvan aika paljon? Näyttäs menevän tuolla 5 vaihteisella manuaalilla 8 litran pintaan nyt maantiellä. Kehtaako tuolla enää ees ajaa, kun ei kuulu kulutuksessa "kymppikerhoon".. :P
W124 300e -85 M103.980
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Taitaa olla muuten ke-jetin perisynti nuo yj-rele ongelmat ja vielä jos sattuu olemaan absit niin jes!

Omassa oireili sillä tavalla,että kesken ajon saattoi lyödä absin pois päältä
eli valo syttyi mittaristoon ja aut armias jos juuri sillä hetkellä jarrutit tahi painoit jarrua niin löi tyhjää..huh...tuntui siltä,kun olis liukunut ilman jarruja hetken ennenkuin otti kiinni meinas tulla pariin otteeseen hiki pintaan!!

Toki oireisiin kuului tyhjäkäynnin humppaamista ja väliin tyhjäkäynti jäi korkealle,mut käynnistys ongelmia ei taasen ollut...

Näköjään nuo käynti ongelmat ja abs valon epämääräiset syttymiset ke-jetissä liittyvät aika usein yj-releeseen!

T.Jaakko.P
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

meinasin tänään huoltaa tuota yj-relettä, mutta päädyin heittämään sen suosista roskikseen, oli niin huonossa hapessa ja tais seltä puuttua muutama osakin :D

pari kuvaa otin kapistuksesta puhdistuksen jälkeen, ennen puhdistusta se oli epämääräinen ruoste klöntti...

kuvat on aika isoja, mutta ei viitsinyt pienentää, kun sitten kaikki yksityiskohdat ei ehkä olisi näkyny...

rele
taas sama yj-rele

hain sitten uuden releen, maksoi 55 €
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Oho,ihme jos tuossa kunnossa on toiminut enään millään tavalla!?
Napa onkos se akun ja ohjausboksien/releiden välinen suojamuovi kadonnut aikojen saatossa pöpelikköön??

Nähny vaan muutaman konehuoneen josta ko muovi puuttunut....
Suojaa ilmeisen hyvin,koskapa noissa omissa vanhuksissa ei tuon näköistä osaa ole tullu vastaan,vm 88,89 ja 92.

T.Jaakko.P
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

en usko että tuossa releessä olis ollu toimintaa enää "muutamaan vuoteen" :D

tälläisiä kivoja yllätyksiä tulee aina vastaan, kun ostaa tummilla/jobbareilla olleen auton, eli kaikki ehjät ja helposti vaihdettavat osat on luultavasti vaihdettu tälläisiin "hieman huoltoa vaativiin" versioihin...sillä muovin puuttumisella/olemassa ololla en usko olevan vaikutusta tässä asiassa...

vetonivelet esim. oli paloina jne. ym. sellaista pientä, niin ja lasinpyyhin oli korjattu oikein mallikkaasti (oli rautalankaa ja muuta), harmi kun ei siitä tullut otetua kuvaa :P no, onneksi on tuo 200D:n raato, mistä yleensä saa otettua tätä pikkusälää, tämän releen vain olin ehtinyt jo myydä aikaisemmin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tänään vaihdoin tuon releen...

nyt pelaa ABS, ASD, ja tod.näk. myös KE-jetti alkoi toimimaan kuten kuuluukin, ainakin käynti parani huomattavasti, eikä seosruuvin säätö enää vaikuta ihan niin dramaattisesti käyntiin (ennen oli 1/4 kierros "pelialuetta" ja kun sieltä poistui niin kone sammui, nyt taas voi ruuvia pyöritellä reippaammin ja pysyy kone käynnissä), mutta kaasuvivustossa oleva tyhjäkäyntiä ilmaiseva mikrokytkin sentään tuntuu jotenkin temppuilevan ja tyhjäkäynti jää joskus huutamaan sinne 2500 rpm paikkeille... pitää huomenna yrittää syventyä paremmin tuohon ja tutkia mitä sieltä diagnostiikka pistokkeesta saa selville :roll: ellei sitten vain tyhjäkäynti moottori ole niin likainen, että tarttuilee, no tutkitaan lisää...

lukon toiminta taas oli helppo varmistaa, kun koitti pääseekö ajamaan, vaikka toinen vetari on todistettavasti poikki :wink: kovan metelin se lukkoperä pitää, kun sillä ajelee vain toisella vetarilla :P

mikähän idea muuten on ollut halvaannuttaa koko auto, vaihtamalla tuollainen paska ja varmasti epäkuntoinen yj-rele toimivan tilalle, se oletettu 20 €:n voittoko on ollut mielessä, mitä tuollaisesta yj-releestä ehkä saa käytettynä :?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jyffe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 07.11.2009 23:45
Paikkakunta: Cross Lake City

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Voisko se minunkin lintassa olla tuo yj-rele vikana?
Sytyttää mystisesti ASD-valoa joskus. Lisäksi tyhjäkäynti häviää pakkasella monesti. Joskus helpottaa, kun polkaisee pari kertaa ravakasti kaasua ennen tyhjäkäynnille päästöä. Ei aina kuitenkaan.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tarkoitat varmaan asb valoa.Sulla taitaa myös ehkä viitata lataussäätimeen tai hiiliin.
mesepuumala
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 03.08.2010 22:25

Toimii!

Viesti Kirjoittaja mesepuumala »

Vaikka onkin vanha threaddi niin sain silti apua! , kiitos, yj-relees oli pari juotosta kuolleena, ne uudelleen juotettiin ja alko pelittää kierrokset tippu sinne 800 pintaa ja äänet muuttu paljon miehekkäämmiks ja ajotuntuma parani huomattavasti! Ja käynnistyy ykösel :)

EDIT: oikeen rekisteröin että pääsin kiittämään ^^
Vastaa Viestiin