Vetari poikki,meneekö toinenkin kohta???
Vetari poikki,meneekö toinenkin kohta???
Elikä vetari apukuskin puoli poikki.Auto 230e -89 eli pikkuperä??
-onko 100% varma että toinenkin menee poikki ??
-voiko toista jotenkin vahvistaa esim.holkki hitsaten ja varmistaa ennalta katkeaminen ??
-ostanko käytetyn ??
-ostan molemmat käytetyt ja vahvistan heti molemmat?
--ostan vaan katkenneen ja annan palaa ilman murheen häivää??
-vai ostanko suosiolla uudet??
Tiedän että isot vehkeet kun akseli särkyy niin vioittu toinenkin samalla kertaa ja heti varaudutaan toisenkin vaihtoon , mutta mites tässä kun eikös se ruostu ja siten edesauta katkeamista?
VETARIN RIKKOKUVAT LÖYTYY TOPIKISTA-vetari w124- joka on käyttäjä nimi -AIKAHILIJASTA- eli löytyy haulla
-onko 100% varma että toinenkin menee poikki ??
-voiko toista jotenkin vahvistaa esim.holkki hitsaten ja varmistaa ennalta katkeaminen ??
-ostanko käytetyn ??
-ostan molemmat käytetyt ja vahvistan heti molemmat?
--ostan vaan katkenneen ja annan palaa ilman murheen häivää??
-vai ostanko suosiolla uudet??
Tiedän että isot vehkeet kun akseli särkyy niin vioittu toinenkin samalla kertaa ja heti varaudutaan toisenkin vaihtoon , mutta mites tässä kun eikös se ruostu ja siten edesauta katkeamista?
VETARIN RIKKOKUVAT LÖYTYY TOPIKISTA-vetari w124- joka on käyttäjä nimi -AIKAHILIJASTA- eli löytyy haulla
Viimeksi muokannut atlas, Pe 04.12.2009 18:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Meillä meni saman ikäisestä dieselistä esti toinen ja vajaan vuoden päästä toinen. Hommattiin hyväkuntoiset käytetyt ja vaihdon tein itse. W124:n osia kun on joka paikka nykyään täynnä. Oli edullisin ratkaisu vanhaan autoon ja todennäköisesti kestää auton loppu iän. Varmaan kalliimpiakin vaihtoehtoja on olemassa 

Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Eiköhän vetarin katkeaminen ole suoraan verrannollinen kaasunkäytön rivakkuuteen. Ainakin itsellä kävi niin. Asfaltilla kaarteessa nollanopeudesta kaasu pohjaan ja niin paukahti komeasti.
Toinen ei ainakaan vielä ole katkennut (koputtaa puuta).
Vaihto on helppo, kun saa ensin napamutterin auki. Vaati raskaan kaluston hylsyn ja kahden metrin jatkovarren.
Toinen ei ainakaan vielä ole katkennut (koputtaa puuta).
Vaihto on helppo, kun saa ensin napamutterin auki. Vaati raskaan kaluston hylsyn ja kahden metrin jatkovarren.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Viime kesänä meni 250D:stä molemmat vetarit, väliä noihin napsahduksiin oli n. 2kk . Itse ainakin vaihtaisin molemmat kerralla jos näyttää siltä että niitä ei ole aiemmin vaihdeltu.
Edit: tuota "ehjän" hitsaamista mietin itsekkin, ruostunut kohta reilusti auki siitä ja sit täytehitsaa ja lopuks tasoittelee, kunnolla kun tekee niin ei siitä katkea , mutta karkenemisen vuoksi saattaa vierestä mennä. Uskoisin kyllä että kestäisi näissä perusmoottorillisissa.
Edit: tuota "ehjän" hitsaamista mietin itsekkin, ruostunut kohta reilusti auki siitä ja sit täytehitsaa ja lopuks tasoittelee, kunnolla kun tekee niin ei siitä katkea , mutta karkenemisen vuoksi saattaa vierestä mennä. Uskoisin kyllä että kestäisi näissä perusmoottorillisissa.
Kannattaa pitää se pyörimissuunta samana, eli ei kannata vaihtaa eri puolen vetaria.
Tähän on ihan perustelutkin ja liittyy väsymisvaurioon, joka tuon akselinkin lopulta katkaisee. Akselin pintaan voi jäädä pysyvää venymää, joka puolestaan tarkoittaa, että pintaan syntyy vetojäännösjännitys. Akselin pinnassa siis kuormitus vaihtelee tämän vetojäännösjännityksen ja hieman alemman jännityksen välillä (vääntömomentti vaihtelee nollan ja plussan välillä). Jos suunta vaihdetaan, vaihtuu kuorma toisin päin, jolloin akselin pinnassa jännitys vaihtelee vetojäännösjännityksen ja hieman suuremman jännityksen välillä --> napsahtaa poikki. Ilmiö korostuu, jos akseliin on vielä kulunut ura, koska loven pohjalla jännityskeskittymä on merkittävästi suurempi kuin sileällä pinnalla.
Käytännössä esim. tehokkaissa jenkkipeleissä aina pidetään akselien pyörimissuunnat mielessä eikä sekoteta keskenään.
Vaikka nyt ei tehosta olekaan kyse niinkään, on erittäin tärkeää, että käytetty vetoakseli pidetään pyörimissuunnaltaan oikeana, koska se akseli on kuitenkin jo vähän hoikentunut (ura) siitä suojakumin alta ja riski katkeamiselle on suuri. Tehottomuuden voi kompensoida iskumaisella kuormalla, esim. liikkeellelähdössä suddatessa jäältä asfaltille.
Itsellä katkesi molemmat vetarit vuoden sisällä. Ensimmäinen risteyksestä lähdettäessä jäältä asfaltille osuessaan, eli selvä iskumainen kuorma. Toinen katkesi liikennevaloista liikkeellelähtiessä ja ilmeisesti siinäkin vähän iskumaista kuormaa, mutta ei noilla dieselin tehoilla ehjää akselia rikki saa. Nyt vaihtovetareista toinen käytetty ja toinen uusi.
Näissä manuaalivaihteisissa dieseleissä vielä kun yleensä on Bonanza-ilmiötäkin, on vetarit kovilla vanhemmiten. Nii, ja yleensä ne vetoakselit on aikalailla samaa tahtia kuluneet, mikä selittää lyhyen aikavälin sen toisenkin akselin katkeamiselle.
Tähän on ihan perustelutkin ja liittyy väsymisvaurioon, joka tuon akselinkin lopulta katkaisee. Akselin pintaan voi jäädä pysyvää venymää, joka puolestaan tarkoittaa, että pintaan syntyy vetojäännösjännitys. Akselin pinnassa siis kuormitus vaihtelee tämän vetojäännösjännityksen ja hieman alemman jännityksen välillä (vääntömomentti vaihtelee nollan ja plussan välillä). Jos suunta vaihdetaan, vaihtuu kuorma toisin päin, jolloin akselin pinnassa jännitys vaihtelee vetojäännösjännityksen ja hieman suuremman jännityksen välillä --> napsahtaa poikki. Ilmiö korostuu, jos akseliin on vielä kulunut ura, koska loven pohjalla jännityskeskittymä on merkittävästi suurempi kuin sileällä pinnalla.
Käytännössä esim. tehokkaissa jenkkipeleissä aina pidetään akselien pyörimissuunnat mielessä eikä sekoteta keskenään.
Vaikka nyt ei tehosta olekaan kyse niinkään, on erittäin tärkeää, että käytetty vetoakseli pidetään pyörimissuunnaltaan oikeana, koska se akseli on kuitenkin jo vähän hoikentunut (ura) siitä suojakumin alta ja riski katkeamiselle on suuri. Tehottomuuden voi kompensoida iskumaisella kuormalla, esim. liikkeellelähdössä suddatessa jäältä asfaltille.
Itsellä katkesi molemmat vetarit vuoden sisällä. Ensimmäinen risteyksestä lähdettäessä jäältä asfaltille osuessaan, eli selvä iskumainen kuorma. Toinen katkesi liikennevaloista liikkeellelähtiessä ja ilmeisesti siinäkin vähän iskumaista kuormaa, mutta ei noilla dieselin tehoilla ehjää akselia rikki saa. Nyt vaihtovetareista toinen käytetty ja toinen uusi.
Näissä manuaalivaihteisissa dieseleissä vielä kun yleensä on Bonanza-ilmiötäkin, on vetarit kovilla vanhemmiten. Nii, ja yleensä ne vetoakselit on aikalailla samaa tahtia kuluneet, mikä selittää lyhyen aikavälin sen toisenkin akselin katkeamiselle.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
monasti miettinyt tota hitsaus/vahvistus juttua, kun aina aikaajoin täälä foorumilla on juttuja katkeilleista vetareista.
vatarin pystyy kyllä hitsaan, mutta ongelmaks tulee se karkeneminen, minkä turmelokin jo kertoi. toisaalta karenemistakin voidaan hallita. jos hitsauksen jälkeen koko vetarin laittais uuniin johonkin 250 asteeseen vaikkapa tunniks poisteleen hitsauksesta johtuneita jännitteitä ja tasaan sitä karkenemista. sitten uunista pois ja antaa rauhassa jähtyä.
tämä saattais toimia, mutta sekin kaatuu siihen, että akselit yleisesti ottaen on valmistettu pintakarkasulla. loppujen lopuks koko akseli pitäis vielä pintakarkasta niin, jotta pinnasta saadaan riittävän kova, mutta sisukset pysyy joustavana ja sitkeänä.
siitä sitten vaan, jos jollakin riittää ammattiataitoa ja välineitä. kyllähän sitä vois ainakin koittaa, jos omalla kohdalla vetari paukahtaa.
vatarin pystyy kyllä hitsaan, mutta ongelmaks tulee se karkeneminen, minkä turmelokin jo kertoi. toisaalta karenemistakin voidaan hallita. jos hitsauksen jälkeen koko vetarin laittais uuniin johonkin 250 asteeseen vaikkapa tunniks poisteleen hitsauksesta johtuneita jännitteitä ja tasaan sitä karkenemista. sitten uunista pois ja antaa rauhassa jähtyä.
tämä saattais toimia, mutta sekin kaatuu siihen, että akselit yleisesti ottaen on valmistettu pintakarkasulla. loppujen lopuks koko akseli pitäis vielä pintakarkasta niin, jotta pinnasta saadaan riittävän kova, mutta sisukset pysyy joustavana ja sitkeänä.
siitä sitten vaan, jos jollakin riittää ammattiataitoa ja välineitä. kyllähän sitä vois ainakin koittaa, jos omalla kohdalla vetari paukahtaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Jos ruoste on ohentanut jo akselin ei siinä pitäs olla enää karkaisua jäljellä.
Niin..niin...paras tulos aina kun pistäis vaan uutta niin ei oo tielle jäämisen pelkoa ainakaan vetarien suhteen.
Outo juttu mutta kun omalle kohdalle moinen sattuu tulee väistämättä luottamus puolelle pieni lovi ....joka tieten unohtuu vähitellen homma kääntyy hymyksi
Niin..niin...paras tulos aina kun pistäis vaan uutta niin ei oo tielle jäämisen pelkoa ainakaan vetarien suhteen.
Outo juttu mutta kun omalle kohdalle moinen sattuu tulee väistämättä luottamus puolelle pieni lovi ....joka tieten unohtuu vähitellen homma kääntyy hymyksi

Hitsauksessakin vielä se ongelma, että laatu pitäis olla älyttömän hyvää tai muuten siitä ei tuu mitään. Voi olla että sellasta hitsin laatua ei edes ole mahdollista saada, jolla akselin sais kestämään, vaikka kuinka lämpökäsittelisikin. Lähtökohtasesti hitsin rajaviivalla on nimittäin aina pientä säröä jo valmiiksi (luokkaa 0.1 mm), joten ei tuu kestämään.
EDIT: Niin tai sitte pitäis tietty koneistaa hitsi tasaseks ennen lämpökäsittelyjä. Sittenkin arveluttavaa, koska hitsin lämmöntuonti muuttaa teräksen kiderakennetta + että hitsin lisäaine erilaatuista (tod. näk. pehmyt vyöhyke) verrattuna perusaineeseen.
EDIT: Niin tai sitte pitäis tietty koneistaa hitsi tasaseks ennen lämpökäsittelyjä. Sittenkin arveluttavaa, koska hitsin lämmöntuonti muuttaa teräksen kiderakennetta + että hitsin lisäaine erilaatuista (tod. näk. pehmyt vyöhyke) verrattuna perusaineeseen.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Omasta 250 D:stä meni ensimmäinen vetoakseli viime toukokuussa, toinen puoli muistaakseni elokuussa.Turmelo kirjoitti:Viime kesänä meni 250D:stä molemmat vetarit, väliä noihin napsahduksiin oli n. 2kk . Itse ainakin vaihtaisin molemmat kerralla jos näyttää siltä että niitä ei ole aiemmin vaihdeltu.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
mun eka w201 jonka ostin tuona päivänä kun kirjauduin tänne, oli hitsattu vetari. Ensin itse vetari hitsattu ja siihen päälle sitten hitsattu tukiholkki. Auto on vielä tänäpäivänäkin liikenteessä ko. vetarilla. se on siis kestänyt vähintään 3,5v ja 90tkm. Hitsasin ihan rehellisesti yleismallin puikolla ja sitä ennen hitsivehkeitä en käytännös ole ikinä käyttänyt. Ei oo ees nivelet paukkuneet jälkikäteen.
Hitsattu kyllä kestää.
Hitsattu kyllä kestää.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
mulla katkesi vetari ja hinauskuskikin sano että vaihahan toinenki sit nii ei hajoo. en vaihtanut ja kohta oltiin taas hinauksessa... p.s. mulla ois 2kpl pikkuperän vetaria myydä kun ostin ne vahingossa,mulla isoperä(saksan tuonnista ni ei varmaan ihan huonoja).
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Siis kyllähän se hitsi kestää mitä vaan, mutta siitä vierestähän se menee heikommaks ku alkuperäinen. Näinhän se menee hitsaa mitä tahansa.
Kuulostaa aika uskomattomalta että vetari menee poikki, joten saisko kuvan tämmösestä tapauksesta? ja mielellään sellainen mille ei ole tehty yhtään mitään katkeamisen jälkeen.
Kuulostaa aika uskomattomalta että vetari menee poikki, joten saisko kuvan tämmösestä tapauksesta? ja mielellään sellainen mille ei ole tehty yhtään mitään katkeamisen jälkeen.
tossa niitä lojuu pajan nurkalla muutama. muutkin autot katkoo noita jos vaan syöpyny suojakumin tai värinägummin alta. ittellä kans muutama katkes kakkosnelkusta mut toisaalta ymmärrän sen kun mersun käppäri hanurista ja joutu tekeen uparit survasemalla ykköstä reilusta vauhdista ja kytkin ylös. tosin katkesivat kyllä juurikin kurvissa jossa oli hiekkaa tiellä
korjasin muuten rälläköimällä ison veen ja siitä migillä liimasin. oon nähny aikas monta holkilla jatkettua tehokkaissakin mersuissa(500 sec) ja poikki en saanu. pitiköhän se hitsata niin et holkissa reijät päissä joista hitsattiin kiinni?

korjasin muuten rälläköimällä ison veen ja siitä migillä liimasin. oon nähny aikas monta holkilla jatkettua tehokkaissakin mersuissa(500 sec) ja poikki en saanu. pitiköhän se hitsata niin et holkissa reijät päissä joista hitsattiin kiinni?
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Jaahas, pitää vetää vissiin vähän takas päin. Jos kerran ootte niitä hitsailleet ja kestää, sittenhän käytäntö osottaa tän teorian tässä kohdassa vääräks. Varmaankin on niin, että nää vetarit on mitotettu kyllä kestämään vähän suurempiakin kuormia kuin normaalisti käytössä esiintyy, mutta juurikin tuo kuluminen / syöpyminen heikentää tota akselia sen verran, että lopulta paukahtaa poikki. Ilmeisesti hitsaamalla voi sit saada sen verran lisää kantavaa poikkipinta-alaa, että kestää taas eikä hitsit olekaan kriittisiä.
Jostain syystä en itse kyllä ostais hitsattua vetoakselia, enkä hitsais ite akselia. Kuitenkin onnistuisin hitsaamaan sen vähän vinoon ja näyttäis mehukkaalta sellanen veivi siellä auton alla...
Vähän reilumman pituinen putki akselin päällähän auttaa just tohon kohdistamiseen aika hyvin.
Jostain syystä en itse kyllä ostais hitsattua vetoakselia, enkä hitsais ite akselia. Kuitenkin onnistuisin hitsaamaan sen vähän vinoon ja näyttäis mehukkaalta sellanen veivi siellä auton alla...

Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Ralliautojen vetareita on hitsattu meidän pajalla. Sorviin ensin, reikä poralla kumpaankin puoliskoon, tappi keskittämistä varten ja hitsillä kiinni. Hyvin on kestänyt.
Noita erikoisaineitahan löytyy nykyisin joka lähtöön. Jotkut ovat vain huiman kalliita.
Noita erikoisaineitahan löytyy nykyisin joka lähtöön. Jotkut ovat vain huiman kalliita.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Olis vissiin parempi,ettei tähän kommentoisi(murphin lain mukaan menee kohta poikki
Mulla meni toinen vasen puoli poikki yli kaksi puoli vuotta sitten
ja toista ei ole tarvinnut vielä vaihtaa.
Kaveri vieressä meni kysymään,etteikö tässä edes mukulakivellä renkaat vin
gu,juuri kun käännyin oikealle ja läksin ripeämmin,pam.
Enpä ole sen jälkeen ryntäyttänyt meseä.

Mulla meni toinen vasen puoli poikki yli kaksi puoli vuotta sitten
ja toista ei ole tarvinnut vielä vaihtaa.
Kaveri vieressä meni kysymään,etteikö tässä edes mukulakivellä renkaat vin
gu,juuri kun käännyin oikealle ja läksin ripeämmin,pam.
Enpä ole sen jälkeen ryntäyttänyt meseä.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Nyt purin akselin pois ja olihan ruostunut ohueksi.Samointein katsoin myös toisen suojakumin alle ja samassa kunnossa eli ois menny seuraavalla viikolla sekin poikki.
Oli muuten ruostumisen takia ruoste paskaa kumin sisus täynnä rasvan kanssa ,ei kylläkään ollu päässy niveleen asti.
Suosittelen kaikille w201 ja w124 omistajille kurkkaamaan ulomman nivelen suojakumin alle toteakseen akselin kunnon ettei tuu yllätystä.
Tien varteen jäädessä hinaus ja pahan mielen saannilla sais jo uuden akselin ainakin yhdelle puolelle.
Kokeilen myöhemmin pistää kuvia akselista.
Huom! kun ostatte käytettyä akselia kurkatkaa aina ensin kumin alle ettei tule ostettua samanlaista paskaa mikä hajos.
Oli muuten ruostumisen takia ruoste paskaa kumin sisus täynnä rasvan kanssa ,ei kylläkään ollu päässy niveleen asti.
Suosittelen kaikille w201 ja w124 omistajille kurkkaamaan ulomman nivelen suojakumin alle toteakseen akselin kunnon ettei tuu yllätystä.
Tien varteen jäädessä hinaus ja pahan mielen saannilla sais jo uuden akselin ainakin yhdelle puolelle.
Kokeilen myöhemmin pistää kuvia akselista.
Huom! kun ostatte käytettyä akselia kurkatkaa aina ensin kumin alle ettei tule ostettua samanlaista paskaa mikä hajos.
Ulomman nivelen kumin sisempi klemmari meisselillä poikki ja meisselillä raoittaen ja käsin työntäen väistyy kumi niin että näkee.Siirtoon riittää noin
3-4 cm.Itse katsoin toisen rasvamontun alta ja ei tartte muuta purkaa kun klemmari ja kun varaa uuden klemun tai nippusiteen niin saa palautettua katselmus alkutilaan.
3-4 cm.Itse katsoin toisen rasvamontun alta ja ei tartte muuta purkaa kun klemmari ja kun varaa uuden klemun tai nippusiteen niin saa palautettua katselmus alkutilaan.
Siis selvittikö joku sen jo miksi se katkee?En nyt heti huomannut kuin ton ruostehomman... Kun nyt en oo auton alla katsomassa vetaria niin eikö se olekaaan samanlainen kuin 123:ssa? Siitähän meni nivelestä kuulat halkipoikkiristiin mutten koskaan kuullut että vetari olis akselistaan katkennu.Eli 124:ssa on sitte varmaankin erilainen.No,mistä se ruoste sinne menee jos kumi on eheä?Vai hinkkaako sitä joku muu siellä? Ja mikä? Millähän km. määrillä on näitä katkeillu? Kysyy nimimerkki huolestunut.atlas kirjoitti:Ulomman nivelen kumin sisempi klemmari meisselillä poikki ja meisselillä raoittaen ja käsin työntäen väistyy kumi niin että näkee.Siirtoon riittää noin
3-4 cm.Itse katsoin toisen rasvamontun alta ja ei tartte muuta purkaa kun klemmari ja kun varaa uuden klemun tai nippusiteen niin saa palautettua katselmus alkutilaan.

Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Sinne menee suolavesi Suomessa talvella suojakumin ja akselin väliin ja sitten alkaa ruostumaan ja poikki.
Tuontiautoissa saksasta ne ovat ehjiä pääsääntöisesti
kun ei ole suomen vetisiä ja talvisia olosuhteita.
Semmoisesta mullekin käytetty ehjä vaihdettiin.
Mulla oli mittarissa n.465000,mutta mistä sen tietää jos on joskus jo vaihdettu kun ei auto ole ollut alusta asti.
Tuontiautoissa saksasta ne ovat ehjiä pääsääntöisesti
kun ei ole suomen vetisiä ja talvisia olosuhteita.
Semmoisesta mullekin käytetty ehjä vaihdettiin.
Mulla oli mittarissa n.465000,mutta mistä sen tietää jos on joskus jo vaihdettu kun ei auto ole ollut alusta asti.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
320000 tuli mullekin eilen täyteen,pitääpä vissiin kurkkia sinne kumin alle joskus... Ettei sitte ainakaan tuu yllätyksenä.kekes kirjoitti:Sinne menee suolavesi Suomessa talvella suojakumin ja akselin väliin ja sitten alkaa ruostumaan ja poikki.
Tuontiautoissa saksasta ne ovat ehjiä pääsääntöisesti
kun ei ole suomen vetisiä ja talvisia olosuhteita.
Semmoisesta mullekin käytetty ehjä vaihdettiin.
Mulla oli mittarissa n.465000,mutta mistä sen tietää jos on joskus jo vaihdettu kun ei auto ole ollut alusta asti.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75