Apua jarruongelmaan!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Apua jarruongelmaan!

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Etujarrupaloja vaihtaessani puristin männät kasaan, jotta sain uudet palat sopimaan.
En huomannut katsella jarrunestesäiliötä ja sieltähän purskahti nesteet yli. :oops:
Imin ruiskulla nesteet MAX-merkin kohdalle.
Nyt jarrupoljin menee pohjaan eivätkä jarrut pidä juuri ollenkaan.
Mikä tässä meni vikaan?
Voiko olla ilmaa, vai meniköhän jotain rikki?
Mistään ei vuoda nestettä, eikä pinta laske/nesteet häviä.

Remonttia ennen jarrut toimivat hyvin, vaikkakin palat olivat jo aika lopussa.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua jarruongelmaan!

Viesti Kirjoittaja M.K »

Tuota, imitkö "ylimääräiset nesteet" silloin pois kun männät oli vielä ns. taka-asentoon puristettuina, eli ei oltu vielä poljettu paloihin kiinni?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos jossain vaiheessa painoit polkimen pohjaan asti, pääsylinterin kumit voivat olla rikki.
wiimax.fi
Jööran
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo

Viesti Kirjoittaja Jööran »

Omissa vastaavanlaisissa operaatiossani olen joutunut polkemaan yllättävän kauan jarruja ennenkuin männät ovat palautuneet paikalleen. Varmistu ensin, että systeemissä ei ole ilmaa ja että männät eivät ole vasta puolitiessä matkalla työpaikalleen, ja perehdy vasta sen jälkeen pääsylinterin sielunelämään.
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apua jarruongelmaan!

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

M.K kirjoitti:Tuota, imitkö "ylimääräiset nesteet" silloin pois kun männät oli vielä ns. taka-asentoon puristettuina, eli ei oltu vielä poljettu paloihin kiinni?
Imin neteen vähemmäksi sitten kun palat olivat paikoillaan ja olin kokeillutkin toimivuutta. Silloin vasta kurkistin säiliöön....joka pursusi yli :oops:
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

dealer kirjoitti:Jos jossain vaiheessa painoit polkimen pohjaan asti, pääsylinterin kumit voivat olla rikki.
Jostain täältä mersuforumin jutusta luin, ettei ole "vaarallista" jos jarrupoljin menee jokus pohjaan asti.
Onkohan pääsylinterin kumien vaihtoon kuvallista ohjetta?
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Lisäharmia aiheuttaa vielä kiinniruostuneet ilmausruuvit ja letkut :x
Miten ilmata jarrut, jos ilmausruuvi ei aukene?
Pitääkö vaihtaa satulat saman tien vai
irrottaa ruuvi väkivalloin ja laittaa uusi tilalle?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jarrupolkimen pohjaan meneminen ei periaatteessa ole vaarallista, mutta pääsylinteriin kertyy vanhemmiten, kohtiin missä kumit ei käy, paskakasa joka on tiukasti kiinni sylinterin seinämässä.

Sitten kun jarrua painetaan niin, että kumit menevät tuon kökön ohi, ne voivat särkyä.

Kyllä ilmaruuvit saa auki, kun malttaa mielensä.
Siihen on konstit kerrottu jonkin aikaa sitten, koetappa hakua.

Pääsylinteri maksaa KL 58 € ja korjaussarja 36 €, sanoisin että kannattaa vaihtaa koko sylinteri, jos vika on siinä.
(Jostain saa varmaan kyllä halvemmallakin kumeja, mutta silti)
wiimax.fi
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Vastaa Viestiin