kytkintä 200turboon

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

kytkintä 200turboon

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

tiedä onko oikea puoli mut täältä nyt apua haetaan :o eli tuohon kakssataseen pitäis saada käyttöystävällisempi kytkin.nykyinen sintteri aiheuttaa lähinnä harmaita hiuksia ja jatkuvaa sutimista liukkailla.

mitä eroa on 200,250 ja 300 dieseleiden levyissä? onkos 300turbodieselissä vieläkin järeämpi levy. lähinnä ajatellen kävisikö kolmisatasen levy tuohon rotjoon,tai sprintterin. vakio levy on lyhytikäinen tuossa kamppeessa.

neuvoja pöytään niin päästään hommaamaan uutta levyä :P
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en tiiä kauheesti noista levyistä, mutta ainakin 300 turbodiiselissä on aina automaatti.

jossakin oli juttua 200turbod:n kytkimestä. tais olla ihan vakio levy, mutta tupla jousilla. eli toisesta asetelmasta irrotettu se jousi systeemi ja pultattu sit toiseen asetelmaan. taikka jotenkin sillain. en jaksa alkaa ettiin sitä juttua, mutta kyllä joku kohta kertoo miten se oli.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitä sun vehkeessä on tehoo/vääntöö...
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

vajaa 200hv/400nm kestääkö vakiolevy minkä aikaa noilla tehoilla?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jollei se jo luista mikä on ihme, niin sitten kestää :roll:

turbopalstalla on ihmeen paljon juttua erilaisista kytkinratkaisuista 2,5 ja 3 litraisiin, ja ymmärtääkseni ne käyvät suoraan myös om601:een.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

joo niinhän siinä kävi. laitoin lukin asetelman ja miltein uutta vastaavan levyn, kolmosen ja nelosen luistaa ahtojen noustua. normaali ajoa ei haittaa ja aivan mahtava tuon sintterin jälkeen käyttää.mutta ei sillä kannata kärriä lähteä vetämään :lol: mitähän seuraavaksi?
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

tuplajousin varustettu asetelma on ainakin halpa ja parempi ku sintteri..
polkimesta tulee raskaampi mutta muuten hyvä..
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

mitenkä painava siitä tulee? tuplasti? sitä meinasin seuraavaksi koittaa. vanha sachs käyttää alustana ja uudesta lukista ottaa jousi. tuo lukin asetelma on paljon löysempi,ainakin polkimesta tuntien. mikä mahtaa olla sachsin race asetelman varaosanumero?
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

aika raskas tulee mutta äkkiä siihen tottuu..
niitten asetelmien pitää olla samanlaiset..
tai ainaki niitten jousten..
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

näytti ne aika samalta. no pitää kokeilla ensin tuolla tuplalla.sitten keksiä muuta.
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

muista sitten ne prikat laittaa asetelman ja vauhtipyörän väliin..
muuten ei irroita..
omasta piti vielä ottaa se haitta pois polkimen alta että menee syvemmälle..
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

ai siihen pitää sellasia patentoida. miten muuten jos sen kumin ottaa polkimen alta rupeeko vuotaa nestettä kytkimestä tai muuta vastaavaa,luin topicin missä jolla kulla oli niin käynyt. oliskos sulla sintteri vai vakiolevy tuon järeemmän asetelman kanssa?
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

joo niin pitää.. omaan piti laittaa muistaakseni melkein 3mm edestä prikkoja mutta se näyttää olevan yksilöllistä..
normi levy.. eikä varmasti luista..
joo joillakin on tullu nesteet koiville mutta omassa ei..
eroja noissa sylintereissä..
toisella voorumilla siitä kötöstyksestä ois oikeen kuviakin.. :roll:
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

linkitäppäs kun löydät helpommin :lol: pitää mitata se asetelman "ulostulema" ennen muokkausta ja sen jälkeen.sillähän tuo selviää
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eikö kukaan ole innostunut rakentamaan useampilevyistä kytkintä näihin tehokkaisiin dieseleihin :roll: sais käyttää "vakiolevyjä" tai ainakin niitä massalevyn pintoja ja olis kevyt käyttää, mutta silti pitäis...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joskus monta vuotta sitten Herlevi teki semmosen(kin) :roll:

...mulla meinaan kesti tosi pitkään, ennen kuin tajusin miten ne levyt siellä liikkuu. Kuvat on varmaan bittitaivaassa mutta tekstit löytynevät haulla.

Toimivuudesta ei ollut sitten loppupeleissä yhtään mitään juttua...taisivat siirtyä bemarin kytkimiin sitten lopulta tai no, en minä tiedä kun en kuulu piireihin.

[edit: joo tuossa on juttu mutta kuvat on Maurin myötä siirtyneet taivaan tuuliin http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 333#176333]
Lisää tietoa: www.skg.fi
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

ei paljon nuo jutut auta hahmottavaan mitä siellä asetelman alla pitää olla ja miten toimia :lol: itsekkin tässä jo pari päivää miettinyt saisko kahta levyä mitenkään sinne värkättyä,tuo tuplajousiasetelma puristajaksi sitten.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No eikö se ole helpompi laittaa sinne sitä mitä nuo mestarit nykyään suosittelee... eli soitat stonehedille tai jormalle ja ostat toimivan paketin jommalta kummalta tai jollei ole myynnissä niin kuuntelet neuvot. Tosiaan mun mielestä ne laittoi niitä manuaaliautoja bemarin kytkimillä toimiviksi ja tehoa/vääntöä oli kai ihan tarpeeksi.

Toi 2 levykytkin oli varmaan joku kokeilu johonkin 1000+ Nm koneeseen...
Viimeksi muokannut veskola, La 05.12.2009 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

omasta 200D:n koneen perästä kun automaatin vauhtipyörää ja turbiinia irrottelin, niin mietin siinä samalla, että tässä vois olla hyvä aihio useampilevyiselle kytkimelle, tosin ensin pitäis tietää millainen se mersun normaali kytkin/vauhtipyörä systeemi on :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

no helppoahan se olis ku ois rahaa. jos ois rahaa oisin jo sen sprintterin asetelman ja levyn laittanu. nyt kai pitää tyytyä tuohon tuplajousi viritelmään.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

vesku!! kirjoitti:no helppoahan se olis ku ois rahaa. jos ois rahaa oisin jo sen sprintterin asetelman ja levyn laittanu. nyt kai pitää tyytyä tuohon tuplajousi viritelmään.
niin, helppoahan se olis viedä auto pajalle ja sanoa, että tehkää/laittakaa sellainen kytkin mikä kestää ja on kevyt käyttää :D mutta kun ei mullakaan ole liikaa ylimääräistä rahaa paasata näihin "keksintöihin", niin pitää sitten itse yrittää kaikenlaista kehitellä :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

niinpä. itsekkin miettinyt pään puhki miten saisi tehtyä tuon monilevyn. mutta taitaa loppua tila päästä :lol:
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

tuossapa ois tuota linkkiä vai mitäsoli..

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... &start=180
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

kiitoksia.tuollainen pitää aloittaa jahka volvosta perä vaihdettu niin pääsee kulkemaankin.yhdessä illassa tuo tuskin valmistuu ja vaihtuu vielä paikalleen. joku tuolla mainitsi että 640nm muka kesti vakiolevyllä. itsellä oli tuo sintteri sassin asetelmalla eikä luistamisesta tietookaan, vakiolevy lukin asetelmalla luistaa pirusti. no pitää kokeilla vakiolevyä tuolla parannetulla asetelmalla 8)
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

varmasti pitää vakiolevyllä 200dt:n tehot..
omassaki luisti vakio joka vaihteella mutta ei enää tuolla asetelmalla missään vaiheessa..
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

hyvä homma!! jos vaan levy enää käyttökunnossa silloin kun saan vaihdettua :lol:
miko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 17.06.2008 18:18
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja miko »

vesku!! kirjoitti:no helppoahan se olis ku ois rahaa. jos ois rahaa oisin jo sen sprintterin asetelman ja levyn laittanu. nyt kai pitää tyytyä tuohon tuplajousi viritelmään.
No mikäs tuossa Sprintterin kytkimen laittamisessa on niin kallista? Halvemmaksi tulee pitemmässä juoksussa..
Vastaa Viestiin