eihän vapari dieselissä pitäisi olla suihkuja mäntien pohjaan miksi alfamerin kirja väittää että on. ja toinen kysymys koskee lauhdutinta,onko 15cmX25cm kokoisesta kennosta mitään apua tuohon kakssataseen. luulisin että jotain sentään mistäs tuon öljynkierron saisi kulkemaan, vaihdanko turbolle lähtevän letkun banjopultin pidempään ja tyrkkään samaan syssyyn? kärsiikö turbon öljynkierto? entäs paluu puoli?
Älä missään tapauksessa mene laittamaan öljynjäähdytintä tuolla tavalla. Ainoa oikea tapa on hankkia turbon (300 dt tai vito/sprinter) öljynsuodattimen jalka, jossa on lähdöt jäähdyttimelle ja termostaatti ohjailemassa milloin jäähdytetään.
Kaikesta jäähdytyksestä on hyötyä kunhan se tehdään oikein. Vitossa on alunperin kahden tupakkiaskin kokoinen neste/öljy jäähdytin ja sekin riitti ihan hyvin kovempaankin käyttöön. Vakio 200d:stä hajoaa ennenmmin muutama muu kohta ennen kuin öljy ehtii kuumeta liikoja. Tuo kokohan ei ole edes pieni.
Hifistelijät alkavat sitten vielä kasvattamaan öljypohjan tilavuutta jotenkin.
eikö tosiaan saa muualta tuossa vaparissa. saa olla mun puolesta jos kerran pitää jalka ruveta vaihtamaan siitä jollekkin hyvä jäähytin omaan turboonsa! minkähän takia alfamerin kirja väitti että on suihkut mäntien pohjaan
No kirjat nyt on kirjoja. Kyllä jossakin 200d:ssä voi ollakin ruiskut ja onkin, mutta suurimmassa osassa ei ole.
Se tosiaan on vähän huolellisesti toteutettava se öljynjäähdytys, jotta siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Jäähdytintä tärkeämpi olisi vaihtaa ne kiertokangen laakerit kestävämpiin ja malttaa pitää ne väännöt tarpeeksi pienellä, ettei kiertokanget taipuile. Myös öljynlämpömittari on hyvä olla olemassa, siitä tietää milloin pitää nostaa kaasupoljin ylös ja mennä huilaamaan bussipysäkille.