124 mersu?
124 mersu?
terve.olen tullut järkiini ja aattelin siirtyä mersujen maailmaan.124 koppasta diisseliä oon katellu.mitä kannattais ottaa huomioon kun menee sellaista ostelemaan?eli tyyppiviat ym...
turhaan niitä hyviä etsii... ostaa halvan ja tekee siitä hyvän... kelvollisia aihioita alkaa samaan tuollaisella 300-500 eurolla ja tonnilla niihin tekee jo ihmeitä... kun taas vastaavsti 1500-2000 €:n aihiot on niitä pahimpia pommeja...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
- Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.
oli hinta mikä hyvänsä,niin seuraavat osat on kuitenkin vaihdettava:
hihnan kiristimet ja remeli noin 70€ ite tehtynä
lämppärin moottori n 70e
tuulilasinpyyhin mekanismi
takajarrut levyineen
kartaanin keskimmäisen nivelen laakeri ja kumi
polttimoita repullinen
öljyt ja suodattimet muista jos asd perällä lisäaine
joko alapallo tai raidetangon päät
yks tai usempi jous on varmaan poikki, tai heti oston jälkeen katkeaa.
siinä ainakin yleisimmät mitä minun kohdalle on sattunnu
niin kaikki lukot kannataa tarkistaa ja jos jumivat yhtää,äkkiä vaihtoon
yhessäkää vaihto mersussa ei oo ollu kunnollisia kumeksia, koska mersumiehet ovat nuukapihejä.
kun meet kattomaan kato ekana ovien yläreunasta tiivisteen alta onko ruostetta, se kertoo jo paljon siitä autosta, mie yleensä käännyn kannoillani jos sieltä löytyy ruostepisaroita, silloin niitä on sitten muuallakin.
koeajolla mersu ei saa kolista, paukkua,puoltaa
ainiin pakoputki on varmasti kuuskertaa kitillä korjattu.
tässä nyt alkuun ohjeita ja kun varaan noin puoltoista tonnia ostohinnan päälle saapi jo kelvollisen pelin.
hihnan kiristimet ja remeli noin 70€ ite tehtynä
lämppärin moottori n 70e
tuulilasinpyyhin mekanismi
takajarrut levyineen
kartaanin keskimmäisen nivelen laakeri ja kumi
polttimoita repullinen
öljyt ja suodattimet muista jos asd perällä lisäaine
joko alapallo tai raidetangon päät
yks tai usempi jous on varmaan poikki, tai heti oston jälkeen katkeaa.
siinä ainakin yleisimmät mitä minun kohdalle on sattunnu
niin kaikki lukot kannataa tarkistaa ja jos jumivat yhtää,äkkiä vaihtoon
yhessäkää vaihto mersussa ei oo ollu kunnollisia kumeksia, koska mersumiehet ovat nuukapihejä.
kun meet kattomaan kato ekana ovien yläreunasta tiivisteen alta onko ruostetta, se kertoo jo paljon siitä autosta, mie yleensä käännyn kannoillani jos sieltä löytyy ruostepisaroita, silloin niitä on sitten muuallakin.
koeajolla mersu ei saa kolista, paukkua,puoltaa
ainiin pakoputki on varmasti kuuskertaa kitillä korjattu.
tässä nyt alkuun ohjeita ja kun varaan noin puoltoista tonnia ostohinnan päälle saapi jo kelvollisen pelin.
Viimeksi muokannut Ranex, To 17.12.2009 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hyvin samoilla mietteillä näytetään Ranex:n kanssa olevan matkassa
lisäisin tuohon listaan vielä vetarit, ne katkee kuitenkin alle viikossa

lisäisin tuohon listaan vielä vetarit, ne katkee kuitenkin alle viikossa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jos ihan kättöautoo meinaa ostaa ja vielä sellasta, millä ajetaan ja paljon, niin kyllä siihen osia uppoo.
mulla oli 200d, tosin koppa oli 190:nen. sillä ajelin noin 160tkm ja sinä aikana sain vaihtaa aika paljon osaa, mukaan lukien kaikki noi, mitä ranex kirjotti, paitsi kardaanin ristiniveltä, enkä laakeria joutunu koskaan vaihtaan. rättinivelet tosin meni molemmat. enkä tuulilasin pyyhkimen moottoriin joutun koskaa räplään, pikkasen vaan voitelin vartta välillä.
parhaimman auton saat, kun katot sellasen, mikä on jo ehkä vanha ja maailmaa nähny ja mikä on ollu jollakin sellasella henkilöllä, kuka on jaksanu pitää huolta autostansa. eli kaikki osat on jo vaihdettu.
sanotaan nyt vaikka, työläitä hommia on ainakin kansipahvin vaihto, lämmityslaitten kennon vaihto, alustan nivelien työt, jos auto on kovin ruosteinen, muuten helpohkoja hommia. kytkimen vaihtaminen, vaihteisto remontit. muuta sellasta kovin hankalaa homma en keksi tähän hätään.
mitään kiertopalkintoo, mistä ei ole mitään hajua mitä on tehty ja koska ei kannata ostaa. mielummin sellanen, missä on mittarissakin jo vaikka 4 miljoonaa, mutta on selkee historia, että näkee mitä on tehty ja koska. siitä voi sitten kattoo, että jaahas, vesipumppua ei ainakaan tartte vaihtaa jne jne. ja sen historian ei tartte olla mikään merkki huollon historia. mulle ainakin riittä, että on edes joku historia.
mulla oli 200d, tosin koppa oli 190:nen. sillä ajelin noin 160tkm ja sinä aikana sain vaihtaa aika paljon osaa, mukaan lukien kaikki noi, mitä ranex kirjotti, paitsi kardaanin ristiniveltä, enkä laakeria joutunu koskaan vaihtaan. rättinivelet tosin meni molemmat. enkä tuulilasin pyyhkimen moottoriin joutun koskaa räplään, pikkasen vaan voitelin vartta välillä.
parhaimman auton saat, kun katot sellasen, mikä on jo ehkä vanha ja maailmaa nähny ja mikä on ollu jollakin sellasella henkilöllä, kuka on jaksanu pitää huolta autostansa. eli kaikki osat on jo vaihdettu.
sanotaan nyt vaikka, työläitä hommia on ainakin kansipahvin vaihto, lämmityslaitten kennon vaihto, alustan nivelien työt, jos auto on kovin ruosteinen, muuten helpohkoja hommia. kytkimen vaihtaminen, vaihteisto remontit. muuta sellasta kovin hankalaa homma en keksi tähän hätään.
mitään kiertopalkintoo, mistä ei ole mitään hajua mitä on tehty ja koska ei kannata ostaa. mielummin sellanen, missä on mittarissakin jo vaikka 4 miljoonaa, mutta on selkee historia, että näkee mitä on tehty ja koska. siitä voi sitten kattoo, että jaahas, vesipumppua ei ainakaan tartte vaihtaa jne jne. ja sen historian ei tartte olla mikään merkki huollon historia. mulle ainakin riittä, että on edes joku historia.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Ja nuorimmatkin näistä ovat sitten 15-vuotiaita, eli asenne sen mukaan.Wiltteri kirjoitti:Samaa mieltä pera8x:n kanssa, eli auton historia pitäis olla tiedossa ja yleisilme kaikinpuolin kertoo paljon.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: 124 mersu?
Todella hyvät yksilöt alkavat olla harvinaisia ja niiden hinnat ovatiski73 kirjoitti:terve.olen tullut järkiini ja aattelin siirtyä mersujen maailmaan.124 koppasta diisseliä oon katellu.mitä kannattais ottaa huomioon kun menee sellaista ostelemaan?eli tyyppiviat ym...
nousemaan päin. Varsinkin farkkukorinen turbodiesel on suosittu.
Lukkoperää voi suositella Suomeen. Itsellä on neliveto.
Tyyppivikana on kuusisylinterisessä kannentiivisteen vuoto ykköspytystä
vesikanavaan noin 500.000 km:n kohdalla. Uusimmissa malleissa on
tyyppiviat aika hyvin korjattu, mutta vanhemmissa voi olla jotain jotain
tarkistettavaa. Esim. alipainepumppu pitäisi vaihtaa kuulalaakeroidusta
liukulaakeroituun, ettei kuulat katoa moottoriin.
Etujarrut ovat kulutustavaraa. Palat saa vaihtaa 120 tkm välein
ja levyt joka toinen kerta paloja vaihdettaessa.
15-20 vuotta vanhassa on seuraavia oireita:
Tavallista on johtojen ja letkujen katkeaminen ovien saranoiden
kohdalta. Tämän voi itse korjata.
Tuulilasin pesulaitteen sähkölämmitys voi aiheuttaa tulipalon.
Lämmitetty letku katkeaa konepellin saranan kohdalta.
Seisontajarru voi jumittaa, jos sitä ei koskaan käytetä.
Pakoputken takaosa ruostuu ja keskipönttö hiukan myöhemmin. Ei
kannata korjata tarvikkeilla, vaan alkuperäisillä osilla.
Kojelaudan polttimot palavat vanhemmiten. Hyvin pidetyn auton tunnistaa
mm. ehjistä polttimoista ja toimivista lampunpesureista.
Kuskin penkin selkänojan oven puoleinen alakulma voi kulua puhki,
jos kuljettaja on kovin paksu. Näitä puhkikulumisia on väitetty
nähdyn jopa alle 200 tkm ajetuissa autoissa, toisaalta on autoja,
joissa ei ole lainkaan kulumaa kilometreistä riippumatta. Tämän
voi korjauttaa verhoomolla.
Farkun takalasi vuotaa vettä ja pelti ruostuu tiivisteen alta.
Tankilta lähtevä pa-putki ruostuu puhki. Korvataan kumiletkulla.
Tuulilasin pyyhin voi takellella voitelun puutteessa. Voitelu kestää 2
minuuttia.
Takapään nivelet kuluvat väliksi, lähinnä poikittaisen alatukivarren
ulomman pään pusla ja apukelkan etupään kumit.
Oikein paljon ajetuissa autoissa saattaa osia joutua uusimaan
pikkuhiljaa, kuten laturi, vesipumppu, käynnistinmoottori.
Viimeksi muokannut JarkkoN, Pe 18.12.2009 12:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Toki suht´ iäkkäitä ovat, mutta välillä on tosi hienoja yksilöitä myynnissäAku P kirjoitti: Ja nuorimmatkin näistä ovat sitten 15-vuotiaita, eli asenne sen mukaan.
ja niinhän se on että toinen tykkää tytöstä ja toinen taas äidistä

edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Juuemmää sillä, mutta ajattelin kumminkin muistuttaaWiltteri kirjoitti:Toki suht´ iäkkäitä ovat, mutta välillä on tosi hienoja yksilöitä myynnissäAku P kirjoitti: Ja nuorimmatkin näistä ovat sitten 15-vuotiaita, eli asenne sen mukaan.
ja niinhän se on että toinen tykkää tytöstä ja toinen taas äidistä

Tuppaa joskus itseltäkin auton ikä unohtumaan, kun saa sen verran lämmintä ja hiljaista kyytiä -- ajanhan itse tuolla 17-vuotiaalla sen 1000-1500 km viikossa.
Niinno. Ostopäätöksen tueksi omaa listaa.
Autoni ostin jouluksi -07 noin 280 000 km ajettuna. Nyt on taulussa 380 000 km.
Parin vuoden aikana on laitettu uusiksi seuraavaa, edestä lukien:
- 1 ajovalon lasi (kiveniskemä)
- laturi
- moniurahihna
- akku
- polttoaineen ylivuotoletkut
- alapallonivelet
- raidetangon päät
- etulaakerit kiristetty
- pakoputkesta hitsattu pieni reikä
- taakse pyöränlaakerit
- taakse jarrupalat + levyt + käsijarruosat
- polttoaineputkea noin metri
- takapään hydrauliputket
Mene, tiedä onko tuo sitten paljon vai vähän. Osa noista nyt ei ole edes vikoja, kuten akku. Halvimmasta päästä taisi olla nuo ylivuotoletkut, metritavarasta tekemällä ei montaa euroa tullut kuluja.
Kallein juttu oli hydrauliikkaputkisto, osat yli 500 e ja työtä saman verran.
Seuraavaksi eteen tulee takapään kelkan puslien ja narinahelojen vaihto, osat on olemassa, vielä kun saisi aikaan vaihdattaa

Polttimoita, pyyhkijänsulkija ym unohtamatta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
tarkotitko Aku noilla takapään hydrauliputkilla jotakin tasonsäädön systeemejä?
mää uusin kans koko auton hydrauliputket tosta 300D:stä, kun yks putki oli ruostunu jo puhki. monta metriä, varmaan 7 metriä putkee ja liittiä ja muuta tavaraa tuli asennettua. kokonais hinnaks tuli n.50e ja taas pelaa lukkoperä hienosti, eikä tiputa öljyjä jokapaikkaan.
paikallisessa varaoasliikkeessä kävin teettään jarruputkesta uudet hydrauliputket. lähinnä siis ne nipat asennutin niihin putkiin. ja sitten vaan asentaan. toimii ja halpaa.
mää uusin kans koko auton hydrauliputket tosta 300D:stä, kun yks putki oli ruostunu jo puhki. monta metriä, varmaan 7 metriä putkee ja liittiä ja muuta tavaraa tuli asennettua. kokonais hinnaks tuli n.50e ja taas pelaa lukkoperä hienosti, eikä tiputa öljyjä jokapaikkaan.
paikallisessa varaoasliikkeessä kävin teettään jarruputkesta uudet hydrauliputket. lähinnä siis ne nipat asennutin niihin putkiin. ja sitten vaan asentaan. toimii ja halpaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Juuri niitä. Uusiksi koko linjasto koneelta taakse. Jostain syystä korjaamo oli hyvin epähanakka alkamaan putkien tekoon metritavarasta.pera8x kirjoitti:tarkotitko Aku noilla takapään hydrauliputkilla jotakin tasonsäädön systeemejä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
oi oi. tää on just tätä. korjaamot tekee just niin, että saa omaan pussiin eniten nappulaa. välillä oikein meinaa v*tuttaa tää korjaamo toiminta, kun kaikki tehdään niin, että korjaamo saa eniten rahaa ja asiakas köyhtyy eniten. jonkin sortin tolkku pitäis asioissa olla. noikin putket olis korjaamo voinu tehdä metri tavastasta ja ihan yleisistä kierrenipoista.Aku P kirjoitti:Juuri niitä. Uusiksi koko linjasto koneelta taakse. Jostain syystä korjaamo oli hyvin epähanakka alkamaan putkien tekoon metritavarasta.pera8x kirjoitti:tarkotitko Aku noilla takapään hydrauliputkilla jotakin tasonsäädön systeemejä?
toi on se syy, miks korjaan itse autoni, vaikka aina ei ihan kauheesti kiinnostakkaan. korjaamot on enemmän, taikka vähemmän huijareita.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
No, mulla ei ole tuosta korjaamosta toisaalta muuten mitään huonoa sanottavaa, vaikka vähän tota vastahankaisuutta ihmettelinkin. Tarkkaa ja ystävällistä on ollut.pera8x kirjoitti:oi oi. tää on just tätä. korjaamot tekee just niin, että saa omaan pussiin eniten nappulaa. välillä oikein meinaa v*tuttaa tää korjaamo toiminta, kun kaikki tehdään niin, että korjaamo saa eniten rahaa ja asiakas köyhtyy eniten. jonkin sortin tolkku pitäis asioissa olla. noikin putket olis korjaamo voinu tehdä metri tavastasta ja ihan yleisistä kierrenipoista.Aku P kirjoitti:Juuri niitä. Uusiksi koko linjasto koneelta taakse. Jostain syystä korjaamo oli hyvin epähanakka alkamaan putkien tekoon metritavarasta.pera8x kirjoitti:tarkotitko Aku noilla takapään hydrauliputkilla jotakin tasonsäädön systeemejä?
toi on se syy, miks korjaan itse autoni, vaikka aina ei ihan kauheesti kiinnostakkaan. korjaamot on enemmän, taikka vähemmän huijareita.
Itsellä ei kuitenkaan olisi ollut aikaa, osaamista eikä paikkaa tätäkään hommaa itse tehdä, vaikka kieltämättä hinta "vähän" karvasteli.
Paljonko mahtaa sitten olla katteessa eroa metritavarasta vääntämisen ja valmiin putkiston asentamisen välillä, kai se asentaja ottaa rahan joka tunnista jonka putkiakin vääntelee ja nippoja kiinnittää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
no mitähän se jarruputki oli metritavarana. ei sekään ihan ilmasta ole, mutta ei nyt mitään kultaa sentään. muistaakseni 2 pitkää putkee ostin ja niihin ne vanhat nipat päihin, niin oli sen 50 euroa. oliskoha ollu jotakin 8e metri. ja noitten nippojen laitosta ei kait velottaneet mitään.
en tiiä mintenkä ne siellä korjaamoilla ne putket laittaa, että onko oikeestikkin isompi homma laittaa jäykkää putkee sinne, kun tollasta taipuvaa jarruputkee. tota jarruputkee nyt ei tuntia kauempaa sinne kammennut. se voi olla, että tollasen kankeen putken laittaminen onkin vähän eri juttu.
en tiiä mintenkä ne siellä korjaamoilla ne putket laittaa, että onko oikeestikkin isompi homma laittaa jäykkää putkee sinne, kun tollasta taipuvaa jarruputkee. tota jarruputkee nyt ei tuntia kauempaa sinne kammennut. se voi olla, että tollasen kankeen putken laittaminen onkin vähän eri juttu.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Omassa 250D:ssä oli ostettaessa vuonna 2005 378 tkm, nyt 466 tkm. Saattaa jopa pitää paikkansa. Seuraavanlaista remppaa jouduttu tekemään:
-virtalukko vaihdettu
-oikeanpuolenen vetoakseli, vasen oli mennyt ed. omistajalla
-polttoaineputket alustaan, tehty kupariputkesta
-jarruputket, jarruletkut taakse
-pyöränlaakerit kiristetty edestä
-pissapojan pumppu ja pissapojan sähkösaatettu letku
-pissapojan suutin sulaneen tilalle
-kardaanin etummainen rättinivel, kannatinlaakeri ja värinänvaimennin
-oikea alapallonivel
-oikea takajousi
-virtalukonpohja
-mittarinvalot
-suuttimien ylivuotoletkut (vain alkup. näytti kestävän)
-sammuttimen alipainekalvorasia
-molemmat takajouset (motonetin jousia piti vielä itse lyhentää)
-kaikki jarrulevyt, palat, käsijarrukengät, liukutappi eteen, jarrusatula taakse
-takaluukun lukko irotetettu, puhdistettu ja voideltu (ei auennut)
-hehkutulppa
-moottorin kumityynyt
-oikean vetoakselin molemmat suojakumit
-hitsattu tunkinreiät
-alipainepumpun tiiviste
-pakoputken 2 viimeistä pätkää
-"narinahelat", aurauksen säätötangot, nelipyöräsuuntaus
Lisäksi tietenkin öljyt, suodattimet, lamput, käsijarrun säädöt ym...
Vielä tekemättä ainakin:
-kallistuksenvaimentajan kumit
-etupyöränlaakerit
-syyläri vuotaa 0,5 litraa/vuosi
-kansi vuotaa öljyä
-kampiakselin etustefa vuotaa
-kuskin penkki meinaa puhjeta perinteisestä paikasta
-takakelkan kiinnitykset ruosteessa
Pelkkien osien hinnalla ois saanut toisenkin 124:n.
Pitää pystyä aikapaljon tekemään itse, muuten tulee vielä kalliimmaksi.
-virtalukko vaihdettu
-oikeanpuolenen vetoakseli, vasen oli mennyt ed. omistajalla
-polttoaineputket alustaan, tehty kupariputkesta
-jarruputket, jarruletkut taakse
-pyöränlaakerit kiristetty edestä
-pissapojan pumppu ja pissapojan sähkösaatettu letku
-pissapojan suutin sulaneen tilalle
-kardaanin etummainen rättinivel, kannatinlaakeri ja värinänvaimennin
-oikea alapallonivel
-oikea takajousi
-virtalukonpohja
-mittarinvalot
-suuttimien ylivuotoletkut (vain alkup. näytti kestävän)
-sammuttimen alipainekalvorasia
-molemmat takajouset (motonetin jousia piti vielä itse lyhentää)
-kaikki jarrulevyt, palat, käsijarrukengät, liukutappi eteen, jarrusatula taakse
-takaluukun lukko irotetettu, puhdistettu ja voideltu (ei auennut)
-hehkutulppa
-moottorin kumityynyt
-oikean vetoakselin molemmat suojakumit
-hitsattu tunkinreiät
-alipainepumpun tiiviste
-pakoputken 2 viimeistä pätkää
-"narinahelat", aurauksen säätötangot, nelipyöräsuuntaus
Lisäksi tietenkin öljyt, suodattimet, lamput, käsijarrun säädöt ym...
Vielä tekemättä ainakin:
-kallistuksenvaimentajan kumit
-etupyöränlaakerit
-syyläri vuotaa 0,5 litraa/vuosi
-kansi vuotaa öljyä
-kampiakselin etustefa vuotaa
-kuskin penkki meinaa puhjeta perinteisestä paikasta
-takakelkan kiinnitykset ruosteessa
Pelkkien osien hinnalla ois saanut toisenkin 124:n.
Pitää pystyä aikapaljon tekemään itse, muuten tulee vielä kalliimmaksi.
W124 250D -89
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Terve,
Suoraan sanoen, olen myös usein ihmetellyt 124-koppasten varaosien varsin kohtuullista hintatasoa. Poikkeuksia toki on, mutta vallitseva hintataso on aika edullinen.
124 on ilmeisesti niin totaalisen mennyt korimalli että sitä ei nähtävästi enää (jostain syystä) rankaista varaosahinnoissa samalla lailla kuin tuotannossa olevia automalleja. Kun siihen lisää sen odotusarvon että jollain 124-korisella dieselillä ajellaan hitaasti mutta varmasti esim 500 000 tai 800 000 km, niin ovathan ne tosiaan aika kauan tieliikenteessä mukana. Noin pitkäikäisessä käyttöautossa on jo aika hyvä ekotasekin.
Omasta puolestani olen ollut tyytyväinen siihen, että kaikenlaiset tietokoneet loistavat poissaolollaan tässä autossa. Tarvitaanko sellaisia autoissa, välttämättä?
-
Sanoisin samaa jo tälläkin kokemuksella, mutta muuten lisäisin tähän että eipä se 124:n hinta mikään päätähuimaava ollut alunperinkään.WKW kirjoitti:Omassa 250D:ssä oli ostettaessa vuonna 2005 378 tkm,
Pelkkien osien hinnalla ois saanut toisenkin 124:n.
Pitää pystyä aikapaljon tekemään itse, muuten tulee vielä kalliimmaksi.

Suoraan sanoen, olen myös usein ihmetellyt 124-koppasten varaosien varsin kohtuullista hintatasoa. Poikkeuksia toki on, mutta vallitseva hintataso on aika edullinen.
124 on ilmeisesti niin totaalisen mennyt korimalli että sitä ei nähtävästi enää (jostain syystä) rankaista varaosahinnoissa samalla lailla kuin tuotannossa olevia automalleja. Kun siihen lisää sen odotusarvon että jollain 124-korisella dieselillä ajellaan hitaasti mutta varmasti esim 500 000 tai 800 000 km, niin ovathan ne tosiaan aika kauan tieliikenteessä mukana. Noin pitkäikäisessä käyttöautossa on jo aika hyvä ekotasekin.
Omasta puolestani olen ollut tyytyväinen siihen, että kaikenlaiset tietokoneet loistavat poissaolollaan tässä autossa. Tarvitaanko sellaisia autoissa, välttämättä?
-
kyllä 124 ja 201 koppaiseen on nuo varaosien hinnat olleet jo 15 vuotta kohtuullisella tasolla
ainakin ns. kulutusosien kohdalla...
oma 124 koppainen 300E alkaa nyt olemaan uutta vastaavassa kunnossa alustan osalta, eikä pintapelleissäkään kauheasti ole sanomista, mitä nyt nuo mun maalaukset ehkä joitakin hienopieruja häiritsee
vannehopeaa ja muita kilikali purkin loppuja olen pääasiassa käyttänyt paikkamaalaukseen...
tekniikan osalta auto tosiaan alkaa olemaan ihan ok kunnossa, laitoin uuden tuulilasinkin, niin ei tarvitse enää syyttää tuota autoa huonoista valoista
autoon on nyt siis uusittu taakse kaikki tukivarret + pyörän navat laakereineen ja jarruosineen, karpiolan tekemät vetarit, tuulilasi, farkun syyläri, raidetangon päät + paljon 1-2 euron osaa ympäri autoa... rahaa on mennyt auton ostohinta mukaan luettuna kuitenkin alle 2000 €... jos olisin ostanut sellaisen 124 josta olis pyynti ollut 4000 €, en luultavasti omistaisi näin hyvää yksilöä, johon voin jo luottaa tilanteessa, kuin tilanteessa...

oma 124 koppainen 300E alkaa nyt olemaan uutta vastaavassa kunnossa alustan osalta, eikä pintapelleissäkään kauheasti ole sanomista, mitä nyt nuo mun maalaukset ehkä joitakin hienopieruja häiritsee

tekniikan osalta auto tosiaan alkaa olemaan ihan ok kunnossa, laitoin uuden tuulilasinkin, niin ei tarvitse enää syyttää tuota autoa huonoista valoista

autoon on nyt siis uusittu taakse kaikki tukivarret + pyörän navat laakereineen ja jarruosineen, karpiolan tekemät vetarit, tuulilasi, farkun syyläri, raidetangon päät + paljon 1-2 euron osaa ympäri autoa... rahaa on mennyt auton ostohinta mukaan luettuna kuitenkin alle 2000 €... jos olisin ostanut sellaisen 124 josta olis pyynti ollut 4000 €, en luultavasti omistaisi näin hyvää yksilöä, johon voin jo luottaa tilanteessa, kuin tilanteessa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."