C 220 D (95 hp) versus C 220 CDI (125 hp)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rocket3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 26.12.2009 00:18
Paikkakunta: Nivala

C 220 D (95 hp) versus C 220 CDI (125 hp)

Viesti Kirjoittaja Rocket3 »

Olen hankkimassa ensimmäistä mersua (c, vm. n. 1996-1999) ja mietiskelin että miten paljon käytännössä noilla 220D ja 220 CDI-koneilla on eroa. Numeroiden mukaan tietysti on nuo 30 heppaa, ja väännössä 150 Nm. Mutta miten jokapäiväisessä ajossa? Tuskastuuko 220 D:n menoon? Tokihan se kuskistakin riippuu mutta mielipiteitähän tässä vailla ollaankin. Kertokaa.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Kyllä yksinkertaisesti CDI on montamonta valovuotta tota normaali 220d edellä.

Kulutus huomattavasti pienempi ja mukavampi ajaa kun vetää jo alhaalta. Toi 220d tahtoo olla semmonen että (yhtään)mitään ei tapahdu ennen 3200rpm, ja se että siihen 3200rpm pääsee, menee aikaa ja polttoainetta.

Itselläni 220d, ja semmoset 80tkm tässä 3vuoteen tullu ajettua. Vikoja ei mootorissa ole ollut muutakuin hehkut ja hihnan kiristinrulla, eli n.200€.

CDI:ssä taas saattaa olla niitä kalliita suutin vuotoja/poikki meneviä hehkuja ym. jotka sitten taas kuolettaa sen pottoaineessa säästetyn rahan.
Mutta siltikin varmaan tommonen CDI olis ehkä mukavampi.

Ja sitten mersuista ei niitä mittaristossa olevia kilometrejä kannata kauheen isossa arvossa pitää. Kannattaa tutustua enemmän yleiskuntoon.
Ovien listat/reunat, vilkkujen juuret ja helmat jos on kunnossa, niin varmaan on muutenkin hyvä PELTINEN. Moottorit yleensä on todella luotettavia. Niistä ei voi päätellä muutakuin että ne käy tasaisesti ja ei vuoda pahasti nesteitä. Mersujen ajettavuus on suoraan verrannollinen alustassa tehtyihin huoltoihin. Eli alustat kuluu mersuissa"nopeasti" jos verrataan muuhun mersuun. Eli n.200-300tkm välein kannattaa vaihtaa alustan kaikki puslat ja nivelet, niin pysyy hyvänä. Jos koeajolla tuntuu vetelyä, niin sen sää yleensä melko halvalla korjattua. (alustan osat suht, halpoja)

Siinä ny jotain MUN mielipiteitä. Itse jos ny hankkisin w202, niin, CDI. tai 250TD
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Mulla oli tuo c220d farmari, kyllähän silläkin kerkesi, mutta tuntui ettei juurikaan ripeämpi ollut kuin perus w124 200d.
Pumppuviat myöskin yleisiä 220d:ssä
230 C 1978
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Jos ton ikäistä C :tä olet etsimässä, niin harkitse vakavasti myös C250TD eli OM605 moottorilla olevaa. Noitten hinnat on mukavasti tippunut viimeaikoina, tuontiautoja jotka saksassa eivät maksa kuin muutaman tonnin. Suomiautoina noita ei oikein edes ole, syystä että Vehon hinta on ollut -jonkinlaisilla varusteilla- aikanaan 350-400 t mk.

OM605 on wanhan liiton turbokone jota yleisesti pidetään erittäin kestävänä, kato haulla lisää. Hiukan enempi se kuluttaa, mutta ei tarvitse niin paljon huolenpitoa kuin ekat Cdi myllyt. 5 sylinterisen lohko on varmaan peräisin jostain 80-luvulta ja 90-luvulla siihen on ruuvattu 20 venttiilinen virtaava kansi, garretin GT20 turbo ja Boschin sähköinen rivipumppu. Ja tietysti turbon männät ja veivit.
Avatar
Rocket3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 26.12.2009 00:18
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Rocket3 »

Kiitos kommenteista, eiköhän se tästä vielä selkiä. Bensakone olisi myös vaihtoehto, ei noita kilometrejä niin paljon vuodessa tule, mitä mieltä olette tuosta 230:sta (193 hp, 2295 cc) CLK:ssa vm. 1998? Kohtuuhintainen olisi tarjolla.
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

C220D farmarilla tullu ajeltua n. 60tkm ilman murheita. Laiskahko, mutta kyllä sillä liikenteen mukana pysyy ja ohikin pääsee. Jos kilometrit on luokkaa 15tkm / vuosi niin menee aikalailla fifti siksti että kumpi on järkevämpi. Ite ajan tiisselillä kun se verolappu menee siellä muitten laskujen seassa huomaamatta, ja tankilla ei tartte satasta pistää koskaan (jos ei jyrki innostu verottamaan lisää). Pumppuja kuulemma on vaihdeltu 300 000 kilsan välein noihin ja hinta on jotain 1500 euron tietämillä. No jos (tai kun) viat rajottuu tuohon niin ei siitä kilometriä kohti vielä paljon tule.

Nyt on 200cdi väyrynen alla ja kokemukset aika vähäisiä vielä. Kulutus näyttäis olevan kaupunkiolosuhteissa selvästi pienempi kuin kevyemmässä C sarjalaisessa, johtuen juuri tuosta väännöstä. Autoon tehtiin huoltoa pumppuun kaupanteon yhteydessä koska tuoksahti naftalle. makso kuulemma yli 700 euroo se huolto (myyjän mukaan). Toivottavasti se nyt muutaman vuoden sitte menis...
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Äkkiseltään unohda tuo 220D jos et välttämättä halua ajaa
pappamallin moottorilla .
CDI-koneella varustettu auto on lentokone ed. liikkujaan verrattuna.

CLK 230 Komperson on taas raketti verrattuna noihin edellä oleviin.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
JuCCiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: To 31.12.2009 19:20
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuCCiS »

Ei ole kokemusta tuosta 125 heppasesta mallista, mutta kotoolta löytyy uudemman mallin eli 143 hevosvoimainen c-sarjalainen sekä vanha kunnon väyrynen juuri tuolla 220 D:llä.
Väyryseen on muutama tuhat kilometriä sitten tehty pumppuremontti (1800 euroa asennuksineen, metrejä kertynyt 580tkm) ja samalla säädätetty syöttöjä. Eihän sitä todellakaan raketiks voi kehua, mutta itse olen pärjännyt sillä varsin hyvin. 400 tkm sillä tuli taksissakin ajeltua ilman suurempia remontteja ja vähällä lerketillä.
Tuo w203 on kuitenkin tekniikan osalta tosiaan valovuosia edellä tuohon vanhaan moottorin verrattuna. Ajaminen onnistuu todella pienillä kierroksilla ja vielä vähäisemmällä aineella. Väyrystä saa ajaa kierroksilla että se kulkee, jos sen ja pienemmän tehon hyväksyy tarjoaa 220 D toimintavarmoja kilometrejä. Ainakin itsellä toi cdi-tekniikka on näyttänyt kestävyyden osalta vain huonoja puoliaan...Ja tätä hienompaa ja nykyaikaisempaa moottoria kun ei uskalla lähteä samalla tavalla itse laittelemaan kuten tuota 220D:tä, jos se nyt mersu kuskeja edes kiinnostaa :lol:
W212 200 bluetec
W204 180 CDI
Avatar
Rocket3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 26.12.2009 00:18
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Rocket3 »

Nyt alkaa sävelet selkiytyä ja taidan kallistua tuohon W202:een, vuosimalli 1999 ja moottori 220CDI, semmonen sopiva olisi tuossa nyt tarjolla. Tuo uudempi W203 ei ole koskaan kiinnostanut, jotenkin nuo "kanttiset" mallit tuntuu enemmän autoilta, oli tuossa taannoin ajossa mm. Volvo S90. Tämä mieltymys W202:een johtuu varmaan siitä että joskus nuorempana haaveili omistavansa ko. mallisen mersun, mutta rahaa ei ollut. Kiitoksia kaikille kommenteista.
Avatar
Rocket3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 26.12.2009 00:18
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Rocket3 »

Noniin, nyt on W202 hankittu 220 CDI-koneella, vuosimalli 1999, varustetaso Classic. Käytin huollossa ja vaihdatin Behrin 87-termostaatin samalla, suurempiasteista en löytänyt. Ei oikein lämmintä meinaa pukata, on ollut tosin p...leen kylmää. Olen kahlannut jo läpi tuon tekniikkaosiossa olevan topicin ko. aiheesta, en kuitenkaan ole saanut selvyyttä onko pirssissä polttoainekäyttöinen lisälämmitin vai joku sähköhässäkkä. Veikkaan 1. vaihtoehtoa. Vasta päivän ollut auto ajossa ja saksan kieli vielä hakusessa. Tuon keskikonsolissa olevan napin toiminnon olen kirjasta kuitenkin selvittänyt eli kun laitat nappulan alas (punainen valo palaa) niin lämmitin on kytketty pois. Kun ulkolämpötila on alle +8 C tai nesteen lämpötila alle +70 C niin lämmitin kytkeytyy automaattisesti päälle. Kertokaa jotka tiedätte, kiitos etukäteen.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3445
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Rocket3 kirjoitti:Ei oikein lämmintä meinaa pukata, on ollut tosin p...leen kylmää.

Olen kahlannut jo läpi tuon tekniikkaosiossa olevan topicin ko. aiheesta, en kuitenkaan ole saanut selvyyttä onko pirssissä polttoainekäyttöinen lisälämmitin vai joku sähköhässäkkä.
Tuon keskikonsolissa olevan napin toiminnon olen kirjasta kuitenkin selvittänyt eli kun laitat nappulan alas (punainen valo palaa) niin lämmitin on kytketty pois.
Kyllä se keskikonsolin nappi webastoon viittaa. Sillä voi pakkokytkeä sen pois esimerkiks ennen talliin ajamista, ku se kuiteski käryttää - siis jos sattuu toimimaan - vielä jonku aikaa sen jälkeen ku auto on sammutettu.

Iha ekaks kannattaa kokeilla et pelittääkö kiertovesipumppu. Siitä webastosta ja kiertovesipumpusta löytyy haulla juttua.

Ja kun siellä kerta se webasto on, ni suosittelen hankkii siihe sen kellolaitteen :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Rocket3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 26.12.2009 00:18
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Rocket3 »

Oujes. Hyvältä vaikuttaa, eikun tutkimaan. Kiitosta vaan,
Postman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi

Viesti Kirjoittaja Postman »

Meillekkin tuli pari - kolme viikkoo sitten tuollanen w202 220 cdi farmari taloon. Samoja häikkiä löytyi myös meiltä, eli tuo lämmitysjärjestelmä.. Hailakkaa pukkas, tosi hailakkaasti.. Vaihdoin raitis-ilmasuodattimen, niin alkoi puhallus taas toimimaan. Ja tuo Webasto- ongelma löytyy myös. Meillä se savuttaa, käryää ja haisee aivan helvetisti! Mutta keskikonsolista sen saa kytkettyä pois päältä ja katellaan sitten myöhemmin, joskos sen sais vaikka korjattua.
Tällasta olen kuullut ko. mallista: Jotain vuotavia suuttimia kannattaa tarkkailla venttiilikopan alta. "pikeävät" ja saattaa joutua sitä myös öljyn kiertoon, tukkivat öljysihdin ja poks! Kone leipoo kiinni.. En epäile, etteikö asia pitäisi paikkaansa, mutta olisko jollain tarkempaa tietoa asiasta??
W124 200 D -90 (MYYDÄÄN OSINA, JOITAIN JÄLJELLÄ, KORI PAALATTU)
W124 250 D aut -89 (MYYDÄÄN OSINA, KORI PAALATTU)
W202 220 CDI stw -99
Chrysler Neon 2.0i (RE85)
Fiat Uno Turbo i.e -89
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Anna se webaston käydä rauhassa niin se mahdollisesti lakkaa käryttämästä. Lyhyt käynti on niille aika myrkkyä.

Eikös tuo vuotavien suuttimien ongelma ole lähinnä se , että
aiheuttaa käyntihäiriöitä sekä pikeää koneenulkopuolen aiheuttaen palovaaran.
En oikein jaksa uskoa siihen että tuo piki pääsisi takaisin
moottorin sisälle ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3445
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Postman kirjoitti:Tällasta olen kuullut ko. mallista: Jotain vuotavia suuttimia kannattaa tarkkailla venttiilikopan alta. "pikeävät" ja saattaa joutua sitä myös öljyn kiertoon, tukkivat öljysihdin ja poks! Kone leipoo kiinni.. En epäile, etteikö asia pitäisi paikkaansa, mutta olisko jollain tarkempaa tietoa asiasta??
Tekniikkapuolelta löytyy ku hakee vaikkapa hakusanoilla cdi AND suut*.

Tässä yks topikki: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=55196

EDIT: ei kyl löytynykää tuo yllä oleva topikki noilla hakusanoilla...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
tomppajii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 10.01.2007 20:29
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja tomppajii »

Olen nyt ajanut 2001 vm:n 220 cdi:llä vajaa 100000 km, reilun kolmen vuoden aikana. Tosin kyseessä on E-malli, mutta kuitenkin. mittarissa on nyt yli 660000 km ja hyvin huilaa. Mitään isompia remontteja ei ole ollut, ainoastaan rail-putken päässä olevan paineensäätö venttiilin olen uusinut tyhjäkäynnin huojumisen vuoksi. polttoaineen kulutus noissa on lähinnä naurettavan pieni ja voimaa löytyy kotitarpeiksi, suosittelen. 8)
Avatar
Rocket3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 26.12.2009 00:18
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Rocket3 »

Löytyihän sieltä se webasto mutta oli hengetön. Laitatin suosiolla ns. vaihtowebaston (mersuun 450,- + työ n. 100,-) ja nyt pelaa. Auto on enemmän kakkosautona ja matkat sen verran lyhyitä että jätin kellolaitteen vielä hyllyyn. Kokemusta on sen verran kertynyt jo ykkösauton webastosta että noilla matkoilla akku ei kauaa kestä. Nyt lämmöt nousee nopeasti yli 80 C, ilman webastoa jäi 60 asteeseen. Ei tarvi enää katella vaimolle turkkia eli säästöä rupesi heti syntymään.
Vastaa Viestiin