Mersun ajoasento

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
TomppaC180
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Mersun ajoasento

Viesti Kirjoittaja TomppaC180 »

:D Heippa kaikki! Ja hyvää joulun jatkoa ja uutta vuotta!

Muutamaa tuttua ja nyt myäs mua askarruttaa hyvän ajoasennon löytäminen Mersussa. Penkki on ihan ok mut kaasupolkimen pysty asento aiheuttaa hiukan päänvaivaa.. Mites koipea on takoitus polkimella lepuuttaa..? Onko tarkoitus pitää jalkapohjaa polkimella vai sillai "normaalis" asennossa kantapää lattiassa...? Antakaas vinkkejä ooppia hyväks Mersu-kuskiks.. :D
tempera
Mersumies
Mersumies

Re: Mersun ajoasento

Viesti Kirjoittaja tempera »

TomppaC180 kirjoitti::D Heippa kaikki! Ja hyvää joulun jatkoa ja uutta vuotta!

Muutamaa tuttua ja nyt myäs mua askarruttaa hyvän ajoasennon löytäminen Mersussa. Penkki on ihan ok mut kaasupolkimen pysty asento aiheuttaa hiukan päänvaivaa.. Mites koipea on takoitus polkimella lepuuttaa..? Onko tarkoitus pitää jalkapohjaa polkimella vai sillai "normaalis" asennossa kantapää lattiassa...? Antakaas vinkkejä ooppia hyväks Mersu-kuskiks.. :D
:roll: En ole huomannut kaasupolkimen asennossa eroa muihin autoihin verrattuna. Voihan penkkiä nostaa tai laskea aika paljon ja pitemmillä matkoilla laittaa vakionopeuden säätimen päälle ja säätää vauhtia viiksestä. Silloinhan voi pitää jalkoja vaikka niskan takana.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
GLS
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja GLS »

Mulla taas on -96 väyrynen 220D Classic. Ei vakionopeudensäädintä. Sen sijaan saan penkin nosto- ja lasku- ja keikutussäädöillä optimaalisen ajoasennon ja saatan ajaa satoja kilometrejä kaasujalan väsymättä. Tuossa mallissa nimittäin täytyy polkea, että kulkee :)

Ja siksi tarviin kunnon säädöt kun on pitkät jalat ja suhteessa lyhyempi selkä eli toisinpäin kun avensis-kuskeilla. Ei ole ratinkaan säätöjä, mutta optimaalisesti Stuttgartissa oikein tehty ohjauspyörän säätö ei tarvikkaan mitään ylimääräisiä niveliä.

GLS
Aapo.T
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mersua ajetaan selkä suorassa. EI kerava asennossa penkki alhaalla ja selkätuki kenossa käsi ratin päällä -tyyliin :wink: Itse olen pitkäkoipinen enkä oikein osaa jalkoja sijoittaa mukavasti noissa pienissä malleissa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

asento

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

Olen Keravalta mutta en tunnistanut asentoa sehän voisi olla harkitsemisen arvoinen. :lol: onhan noissa penkeissä kaikenlaisia säätöjä kyllä niistä varmaan on moni normi ukko löytänyt oikian asennon :roll:
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itse saan aika hyvän ajoasennon tuossa omassa w124 koppaisessa, mutta kuskin takana takapenkillä ei sitten olekaan jalkatilaa enää... tuo kattoluukku vähän harmittaa, kun se vie pääntilaa niin rajusti, vaikka penkki on alimassa asennossa, niin hattu päässä ei voi ajaa, kun hattu painaa ikävästi päähän :?

kaasupolkimen asennossa en ole mitään ihmeellisyyksiä huomannut, 200D:ssä se oli aika kankea käyttää ja silloin sen olemassaolon kyllä huomas paremmin...

rattikin on osattu aika luontevaan asentoon laitaa jo tehtaalla...

mutta nuo itse penkit ei kyllä kiitosta saa (en ikinä ole pitänyt 124 penkeistä), katsotaan nyt millaiseksi ne saa "muotoiltua" uretaanin ja silikoonin avulla :P vai pitääkö ne kylmästi vaihtaa jostain muusta merkistä :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Monet on kehunu just noita 9000 saapin penkkejä.Joillain ihan kokemustakin asennuttuna w124:een.
Mesedesi vois ehkä myydäkin jos päätyy paalittamaan omansa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eikä kun se mersun vähän jäykkä lattiaan saranoitu pedaali on juuri paras, jalkaa ei tarvitse kannatella lainkaan pidemmälläkään matkalla.
Itse pidän joskus "linja-autonkuljettajan tyylillä" jalkaa ihan kokonaan polkimella ja polkimen suuntaisesti, välillä taas lipsuu niin että kantapää on lattialla jossain jarupolkimen kohdalla ja vain kengän etuosa painaa kaasua.
Molempi parempi.
Ylikorkealle istuimen säätäminen ei ainakaan minulla pitkän päälle toimi, silloin kaasujalka pitkässä matkassa puutuu.

Omat strategiset mitat 188 cm/110+ kg :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

Rehellisesti sanottuna tällaiselle ajoittaisista issiasvaivoista kärsivälle tuo polkimen asennon ongelma on myös tuttu juttu. Ottaa välillä oikeasti hermoon...
juhaoh
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mikäs tuossa polkimessa niin vaikeaa on, eikö sen kantapään saa panna siten kuin luontevimmalta tuntuu. Ei oo tullu koskaan kokeiltua sinne polkimen saranan juureen, tai mistä minä sen tiedän kun en ole kiinnittänyt huomiota.
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

napa kirjoitti:mutta nuo itse penkit ei kyllä kiitosta saa (en ikinä ole pitänyt 124 penkeistä), katsotaan nyt millaiseksi ne saa "muotoiltua" uretaanin ja silikoonin avulla :P vai pitääkö ne kylmästi vaihtaa jostain muusta merkistä :roll:
Minkäikäinen tuo autosi on? Jos se on ykkössarjalainen ja kulunut penkki, en ihmettele yhtään moitteita. Osaavat olla todella velttoja. Isäukon autossakin on toinen penkki jo vaihtokunnossa (niistä tosin meni mekanismit rikki). Omat 124:t sen sijaan ovat kakkossarjalaisia ('89-'93) ja niissä on paljon jämäkämmät penkit. Omasta mielestäni jopa hyvät. Uretaanilla penkit tahtovat vaan mennä usein liian koviksi. Esim. W116:ssani reisitukiin oli laitettu mahtavasti uretaania, ja jalkoja oikein särki kun sillä pieniä verryttelyajoja ajoin W123:n jo ollessa arkiautona.

Pitää siis muistaa että 124:ssä penkit muuttuivat ensimmäisessä faceliftissä. Eri asiahan on, jos molemmat on todettu huonoiksi...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

juhaoh kirjoitti:Mikäs tuossa polkimessa niin vaikeaa on, eikö sen kantapään saa panna siten kuin luontevimmalta tuntuu. Ei oo tullu koskaan kokeiltua sinne polkimen saranan juureen, tai mistä minä sen tiedän kun en ole kiinnittänyt huomiota.
Lattiasta pystyyn saranoitu pedaali ei noin normaalisti aiheuta meikäläisellekään tuntemuksia puolesta tai vastaan, mutta auta armias, jos välilevyvaiva äityy kiusaamaan, niin on aivan sama mihin asentoon nostaa penkin tai kuinka kauas sitä siirtää, nilkka jää liiaksi jännitykseen pystyyn, jolloin on lähes kuolio kinttuun tiedossa. Ainakin, jos joutuu vähän lähikauppaa kauemmaksi ajelemaan. Ja mikään asennon vaihtaminen ei auta tuolloin mitään. Surkuhupaisaa tässä on tietysti se, että pihalla lojuva vetokoukun virkaa toimittava vanha 405-pösö on tuolloin kerrassaan mainio valinta itsensä siirtämiseksi. Ei voisi nilkan asento kaasupolkimeen nähden olla osuvampi kuin tuossa ranskan pullassa. Vaimon käytössä olevassa W202:ssa asento on jopa jonkin verran pahempi kuin S210:ssä. Liekö sitten tuosta kattoluukusta osin johtuva, joka estää nostamasta penkkiä riittävän ylös. Väykässä tilanteen pelastaa myös vakkari, jolloin kinttuja voipi lepuuttaa miten tykkää. Mutta toki, eihän Mersussa mitään vikaa ole, vaan oma ajoittainen fyysinen rajoittuneisuuteni tässä asiassa taitaa enemmän olla syynä. Summa summarum: arjalainen über-tuote ei ole tehty vikisijöille, eikä vammaisille... :lol:
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Timo L. kirjoitti:
napa kirjoitti:mutta nuo itse penkit ei kyllä kiitosta saa (en ikinä ole pitänyt 124 penkeistä), katsotaan nyt millaiseksi ne saa "muotoiltua" uretaanin ja silikoonin avulla :P vai pitääkö ne kylmästi vaihtaa jostain muusta merkistä :roll:
Minkäikäinen tuo autosi on? Jos se on ykkössarjalainen ja kulunut penkki, en ihmettele yhtään moitteita. Osaavat olla todella velttoja. Isäukon autossakin on toinen penkki jo vaihtokunnossa (niistä tosin meni mekanismit rikki). Omat 124:t sen sijaan ovat kakkossarjalaisia ('89-'93) ja niissä on paljon jämäkämmät penkit. Omasta mielestäni jopa hyvät. Uretaanilla penkit tahtovat vaan mennä usein liian koviksi. Esim. W116:ssani reisitukiin oli laitettu mahtavasti uretaania, ja jalkoja oikein särki kun sillä pieniä verryttelyajoja ajoin W123:n jo ollessa arkiautona.

Pitää siis muistaa että 124:ssä penkit muuttuivat ensimmäisessä faceliftissä. Eri asiahan on, jos molemmat on todettu huonoiksi...
tuo oma 300E on -89 mallinen, mutta yhtä huono se penkki oli muistaakseni -90 mallisessa 200D:ssä mun selälle, minä kun taidan olla vielä vammaisempi, kuin RH tuon oman selkäni osalta :P ei taida moni normaalikuntoinen ymmärtää, kuinka tarkka selkävaivainen on auton penkista tai ajoasennosta, kun ei mersun penkkejä enempää haukuta :roll:

ducatosta tykkään siksi, kun siinä saa istua kuin oikeassa kuorma-autossa selkä suorana ja jalatkin saa hyvään asentoon, eikä tartte kontata autoon mennessä ja sieltä poistuessa...

pituutta mulle kans on siunaantunut n. 2 m ja painoakin reilusti toista sataa kiloa... joku pienempi vois pitää 124 koppaista keskikokoisena tai suurena autona, mutta mulle tulee lähinnä sillipurkki tunnelma :?

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vk00
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Ite ainakin tykänny 124 ja 126 penkeistä, aina löytäny sopivan asennon, mutta tässä 210 jokseenki joka ajokerralla joutuu ränkyttää noita vipuja että jotenki sais hyväks ja selkä tulee kipeeks jo melko lyhyen matkan jälkeen..eikä edes nitkaa toi penkki..tiiä sitte..
Merseedespents
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

napa kirjoitti:
tuo oma 300E on -89 mallinen, mutta yhtä huono se penkki oli muistaakseni -90 mallisessa 200D:ssä mun selälle, minä kun taidan olla vielä vammaisempi, kuin RH tuon oman selkäni osalta :P ei taida moni normaalikuntoinen ymmärtää, kuinka tarkka selkävaivainen on auton penkista tai ajoasennosta, kun ei mersun penkkejä enempää haukuta :roll:
AIkanaan, kun ittellä oli paha välilevypullistuma ja kysta selässä, oli kylllä aivan se ja sama oliko se Mazdan, Saabin vai Mersun penkki, niin helvetisti sattui joka tapauksessa jo autoon meneminen. Nauru siittä on kaukana, kun autoon istuminen vie monta minuuttia ja pisimmillään kestää ajaa 5 km putkeen ennen kuin on pakko nousta kävelemään.
ducatosta tykkään siksi, kun siinä saa istua kuin oikeassa kuorma-autossa selkä suorana ja jalatkin saa hyvään asentoon, eikä tartte kontata autoon mennessä ja sieltä poistuessa...
Pakuissahan on usein hyvä istua, parhaasta päästä on takakoneinen VW, jopa suunnattomine ratteineen. Kunnon tukeva korkea tuoli, hyvä näkyvyys eikä varmasti tila lopu mihinkään suuntaan.
pituutta mulle kans on siunaantunut n. 2 m ja painoakin reilusti toista sataa kiloa... joku pienempi vois pitää 124 koppaista keskikokoisena tai suurena autona, mutta mulle tulee lähinnä sillipurkki tunnelma :?
Pituussunnassa tuskin loppuu tila kesken, mutta yksi mitta siellä on vähän vajaa. Kengännnumeroni on 47, ja kävelykengällä se vielä menee ihan hyvin pedaaleille. Saman koon paksureunaisella lenkkarilla tai pakkassaappaalla raapiikin sitten jo kärki suojamuoveja tai jää jopa sen reunan taakse jumiin. Ekalla kerralla ilmiö vähän säikyttää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Aku P kirjoitti:
Pituussunnassa tuskin loppuu tila kesken, mutta yksi mitta siellä on vähän vajaa. Kengännnumeroni on 47, ja kävelykengällä se vielä menee ihan hyvin pedaaleille. Saman koon paksureunaisella lenkkarilla tai pakkassaappaalla raapiikin sitten jo kärki suojamuoveja tai jää jopa sen reunan taakse jumiin. Ekalla kerralla ilmiö vähän säikyttää.
mulla on melkein kesää talvea tälläiset 47 numeron "pikkukengät" kans jalassa, niin tuo automaatti tuntuu ainoalta oikealta ratkaisulta :D

nuo on hyvät kengät, kesällä ne pitää kuuman poissa (töissä traktorin kopin lattia on n. + 60 asteinen pahimmillaan...) ja talvella on taas mukavan lämpimät... villasukka luonnollisesti kesää talvea mukana kuvioissa...

Kuva

JiiTee_
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Aku P kirjoitti: Pituussunnassa tuskin loppuu tila kesken, mutta yksi mitta siellä on vähän vajaa. Kengännnumeroni on 47, ja kävelykengällä se vielä menee ihan hyvin pedaaleille. Saman koon paksureunaisella lenkkarilla tai pakkassaappaalla raapiikin sitten jo kärki suojamuoveja tai jää jopa sen reunan taakse jumiin. Ekalla kerralla ilmiö vähän säikyttää.
Tuo on muuten tympiä, varsinkin tuota kärjen suojamuoviin kolkuttelua ilmenee jo 43-44 koon kengillä.. :?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
hannun1
Mersumies
Mersumies

Re: Mersun ajoasento

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

TomppaC180 kirjoitti::D Heippa kaikki! Ja hyvää joulun jatkoa ja uutta vuotta!

Siihen varmaan tottuu. Muistelen, että joskus -93 kun eka kertaa ajelin mersulla (124) pidempää matkaa, niin tuntui, että nmilkkahan tässä puutuu, jos ei aja jatkuvasti reilua ylinopeutta, mutta eipä ole moista vaivaa viimeiseen 15 vuoteen esiintynyt. :lol:

Tietysti vaijeria voisi kokeilla hiukan löysätä konehuoneenpuolelta, jos polkimen asento tuntuu hankalalle ja kaasu menee pohjaan vielä löysäämisen jälkeenkin. (edellyttäen, että tuo päättelemäni C180 on vielä sellainen, josta tuo vaijeri löytyy):)
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

pitää tarkistaa omasta, että onko sieltä jo "muotoiltu" tuo suojamuovi uudelleen vai onko se peräti poistettu, kun auton edellisillä omistajilla on ollut myös tapana käyttää saappaita (ja pussihousuja jne.) :roll: itse kun en ole huomannut kyseistä tarttumis ilmiötä...

JiiTee_
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Katoppa, semmonen tympiä räksähys kuuluu aina ku kengän kärki jää suojamuoviin kiinni ja repäsee pois sen sieltä. :D Vois kyllä itekki koittaa vähä muotoilla nuita tai kiinnittää paremmin.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

napa kirjoitti: tuo oma 300E on -89 mallinen, mutta yhtä huono se penkki oli muistaakseni -90 mallisessa 200D:ssä mun selälle, minä kun taidan olla vielä vammaisempi, kuin RH tuon oman selkäni osalta :P ei taida moni normaalikuntoinen ymmärtää, kuinka tarkka selkävaivainen on auton penkista tai ajoasennosta, kun ei mersun penkkejä enempää haukuta :roll:

No työkaverilla on todella paha selkävaiva, tullut hirsirakennuksilla iän myötä. Ajeli pari-kolme vuotta NG 900 Saabilla ja selkä ei tykännyt kun työn puolesta joutui kiertämänä työmailla viikoittain. Osti vm. 2001 Väyrysen n. 250 tkm ajettuna, ex-taksi. On siitä lähtien kuulemmas melkein nukkunutkin Mersun penkillä eikä selkä kipeydy enää ajaessa.
Meitä on niin moneksi, eikä tarvitse olla edes merkkifanaatikko :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja japperi »

No näinhan se on,toiset tykkää äiteestä ja niin eespäin. :wink:
Taloudessa on kaksi peliä C320-01 ja C280-96,kummassakin nahkajakkarat ja 280:ssä on etuistuimissa ortopedipaineilmasäädöt.
Kummallakin on taitettu pitkää matkaa ja vaikea on mennä sanomaan kumpi on parempi,vanhemmassa on nahka liukkaampi ja verkkareissa meinaa liukua lattialle.
Jos olis pakko tehdä jakoa niin melkein 280:nen vie voiton,kun pitkällä matkalla alkaa paljon ruumiillista työtä tehneen alaselkä väsyä,niin mukava on painaa ortop. nappia ja tuki alaselälle kasvaa niin suureksi kuin rullasta on säädetty.
Tosin ei käy haukkuminen uudempaakaan,kyllä Mersun penkki kunnossa ollessaan on hyvä istua ja vie voiton vanhanakin monen muun merkin istuimista.
Ja tämähän oli tosiaan vain allekirjoittaneen henkilökohtainen mielipide. :D :D
JA kyse oli vain istuimista,ei ajo-ominaisuuksista.
Vastaa Viestiin