W140:sen ylläpito ja huolto.Onko kallista?
W140:sen ylläpito ja huolto.Onko kallista?
Elikkäs haaveena hankkia alkusarjan W140.Kutosella/kasilla.Omistajat kommentia tälle palstalle kestävyydestä esim,elektroniikka jota tuntuu riittävän,Kulutus osien hinta suhteessa muihin MB-malleihin jne...
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Re: W140:sen ylläpito ja huolto.Onko kallista?
Täytyy muistaa, että mummonmiljoonan maksanut auto ei ole kovin halpa hoitaa ja huoltaa. Näin juuri Tapiolassa vanhemman W140-sarjan auton josta oli etulokarit puhki kaarien kohdalta, tarvikevanteet olivat sitäkin komeammat. Markkinoilla myytävänä on myös yksilö kromikaarilla -> juokse pois. Omassani jouduttiin oston jälkeen korjaamaan etulokarien reunat ennen tervausta vuosi sitten, kilometrejä silloin 84.000. Ei ole Mersun ruostesuojaus samaa luokkaa kuin esim. Volvon.W111 kirjoitti:Elikkäs haaveena hankkia alkusarjan W140.Kutosella/kasilla., kulutusosien hinta suhteessa muihin MB-malleihin jne...
Kone, vaihteisto ja voimansiirto on sama kuin muissakin Mersuissa joten osat ovat vaihtokelpoisia, poislukien S600.
Ansoja ovat ilmastointi- ja elektroniikkaviat, silloin ei rahan menolla ole mitään rajaa. Ilmastoinnin kennon vaihdon ohjeaika lienee 27 tuntia + osat.
Mekaaniset viat eivät ole ongelma, samalla lailla - tai ainakin melkein - kun muut Mersut Ssäkin on rakennettu.
Eli jos olet ostamassa tarkista kaikkien herkuttimien toiminta, kuten imuovet, ilmastointi, kattoluukku, sähköpenkit, takalasien nostimet jne. Lisäksi korin tarkka tarkastus ruostevaurioiden varalta. Kone ja laatikko pitää olla kuiva ja laatikon vaihtaa kauniisti. Kaikkien merkkivalojen pitää toimia virran ollessa kytkettynä, eli vikoja ei ole poistettu esim. teippamalla ABSn merkkilamppu.
96-mallista eteenpäin on jo pahimmat tyyppiviat korjattu.
S320L -97
Mulla on vuoden verran ollut 280 koneella. Hyvin on toiminut. Osat on kalliita. Esim pyyhkijän sulat 125€/pari.(Bosch). Tarvikeliikkeistä saa suodattimia ym suht kohtuuhinnoilla. Bensaa menee taajama-ajossa n. 12L, maantiellä 10L.
Toivon ettei mikään hajoa, sitten tulee helposti kalliiksi.
PS. Onnistuin saamaan pyyhkijöihin pelkät kumit. Nekin oli 45€7pari.
Toivon ettei mikään hajoa, sitten tulee helposti kalliiksi.
PS. Onnistuin saamaan pyyhkijöihin pelkät kumit. Nekin oli 45€7pari.
MB 280 S vm-95
MB 220 CDI vm-04
MB 220 CDI vm-04
W140 kestävyys
Rupeaahan näitä norsumersun omistajia löytymään foorumilta enemmänkin. Täytyy varmaan joskus käydä jyräämässä tähtiklubin miitti porukalla.
Kyllä W140-koppainen Mersu näköjään kestää ja kulkee dieselkoneellakin:
http://www.mbnz.org/forums/forums/threa ... s=3&fid=13
Varmaan ollut turvallista napsia näitä kuvia ajaessaan.

Katsokaahan muuten dieselin kulutusta tällä nopeudella. Ei paha.
Kyllä W140-koppainen Mersu näköjään kestää ja kulkee dieselkoneellakin:
http://www.mbnz.org/forums/forums/threa ... s=3&fid=13
Varmaan ollut turvallista napsia näitä kuvia ajaessaan.
Katsokaahan muuten dieselin kulutusta tällä nopeudella. Ei paha.
S320L -97
- Hakkapeliitta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 160
- Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
- Paikkakunta: Tampere
Re: W140:sen ylläpito ja huolto.Onko kallista?
Itsellä tuli puun takaa mahdollisuus ostaa vm. 1995 S600, jolla on ajettu 85tkm.
Tiedossa on öljyvuoto moottorissa ja keskuslukitus ei toimi.
On niin harvinainen auto nykyään, varsinkin näillä kilometreillä ettei hintareferenssiä oikein löydy. Jos saa alle 10 k€, niin ostaisitteko?
Tiedossa on öljyvuoto moottorissa ja keskuslukitus ei toimi.
On niin harvinainen auto nykyään, varsinkin näillä kilometreillä ettei hintareferenssiä oikein löydy. Jos saa alle 10 k€, niin ostaisitteko?

ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
ex-W203 200T CDI 2005
Re: W140:sen ylläpito ja huolto.Onko kallista?
Varsin halpa 600nen jos alle kympin lähtee, jos kilometrit pitää paikkaansa.
Katalysaattorit pois ja sytkäosat uusiksi niin johan sillä päästelee...
Öljyvuodon tilkitsemisessä saattaa mennä tonni jos toinenkin jos merkkiliikkeeseen vie laitettavaksi.
Koneessa on pari tyypillistä vuotopaikkaa. ja jos itsellä pysyy työkalut näpeissä niin varsin kohtuullisin kustannuksin tuon koneen tiivistää.
Katalysaattorit pois ja sytkäosat uusiksi niin johan sillä päästelee...
Öljyvuodon tilkitsemisessä saattaa mennä tonni jos toinenkin jos merkkiliikkeeseen vie laitettavaksi.

Koneessa on pari tyypillistä vuotopaikkaa. ja jos itsellä pysyy työkalut näpeissä niin varsin kohtuullisin kustannuksin tuon koneen tiivistää.
Re: W140:sen ylläpito ja huolto.Onko kallista?
[quote="Mika.T"]Varsin halpa 600nen jos alle kympin lähtee, jos kilometrit pitää paikkaansa.
Katalysaattorit pois ja sytkäosat uusiksi niin johan sillä päästelee...
Eikös katalysaattorit tullut pakollisiksi jotain 1990 eteenpäin, eli eikös 95:ssa pitäis ne sitten olla...?
Katalysaattorit pois ja sytkäosat uusiksi niin johan sillä päästelee...
Eikös katalysaattorit tullut pakollisiksi jotain 1990 eteenpäin, eli eikös 95:ssa pitäis ne sitten olla...?
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: W140:sen ylläpito ja huolto.Onko kallista?
Pitää toki.
Liian kallis kone hajotettavaksi kattien kanssa. Eli leima välile katit komeroon jos haluaa koneen pysyvän kunnossa. Tai sitten kattien kanssa vähintään kerran vuoteen katit irti ja tutkia ettei missään vaiheessa pääse tukkeutumaan.
Liian kallis kone hajotettavaksi kattien kanssa. Eli leima välile katit komeroon jos haluaa koneen pysyvän kunnossa. Tai sitten kattien kanssa vähintään kerran vuoteen katit irti ja tutkia ettei missään vaiheessa pääse tukkeutumaan.
- Hakkapeliitta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 160
- Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
- Paikkakunta: Tampere
Re: W140:sen ylläpito ja huolto.Onko kallista?
Näin auton tänään. Tosiaan, W140 S 600 ja Lorinser vielä.
83tkm ajettu. Vikalista on jokseenkin tätä luokkaa:
-painauma pellissä takakulmassa vasemmalla
-jäätävät kromisiipivanteet, aivan helvetin rumat
-toisen takaniskatuen kaato ei toimi
-keskuslukitus ei toimi, imuovet kyllä toimii
-koneessa jotain käyntihäiritötä kuulemma, en tiedä vielä tarkemmin
-putkissa kiinni tarvikekatalysaattorit. ilmeisesti entistä omistajaa puristellut tuo alkuperäisten kattien hinta myös...
Harkitsen tätä vieläkin projektiksi/sijoitukseksi kun on niin HELEVETIN hieno auto ja vähän ajettu.
Onkohan ko. vikojen korjaus A) mahdotonta B) jollei niin ainakin järjettömän kallista/vaikeaa?
83tkm ajettu. Vikalista on jokseenkin tätä luokkaa:
-painauma pellissä takakulmassa vasemmalla
-jäätävät kromisiipivanteet, aivan helvetin rumat
-toisen takaniskatuen kaato ei toimi
-keskuslukitus ei toimi, imuovet kyllä toimii
-koneessa jotain käyntihäiritötä kuulemma, en tiedä vielä tarkemmin
-putkissa kiinni tarvikekatalysaattorit. ilmeisesti entistä omistajaa puristellut tuo alkuperäisten kattien hinta myös...
Harkitsen tätä vieläkin projektiksi/sijoitukseksi kun on niin HELEVETIN hieno auto ja vähän ajettu.
Onkohan ko. vikojen korjaus A) mahdotonta B) jollei niin ainakin järjettömän kallista/vaikeaa?
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
ex-W203 200T CDI 2005
Re: W140:sen ylläpito ja huolto.Onko kallista?
kannattaa perehtyä siihen käyntihäiriöön sitten aika tarkasti, ennenku menee laittaan nimiä paperiin. mika T voi kertoa tarkemmin mitä kaikkea voi olla pielessä, kun kone pitää pienen pientä tikitystä.. jo vaihdetut katitkin saattaa olla vinkkiä siitä, että jotain on jo menny rikki. toisaalta ne voi olla taas vinkkiä siitä, että on osattu vaihtaa riittävän ajoissa.
muuten tollanen ässä on helppo ja vaivaton huollettava. öljyt ja muute perusjutut sujuu, kuten lankussakin. nivelistä ei vielä kokemusta, mutta ei ainakaan näytä olevan kovin pahasti ahtaissa paikoissa tms. ajoltaan kutakuinkin parasta mersua, mitä on tarjolla. tai no, noita uudempia ässiä en ole ajellut, mutta kyllä E sarjalainen jää melkein taakse ajomukavuudessa. siis w210 ja 211 ainakin ja tietty vanhemmat. hiljaista ja letkeetä matkantekoa. penkity on hyvät ja säätöjä riittävästi, niin jaksaa ajaa pitkäänkin yhtä soittoa. kulutus noissa on käytännön kokemuksen perusteella sanottuna aika kova. sellasta +12 litraa satasella menee jatkuvasti diiseliäkin. ja jos olis pensakoneella, niin menis vielä enemmän. tykkään, että voi painaa kaasua, joten painan kaasua tarpeen mukaan. köröttelemällä tietty sais tiputettua jonkun verran, mutta ajettavakshan noi on tehty. painava auto ja isohko kone, niin ei se kovin pienellä voi mennäkkään. verot on raskautensa takia myös kovat.
ei ole halpaa pitää ässää, mutta kivaa se on. mitenkään kovin vikaherkkänä en voi tätä pitää. n. vuoden päivät nyt ajellut tällä, eikä vielä ole lärvähtäny mitään. kestää siinä, missä lankkukin. tietty noita sähköpilpehöörejä on aika paljon, että sinänsä hajoavia osiakin on enemmän. riski, että jotain hajoo on suurempi. mutta mitä niitä etukäteen murehtiin. jos hajoo, niin sitten korjataan.
muuten tollanen ässä on helppo ja vaivaton huollettava. öljyt ja muute perusjutut sujuu, kuten lankussakin. nivelistä ei vielä kokemusta, mutta ei ainakaan näytä olevan kovin pahasti ahtaissa paikoissa tms. ajoltaan kutakuinkin parasta mersua, mitä on tarjolla. tai no, noita uudempia ässiä en ole ajellut, mutta kyllä E sarjalainen jää melkein taakse ajomukavuudessa. siis w210 ja 211 ainakin ja tietty vanhemmat. hiljaista ja letkeetä matkantekoa. penkity on hyvät ja säätöjä riittävästi, niin jaksaa ajaa pitkäänkin yhtä soittoa. kulutus noissa on käytännön kokemuksen perusteella sanottuna aika kova. sellasta +12 litraa satasella menee jatkuvasti diiseliäkin. ja jos olis pensakoneella, niin menis vielä enemmän. tykkään, että voi painaa kaasua, joten painan kaasua tarpeen mukaan. köröttelemällä tietty sais tiputettua jonkun verran, mutta ajettavakshan noi on tehty. painava auto ja isohko kone, niin ei se kovin pienellä voi mennäkkään. verot on raskautensa takia myös kovat.
ei ole halpaa pitää ässää, mutta kivaa se on. mitenkään kovin vikaherkkänä en voi tätä pitää. n. vuoden päivät nyt ajellut tällä, eikä vielä ole lärvähtäny mitään. kestää siinä, missä lankkukin. tietty noita sähköpilpehöörejä on aika paljon, että sinänsä hajoavia osiakin on enemmän. riski, että jotain hajoo on suurempi. mutta mitä niitä etukäteen murehtiin. jos hajoo, niin sitten korjataan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 31.01.2010 23:38
- Paikkakunta: Turku
Re: W140:sen ylläpito ja huolto.Onko kallista?
Keskuslukon ja niskatuen kaatojen toimintahäiriö saattaa viittata vialliseen alipainepumppuun, joka sijaitsee takapenkin alla. tai sitten vuotaa letkut jostakin. Orginaalipumppu maksoi jonkin aikaa sitten 1600 e+ asennus. Vanhankin ässän omistaminen on jo ylläpidon kannalta melkoisen hintavaa, varsinkin jos autolla ajelee enemmän ja ei itse ehdi/osaa/kiinnosta tehdä remontteja. Itse annan pajan hoitaa remontit, kun ei ole vapaa-aikaa ja kun jotakin aikaa saa järjestymään, en varmasti käytä sitä auton remontointiin. Kaikki maksaa, toki itsetehtynä ja tarvikekatteja biltemasta metsästäen voi tehdä autostaan liikkuvan ja toimivan, jos pitää rakentamisesta. Jokainen tavallaan, ei siinä mitäänHakkapeliitta kirjoitti:Näin auton tänään. Tosiaan, W140 S 600 ja Lorinser vielä.
83tkm ajettu. Vikalista on jokseenkin tätä luokkaa:
-painauma pellissä takakulmassa vasemmalla
-jäätävät kromisiipivanteet, aivan helvetin rumat
-toisen takaniskatuen kaato ei toimi
-keskuslukitus ei toimi, imuovet kyllä toimii
-koneessa jotain käyntihäiritötä kuulemma, en tiedä vielä tarkemmin
-putkissa kiinni tarvikekatalysaattorit. ilmeisesti entistä omistajaa puristellut tuo alkuperäisten kattien hinta myös...
Harkitsen tätä vieläkin projektiksi/sijoitukseksi kun on niin HELEVETIN hieno auto ja vähän ajettu.
Onkohan ko. vikojen korjaus A) mahdotonta B) jollei niin ainakin järjettömän kallista/vaikeaa?

Tuollainen 600:nen on hieno laite. Osta pois, jos tekee mieli. Aina näitä wanhuksia joutuu parsimaan.
Tähti näyttäköön tien.
Re: W140:sen ylläpito ja huolto.Onko kallista?
Moottorin käyntihäiriölle on melko monta mahdollista aiheuttajaa. Pitäisi vähän perehtyä moottorin käyntiin että mikä siellä kakoo. Onko sytkähäiriötä vai jotain muuta.
Moottori ei saa naputtaa yhtään kun se käy tyhjäkäyntiä. Polttoainesuuttimien rapina kuuluu toki asiaan.
kuussatku on todella hieno moottori mutta sen kanssa on suositeltavaa että omistaja osaa itse korjata tuon kaminan. tai omistaa järjettömän paksun lompakon, jos meinaa pirssin merkkiliikkeessä huollattaa. Eihän se toki ole tavallista moottoria kummempi, mutta silti.
Toki moni nyrkkipaja on halvempi mutta en itse ainakaan veisi tuollaista moottoria moiseen pajaan öljynvaihtoja suurempiin huoltoihin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... koneremppa" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa pikku tarina mitä tukkeutuvat katit voi saada aikaan.
Moottori ei saa naputtaa yhtään kun se käy tyhjäkäyntiä. Polttoainesuuttimien rapina kuuluu toki asiaan.
kuussatku on todella hieno moottori mutta sen kanssa on suositeltavaa että omistaja osaa itse korjata tuon kaminan. tai omistaa järjettömän paksun lompakon, jos meinaa pirssin merkkiliikkeessä huollattaa. Eihän se toki ole tavallista moottoria kummempi, mutta silti.
Toki moni nyrkkipaja on halvempi mutta en itse ainakaan veisi tuollaista moottoria moiseen pajaan öljynvaihtoja suurempiin huoltoihin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... koneremppa" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa pikku tarina mitä tukkeutuvat katit voi saada aikaan.