Elikkä vanha vapari kone sanoi itsensä irti ja nyt on turbo kone nokalla. Vaihdoin vapari koneesta mynädieselin tekemän 7mm tapeilla olevan pumpun ja ajoitin sen 20 astetta EYKK niinkuin pumpun kyljessä lukee.
Auto lähti kyllä käyntiin mutta tyhjäkäyntiä ei ollut. Pumpun päältä siitä hienosäätö ruuvista sain tyhjäkäynnin takaisin mutta kierrokset pomppivat 700-1100 rpm ja savua tulee niin saatanasti ! Missä voi olla vika? Eikö tuo vaparin pumppu nyt sitten toimikkaan turbon kanssa? Kone on muuten vakio ja turbossa kartiosuodatin.
onko sielä pumpun perässä se sähkönen tyhjäkäynnin säätö toiminnassa jos on niin ota piuhat irti.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Toimii kyllä mynän pumppujen kanssa se sähköinen säädin hienosti, samoin vaparin pumppu toimii turbossa ja päinvastoin
Onko ajoitus varmasti oikein, en oikein muuta vikaa keksi. Ankea se on kyllä pumppuakaan irroittaa tarkistettavaksi. Periaatteessa sen olisi pitänyt lähteä toimimaan ihan ilman mitään säätöjä.
Oliko tämä pumppu ahtopainesäätimellä, joka on siinä pumpun kyljessä eikä päällä kuten normaalisti ?
Stoppivipu on tiukasti ylhäällä kun se käy ?
Ilmavuoto polttoainelinjastossa tai suutinputkissa ?
Jos kyseessä on tällainen uusin versio mynäpumpusta se ajoitetaan 20eykk. Sivussa on erillinen säädin alasyötölle ja "morkoolin kello" mikä pumpunpäällä on muutettu max syötön säätöön.
Joten jos sitä ruuvia kääntelit siitä pumpun päältä saattaa syöttö olla hieman isolla. Kännäppäs sitä ruuvia myötäpäivään ja katso miten vaikuttaa.
pumppu on siis vapari moottorista ja vein koko auton mynädieseliin laitettavaksi viime syksynä..
Olen tarkistanut ajoituksen monta kertaa ja aina se vaan on se 20 astetta ennen.
veskola kirjoitti:Toimii kyllä mynän pumppujen kanssa se sähköinen säädin hienosti, samoin vaparin pumppu toimii turbossa ja päinvastoin
Mulla alko kaasutteleen itekseen auto ja ku nyppäs piuhat itrti niin toiminu sen jälkeen hyvin.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Nyt vaihdoin vakio pumpun ja ennakko 13 astetta JYKK.. ei ainakaan vielä lähtenyt käyntiin vaikka kaikista suutinputkista tulikin naftaa suuttimille.. Mutta eipä siellä kai muuta vikaa ole kuin ilmaa..
pakko pistää yks tämmönen huomioon otettava seikka esille. mersun diiseleissä on vauhtipyörällä asteet ja OT merkki aika selkeesti esitetty. sitten siellä on se metalli luiska, mistä katotaan se aste. sitten siellä on vielä ainakin toinen epämääränen tappi, mikä erehdyttävästi saattaa muistuttaa sitä asteen osoitinta. eli oletko nyt varmasti katsonut sitä oikeata osoitinta?
se "huijari" osoitin löytyy sieltä paljon helpommin, kun se oikea. se oikea osoitin näkyy, kun taskulampulla kattoo remmin välistä.
Kannattaa vielä varmistaa se että ajoitus ei ole 180 astetta pielessä. Kokemuksesta voin sanoa että savuttaa silloin melkoisesti. Ajoitus on oikealla kierroksella kun ykkösen nokat on ylöspäin.
Samuli H kirjoitti:Kannattaa vielä varmistaa se että ajoitus ei ole 180 astetta pielessä. Kokemuksesta voin sanoa että savuttaa silloin melkoisesti. Ajoitus on oikealla kierroksella kun ykkösen nokat on ylöspäin.
Jep.
Venttiilikoppa pois.
Kampura O|T merkkiin ja nokka-akseli pitää olle myös merkissään eli samalla ykkösen nokat suunnilleen ylöspäin.
Öljykorkin reiästäkin taisi ykkösen nokat näkyä.
Siitä sitten ennakot jykk tai eykk miten se käytössä oleva pumppu sitten pitääkään ajoittaa.
No se on varmaan jo kysytty monasti:
- tuleeko suutinputkien juuresta dieseliä kun ne on löysällä ?
- täytitkö suodattimen ennen paikalleen laittoa ?
- starttaatko kaasu pohjassa ?
- onko sammuttimen vipu ylhäällä ?
- tulihan ne polttoaineletkut, paluuletkut yms. varmasti oikein paikalleen
-Dieseliä tulee suuttimille asti muttei mielestäni kovin kovalla paineella..
-Suodatin on täynnä ja auto kävi jo jotenkuten sillä mynäpumpulla.
-Kaasun asennolla ei ole merkitystä starttaukseen.
-Sammuttimen vipu on ylhäällä..
-Kyllä letkut on ihan oikein paikallaan..
-Dieseliä tulee suuttimille asti muttei mielestäni kovin kovalla paineella..
-Suodatin on täynnä ja auto kävi jo jotenkuten sillä mynäpumpulla.
-Kaasun asennolla ei ole merkitystä starttaukseen.
-Sammuttimen vipu on ylhäällä..
-Kyllä letkut on ihan oikein paikallaan..
soittele vaikka tänään illalla jos ei viellä oo käynti parantunu,katotaan kerkeenkö tänään taikka sitte vkloppuna poikkeemaan.