om603 turbo tyhjäkäynti pomppii ja savua tulee reilusti !?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

om603 turbo tyhjäkäynti pomppii ja savua tulee reilusti !?

Viesti Kirjoittaja saha »

Elikkä vanha vapari kone sanoi itsensä irti ja nyt on turbo kone nokalla. Vaihdoin vapari koneesta mynädieselin tekemän 7mm tapeilla olevan pumpun ja ajoitin sen 20 astetta EYKK niinkuin pumpun kyljessä lukee.
Auto lähti kyllä käyntiin mutta tyhjäkäyntiä ei ollut. Pumpun päältä siitä hienosäätö ruuvista sain tyhjäkäynnin takaisin mutta kierrokset pomppivat 700-1100 rpm ja savua tulee niin saatanasti ! Missä voi olla vika? Eikö tuo vaparin pumppu nyt sitten toimikkaan turbon kanssa? Kone on muuten vakio ja turbossa kartiosuodatin.

Nyt tarvitsisin pikaista apua joltain tietäjältä :D
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

onko sielä pumpun perässä se sähkönen tyhjäkäynnin säätö toiminnassa jos on niin ota piuhat irti.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

Otin jo eikä auttanut :?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toimii kyllä mynän pumppujen kanssa se sähköinen säädin hienosti, samoin vaparin pumppu toimii turbossa ja päinvastoin

Onko ajoitus varmasti oikein, en oikein muuta vikaa keksi. Ankea se on kyllä pumppuakaan irroittaa tarkistettavaksi. Periaatteessa sen olisi pitänyt lähteä toimimaan ihan ilman mitään säätöjä.

Oliko tämä pumppu ahtopainesäätimellä, joka on siinä pumpun kyljessä eikä päällä kuten normaalisti ?

Stoppivipu on tiukasti ylhäällä kun se käy ?

Ilmavuoto polttoainelinjastossa tai suutinputkissa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

eikö ajootus oo turha myöhäsellä? eikö sen kuulu olla 15-13?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jos kyseessä on tällainen uusin versio mynäpumpusta se ajoitetaan 20eykk. Sivussa on erillinen säädin alasyötölle ja "morkoolin kello" mikä pumpunpäällä on muutettu max syötön säätöön.


Joten jos sitä ruuvia kääntelit siitä pumpun päältä saattaa syöttö olla hieman isolla. Kännäppäs sitä ruuvia myötäpäivään ja katso miten vaikuttaa.
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Jos kyseessä on tällainen uusin versio mynäpumpusta se ajoitetaan 20eykk.

anteeksi tietämättömyyteni. tietääpä tuonki ny seuraavalla kertaa :lol:
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

pumppu on siis vapari moottorista ja vein koko auton mynädieseliin laitettavaksi viime syksynä..
Olen tarkistanut ajoituksen monta kertaa ja aina se vaan on se 20 astetta ennen.
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

ja eihä oo 180 astetta pielessä?
eihän oo pyöritetty mottia kun pumpussa lukitustappi kiinni?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onhan varmasti sen uuden moottorin OT kohta kohdallaan :roll:

nii'in mistäs sen tietää :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

veskola kirjoitti:Toimii kyllä mynän pumppujen kanssa se sähköinen säädin hienosti, samoin vaparin pumppu toimii turbossa ja päinvastoin
Mulla alko kaasutteleen itekseen auto ja ku nyppäs piuhat itrti niin toiminu sen jälkeen hyvin.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Pelasko se sillä vakio pumpulla ok? Meinaan että onko moottori varmasti ehejä?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

laitoin suoraan mynäpumpun kiinni.. eli tuo vakio pumppu on kyllä minulla mutta sitä en ole testannut..
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

Nyt vaihdoin vakio pumpun ja ennakko 13 astetta JYKK.. ei ainakaan vielä lähtenyt käyntiin vaikka kaikista suutinputkista tulikin naftaa suuttimille.. Mutta eipä siellä kai muuta vikaa ole kuin ilmaa..
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pakko pistää yks tämmönen huomioon otettava seikka esille. mersun diiseleissä on vauhtipyörällä asteet ja OT merkki aika selkeesti esitetty. sitten siellä on se metalli luiska, mistä katotaan se aste. sitten siellä on vielä ainakin toinen epämääränen tappi, mikä erehdyttävästi saattaa muistuttaa sitä asteen osoitinta. eli oletko nyt varmasti katsonut sitä oikeata osoitinta?

se "huijari" osoitin löytyy sieltä paljon helpommin, kun se oikea. se oikea osoitin näkyy, kun taskulampulla kattoo remmin välistä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko muuten kellään tietoa minkä ihmeen takia sen viisarihärdelli on niin monimutkainen, siihen lienee jokin järkevä syy ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

Kyllä olen ihan sen liuska viisarin mukaan ajoittanut.. :)
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

veskola kirjoitti:Onko muuten kellään tietoa minkä ihmeen takia sen viisarihärdelli on niin monimutkainen, siihen lienee jokin järkevä syy ?
Olisko sähköisen anturin paikka samalla. (tarkistusanturin siis) :?: Sieltä kun löytyy kehälta se tappi, sopis hal-anturille?
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kannattaa vielä varmistaa se että ajoitus ei ole 180 astetta pielessä. Kokemuksesta voin sanoa että savuttaa silloin melkoisesti. Ajoitus on oikealla kierroksella kun ykkösen nokat on ylöspäin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Samuli H kirjoitti:Kannattaa vielä varmistaa se että ajoitus ei ole 180 astetta pielessä. Kokemuksesta voin sanoa että savuttaa silloin melkoisesti. Ajoitus on oikealla kierroksella kun ykkösen nokat on ylöspäin.
Jep.
Venttiilikoppa pois.
Kampura O|T merkkiin ja nokka-akseli pitää olle myös merkissään eli samalla ykkösen nokat suunnilleen ylöspäin.
Öljykorkin reiästäkin taisi ykkösen nokat näkyä.

Siitä sitten ennakot jykk tai eykk miten se käytössä oleva pumppu sitten pitääkään ajoittaa.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

näkyy korkin reijästä nokan merkki.
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

Nyt on ajoitukset tarkasti kohdallaan muttei lupaakkaan.. :(
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mistäs tämä moottori tuli ?

No se on varmaan jo kysytty monasti:
- tuleeko suutinputkien juuresta dieseliä kun ne on löysällä ?
- täytitkö suodattimen ennen paikalleen laittoa ?
- starttaatko kaasu pohjassa ?
- onko sammuttimen vipu ylhäällä ?
- tulihan ne polttoaineletkut, paluuletkut yms. varmasti oikein paikalleen
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

saha kirjoitti:Nyt on ajoitukset tarkasti kohdallaan muttei lupaakkaan.. :(
onko se auto sulla rengossa vai missä? jos poikkeisin kattomassa sitä,en sano että saan sitä käymään mutta ihmetellä vois :lol:
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Saat kuitenkin, riittää että menet paikalle, oot kuitenkin semmonen seppä :lol:
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Sultzi kirjoitti:Saat kuitenkin, riittää että menet paikalle, oot kuitenkin semmonen seppä :lol:
eine aina onnistu sillain kun viimeks hokkus pokkus 8) :lol:
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

Kyllä se tässä rengossa on.. ja ajattelin ihan koko päivän sitä tuossa ihmetellä.
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

Moottorin ostin yksityiseltä..

-Dieseliä tulee suuttimille asti muttei mielestäni kovin kovalla paineella..
-Suodatin on täynnä ja auto kävi jo jotenkuten sillä mynäpumpulla.
-Kaasun asennolla ei ole merkitystä starttaukseen.
-Sammuttimen vipu on ylhäällä..
-Kyllä letkut on ihan oikein paikallaan.. :?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko pumpulta lähtevässä paluuletkussa oikea banjopultti paikoillaan?

Pitää olla kuristettu malli.
Se paluu on siellä lohkon puolella pumppua.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

saha kirjoitti:Moottorin ostin yksityiseltä..

-Dieseliä tulee suuttimille asti muttei mielestäni kovin kovalla paineella..
-Suodatin on täynnä ja auto kävi jo jotenkuten sillä mynäpumpulla.
-Kaasun asennolla ei ole merkitystä starttaukseen.
-Sammuttimen vipu on ylhäällä..
-Kyllä letkut on ihan oikein paikallaan.. :?
soittele vaikka tänään illalla jos ei viellä oo käynti parantunu,katotaan kerkeenkö tänään taikka sitte vkloppuna poikkeemaan.
Vastaa Viestiin