300D käynnistys/sammutus ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Michelinukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:40

300D käynnistys/sammutus ongelma

Viesti Kirjoittaja Michelinukko »

eli kyseessä farkku 124 300d automatic.
eli käyntiinlähtö on välillä erittäin sitkasta pitää sahata n.30sek ja sitten lähtee vähitellen käyntiin,ja sama homma kun sammutat kerkeet hypätä pihalle ja laittaa ovet lukkoon ennen kuin sammuu.ja tämä ilmaantuu sitten ihan milloin sattuu,eli vika ei ole kokoajan päällä.
alipaine vuotoja en ole löytänyt konehuoneen puolelta,sammutin vaihdettu vasta,suuttimet tarkistettu(kaikissa oli 105bar avautumispaine)
auttakkee minua menee kohta usko mersuihin :x
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minusta aika alhainen suuttimien avautumis paine kun vertaa muiden dieselien vastaaviin.Mikä lie ohje arvo?
Eikös sitä käynnistymistä voi kokeilla niin että otat sammuttimelta sen alip letkun pois että käynnistyykö paremmin,koska silloin ei alip. häiritse millään tavalla systeemiä.
Ja olikos virtalukolla se alihässäkkä kanssa joka ohjaa käynnistystä/sammutusta.
Katso myös detali.ru millainen alip. systeemi siellä on.
Avatar
Michelinukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:40

Viesti Kirjoittaja Michelinukko »

suuttimen runkoissa oli ainakin merkattu 115bar,ei pitäis tuon vertaisen vielä vaikuttaa mihinkään,sumu oli hyvä ja tasainen kaikissa.virtalukon alihässäkästä ei vielä tietoo siltä puolen en oo penkonut vielä mitään.tarttee käydä heti kattoo tuolta detali sivuilta.
Avatar
Michelinukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:40

Viesti Kirjoittaja Michelinukko »

no voi p..se,saako tota detali sivua mistää valikosta vaikka englanniksi,pikkusen on heikko tuo paruskin kieli.
Avatar
Michelinukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:40

Viesti Kirjoittaja Michelinukko »

http://search.ebscohost.com/

tuolta saattais ehkä kans löytyä,aikas paljon kytkentä kaavioita yms. tossapa tunnukset jos haluaa joku muukin siellä käydä.

user ID >>> lili
Password >>> idaho
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Elä hyvä veli menetä uskoasi! Äläkä varsinkaan naapurille sano mitään!
Siellä vain joku kulunut osa kaipaa vaihtoa.:wink:

Asia kerrallaan. Tuo käynnistys ongelma haiskahtaa äkkiseltään siltä, että siellä on yksi hehkutulppa sanomassa sopimustaan irti.
Varmimmin saat sen selville kun otat tulpat irti, hehkutat ja katsot että jokainen tulee punahehkuiseksi (yksi kerrallaan).
Forumilta löytyy varmasti ohjeita myös yleismittarilla tehtäviin tsekkauksiin.

Sammutuksen rykiminen haiskahtaa siltä, että polttoaineen syöttö ei katkea. Eli tutkaile vielä kerran se sammutin ja liitokset.
Jos oikein innostut niin imaise jollain putkella itse :shock: (eikö sulla se sammutin toimi alipaineella).
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sitä sammuttimen toimintaa voi tutkia, jos on kaveri jeesaamassa. toinen menee kuskin paikalle ja toinen kattelee konetilaan.

virta päälle, niin alipainesammuttimen vivun pitäis nousta yläasentoonsa. sitten, ku virta-avaimesta sammuttaa, niin sen vivun pitäis laskea ihan ala asentoonsa. jos näin ei käy, niin jossakin on vuoto. jos sammutin on vaihdettu just, niin sitä tuskin epäilisin. letkut sammuttimelta virtalukolle ja sieltä taasen alipainelinjaan, eli jonnekkin moottorin suunnille.

käynnistysvaivaan katselisin ekana ne hehkut. tarkista nyt vaikka, että jokainen hehku on ehjä ja että ne on oikean volttiset. niitä on 2 eri jännitteellä olevaa. en muista oliko uudemmissa 11,5 ja vanhemmissa 11 volttia, vai toisin päin, mutta jostakin liikkeestä senkin saa selville.

sitten polttoainesuodattimet vaihtoon, sitte, jos hehkut on kunnossa, katsoisin koko moottorin ajotukset, että on kohdillaan. sitten alkaisin ettiin polttoainelinjastosta ilmavuotoja. sitten pitäis jo alkaa jotakin tapahtuunkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Re: 300D käynnistys/sammutus ongelma

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Michelinukko kirjoitti:eli kyseessä farkku 124 300d automatic.
eli käyntiinlähtö on välillä erittäin sitkasta pitää sahata n.30sek ja sitten lähtee vähitellen käyntiin,ja sama homma kun sammutat kerkeet hypätä pihalle ja laittaa ovet lukkoon ennen kuin sammuu.ja tämä ilmaantuu sitten ihan milloin sattuu,eli vika ei ole kokoajan päällä.
alipaine vuotoja en ole löytänyt konehuoneen puolelta,sammutin vaihdettu vasta,suuttimet tarkistettu(kaikissa oli 105bar avautumispaine)
auttakkee minua menee kohta usko mersuihin :x
Mitens se tuossa tuo sammutin onko mahollisesti SÄHKÖ toiminen ku on AUTOMAATTI laatikolla,meillä itellä nimittäin C-sarjan 250 diesel automaatti ja siinä SÄHKÖ toiminen sammutin EI alipaineella ja ku meillä alko temppuilemaan käyntiin lähdön kanssa niin hajos tuo Ylijännitesuoja rele,se nimittäin ainaki tuossa meän mesessä ohjaa mm. sammuttimelle menevää virran saantia ym.muille antureille meneviä sähköjä.
Avatar
Michelinukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:40

Viesti Kirjoittaja Michelinukko »

eli eli asiaa tutkittu yöt päivät.ja se sammutin on ainkin mulla alipaineellatoimiva
hehkut pelaa,alipaine vuotoja ei oo,polttoainesuodatin vasta vaihdettu ja ilmavuotoja ei ole havaittu.
vipu liikkuu niin kuin pitää,tosin kankeesti/hitaasti,testattiin silleen että otettiin suoraan alipaine jarrutehostimelle menevästä linjasta samasta lähdöstä kuin mistä menee virtalukolle,ja pelittää kuin uusi.vipu liikkuu satakertaa nopeammin kuin lukon ollessa mukana pelissä ja sammuukin/käynnistyy ihan erilailla.eli tulos se että ilmeisesti lukon perseessä oleva "venttiili" jumii.liekö miten yleistä?
saako sen vaihdettua eriltään siihen vai tarviiko laittaa koko virtalukko,ainakin oli sen näköinen että se lähtee irti lukkorungosta?ei kehannu vielä purkaa sitä pois.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300D käynnistys/sammutus ongelma

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ponupannu11 kirjoitti:
Michelinukko kirjoitti:eli kyseessä farkku 124 300d automatic.
eli käyntiinlähtö on välillä erittäin sitkasta pitää sahata n.30sek ja sitten lähtee vähitellen käyntiin,ja sama homma kun sammutat kerkeet hypätä pihalle ja laittaa ovet lukkoon ennen kuin sammuu.ja tämä ilmaantuu sitten ihan milloin sattuu,eli vika ei ole kokoajan päällä.
alipaine vuotoja en ole löytänyt konehuoneen puolelta,sammutin vaihdettu vasta,suuttimet tarkistettu(kaikissa oli 105bar avautumispaine)
auttakkee minua menee kohta usko mersuihin :x
Mitens se tuossa tuo sammutin onko mahollisesti SÄHKÖ toiminen ku on AUTOMAATTI laatikolla,meillä itellä nimittäin C-sarjan 250 diesel automaatti ja siinä SÄHKÖ toiminen sammutin EI alipaineella ja ku meillä alko temppuilemaan käyntiin lähdön kanssa niin hajos tuo Ylijännitesuoja rele,se nimittäin ainaki tuossa meän mesessä ohjaa mm. sammuttimelle menevää virran saantia ym.muille antureille meneviä sähköjä.
kaikissa om603, 602 ja 601 sarjan moottoreissa on alipainetoiminen sammutin riippumatta siitä on ko kyseessä automaatilaatikollinen, taikka turbollinen malli.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Michelinukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:40

Viesti Kirjoittaja Michelinukko »

eli vika löyty,korjattu ja autokin on jo myyty.tosiaan vika oli virtalukon pohjassa olevassa venttiilissä,venttiili voideltu aseöljyllä ja heti rupes pelittää.kiitosta vaan kaikille :)
Vastaa Viestiin