Akun vaihdolla puoliautoa pimeäksi? VAROITUS

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Akun vaihdolla puoliautoa pimeäksi? VAROITUS

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tulipa työn alle semmonen w203 kampe johon oli vaihdettu akku. Oli annettu "ohjeiden mukaan"?? tupakan sytyttimeen lisävirtaa ja virrat radioasennossa :kele:. EI NÄIN!!! Tuloksena mittaristossa "Display fault", taka-SAM mykkänä eli testeri ei päästä sisään, vilkut, penkin säädöt ym hienoa mykkänä.


Onko kellään hajua tuosta "display fault" vaivasta tuleeko se taka-samin kautta vai onko odotettavissa lisää bokseja vaihtoon :shock: ???? Muualla ei aiheeseen viittaavia koodeja ja muut boksi saa luettua.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Juujuu, mistähän nämä tälläiset tupakansytyttimen-kautta-virranantamiset ovat saaneet alkunsa? :roll:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

ThaBandit^ kirjoitti:Juujuu, mistähän nämä tälläiset tupakansytyttimen-kautta-virranantamiset ovat saaneet alkunsa? :roll:
Joissain mersuissa akku on suht vaikeassa tai ainakin hankalassa ja työläässä paikassa päästä käsiksi.

Ja jos haluaa vaihtaa akun siten, ettei autosta katkea jännite, niin se lieene vielä ainoa mahdollisuus ellei konehuoneessa ole erillistä pistorasiaa ja huoltoportti unohtunut.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siinä on taas joku säästänyt rahaa ja vaihtanut akun itse, eihän se vaikeaa ole kun ohjeet löytyy netistä ? :lol:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

OT no jossai o vikaa jos ei akkua voi vaihtaa ilman toimenpiteitä ;) Mikä helkkari siin o että edes tarvii akun vaihtoo ohjeita... miks autot pitää tehdä silleen ettei ne sitä kestä. /OT

Ja miten se sitten tapahtuu oikeaoppisesti kotikonstein? Ohjeet netistä... sen ku sanois mun faijalle :lol:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1799
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kyllä sitä siihen ollaan menossa, että tuhkakupin tyhjennyskin on teetätettävä maahantuojan valtuuttamalla korjaamolla, muuten kaikki elektroniikka pimahtaa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

sompio kirjoitti:Kyllä sitä siihen ollaan menossa, että tuhkakupin tyhjennyskin on teetätettävä maahantuojan valtuuttamalla korjaamolla, muuten kaikki elektroniikka pimahtaa.
Ja lasinpesurin säiliön täytöt jnejnejnejnejne.... :shock:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pikkusen jos miettii että jos sytyttimen sulake on luokkaa 10-15A ja tommosesta nykyaikaisesta sähkörosvosta herätetään kaikki toimilaitteet/ väylä niin lienee jännite just heti loppu tommosilla konsteilla ja kaikista pahinta noille bokseille on alijännite, eli ylivirta :x . Parempi ilman jännitettä kuin huonolla jännitteellä :idea:
Ja nämä nyky mersut kun ei hukkaa radion koodeja,kanavia eikä juuri muutakaan akun vaihdolla. Pitää vaan ootella ja ryystää kahvia että väylät ym. kuluttimet sammuu ennen akun irrotusta. Ja kaapeleiden kanssa toimitaan päättäväisesti eikä arvota että siinä huulilla. :wink:

Hiukan vanhempiin ooppeleihin ym. tuo konstihan on varsin toimiva ettei tarvi koodiradioita ostella ym. harmeja.
Joku mersupurkaamo??
Tavis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 27.01.2009 22:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tavis »

Mistä tulee ylipäätänsä se 'rakettitieteellinen' ohje syöttää apuvirtaa, kun akkua vaihtaa? Onko se näin myös tehtaan korjausmanuaaleissa?
W211 E 270 CDI T manuaali -04
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Itse säästin ja vaihdoin akun itse ilman ongelmia. Avasin konepellin, lähdin kahville ja sen jälkeen vaihdoin akun. Ovet olivat kiinni toimituksen ajan. Kiitos forumin ohjeiden homma onnistui.
W213 220d +W242 electric drive
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Tavis kirjoitti:Mistä tulee ylipäätänsä se 'rakettitieteellinen' ohje syöttää apuvirtaa, kun akkua vaihtaa? Onko se näin myös tehtaan korjausmanuaaleissa?
Jotkut radiot menee tavallaan lukkoon, kun katkeaa virta, eli tarvii jonkun suojakoodin syöttää (80-luvulla oli yksi mersun mankkakin tälläinen). Sekä samaten ekat "tietokoneet" autossa sekosi siitä. Tuskin mersun, mutta jonkun merkin.

Ja kun auto käy huollossa, niin sen auton pitää toimia suoraan ilman että asiakas joutuu syöttelee mankkoihin koodeja ja muita juttuja.
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

markoala kirjoitti:Itse säästin ja vaihdoin akun itse ilman ongelmia. Avasin konepellin, lähdin kahville ja sen jälkeen vaihdoin akun. Ovet olivat kiinni toimituksen ajan. Kiitos forumin ohjeiden homma onnistui.
Itse tuli vaihdettua S210 -01 sen akku siten, että CTEK syötti jännitelähdemoodissa konehuoneen apustarttinastoista sähköä - avainta ei edes virtalukossa ollut... Ilman ongelmia meni.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Luin juuri w211 ohjekirjaa .
Siinä on ohjeet akunvaihdolle ja lisävirran antamiselle.

Kaiken voi tehdä kuin muissakin autoissa.
Huolellisuutta vaan ja oikeat toimenpiteet on tärkeitä.

:idea:
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

Viesti Kirjoittaja mikko a »

Vaihtakaapa vitoon akku noilla ohjeilla.Että ovet kiinni :wink: Siinä se on kans akku paikkaan tungettu.Vito vuodelta -00 ei ainakaan seonnut vaikkei saattovirtaa tarjonnutkaan.Kengän kun laittaa kiinni takas niin pikku kipuna tulee,Meinaa varmaan että virtaa alkaa siirtymään tietokoneille.
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Skraba kirjoitti:
markoala kirjoitti:Itse säästin ja vaihdoin akun itse ilman ongelmia. Avasin konepellin, lähdin kahville ja sen jälkeen vaihdoin akun. Ovet olivat kiinni toimituksen ajan. Kiitos forumin ohjeiden homma onnistui.
Itse tuli vaihdettua S210 -01 sen akku siten, että CTEK syötti jännitelähdemoodissa konehuoneen apustarttinastoista sähköä - avainta ei edes virtalukossa ollut... Ilman ongelmia meni.
S210-03 akun vaihdoin ihan tavallisesti ilman apuvirtaa, radion koodi ja ikkunoiden & EPC? (ratti laidasta laitaan) opetus piti tehdä ohjekirjan ohjeiden mukaan.
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Onhan noita akkuja vaihdettu ainakin pariinkymmeneen 203:seen tyylillä auto halliin,avaimet virtalukosta pois,konepelti auki, kaikki ovet kiinni,peräkontti myös,kaikki virtalaitteet pois päältä(sisävalot ym. sellaiset jotka toimivat avaimien ollessa pois lukosta),varoaikana on pidetty noin puolta tuntia,jonka jälkeen akku on vaihdettu,eikä koskaan ole tullut takasamin kyrvähtämisiä.
käynnistyksen jälkeen normaalit opetukset,rattia laidasta laitaan,sähkölasien ja kattoluukun ajot ja eikun on the road.
En usko kaiken tapahtuneen vain hyvällä onnella jos noudattaa tarkasti ohjeita,tuskin meillä niin hyvää tuuria olisi,luulen monilta jääneen joku kohta vain huomioimatta.
Lisäksi noiden surullisen kuuluisien lämmityslaitteen vipujen vaihdossa ei koskaan ole irroitettu akun kenkää,keskikonsolin lämppärin ohjauspaneelin ja SRS piuhan irroitus konsolin valon takaa ei jätä vikaa päälle,vaikka välillä joutuisikin käynnistämään auton siirtoa tai muuta varten.
Lisävirtaa on annettu monia kertoja,siis autoon päin,eikä mitään ongelmia ole ollut tämänkään suhteen.
En halua opetaa ketään,mutta näin meillä täällä susirajalla. :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lisäksi noiden surullisen kuuluisien lämmityslaitteen vipujen vaihdossa ei koskaan ole irroitettu akun kenkää,keskikonsolin lämppärin ohjauspaneelin ja SRS piuhan irroitus konsolin valon takaa ei jätä vikaa päälle,vaikka välillä joutuisikin käynnistämään auton siirtoa tai muuta varten.
En ole minäkään irrotellut mutta eipä haittaa vaikka jäisi bagin valo palamaan, joka tapauksessa pitää poistaa vikakoodit ilmastoinnin muistista ja ajaa testerillä rajat kohdalleen jotta lämmityslaite toimisi 100% oikein - samallahan voi tyhjentää muutkin vikamuistit.

Edit: tämä siis vipujen vaihdon jälkeen, ei sentään pelkän akun vaihdon :lol:
Viimeksi muokannut dealer, La 16.01.2010 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

ja nämä kaikki toimenpiteet akun vaihdosta johtuen, voi hyväthyssykät
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Mites homma toimii jos akku on takapenkin alla? Saako takaoven jättää auki?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Avatar
karikuuva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 30.04.2006 17:35

mittaristo pimeenä

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

Aki peelle olis vastaus tähän vaivaan mese.fi:n sivulla ,ainakin oma auto tuli sillä kuntoon,mutta kun en jaksa kirjoittaa samaa stooria toiseen kertaan.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: mittaristo pimeenä

Viesti Kirjoittaja DBFI »

karikuuva kirjoitti:Aki peelle olis vastaus tähän vaivaan mese.fi:n sivulla ,ainakin oma auto tuli sillä kuntoon,mutta kun en jaksa kirjoittaa samaa stooria toiseen kertaan.
Riittää kun laittaa tänne linkin. Itse en jaksa lähteä etsimään kaikista viesteistä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eikö ilmastoinnin actuaattoreiden normitukset ole sentään tallessa "eepromilla"? Oletin että normitus pitää tehdä vain osien vaihdon yhteydessä?

tdt onkin eri juttu, siinähän korjaukset tehdään lekalla. :roll: Paitsi kai tdt lekan autossakin on kattoluukku, vai onko sekin veivitoiminen? Muuten tarvitaan se normitus sillekin.
Vastaa Viestiin