E 200 cdi moottorin vikakoodi päällä
E 200 cdi moottorin vikakoodi päällä
Perus setti eli kone ei ota kierroksia yli 3000rpm. Käytin testerissä ja näytti ilmamäärämittaria, EGR:ää, ahtopainesäädintä, yms.
Korjaamon kaveri meinas että kaikki nuo ei voi olla rikki vaan jostain puuttuu nyt virta. Pätevänä "kyllähän minä itse kaiken korjaan"-kaverina aloin tuota selvittämään mutta eipä sitä kovinkaan pitkälle ilman piirikaavioita pääse. Onko hyviä (huonotkin käy) ehdotuksia mistä lähtisin vikaa etsimään?
Korjaamon kaveri meinas että kaikki nuo ei voi olla rikki vaan jostain puuttuu nyt virta. Pätevänä "kyllähän minä itse kaiken korjaan"-kaverina aloin tuota selvittämään mutta eipä sitä kovinkaan pitkälle ilman piirikaavioita pääse. Onko hyviä (huonotkin käy) ehdotuksia mistä lähtisin vikaa etsimään?
Noiden vikakoodien on tapana 'levitä', kun yksi napsahtaa, niin se aiheuttaa muutaman muunkin. Ja niinkuin tuossa toisessa threadissa mainitsin, MAF kun on rikki, koneen muut toiminnot säätyvät viallisen massavirran mukaan, vaikka todellisuudessa kone imee ihan muuta. Siitä taas voi aiheutua ristiriitaisia anturitietoja muuallekin...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Voi kun ois jollain tässä lähistöllä ylimääräinen maffi niin vois koittaa ilman että tarvis kokonaan uutta ostaa jos vika ei olekaan siinä. Tokihan tuosta voisi jonkinlaisen korvauksenkin maksaa.
Mitenhän muuten on.. jos vika on tuossa maffissa ja sen vaihtaa ehyeen niin lähteekö tuo vikatila itsestään pois vai pitääkö nollata koneella?
Mitenhän muuten on.. jos vika on tuossa maffissa ja sen vaihtaa ehyeen niin lähteekö tuo vikatila itsestään pois vai pitääkö nollata koneella?
Kahdesta asiasta olen saanut nuo vikakoodit ja vikatilan päälle: Rikkoutunut ilmamassamittari ja toinen oli revennyt ahtoletku.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Tuollainen kapistus löytyy jo mutta en saanut softaa pelaamaan tässä vista koneella. pitäs saada aikaseksi koittaa vielä tuossa toisella läppärillä ku siinä on xp. Tokihan jos jollain on ko softasta "varmuuskopio", jota vois lainata niin olisin kiinnostunut. Voi olla että tuo versio mikä mulla on ei pelaa ollenkaan.
No niin.. Nyt on sitten ilmamäärämittari vaihdettu. Ei mitään vaikutusta.
Sama homma uudellakin, eli vaikka ottaa johdon irti lennosta niin ei vaikuta käyntiin mitenkään.
Carsoftin sain asennettua tuolle vanhalle koneelle mutta eihän se tietenkään pelaa tuon usb-rs232 adapterin kanssa. Pitää vielä jostain hommata pcmcia-kortilla oleva "aito" sarjaportti niin pääsee katselemaan mikä siinä nyt mättää.
Niin vaatiiko tuo vielä vikakoodien nollauksen että vikatilan saa pois vai pitäisikö tuon alkaa toimimaan heti sillä uudella ilmamäärämittarilla jos vika oli siinä?
Sama homma uudellakin, eli vaikka ottaa johdon irti lennosta niin ei vaikuta käyntiin mitenkään.
Carsoftin sain asennettua tuolle vanhalle koneelle mutta eihän se tietenkään pelaa tuon usb-rs232 adapterin kanssa. Pitää vielä jostain hommata pcmcia-kortilla oleva "aito" sarjaportti niin pääsee katselemaan mikä siinä nyt mättää.
Niin vaatiiko tuo vielä vikakoodien nollauksen että vikatilan saa pois vai pitäisikö tuon alkaa toimimaan heti sillä uudella ilmamäärämittarilla jos vika oli siinä?
Itse lähtisin veikkaamaan imusarjaa vian aiheuttajaksi.
Itselläni kun auto meni vikatilaan ilmamäärämittarin vuoksi se otti kierroksia yli 3000 kun jaksoi vaan odottaa. Lisäksi se vikatila poistui välillä "spontaanisti" ajon aikana oltuaan hetken vikatilassa, eli ei tarttenut sammuttaa autoa. Imusarjassa olevassa viassa auto EI ota kierroksia yli 3000 vaikka seisoisi kaasun päällä, EIKÄ se vikatila poistu ennen auton uudelleen käynnistämistä.
En tiedä onko muut havainneet vastaavanlaisia ilmiöitä, mutta tämmöistä oli itsellä. Ja autohan on E200Cdi vm. 2001, ja automaatti.
Itselläni kun auto meni vikatilaan ilmamäärämittarin vuoksi se otti kierroksia yli 3000 kun jaksoi vaan odottaa. Lisäksi se vikatila poistui välillä "spontaanisti" ajon aikana oltuaan hetken vikatilassa, eli ei tarttenut sammuttaa autoa. Imusarjassa olevassa viassa auto EI ota kierroksia yli 3000 vaikka seisoisi kaasun päällä, EIKÄ se vikatila poistu ennen auton uudelleen käynnistämistä.
En tiedä onko muut havainneet vastaavanlaisia ilmiöitä, mutta tämmöistä oli itsellä. Ja autohan on E200Cdi vm. 2001, ja automaatti.
Mulla imusarjan (tai niiden tanan läppien jumi/irtoaminen) antoi ahtopaineeseen koodin. Mutta tosiaan silloin vikatilan ollessa päällä ei kiihtynyt yhtään mihinkään. Nyt viimeisessä MAFin viassa tehoja oli enemmän jäljellä.
Mutta siis asiaan: kurkkaa sinne imusarjan alle, onko kaikki vivut vääntömoottorin ja läppien kääntimien välillä paikoillaan. Sitten voit koittaa liikkuuko vivusto, kun annat kaasua niin vipujen pitäisi liikahtaa. Jos kaikki päälle päin ok, niin yhtään viisaampi et ole vian suhteen...
Mutta siis asiaan: kurkkaa sinne imusarjan alle, onko kaikki vivut vääntömoottorin ja läppien kääntimien välillä paikoillaan. Sitten voit koittaa liikkuuko vivusto, kun annat kaasua niin vipujen pitäisi liikahtaa. Jos kaikki päälle päin ok, niin yhtään viisaampi et ole vian suhteen...

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Tutki vielä se ahtopaineen varsinainen säätö. Onko paineanturi suoraan putkessa vai letkun päässä? Jos letkussa niin onko letku ehjä? Toimiiko alipainesysteemi että ahtimen säädöt kans toimii?
Jos ilmamassamittari menee rikki niin vikakoodi tulee myös EGR:stä koska se puotetaan pois käytöstä kun otetaan ennalta ohjelmoidut vakioarvot käyttöön.
Jos läpät jumittaa niin ahtopaine nousee liian ylös ja taas antaa vikakoodit.
Kyllä se syy löytyy, älä luovuta. CDI on loppupeleissä niiiiiin yksinkertanen ja toimintavarma kunhan vaan huoltaa nämä tiedossa olevat jutut kuntoon.
Jos ilmamassamittari menee rikki niin vikakoodi tulee myös EGR:stä koska se puotetaan pois käytöstä kun otetaan ennalta ohjelmoidut vakioarvot käyttöön.
Jos läpät jumittaa niin ahtopaine nousee liian ylös ja taas antaa vikakoodit.
Kyllä se syy löytyy, älä luovuta. CDI on loppupeleissä niiiiiin yksinkertanen ja toimintavarma kunhan vaan huoltaa nämä tiedossa olevat jutut kuntoon.

välillä meinaa usko loppua mutta eiköhän tuo tuosta.
Mistähän se paineanturi löytyy? Mietin tuossa että jos sen egr:n ja maffin viat johtu maffista ja painevika niistä läpistä niin eikö luulis että se paikallaan kuitenki ottas täydet kiekat ku ahdot ei nouse ja tuo oletettu maffivika on nyt korjattu.. noh. arvailua. pitää käyttää vielä töpselissä ja kattoo ensin nuo vivut ja katella vielä letkut läpi.
Tilasin tuossa just jenkeistä pcmcia-rs232 adapterin. Saa samassa ajassa rapakon takaa ku paikallisesta tietokone liikkeestä ja kohtuu edullisestikin. Toivottavasti tuo pelaa carsoftin kans.
Mistähän se paineanturi löytyy? Mietin tuossa että jos sen egr:n ja maffin viat johtu maffista ja painevika niistä läpistä niin eikö luulis että se paikallaan kuitenki ottas täydet kiekat ku ahdot ei nouse ja tuo oletettu maffivika on nyt korjattu.. noh. arvailua. pitää käyttää vielä töpselissä ja kattoo ensin nuo vivut ja katella vielä letkut läpi.
Tilasin tuossa just jenkeistä pcmcia-rs232 adapterin. Saa samassa ajassa rapakon takaa ku paikallisesta tietokone liikkeestä ja kohtuu edullisestikin. Toivottavasti tuo pelaa carsoftin kans.
noniin.. nyt tuli tuo pcmcia-rs232 adapteri ja jopa toimikin carsoftin kans.
Livedata näytti kokoajan samaa arvoa ilmamäärälle vaikka otti johdonkin irti. Vikoina antoi tuon maffin, egr:n, ahtopainesäätimen ja imusarjan läpät. Kone väitti että maffilta ei tule signaalia ja siksi nuo muutkin on pois pelistä. Mittailin tuossa äsken yleismittarilla niin yhteen pinniin maffilla tuli 5 volttia, yhteen maa ja kahteen muuhun ei oikeastaan mitään. Eikös tuo ole niin että pitäs tulla maa, 12v ja 5v ja lähteä jotain 0,25-4,5v? muistaisko kukaan mistä pinnistä pitäs löytyä mitäkin?
Livedata näytti kokoajan samaa arvoa ilmamäärälle vaikka otti johdonkin irti. Vikoina antoi tuon maffin, egr:n, ahtopainesäätimen ja imusarjan läpät. Kone väitti että maffilta ei tule signaalia ja siksi nuo muutkin on pois pelistä. Mittailin tuossa äsken yleismittarilla niin yhteen pinniin maffilla tuli 5 volttia, yhteen maa ja kahteen muuhun ei oikeastaan mitään. Eikös tuo ole niin että pitäs tulla maa, 12v ja 5v ja lähteä jotain 0,25-4,5v? muistaisko kukaan mistä pinnistä pitäs löytyä mitäkin?
vastaan itselleni.. löysin tällaiset:
1 Optional temperature sensor, ei käytössä ainakaan minulla
2 +12V
3 Ground
4 Reference voltage +5V
5 Signal out 0-5V
liekkö oikein.
EDIT: kävin vielä mittaamassa ja vikakin alkaa hahmottumaan. ECU:n A1 pinniin ei tule kahtatoista volttia niin kuin pitäis vaan se on suoraan maassa. Jostain ilmeisesti on piuhan kuori rikki.. kyllä nämä on kivoja vikoja etsiä. Jospas vaikka huomenna jatkaisi etsimistä.
1 Optional temperature sensor, ei käytössä ainakaan minulla
2 +12V
3 Ground
4 Reference voltage +5V
5 Signal out 0-5V
liekkö oikein.
EDIT: kävin vielä mittaamassa ja vikakin alkaa hahmottumaan. ECU:n A1 pinniin ei tule kahtatoista volttia niin kuin pitäis vaan se on suoraan maassa. Jostain ilmeisesti on piuhan kuori rikki.. kyllä nämä on kivoja vikoja etsiä. Jospas vaikka huomenna jatkaisi etsimistä.
Viimeksi muokannut salpa, Pe 05.02.2010 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: E 200 cdi moottorin vikakoodi päällä
etu-samissa muistaakseni sulake minkä takana noitten sähköt, kerran polttanut kyseisen sulakkeen ja vikakoodeina juurikin nuo.. et tsekkaas sieltä ne jos et ole jo katsonut, Wis:in kytkiksistä se näkys et mikä se sulake on, jota ei kotoa löydy minultasalpa kirjoitti:Perus setti eli kone ei ota kierroksia yli 3000rpm. Käytin testerissä ja näytti ilmamäärämittaria, EGR:ää, ahtopainesäädintä, yms.
Korjaamon kaveri meinas että kaikki nuo ei voi olla rikki vaan jostain puuttuu nyt virta.
Re: E 200 cdi moottorin vikakoodi päällä
No mutta.. nythän se alko toimimaan. ECUn vieressä oli muutama sulake. Sieltä F4 7,5A oli palanut. Sen ku vaihto niin jopas alko vislaamaan. Kiitoksia kaikille avusta!
Re: E 200 cdi moottorin vikakoodi päällä
En kyllä saa tuota sulakkeen numeroa täsmäämään kytkentäkaavioihin, tarkoitatko tosiaan sulaketta numero 4?salpa kirjoitti:No mutta.. nythän se alko toimimaan. ECUn vieressä oli muutama sulake. Sieltä F4 7,5A oli palanut. Sen ku vaihto niin jopas alko vislaamaan. Kiitoksia kaikille avusta!
Kannattaa minusta tarkistella niitä johdotuksia myös jos sulake palaa sen takia että jostain on eristeet rikki niin saattaa jossain vaiheessa mennä ECU rikki.
En nyt muista ulkoa ihan varmasti, mutta muistelen että se oli juurikin tuo F4. Ei ole palanut uudestaan ja auto on pelannut todella hyvin. Turhaan väyrysiä haukutaan. Ite oon tykännyt niin paljon tuosta että ostin viime viikolla vielä kolmannenki väyrysen.
Se A1-pinni on A liittimen 1. pinni. Löytyy siitä ecun päältä heti ku aukaisee sen muovikannen.
Se A1-pinni on A liittimen 1. pinni. Löytyy siitä ecun päältä heti ku aukaisee sen muovikannen.
Kukas tässä on väyrystä haukkunut? Tuo oli kuitenkin hyvä lisäys sillä jostain syystä katselin 211:n sulakekarttoja. Auton mallista taisivat puhua vain viesteihin vastaajat.salpa kirjoitti:En nyt muista ulkoa ihan varmasti, mutta muistelen että se oli juurikin tuo F4. Ei ole palanut uudestaan ja auto on pelannut todella hyvin. Turhaan väyrysiä haukutaan. Ite oon tykännyt niin paljon tuosta että ostin viime viikolla vielä kolmannenki väyrysen.
Se A1-pinni on A liittimen 1. pinni. Löytyy siitä ecun päältä heti ku aukaisee sen muovikannen.
Mutta ei se sulake #4 väykyllekään vaikuta lupaavalta vaikka väykky onkin siitä hauska että samalla numerolla sulake löytyy useista eri sulakepurkeista. No joka tapauksessa hyvä jos auto toimii eikä sulake poksahtele uudelleen.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Ei tarvii ecu avata liitimet+pinnit on ulko puolella
|liitin 1| liitin2 | liitin3 | liitin4 | liitin5 |
7 8 9 | 13
6 5 4
1 2 3 |
avatavan luukun reuna(levempi reuna)
C5
1+
7+
13+
5-
C6
7+
8+
13+
5-
|liitin 1| liitin2 | liitin3 | liitin4 | liitin5 |
7 8 9 | 13
6 5 4
1 2 3 |
avatavan luukun reuna(levempi reuna)
C5
1+
7+
13+
5-
C6
7+
8+
13+
5-
Viimeksi muokannut CDI203, Ti 20.07.2010 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Niin no siis noin yleisesti kun aina väykkyjä haukutaan. Sama homma viton kans.. Mun vito on ainakin pelannut ku unelma, ilman mitään vikoja.DBFI kirjoitti:Kukas tässä on väyrystä haukkunut? Tuo oli kuitenkin hyvä lisäys sillä jostain syystä katselin 211:n sulakekarttoja. Auton mallista taisivat puhua vain viesteihin vastaajat.
Mutta ei se sulake #4 väykyllekään vaikuta lupaavalta vaikka väykky onkin siitä hauska että samalla numerolla sulake löytyy useista eri sulakepurkeista. No joka tapauksessa hyvä jos auto toimii eikä sulake poksahtele uudelleen.
Saatan tarkistaa tuon sulakkeen kunhan oon taas auton lähellä. Siellä boxissa se kuitenkin oli missä ecu on. Siinä on rivissä 5 sulaketta ja se oli jommasta kummasta suunnasta toinen sulake jos en ihan väärin muista.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

tossa vielä kuva missä ecu:un 1 liitimeen menee punisia johtoja
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
