Laturin tehosta kysymys W210 -00
Laturin tehosta kysymys W210 -00
Vaikuttaakohan laturin tehoon moottorin kierrokset kuinka paljon? On aika kovilla tuo akku näillä pakkasilla, kun tulee lyhyttä ajoo ja webastolla aina ensin kuumaksi. Huomaa selvästi, kuinka starttaus vaikeutuu, kun akku tyhjenee muutaman tälläsen reissun jälkeen.
Olen koittanu torjua ongelmaa ajamalla pienemmällä vaihteella siten, että kierrokset pysyis tuolla 2000 paikkeilla koko aika. Samalla mottikin lämpenee paremmin. Tämä, jos matka on kovin lyhyt, esim. vaan 15-20 min.
Mutta mitkäs ne kierrokset pitäis olla, että sais maksimilatauksen aikaan?
Vai onko oikeesti ees mitään hyötyä pitää kierroksia, eli onko teho (tai akun kyky vastaanottaa latausta pakkasella) suunnilleen sama kierroksista riippumatta? Foorumilta olen bongannut, että tässä mallissa pitäisi olla hyvinkin tehokas laturi.
Olen koittanu torjua ongelmaa ajamalla pienemmällä vaihteella siten, että kierrokset pysyis tuolla 2000 paikkeilla koko aika. Samalla mottikin lämpenee paremmin. Tämä, jos matka on kovin lyhyt, esim. vaan 15-20 min.
Mutta mitkäs ne kierrokset pitäis olla, että sais maksimilatauksen aikaan?
Vai onko oikeesti ees mitään hyötyä pitää kierroksia, eli onko teho (tai akun kyky vastaanottaa latausta pakkasella) suunnilleen sama kierroksista riippumatta? Foorumilta olen bongannut, että tässä mallissa pitäisi olla hyvinkin tehokas laturi.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Semmonen käsitys on, että nykyautoissa olevassa vaihtovirtalaturissa ei isoa merkitystä ole pyöriikö moottori tyhjäkäyntiä vai vähän isommilla kierroksilla. Kylmä akku otta sen verran huonosti virtaa vastaan, että taitaa olla isompi ongelma, tai ei ainakaan nopeuta hommaa.
Vanhemmissa autoissa olevan tasavirtalaturin virrantuotto enemmänkin on kierroksista riippuvainen. ->Ajelevat varsinkin taajamassa mielellään ilman valoja.
Vanhemmissa autoissa olevan tasavirtalaturin virrantuotto enemmänkin on kierroksista riippuvainen. ->Ajelevat varsinkin taajamassa mielellään ilman valoja.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Kyllä se lataa tonnilla mutta tyhjäkäynnillä menee pakkasen puolelle.
Yksi keino ois ajon jälkeen kaikki sähkölaitteet nollille ja käyttää sitä.
Päivänvalot lyödä nokalle ois myös hyvä mutta ei kaunis vaihtoehto.
Veban käyttökin taitais riittää kylmälle koneelle max puolituntia jopa vähemmän.Ei kai siellä tartte ihan kesä olla kun istuu autoonsa,käyttää sit ajon alussa mukana ja mahdollisimman pian ottaa pois käytöstä.
Yksi keino ois ajon jälkeen kaikki sähkölaitteet nollille ja käyttää sitä.
Päivänvalot lyödä nokalle ois myös hyvä mutta ei kaunis vaihtoehto.
Veban käyttökin taitais riittää kylmälle koneelle max puolituntia jopa vähemmän.Ei kai siellä tartte ihan kesä olla kun istuu autoonsa,käyttää sit ajon alussa mukana ja mahdollisimman pian ottaa pois käytöstä.
serkulla on webasto riisikipossa ja työmatkaa n 13km.kovilla pakkasilla imee akun tyhjäksi noin viikossa eli ei riitä tuo ajomatka lataamaan akkua ja varsinkin jos on kaikki sähkölaitteet päällä kun virrat kytkee.
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Kiitoksia näkemyksistä !
Eli yhteenveto näyttäs olevan, että kierrokset yli 1000, niin lataa jo minkä pystyy. Ookei.
Pitäs myös lyhentää tuota Webaston käyttö-aikaa. Monesti tulee lähes tunti posotettua. Tunnin jälkeenhän se sammuu itekseen. Semmonen 20-25 min. ihan kunnon 20 asteen pakkasella kyllä lämmittää jo motin. Ei tosin sisätilaa. Mutta ehkä siihen pitää tyytyä, jos meinaa saada akun kestään ilman "lisälenkkejä".
Eli yhteenveto näyttäs olevan, että kierrokset yli 1000, niin lataa jo minkä pystyy. Ookei.
Pitäs myös lyhentää tuota Webaston käyttö-aikaa. Monesti tulee lähes tunti posotettua. Tunnin jälkeenhän se sammuu itekseen. Semmonen 20-25 min. ihan kunnon 20 asteen pakkasella kyllä lämmittää jo motin. Ei tosin sisätilaa. Mutta ehkä siihen pitää tyytyä, jos meinaa saada akun kestään ilman "lisälenkkejä".
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
- Ari66
- Valvoja

- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Mulla sama ongelma eli liian lyhyt työmatka....
Takasuuttimet suunnattu akun tienoille että puhaltais lämmintä sinne ja siten akku ottaisi varausta paremmin vastaan....
Kosmeettista ehkä, mutta edes jotain yritetty asian eteen tehdä....
Takasuuttimet suunnattu akun tienoille että puhaltais lämmintä sinne ja siten akku ottaisi varausta paremmin vastaan....
Kosmeettista ehkä, mutta edes jotain yritetty asian eteen tehdä....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Mulla E320CDI:ssä vm. 00 vaihettu akku noin vuosi sitten Mersun alkuperäiseen uuteen akkuun. Ei ole ollut mitään murheita webastokäytössä pari-kolme kertaa päivässä (jos käy vaikka kaupassa tms. pari kertaa viikossa). Ja mun työmatka 25 km / suunta. Näin kylmillä keleillä (-20) pidän kyllä webaston päällä ajon aikanakin, että ehtii tolla matkalla lämmitä moottori kunnolla. Akun vaihdoin sen jälkeen, kun muutaman kerran rupes vanha akku varotteleen alijännitteestä ajotietsikan näytöllä. Kai teillä on kunnolliset ja suht tuoreet 100Ah akut?
PS. Mitään ylläpitolaturia tms. en omista ja ikinä ei ole tarvinut ladata.
PS. Mitään ylläpitolaturia tms. en omista ja ikinä ei ole tarvinut ladata.
masaf1 kirjoitti:Mulla E320CDI:ssä vm. 00 vaihettu akku noin vuosi sitten Mersun alkuperäiseen uuteen akkuun. Ei ole ollut mitään murheita webastokäytössä pari-kolme kertaa päivässä (jos käy vaikka kaupassa tms. pari kertaa viikossa). Ja mun työmatka 25 km / suunta. Näin kylmillä keleillä (-20) pidän kyllä webaston päällä ajon aikanakin, että ehtii tolla matkalla lämmitä moottori kunnolla. Akun vaihdoin sen jälkeen, kun muutaman kerran rupes vanha akku varotteleen alijännitteestä ajotietsikan näytöllä. Kai teillä on kunnolliset ja suht tuoreet 100Ah akut?
PS. Mitään ylläpitolaturia tms. en omista ja ikinä ei ole tarvinut ladata.
Tempasin eilen sata kilometriä moottoritietä niin on taas virtaa. Ei sitä webastoa tarvitse erikseen pitää päällä ajon aikana koska se pyörii automaattisesti niin kauan kunnes kone on 77 astetta ja sisällä tarpeeksi lämmin. Siellä on nappi mistä sen voi estää pyörimästä. Penkin ja takalasin lämmittimet yhdistettynä webaston pyörimiseen vievät virtaa enemmän kun laturi ehtii ladata.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
tuttavan uudessa mazdassa oli kanssa samaa vikaa. webaston käyttö oli liian suurta suhteessa ajettuun matkaan. sitten, kun auto meni huoltoon ja asia otettiin puheeks, niin huoltomies sano, että pitäis ajaa vähintään yhtä kauan, kun on käyttäny webastoa, että akku latautuu tarpeeks.
ongelma ratkaistiin tässä kohtaa ylläpitolaturilla.
ongelma ratkaistiin tässä kohtaa ylläpitolaturilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Eipäs välttämättä olekaan näin. Tuli ohjelmoitua tuo siten, että ei käynnisty itsekseen (juuri nurkka-ajoa varten turha ois käynnistää 5 minuutiksi -> kertyy kosteutta weban sisään turhaan). Eli webasto käynnistyy ainoastaan silloin, kun minä painan liekin kuvaa webaston omasta kellosta. Jos en paina liekkiä, niin ei webastokaan käynnisty IKINÄ missään tilanteessa.tempera kirjoitti:Ei sitä webastoa tarvitse erikseen pitää päällä ajon aikana koska se pyörii automaattisesti niin kauan kunnes kone on 77 astetta ja sisällä tarpeeksi lämmin. Siellä on nappi mistä sen voi estää pyörimästä.
Vaihtoehtoinen ohjelma on juurikin tuo minkä sanoit, eli ei tarvi erikseen pitää päällä koska menee automaattisesti (joka naurettava kerta kun käynnistät auton, mikä on minusta huono) ja sammuu vasta joku aika sen jälkeen kun auto on sammutettu tai kun kone on 70 astetta (nää lämpötilarajatkin on muuten ohjelmoitavissa webaston ohjainkortilta, samoin kuin se että käykö liekin painalluksesta 30 min vai 60 min vai kuinka kauan). Itselläni se tuhkakupin viereinen nappula ohjaa heater boosteria (päällä/pois) eli ilmastoinnin sähköistä lisälämmitinvastusta eli ei liity webastoon mitenkään.
Minun mielestäni on parempi tämmöinen ohjaustapa. Oisko tässä se ero siihen, että miksi muilla loppuu akut herkästi?
Mutta sitten karstoittuu, kun käynnistät auton ja webasto menee päälle, siirrät autoa lähikaupan pihaan ja webasto ehtii juuri käynnistyä ja heti sammuu. Ei tee oikeen gutaa, kun ehtii pikkusen lämmetä ja sammuu siihen perään. Tätä kun toistaa 100 kertaa, niin aikaansaannoksena on se, että kondenssi+nokipaskaa on koko webasto täynnä.Mika.T kirjoitti:Webaston virrankulutus on niin pieni ettei se näy missään kun auto käy. Joten sen puolesta se on sama pitää päällä. Ja eipähän karstoitu niin pahasti kun saa käydä pitkään.
Juuri näin teen minäkin. Eli on se punanen valo päällä webaston kytkimessä, eli säädetty poijes päältä. Käytän sitä ainoastaan silloin, kun ite haluan, eli ennen lähtöä ja ehkä hieman lähdön jälkeenkin päällä jos on tosi kylmä.masaf1 kirjoitti:
Tuli ohjelmoitua tuo siten, että ei käynnisty itsekseen (juuri nurkka-ajoa varten turha ois käynnistää 5 minuutiksi -> kertyy kosteutta weban sisään turhaan). Eli webasto käynnistyy ainoastaan silloin, kun minä painan liekin kuvaa webaston omasta kellosta. Jos en paina liekkiä, niin ei webastokaan käynnisty IKINÄ missään tilanteessa.
Akku (Exide Extreme 100Ah 3 v vanha) kyllä kestää ihan hyvin, mutta rajat siinäkin tulee vastaan. Eli useita kertoja webastoa reipas puoli-tuntia tai enempikin ja lyhyttä ajoa (15-20 min.) vaan välissä, pakkasta 20 koko aika. Silloin parin-kolmen päivän jälkeen alkaa starttaus hidastua, joten huomaa, että virta vähenee. Tämähän on päivän selvää, että näinhän siinä käy. Mutta sitäpä tässä juuri, että millä sais tuon lautauksen toimiin maksimilla, jottei tarttis turhaan lenkkiä ajella, tai laitailla, tai palella.
Mutta tämä jo tais selvitä, että suht. turha konetta huudatella, että lataus tehostuisi. Mutta pitelen nyt hieman pienempää pesässä lyhyillä reissuilla, konekin lämpenee paremmin. Ja näillä kovilla pakkasilla koitan pitää max. puoli tuntia sen lämmitysajan. Toki välillä tulee pitkää ajoo, jolloin akku taas täpösen täys. Nytkin 500 km kahdessa päivässä. Kestää taas lämmitellä...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
- Ari66
- Valvoja

- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ei auta, koska samat ongelmat täälläkinmasaf1 kirjoitti:Muuta etelään, täällä on lämpimämpi
Tai sitten ei olla vaan tarpeeksi etelässä vieläkään.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *





