Miten irrotetaan ja asennetaan sisärenkaattoman venttiili?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Miten irrotetaan ja asennetaan sisärenkaattoman venttiili?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Pari sarjaa AMG-vanteita on menossa maalarille ja niissä on renkaat
päällä. Maalarin mukaan kumit voi jättää, kun ne vaan painaa irti vanteesta
ja irrottaa venttiilit. Ei tekisi mieli ottaa renkaita välillä pois, jos ei ole pakko.

Miten helposti venttiili irtoaa ja asentuu vanteelle ilman erikoistyökaluja?
Onnistuuko vannetta naarmuttamatta ihan venttiilistä pihdeillä painamalla ja
vetämällä? Tarvitseeko sielua löysätä tai irrottaa?

Toinen vannesarja menee torstaina soodapuhallukseen, voisin ottaa kuvia.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

normaali tubeless venttiili katkaistaan puukolla, kun se otetaan pois ja asennetaan uusi venttiili sitten tilalle... ei niitä kierrätetä...

tuo tyyli, että pidetään rengas vanteella operaation aikana lisää mukavasti vaikeusastetta :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Ne kumit pois. Ja venttiili puukolla sisäpuolelta poikki. Vanteet maalaukseen. Sitten kun laittaa kumit takas paikalleen uudet venttiilit vetästää vaa semosella työkalulla sisä puolelta paikalleen.

Mitenkä meinasit entiset venttilit vetästä pois rikkomatta niitä tai vanteita....?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tämä on ehkä ainut tilanne, jossa näkisin olevan siitä hyötyä, että on asennettu 10" vanteelle 185 leveä rengas :wink: kun renkaasta päästää ilmat pois, niin eiköhän sinne mahtuis jo käsi katkaisemaan sen venttiilin :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Renkaat pois ja puukolla kaula poikki venttiililtä sisäpuolelta vannetta.
Nii kun tässä ylemmällä tuli esille.

Helpotaa jo kummasti maalarin hommaa kun mitään ei ole tiellä.
Sit uudet venttiilit tilalle ja renkaat paikoilleen.(eipähän vanhat venat vuoda)

Näin tulee siistimpi jälki (jos ei renkaan laittaja riko maalipintaa).
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Nii ja ei tarvii niitä kumin reunoja olla rajaamassa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

renkaan muljaaminen ilman omaa rengaskonetta o kallista. Kuten edellä mainittu niin puukolla poikki. Mutta rengasta ei silloinkaan tarvi ottaa pois, kyl siihen tilaa sen verran jää että mahtuu leikkaamaan ventiilin ja ettei se jämä putoo renkaan sisään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Täytyy kokeilla, mahtuuko käsi väliin. Kiitos neuvoista.

Maalari ottaa 20 e vanteelta eli rengastyö tuplaisi kustannukset
eikä tuo soodapuhalluskaan maksa kuin 60 e sarjaa kohti.

Jos renkaan joutuu ottamaan pois, niin houkutus on kova ostaa
uudet renkaat samantien ja kulut räjähtävät pilviin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

laita sinne renkaan ja ventiilin ja/tai vanteen väliin vaikka laudan pätkä jolla kampeat ja sitä vasten voi sitte puukkoki vähä lipsahtaa naarmuttamatta maalia ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

no mut miks se ventiili sit pittää otta pois :roll: :roll:

voi kait senki suojata jos kerta renkaatkin on päällä :roll: :roll:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kokeilin eilen painaa sitä kumia vanteelta, muttei lähtenyt
4 metrin puukangella. Kanki olisi katkennut.

Tunkkia en saanut tuettua mihinkään helposti eikä riitä aika puuhastella,
kun on 8 rengasta työn alla. Vien rengaspalveluun ja tulee sitten
neuvoteltua uusista renkaistakin. Vanteen koko on 7x15 eli kapea ja
pieni on vanne ja talvirenkaaksi tulee 195/65-15 eli on onneksi halpa koko.
Noilla menee taas sitten 5 talvea hyvin.

Jos itse maalaisin suihkeella, niin jättäisin venttiilin paikalleen.
Maalari kuitenkin halusi vanteen reunan paljaaksi ja venttiilin pois,
että saa kunnon jäljen ja ei jää maalaamatonta pintaa, josta korroosio
voisi lähteä liikkeelle.

Poisotto kustantaa 25 euroa eli noin 3 euroa vanteelta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Veikkaisin että et tule katumaan renkaiden poisotattamista :wink: ...8 rengasta käsipelillä on isomäärä työtä :shock: . Ja varmasti maalarikin on mielissään, kun ei tarvitse kumeja suojailla ja varoa, lisäksi helpottaa siirtelyä yms.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Maalari on ilmeisesti onnistunut käsipelillä puljaamaan, kun kerran
ehdottikin. Nyt ei olisi onnistunut, kun toisessa vannesarjassa oli
venttiilit ruuvaamalla kiinni, ts. sisäpuolella ruuvitaltan hahlo ja
ulkopuolella mutteri. Toisessa oli veisteltävät venttiilit.

Renkaat lähtivät eikä noita enää ilkeä takaisin laittaa. Eka sarja on
Goodyear Eagle Ultra Grip M+S 36/2007 215/65-15 96H, pintaa 4-5 mm.
ja toinen on
Gislaved Nordic Frost 43/2004 195/65-15 91Q, pintaa 5-6 mm.
Nastoista on yli puolet jäljellä. Maksaisikohan noista joku vielä jotain.

Soodapuhallukseen menossa oleva vanne:
Kuva

Toinen sarja ennen käsinhiontaa (karkeudet 240 ja 320):
Kuva

Käsinhionnan jälkeen:
Kuva

Nastarengas:
Kuva
Viimeksi muokannut JarkkoN, Ma 01.02.2010 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Turmelo kirjoitti:Veikkaisin että et tule katumaan renkaiden poisotattamista :wink: ...8 rengasta käsipelillä on isomäärä työtä :shock: . Ja varmasti maalarikin on mielissään, kun ei tarvitse kumeja suojailla ja varoa, lisäksi helpottaa siirtelyä yms.
Nojaa, ite löysäsin kumit paris minuutissa 2m lankun-, 30cm laudan- ja 30cm reikänauhanpätkällä. Mukana oli myös 4kpl ruuveja ja talon sokkeli. (oik.)

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tuommoinen kiljotiini minullakin oli, en vaan viitsinyt kaivaa 2x6 tuumaista
lankkua esiin takapihalta.

Maalarille näytin ja kuulemma pitäisi hioa vanne yksiväriseksi eli
niin, ettei eri kerrosten (lakka, maali, pohjamaali, alumiini) saumat
satu keskelle tasaista pintaa. Ne nousevat esiin. Maalari lupasi hioa
koneella, kun on tasainen vanne. Ei taida olla helpompaa maalattavaa
kuin tämä AMG II. Huomenna soodapuhallukseen se toinen sarja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Ja sitten sanot maalarille että vanteen kiinnityspinta TULEE teipata sisäpuolelta. Eli taso mikä tulee napaa vasten!

Ja kyllä se venttiili lähtee sieltä pois ihan sormin kääntämälläkin. Toki voi myös puukottaa.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vanteet olivat Valkeakoskella puhalluksessa (http://puhdistus.fi).
On aika miehekkäät laitteet käytössä, kompressori täytty peräkärryn.
Palvelu on loistavaa ja jälki mykistävä.

Kuva
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Sergey kirjoitti: Nojaa, ite löysäsin kumit paris minuutissa 2m lankun-, 30cm laudan- ja 30cm reikänauhanpätkällä. Mukana oli myös 4kpl ruuveja ja talon sokkeli. (oik.)

[ http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/vipu.jpg ]

- nopea konsti on myös heittää vanne pihalle styroksin päälle ja ajaa autolla vain renkaan päälle, näin tekee pari kertaa, molemmin puolin.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Hain vanteet maalarilta. Hinta hiukan pompsahti, sillä annettu 160 euron
hinta oli 4 vanteelle. No, aineisiin meni jo 140 euroa ja maalari hioi ja
teippasi vanteet, joten veloitus on kohtuullinen.

Tässä kaikki vanteet lämpimässä kuivumassa:
Kuva

Vanteet on maalattu takaakin ja kosketuspinta oli teipattu:
Kuva

Soodapuhallettu (oikealla) ja käsin hiottu vanne (vasemmalla) rinnakkain:
Kuva

Soodapuhalletuissa vanteissa tekstit ovat tarkkoja, koska niissä ei ole
vanhaa maalia. Näihin tulee kesärenkaat. Paksummalla maalipinnalla
varustettuihin vanteisiin tulee talvirenkaat. Kiilto on yhtä hyvä
molemmissa ja väri vastaa alkuperäisen keskikupin väriä.

Vanteet saavat nyt pari viikkoa levätä, jotta maali kovettuu kunnolla.
Sitten kiillotan hiukan sisäpuolelta ja vahaan molemmin puolin.
Kiillotuksella yritän saada liukkaan pinnan, jotteivat lika ja lumi tartu.

Hinnaksi jäi 100 euroa vanteelta, mikä ei ole ihan halpa mutta menettelee.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Tuli kyllä komean näköiset.
Mistä muuten saa eriksen noita keskikuppeja mersun tähdellä?
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Alkuperäiset keskikupit saa varmaankin KL-varaosista.

Itsellä on kolmenlaisia kuppeja (lisäksi on saatavana sinisiä):
-halpoja muovisia, jotka ovat yhtä muovia ja tavallista vannehopeaa
pinnassa. Nämä maksavat Saksassa todella vähän.
-alkuperäisiä muovisia, joissa on teräsjousi kiristämässä kiinnitysnastoja
sekä kaksiosainen muovi, joista toinen on metallihileinen pohja ja toinen on
krominvärinen tähti ja rengas reunalla. Nämä ovat kalliita.
-kolmas malli on alkuperäisen kopio ilman teräsjousta, halvempi
kuin alkuperäinen.

Alkuperäiset ovat moitteettomassa kunnossa, kopioista on kromaus
hapettunut ja maali on himmeämpi, vähemmän metallia joukossa.

Yksi jousi on hukassa, saisikohan niitä jostain. Se on renkaaksi
taivutettua jousiterästä.

Kuvassa alkuperäinen oikealla ja kopio vasemmalla.
Kuva
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Tuomo_
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 04.11.2009 18:00
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Tuomo_ »

keef kirjoitti:
Sergey kirjoitti: Nojaa, ite löysäsin kumit paris minuutissa 2m lankun-, 30cm laudan- ja 30cm reikänauhanpätkällä. Mukana oli myös 4kpl ruuveja ja talon sokkeli. (oik.)

[ http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/vipu.jpg ]

- nopea konsti on myös heittää vanne pihalle styroksin päälle ja ajaa autolla vain renkaan päälle, näin tekee pari kertaa, molemmin puolin.
joo..tai käyttää vaan rengasliikkeessä.. ei tarvis mitää ylimäärästä kikkailua prkl.. :roll:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oliko noissa soodapuhalletuissa lähtenyt KAIKKI maalit pois, pinta ja pohjamaalit ?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5746
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eiköhän ne mene suutalla puhaltaessa metalli pinnalle :D
mullon pelkkiä romuja vaan
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Wiltteri kirjoitti:Tuli kyllä komean näköiset.
Mistä muuten saa eriksen noita keskikuppeja mersun tähdellä?

Tuolta saa ainakin: http://www.vannetukku.fi/alkuperainen-h ... -1883.html
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

epk kirjoitti:oliko noissa soodapuhalletuissa lähtenyt KAIKKI maalit pois, pinta ja pohjamaalit ?
Jep, lähtee alumiinia myöten. Alumiini jää sileäksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

JarkkoN kirjoitti:
epk kirjoitti:oliko noissa soodapuhalletuissa lähtenyt KAIKKI maalit pois, pinta ja pohjamaalit ?
Jep, lähtee alumiinia myöten. Alumiini jää sileäksi.

ookoo, mua kustiin silmään sitten ku puhaltaja kirkkain silmin väitti ettei saanut pohjamaalia puhallettua kokonaan pois.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mulla puhaltaja valitti, että AMG:n vanteissa on niin kova ja paksu
pohjamaali, että sitä on kovin hidas puhaltaa pois. Aika hitaasti näytti käyvän.

Soodapuhallukset teki Tampereen Kuivajääpuhdistus Oy
http://puhdistus.fi/

ja maalaukset Autopeltityö Tuominen Kauko, Kangasala.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, sitä arvelinkin että homma tehtiin äkkiä ja rahat pois.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13698
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

mikzaa kirjoitti:
Wiltteri kirjoitti:Tuli kyllä komean näköiset.
Mistä muuten saa eriksen noita keskikuppeja mersun tähdellä?

Tuolta saa ainakin: http://www.vannetukku.fi/alkuperainen-h ... -1883.html

Täältä saa halvemmmalla.

http://cgi.ebay.de/4x-Mercedes-Nabenkap ... eifenzubeh

Eli 29 euroa sarja kotiin tuotuna. En ole tilannut eli en osaa sanoa onko orkkiksia.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin