Miten irrotetaan ja asennetaan sisärenkaattoman venttiili?
Miten irrotetaan ja asennetaan sisärenkaattoman venttiili?
Pari sarjaa AMG-vanteita on menossa maalarille ja niissä on renkaat
päällä. Maalarin mukaan kumit voi jättää, kun ne vaan painaa irti vanteesta
ja irrottaa venttiilit. Ei tekisi mieli ottaa renkaita välillä pois, jos ei ole pakko.
Miten helposti venttiili irtoaa ja asentuu vanteelle ilman erikoistyökaluja?
Onnistuuko vannetta naarmuttamatta ihan venttiilistä pihdeillä painamalla ja
vetämällä? Tarvitseeko sielua löysätä tai irrottaa?
Toinen vannesarja menee torstaina soodapuhallukseen, voisin ottaa kuvia.
päällä. Maalarin mukaan kumit voi jättää, kun ne vaan painaa irti vanteesta
ja irrottaa venttiilit. Ei tekisi mieli ottaa renkaita välillä pois, jos ei ole pakko.
Miten helposti venttiili irtoaa ja asentuu vanteelle ilman erikoistyökaluja?
Onnistuuko vannetta naarmuttamatta ihan venttiilistä pihdeillä painamalla ja
vetämällä? Tarvitseeko sielua löysätä tai irrottaa?
Toinen vannesarja menee torstaina soodapuhallukseen, voisin ottaa kuvia.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
normaali tubeless venttiili katkaistaan puukolla, kun se otetaan pois ja asennetaan uusi venttiili sitten tilalle... ei niitä kierrätetä...
tuo tyyli, että pidetään rengas vanteella operaation aikana lisää mukavasti vaikeusastetta
tuo tyyli, että pidetään rengas vanteella operaation aikana lisää mukavasti vaikeusastetta

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
tämä on ehkä ainut tilanne, jossa näkisin olevan siitä hyötyä, että on asennettu 10" vanteelle 185 leveä rengas
kun renkaasta päästää ilmat pois, niin eiköhän sinne mahtuis jo käsi katkaisemaan sen venttiilin 


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Renkaat pois ja puukolla kaula poikki venttiililtä sisäpuolelta vannetta.
Nii kun tässä ylemmällä tuli esille.
Helpotaa jo kummasti maalarin hommaa kun mitään ei ole tiellä.
Sit uudet venttiilit tilalle ja renkaat paikoilleen.(eipähän vanhat venat vuoda)
Näin tulee siistimpi jälki (jos ei renkaan laittaja riko maalipintaa).
Nii kun tässä ylemmällä tuli esille.
Helpotaa jo kummasti maalarin hommaa kun mitään ei ole tiellä.
Sit uudet venttiilit tilalle ja renkaat paikoilleen.(eipähän vanhat venat vuoda)
Näin tulee siistimpi jälki (jos ei renkaan laittaja riko maalipintaa).
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
renkaan muljaaminen ilman omaa rengaskonetta o kallista. Kuten edellä mainittu niin puukolla poikki. Mutta rengasta ei silloinkaan tarvi ottaa pois, kyl siihen tilaa sen verran jää että mahtuu leikkaamaan ventiilin ja ettei se jämä putoo renkaan sisään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Täytyy kokeilla, mahtuuko käsi väliin. Kiitos neuvoista.
Maalari ottaa 20 e vanteelta eli rengastyö tuplaisi kustannukset
eikä tuo soodapuhalluskaan maksa kuin 60 e sarjaa kohti.
Jos renkaan joutuu ottamaan pois, niin houkutus on kova ostaa
uudet renkaat samantien ja kulut räjähtävät pilviin.
Maalari ottaa 20 e vanteelta eli rengastyö tuplaisi kustannukset
eikä tuo soodapuhalluskaan maksa kuin 60 e sarjaa kohti.
Jos renkaan joutuu ottamaan pois, niin houkutus on kova ostaa
uudet renkaat samantien ja kulut räjähtävät pilviin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Kokeilin eilen painaa sitä kumia vanteelta, muttei lähtenyt
4 metrin puukangella. Kanki olisi katkennut.
Tunkkia en saanut tuettua mihinkään helposti eikä riitä aika puuhastella,
kun on 8 rengasta työn alla. Vien rengaspalveluun ja tulee sitten
neuvoteltua uusista renkaistakin. Vanteen koko on 7x15 eli kapea ja
pieni on vanne ja talvirenkaaksi tulee 195/65-15 eli on onneksi halpa koko.
Noilla menee taas sitten 5 talvea hyvin.
Jos itse maalaisin suihkeella, niin jättäisin venttiilin paikalleen.
Maalari kuitenkin halusi vanteen reunan paljaaksi ja venttiilin pois,
että saa kunnon jäljen ja ei jää maalaamatonta pintaa, josta korroosio
voisi lähteä liikkeelle.
Poisotto kustantaa 25 euroa eli noin 3 euroa vanteelta.
4 metrin puukangella. Kanki olisi katkennut.
Tunkkia en saanut tuettua mihinkään helposti eikä riitä aika puuhastella,
kun on 8 rengasta työn alla. Vien rengaspalveluun ja tulee sitten
neuvoteltua uusista renkaistakin. Vanteen koko on 7x15 eli kapea ja
pieni on vanne ja talvirenkaaksi tulee 195/65-15 eli on onneksi halpa koko.
Noilla menee taas sitten 5 talvea hyvin.
Jos itse maalaisin suihkeella, niin jättäisin venttiilin paikalleen.
Maalari kuitenkin halusi vanteen reunan paljaaksi ja venttiilin pois,
että saa kunnon jäljen ja ei jää maalaamatonta pintaa, josta korroosio
voisi lähteä liikkeelle.
Poisotto kustantaa 25 euroa eli noin 3 euroa vanteelta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Maalari on ilmeisesti onnistunut käsipelillä puljaamaan, kun kerran
ehdottikin. Nyt ei olisi onnistunut, kun toisessa vannesarjassa oli
venttiilit ruuvaamalla kiinni, ts. sisäpuolella ruuvitaltan hahlo ja
ulkopuolella mutteri. Toisessa oli veisteltävät venttiilit.
Renkaat lähtivät eikä noita enää ilkeä takaisin laittaa. Eka sarja on
Goodyear Eagle Ultra Grip M+S 36/2007 215/65-15 96H, pintaa 4-5 mm.
ja toinen on
Gislaved Nordic Frost 43/2004 195/65-15 91Q, pintaa 5-6 mm.
Nastoista on yli puolet jäljellä. Maksaisikohan noista joku vielä jotain.
Soodapuhallukseen menossa oleva vanne:

Toinen sarja ennen käsinhiontaa (karkeudet 240 ja 320):

Käsinhionnan jälkeen:

Nastarengas:

ehdottikin. Nyt ei olisi onnistunut, kun toisessa vannesarjassa oli
venttiilit ruuvaamalla kiinni, ts. sisäpuolella ruuvitaltan hahlo ja
ulkopuolella mutteri. Toisessa oli veisteltävät venttiilit.
Renkaat lähtivät eikä noita enää ilkeä takaisin laittaa. Eka sarja on
Goodyear Eagle Ultra Grip M+S 36/2007 215/65-15 96H, pintaa 4-5 mm.
ja toinen on
Gislaved Nordic Frost 43/2004 195/65-15 91Q, pintaa 5-6 mm.
Nastoista on yli puolet jäljellä. Maksaisikohan noista joku vielä jotain.
Soodapuhallukseen menossa oleva vanne:

Toinen sarja ennen käsinhiontaa (karkeudet 240 ja 320):

Käsinhionnan jälkeen:

Nastarengas:

Viimeksi muokannut JarkkoN, Ma 01.02.2010 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Nojaa, ite löysäsin kumit paris minuutissa 2m lankun-, 30cm laudan- ja 30cm reikänauhanpätkällä. Mukana oli myös 4kpl ruuveja ja talon sokkeli. (oik.)Turmelo kirjoitti:Veikkaisin että et tule katumaan renkaiden poisotattamista...8 rengasta käsipelillä on isomäärä työtä
. Ja varmasti maalarikin on mielissään, kun ei tarvitse kumeja suojailla ja varoa, lisäksi helpottaa siirtelyä yms.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Tuommoinen kiljotiini minullakin oli, en vaan viitsinyt kaivaa 2x6 tuumaista
lankkua esiin takapihalta.
Maalarille näytin ja kuulemma pitäisi hioa vanne yksiväriseksi eli
niin, ettei eri kerrosten (lakka, maali, pohjamaali, alumiini) saumat
satu keskelle tasaista pintaa. Ne nousevat esiin. Maalari lupasi hioa
koneella, kun on tasainen vanne. Ei taida olla helpompaa maalattavaa
kuin tämä AMG II. Huomenna soodapuhallukseen se toinen sarja.
lankkua esiin takapihalta.
Maalarille näytin ja kuulemma pitäisi hioa vanne yksiväriseksi eli
niin, ettei eri kerrosten (lakka, maali, pohjamaali, alumiini) saumat
satu keskelle tasaista pintaa. Ne nousevat esiin. Maalari lupasi hioa
koneella, kun on tasainen vanne. Ei taida olla helpompaa maalattavaa
kuin tämä AMG II. Huomenna soodapuhallukseen se toinen sarja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Ja sitten sanot maalarille että vanteen kiinnityspinta TULEE teipata sisäpuolelta. Eli taso mikä tulee napaa vasten!
Ja kyllä se venttiili lähtee sieltä pois ihan sormin kääntämälläkin. Toki voi myös puukottaa.
Ja kyllä se venttiili lähtee sieltä pois ihan sormin kääntämälläkin. Toki voi myös puukottaa.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Vanteet olivat Valkeakoskella puhalluksessa (http://puhdistus.fi).
On aika miehekkäät laitteet käytössä, kompressori täytty peräkärryn.
Palvelu on loistavaa ja jälki mykistävä.

On aika miehekkäät laitteet käytössä, kompressori täytty peräkärryn.
Palvelu on loistavaa ja jälki mykistävä.

S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Sergey kirjoitti: Nojaa, ite löysäsin kumit paris minuutissa 2m lankun-, 30cm laudan- ja 30cm reikänauhanpätkällä. Mukana oli myös 4kpl ruuveja ja talon sokkeli. (oik.)
[ http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/vipu.jpg ]
- nopea konsti on myös heittää vanne pihalle styroksin päälle ja ajaa autolla vain renkaan päälle, näin tekee pari kertaa, molemmin puolin.
Hain vanteet maalarilta. Hinta hiukan pompsahti, sillä annettu 160 euron
hinta oli 4 vanteelle. No, aineisiin meni jo 140 euroa ja maalari hioi ja
teippasi vanteet, joten veloitus on kohtuullinen.
Tässä kaikki vanteet lämpimässä kuivumassa:

Vanteet on maalattu takaakin ja kosketuspinta oli teipattu:

Soodapuhallettu (oikealla) ja käsin hiottu vanne (vasemmalla) rinnakkain:

Soodapuhalletuissa vanteissa tekstit ovat tarkkoja, koska niissä ei ole
vanhaa maalia. Näihin tulee kesärenkaat. Paksummalla maalipinnalla
varustettuihin vanteisiin tulee talvirenkaat. Kiilto on yhtä hyvä
molemmissa ja väri vastaa alkuperäisen keskikupin väriä.
Vanteet saavat nyt pari viikkoa levätä, jotta maali kovettuu kunnolla.
Sitten kiillotan hiukan sisäpuolelta ja vahaan molemmin puolin.
Kiillotuksella yritän saada liukkaan pinnan, jotteivat lika ja lumi tartu.
Hinnaksi jäi 100 euroa vanteelta, mikä ei ole ihan halpa mutta menettelee.
hinta oli 4 vanteelle. No, aineisiin meni jo 140 euroa ja maalari hioi ja
teippasi vanteet, joten veloitus on kohtuullinen.
Tässä kaikki vanteet lämpimässä kuivumassa:

Vanteet on maalattu takaakin ja kosketuspinta oli teipattu:

Soodapuhallettu (oikealla) ja käsin hiottu vanne (vasemmalla) rinnakkain:

Soodapuhalletuissa vanteissa tekstit ovat tarkkoja, koska niissä ei ole
vanhaa maalia. Näihin tulee kesärenkaat. Paksummalla maalipinnalla
varustettuihin vanteisiin tulee talvirenkaat. Kiilto on yhtä hyvä
molemmissa ja väri vastaa alkuperäisen keskikupin väriä.
Vanteet saavat nyt pari viikkoa levätä, jotta maali kovettuu kunnolla.
Sitten kiillotan hiukan sisäpuolelta ja vahaan molemmin puolin.
Kiillotuksella yritän saada liukkaan pinnan, jotteivat lika ja lumi tartu.
Hinnaksi jäi 100 euroa vanteelta, mikä ei ole ihan halpa mutta menettelee.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Alkuperäiset keskikupit saa varmaankin KL-varaosista.
Itsellä on kolmenlaisia kuppeja (lisäksi on saatavana sinisiä):
-halpoja muovisia, jotka ovat yhtä muovia ja tavallista vannehopeaa
pinnassa. Nämä maksavat Saksassa todella vähän.
-alkuperäisiä muovisia, joissa on teräsjousi kiristämässä kiinnitysnastoja
sekä kaksiosainen muovi, joista toinen on metallihileinen pohja ja toinen on
krominvärinen tähti ja rengas reunalla. Nämä ovat kalliita.
-kolmas malli on alkuperäisen kopio ilman teräsjousta, halvempi
kuin alkuperäinen.
Alkuperäiset ovat moitteettomassa kunnossa, kopioista on kromaus
hapettunut ja maali on himmeämpi, vähemmän metallia joukossa.
Yksi jousi on hukassa, saisikohan niitä jostain. Se on renkaaksi
taivutettua jousiterästä.
Kuvassa alkuperäinen oikealla ja kopio vasemmalla.

Itsellä on kolmenlaisia kuppeja (lisäksi on saatavana sinisiä):
-halpoja muovisia, jotka ovat yhtä muovia ja tavallista vannehopeaa
pinnassa. Nämä maksavat Saksassa todella vähän.
-alkuperäisiä muovisia, joissa on teräsjousi kiristämässä kiinnitysnastoja
sekä kaksiosainen muovi, joista toinen on metallihileinen pohja ja toinen on
krominvärinen tähti ja rengas reunalla. Nämä ovat kalliita.
-kolmas malli on alkuperäisen kopio ilman teräsjousta, halvempi
kuin alkuperäinen.
Alkuperäiset ovat moitteettomassa kunnossa, kopioista on kromaus
hapettunut ja maali on himmeämpi, vähemmän metallia joukossa.
Yksi jousi on hukassa, saisikohan niitä jostain. Se on renkaaksi
taivutettua jousiterästä.
Kuvassa alkuperäinen oikealla ja kopio vasemmalla.

S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
joo..tai käyttää vaan rengasliikkeessä.. ei tarvis mitää ylimäärästä kikkailua prkl..keef kirjoitti:Sergey kirjoitti: Nojaa, ite löysäsin kumit paris minuutissa 2m lankun-, 30cm laudan- ja 30cm reikänauhanpätkällä. Mukana oli myös 4kpl ruuveja ja talon sokkeli. (oik.)
[ http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/vipu.jpg ]
- nopea konsti on myös heittää vanne pihalle styroksin päälle ja ajaa autolla vain renkaan päälle, näin tekee pari kertaa, molemmin puolin.

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5746
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Wiltteri kirjoitti:Tuli kyllä komean näköiset.
Mistä muuten saa eriksen noita keskikuppeja mersun tähdellä?
Tuolta saa ainakin: http://www.vannetukku.fi/alkuperainen-h ... -1883.html
Mulla puhaltaja valitti, että AMG:n vanteissa on niin kova ja paksu
pohjamaali, että sitä on kovin hidas puhaltaa pois. Aika hitaasti näytti käyvän.
Soodapuhallukset teki Tampereen Kuivajääpuhdistus Oy
http://puhdistus.fi/
ja maalaukset Autopeltityö Tuominen Kauko, Kangasala.
pohjamaali, että sitä on kovin hidas puhaltaa pois. Aika hitaasti näytti käyvän.
Soodapuhallukset teki Tampereen Kuivajääpuhdistus Oy
http://puhdistus.fi/
ja maalaukset Autopeltityö Tuominen Kauko, Kangasala.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
mikzaa kirjoitti:Wiltteri kirjoitti:Tuli kyllä komean näköiset.
Mistä muuten saa eriksen noita keskikuppeja mersun tähdellä?
Tuolta saa ainakin: http://www.vannetukku.fi/alkuperainen-h ... -1883.html
Täältä saa halvemmmalla.
http://cgi.ebay.de/4x-Mercedes-Nabenkap ... eifenzubeh
Eli 29 euroa sarja kotiin tuotuna. En ole tilannut eli en osaa sanoa onko orkkiksia.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224