w201 startti ei saa maata. kiirekki olis

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

w201 startti ei saa maata. kiirekki olis

Viesti Kirjoittaja mehtis »

potilaana on -86 190 d mersu ja vikana ettei startti saa maata. vaihelaatikon ja rungon välissä oleva maadotus piuha ehjä, ainakin päällisin puolin. laitoin yhden kaapelin suoraan starttiin kiinni ja toisen pään koriin kiinni. toimii muttei aina. esimerkiksi nyt auto ei käynnistynyt. se itse laitettu maadotuspiuha on kunnolla kiinni.

yleensä auttaa kun laittaa apukäynnistys kaapelin akun miinusnapaan ja siihen johtoon joka menee solenoidilta starttiin. joku oikosulkuhan siinä tulee, mutta heti kun kone pikkusenkaan yrittää pyörähtää, käy ottaan sen kaapelin irti jommasta kummasta päästä ja starttaa uudestaan, auto käynnistyy.

onko vika siinä auton alla olevassa maadotuskaapelissa vaikka ehjältä se vaikuttaakin? vai onko startti tulossa tiensä päähän. se starttikin on kyllä jo yhesti otettu irti ja käytetty eräässä autokorjaamossa jossa ne sitä testas. ja niitten mukaan solenoidi ja startti on ehjiä.

jos nyt joku autosähkö insinööri osais neuvoa mikä piru sinne on pesiny :evil:
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: w201 startti ei saa maata. kiirekki olis

Viesti Kirjoittaja hanta »

mehtis kirjoitti:potilaana on -86 190 d mersu ja vikana ettei startti saa maata. vaihelaatikon ja rungon välissä oleva maadotus piuha ehjä, ainakin päällisin puolin. laitoin yhden kaapelin suoraan starttiin kiinni ja toisen pään koriin kiinni. toimii muttei aina.
Sanooko "klok" kun vääntää avaimesta - mutta ei pyöritä ? Silloinhan vois olla solenoidissa vikaa jos kerran akun piuhat kunnolla kiinni. Solenoidihan tuppaa hajoomaan sillai että välillä yhdistää ja sitten taas ei..
W203CDI
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

ei se mitään sano. virta ja heräte kyllä tulee. sitte kyllä solenoidikin pelaa kun saa kunnon maadotuksen.

eli se alotti tuon oireen tuossa joulun alla. hyppäsin autoon, hehkutin, käänsin lisää avaimesta ja ei tapahu mitään. pari kertaa yritin uudestaan ja hörähti tulille. toisella kertaa sai vähän kauemmin yrittää käyntiin. kolmannella kerralla kun se teki tuon tempun meni hermot lopullisesti. tunnin istuin parkkipaikalla kääntelin avainta ees takas. sitten ku oli jo soitettu apua että hakekaa tää rottelo pois täältä nii lähti käyntiin.

pari päivää sen jälkeen se oli hallilla eikä startannu. käytettiin starttia irti ja vaikka mitä. sitte tuikkasin tuon lisä maadotuksen startin ja korin väliin nii heti käynnisty.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Oletko tutkinut että siihen solenoidin herätepiuhaan (se ohut johto solenoidille) tulee virtaa kun avaimesta kääntää ? Eli että virtalukko toimii varmasti/ja/kai siellä on jokin rele vielä välissä.
Mutta jos se tuntuu olevan vaan maadotuksesta kiinni, niin sitten semmoinen maajohto solenoidille että varmasti saa kosketuksen.
W203CDI
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

tulee heräte. mutta ite ei vain ymmärrä kun se maadotuspiuha siellä auton alla on alta 10 sentin päässä starttia. päällisin puolin ehjä mutta ei vaan saa siitä maadotusta. kaikki muu kyllä pelaa.

ja tuo itse laitettu maadotuspiuha on vahvistin kaapelia (olikohan 10mm paksuus). startin päässä on m6 kierre, laitoin siihen 2 rikkaa joitten väliin laitoin sen piuhan. sitten kiristin mutterin niin pirun lujale kun sen vaan uskalsi vääntä. siltikään ei aina pelaa

voiko se maa piuha mennä jollakin tapaa huonoksi ettei kunnolla maadota? sen verta kuitenki että kaikki muu pelaa.
jouko p
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 28.06.2009 15:53
Paikkakunta: kristiinankaupunki

Viesti Kirjoittaja jouko p »

kyllä startti saa maata ,jos solenoidi loksahtaa kun starttaat niin startissa voi olla hiilet kuluneet tai siellä on paskaa sisällä.koputa parikertaa vasaralla startin kylkeen jos auttaa niin hiilikosketus huono
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

kun auto ei starttaa ei solenoidikaan loksaha. hehkujen jälkeen tulee täys hiljasuus
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

äsken tuossa tupakilla käydessä kokeilin käynnistää autoa ja ei tapahtunu mitään. jätin hehkuttamaan ja kävin muutaman kerran kopaseen starttia niin käynnisty. eli siis ilmeisesti hiilet loppunu.

minkälainen homma vaihtaa hiilet? vai kannattaako uusia koko startti?

motonetin sivuilta koitin ehtiä noita hiilejä. kumpi näistä pitäis ostaa vai kannattaako kumpaakaan :lol:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-9105

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-8142

ja minkä merkkinen tuo startti mahtaa olla, passaako nuo bochin osat siihen
Viimeksi muokannut mehtis, To 28.01.2010 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

No esim Motonetissa uusi startti 114;- Mä vaihtaisin uuden niin pääsisi pitkäksi aikaa niistä murheista.
W203CDI
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ihan mielen kiinnosta voisit purkaa startin.Siellä on voinut myös palaa ne -puolen hiilien johdot ja nehän vaihtuu hiilien kanssa.Korjaus sarjan saa kl/motonet ja oliko 25e .Käytettyäkin starttia saat forumin myynti osiosta katselet ja varsin halvalla.Ja uusikin on aina uusi.
En katsonut/nähnyt missä päin asut niin vois joku tietää lähimmän jolla ois ja kattele vielä netti varaosasta kanssa.
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

oulussa asun mutta nivalaan pitää auto viiä. siellä on vanhempien tykönä halli jossa voi tehäkki jotaki. ei oo oikeen työkaluja itellä täällä oulussa eikä kyllä kauhiasti kiinostakkaan parkkipaikalla pakkasessa ja tuulessa ruveta korjaamaan :lol: .

ylivieskastahan noita mersun osia saa, mikä lintonen se mersun varaosa myyjä onkaan. sieltä tuntuu parhaiten osia hyllyltä löytyvän
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Jos avaimen kääntämisen jälkeen ei kuulu naksahdusta epäilisin solenoidin takkuilevan.
Lisämaalla on jaksanut lyödä päälle.
Yksi tekohengitys voisi olla se, että laittaa startille ylimääräisen maapiuhan ja solenoidin herätejohdon ohjaamaan relettä, mikä kytkee akulta suoraan +12 V.
Voi toimia pitkäänkin. Tai lopettaa kokonaan huomenna. :?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

jos maa vikaa epäilet mittaa voltti asenolla miinusnavasta ja koneen välistä, jos on yli 0,5 v ero niin silloin on maa vikaa.

solenoidit tuppaa pakkasilla renaamaan.
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

pitää tutkia lisää jos ei hiilten vaihto auta. olihan nuo aika kuluneet, 2 ei varmaan ees osunu enää mihinkään.

vielä kun ne sais kiinni. tuntuu ettei kolvissa riitä tehot, ei tartu millään. moneen kertaan jo tinattu ja aina irtoaa jos pikkusenkaan kopasee
Vastaa Viestiin