Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
En ainakaan äkkiä keksinyt vastaavaa viestiketjua, joten aloitin uuden...
Olisiko antaa suosituksia mielellään Uudeltamaalta Espoon seutuvilta tai ympäryskunnista alumiinivanteita puhaltavista ja maalaavista firmoista. Muualtakin voi tietenkin suositella, jos joku muu tarvitsisi samanlaista palvelua.
Pari firmaa on tiedossa. Toinen Lohjalla, joka teräsraesinkoaa, maalaa pohja- ja 2-komponenttivärillä + lakkaa. Toinen on Tuusulassa, joka puhaltaa ilmeisesi erittäin hienolla hiekalla ja polttomaalaa vanteet. Kummassakin taitaa olla vähän liian rankka käsittely?
Olisiko antaa suosituksia mielellään Uudeltamaalta Espoon seutuvilta tai ympäryskunnista alumiinivanteita puhaltavista ja maalaavista firmoista. Muualtakin voi tietenkin suositella, jos joku muu tarvitsisi samanlaista palvelua.
Pari firmaa on tiedossa. Toinen Lohjalla, joka teräsraesinkoaa, maalaa pohja- ja 2-komponenttivärillä + lakkaa. Toinen on Tuusulassa, joka puhaltaa ilmeisesi erittäin hienolla hiekalla ja polttomaalaa vanteet. Kummassakin taitaa olla vähän liian rankka käsittely?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Kuulin myös Esson baarissa, että polttomaalaus ei olisi hyvä alumiinivanteelle, koska kova lämpö haurastuttaisi, mutta onko perää. Eikös kaikki jauhemaalaus ole lämmön kanssa kiinni sulattamista, vai olenko ihan taas jälleen kerran hakoteillä?
Luulisin, että polttomaalaus on pohja- ja 2-komponenttimaalausta kestävämpi ainakin mekaanista rasitusta vastaan.
Minulla on suht ehjät (pientä syöpymää lakan alla ja teräviä viiltoja, ei kanttarikosketuksia) 211-korisen Elegance- eli Yilduz-vanteet. Ne pitäisi saada mustiksi, ehkä jopa kiiltäviksi, kun kerta kesävanteiksi tulevat.
Talvivanteet on laitettu nimenomaan siellä hiekalla puhaltavassa ja polttomaalaavassa firmassa. Pinta ei ole täysin tasainen, mutta hyvä kuitenkin. Maalipinta on sellainen "puolihimmeä".

Luulisin, että polttomaalaus on pohja- ja 2-komponenttimaalausta kestävämpi ainakin mekaanista rasitusta vastaan.
Minulla on suht ehjät (pientä syöpymää lakan alla ja teräviä viiltoja, ei kanttarikosketuksia) 211-korisen Elegance- eli Yilduz-vanteet. Ne pitäisi saada mustiksi, ehkä jopa kiiltäviksi, kun kerta kesävanteiksi tulevat.

Talvivanteet on laitettu nimenomaan siellä hiekalla puhaltavassa ja polttomaalaavassa firmassa. Pinta ei ole täysin tasainen, mutta hyvä kuitenkin. Maalipinta on sellainen "puolihimmeä".

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
aa , no tietenkin
käytin yhet vanteet soodapuhalluksessa, mersun omat. Eikö soodalla saa muka kaikkea maalia vanteista pois ? kun niissä oli pohjat vielä osassa vannetta tallella.
edit: siis hetkonen kyllähän pulverimaalilla hyvä pinnan saa, mikäs noissa saulin vanteissa sitten on pieleen mennyt? kun noin appelsiinalla on ?

käytin yhet vanteet soodapuhalluksessa, mersun omat. Eikö soodalla saa muka kaikkea maalia vanteista pois ? kun niissä oli pohjat vielä osassa vannetta tallella.
edit: siis hetkonen kyllähän pulverimaalilla hyvä pinnan saa, mikäs noissa saulin vanteissa sitten on pieleen mennyt? kun noin appelsiinalla on ?
Ei niitä mielestäni ole siinä mielessä jauhemaalattu kuin vanteita yleensä. Maalipinta on varmaan paljon ohuempi. Mistään jauhemaalauksesta ei puhuttukaan missään vaiheessa, vaan polttomaalauksesta. Varoiteltiin kyllä, ettei tule kiiltävä. Itse olen ihan tyytyväinen noihin, koska oikeastaa juuri tuollainen vähän romuluinen mattalookki olikin hakusessa. Ne kesävanteet kyllä ottaisin mielellään tasaisemmalla pinnalla.epk kirjoitti:edit: siis hetkonen kyllähän pulverimaalilla hyvä pinnan saa, mikäs noissa saulin vanteissa sitten on pieleen mennyt? kun noin appelsiinalla on ?
Onkos niitä kohtuuhintaisia osaavia firmoja suositella, vai laitanko Lohjalle teräslinkoon ja maalaukseen?

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
On kohtuuhintaisia olemassa. Omia kokemuksia...
Eleko Tattarisuolla teki vuonna -06 tämmöisen pinnan uusiin Anteroihin, kuvassa vanteet on 2 kesää vanhat. Hintaa keskiöiden maalaukselle taisi tulla 100e.
Vanteet olivat ihan uudet, niitä ei puhallettu eikä edes hiottu ja hyvin pysyi uusi maali vanhan päällä.
Aamulla vein maalattavaksi ja iltapäivästä hain pois.
Nettisivut: http://www.eleko.fi/eleko/jauhemaalaamo_etusivu.htm
Topio&Topio Nurmijärven kulmilla teki tämmöisen pinnan heikkokuntoisiin S3:n Avuksiin (valkoinen) ja Possun Clubsportteihin (mattamusta).
Vanteet hiekkapuhallettiin ja maalausjälki oli erinomainen. Hintaa puhalluksen kanssa tuli reilu 100e/sarja.
Eräänä alkukesän päivänä vein maalattavaksi ja 3 viikon päästä hain pois, oli sesonkiaika.
Nettisivut: http://www.topiooy.com/4.html
Btw. Jauhemaalaus ja polttomaalaus on käsittääkseni sama asia. Eikait se vanne siitä lämmöstä kärsi...alta +200°C. Hiekkapuhallus on suht raaka mutta jos puhaltaja tietää mitä tekee ei ainakaan mulla oo vanteet siitä kärsiny. Toki vanteet voi sooda- tai laskukuulapuhalluttaa jossakin...sehän on hellävaraisempi.
Eleko Tattarisuolla teki vuonna -06 tämmöisen pinnan uusiin Anteroihin, kuvassa vanteet on 2 kesää vanhat. Hintaa keskiöiden maalaukselle taisi tulla 100e.

Vanteet olivat ihan uudet, niitä ei puhallettu eikä edes hiottu ja hyvin pysyi uusi maali vanhan päällä.
Aamulla vein maalattavaksi ja iltapäivästä hain pois.
Nettisivut: http://www.eleko.fi/eleko/jauhemaalaamo_etusivu.htm
Topio&Topio Nurmijärven kulmilla teki tämmöisen pinnan heikkokuntoisiin S3:n Avuksiin (valkoinen) ja Possun Clubsportteihin (mattamusta).

Vanteet hiekkapuhallettiin ja maalausjälki oli erinomainen. Hintaa puhalluksen kanssa tuli reilu 100e/sarja.
Eräänä alkukesän päivänä vein maalattavaksi ja 3 viikon päästä hain pois, oli sesonkiaika.
Nettisivut: http://www.topiooy.com/4.html
Btw. Jauhemaalaus ja polttomaalaus on käsittääkseni sama asia. Eikait se vanne siitä lämmöstä kärsi...alta +200°C. Hiekkapuhallus on suht raaka mutta jos puhaltaja tietää mitä tekee ei ainakaan mulla oo vanteet siitä kärsiny. Toki vanteet voi sooda- tai laskukuulapuhalluttaa jossakin...sehän on hellävaraisempi.
Joo, ainakin itse vertailin silloin kaverin työpaikan uunin lämpötilaa ja lämpötilaa missä alumiinin ominaisuudet muuttuu , ja joitain kymmeniä asteita alhaisempi oli uunin lämpötila. Tuo pulverimaalauksen jälki vaihtelee hirveästi millainen maalari on ja uunitusajoista ja vissiin maaleissakin on eroja. Epätasaiseksi puhalletutkin vanteet tasoittuu pulverimaalilla kun pariinkertaan maalaa osaava kaveri, tästä on kokemusta kun kaverille tuli kromipulverimaalilla maalatut vanteet.
Mutta muistakaa, että ei sitten vanteisiin kromipulveria, metallinhohtopulveria eikä muita semmoisia. Noista lähtee se pintakerros pois, missä on metalli/kromiväri pesussa, jäljelle jää vain perusväri.
Tossa omassa on alla nuo vanteet mitkä kuvassakin, oli maalauksen jälkeen hienot metallihelmiäs kultaiset , pesun jälkeen muistuttaa enemmän ruskeata. Kaverin kromivanteet ekan vannepesun jälkeen olikin ihan mattaharmaat
Mutta muistakaa, että ei sitten vanteisiin kromipulveria, metallinhohtopulveria eikä muita semmoisia. Noista lähtee se pintakerros pois, missä on metalli/kromiväri pesussa, jäljelle jää vain perusväri.
Tossa omassa on alla nuo vanteet mitkä kuvassakin, oli maalauksen jälkeen hienot metallihelmiäs kultaiset , pesun jälkeen muistuttaa enemmän ruskeata. Kaverin kromivanteet ekan vannepesun jälkeen olikin ihan mattaharmaat

Maalari sanoi, että 320 olisi sopiva hiontakarkeus, jos vetää ensin
märän pohjamaalin ja sitten pintamaalin ja lakan. Hienompaan pintaan
ei maali tartu kunnolla ja karkeampi ei kiillä.
Jos vanteissa on lakkapinta naarmuilla, niin riittää kai kun varovasti hioo
lakan pois puhkaisematta maalipintaa pohjamaaliin saakka. Ensin 240:lla
ja sitten 320. Sitten uusi maali ja lakka vanhan päälle tai jopa pelkkä lakka,
jos pohja on tasaisen värinen.
Soodapuhallus kyllä poistaa kaiken maalin ja pintaa voi sipaista 320:lla,
jos haluaa. On se aika sileä jo valmiiksi.
märän pohjamaalin ja sitten pintamaalin ja lakan. Hienompaan pintaan
ei maali tartu kunnolla ja karkeampi ei kiillä.
Jos vanteissa on lakkapinta naarmuilla, niin riittää kai kun varovasti hioo
lakan pois puhkaisematta maalipintaa pohjamaaliin saakka. Ensin 240:lla
ja sitten 320. Sitten uusi maali ja lakka vanhan päälle tai jopa pelkkä lakka,
jos pohja on tasaisen värinen.
Soodapuhallus kyllä poistaa kaiken maalin ja pintaa voi sipaista 320:lla,
jos haluaa. On se aika sileä jo valmiiksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Kiitos vinkeistä. Entäs mitä mieltä raati on kestävyydestä? Onko jauhemaalaus ylivoimainen muihin verrattuna? Se paikka, jossa maalataan 2-komponentti pohjamaali, 2-komponentti väri ja lakka päälle mietityttää edelleen. Luulisin saavani sieltä sopuhinnalla.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
kyllä jauhemaalaus on paljon parenpi vanteille kun normi maalaus,varsinkin jos ne on puhallettu. NoGo kyllä ne maalit jonkun ajan pysyy niissä Anteran vanteissa,mutta ne tulee lähtemään lipareina pois kun niitä vanteita ei ole edes hiottu
vaikka ois ihan uudet vanteet niin aina pitää pinta hinkkasta kun maalaa!

w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
w126 500sec kesä pirssi!
kyllä ne maalit jonkun ajan pysyy niissä Anteran vanteissa,mutta ne tulee lähtemään lipareina pois kun niitä vanteita ei ole edes hiottu
Samaa mieltä!
Näin kyllä nuo vanteet viime syksynä ja vielä niissä oli pinta kunnossa vaikka 4 kesää on olleet käytössä.
Ite kyllä jauhemaalauttaisin ennemmin kuin käyttäisin automaaleja + lakkaa. On tuo pinta kyllä sen verran kestävä...
Tätä topiccia luen mielenkiinnolla, itsellä on huono tietämys näistä asioista...
Olin töissä Haltonilla Kausalassa aikonaan (20 v sitten) jossa oli ilmanvaihtoventtiilien maalauslinja. Osat ripustettiin radalle langalla ja saivat sähkövarauksella kiinnitettävän maalauksen (en muista oliko kuiva vai märkä) ja sitten rata kulki jonkun uunin läpi jossa maali "kuivui". Oliko tuo sitten poltto- vai jauhemaalaus?
OD foorumilta linkkivinkki: http://www.korttianmetalli.fi/k_jauhemaalaus.html Monninkylässä
Olin töissä Haltonilla Kausalassa aikonaan (20 v sitten) jossa oli ilmanvaihtoventtiilien maalauslinja. Osat ripustettiin radalle langalla ja saivat sähkövarauksella kiinnitettävän maalauksen (en muista oliko kuiva vai märkä) ja sitten rata kulki jonkun uunin läpi jossa maali "kuivui". Oliko tuo sitten poltto- vai jauhemaalaus?
OD foorumilta linkkivinkki: http://www.korttianmetalli.fi/k_jauhemaalaus.html Monninkylässä
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Turmelo kirjoitti:Joo, ainakin itse vertailin silloin kaverin työpaikan uunin lämpötilaa ja lämpötilaa missä alumiinin ominaisuudet muuttuu , ja joitain kymmeniä asteita alhaisempi oli uunin lämpötila. Tuo pulverimaalauksen jälki vaihtelee hirveästi millainen maalari on ja uunitusajoista ja vissiin maaleissakin on eroja. Epätasaiseksi puhalletutkin vanteet tasoittuu pulverimaalilla kun pariinkertaan maalaa osaava kaveri, tästä on kokemusta kun kaverille tuli kromipulverimaalilla maalatut vanteet.
Mutta muistakaa, että ei sitten vanteisiin kromipulveria, metallinhohtopulveria eikä muita semmoisia. Noista lähtee se pintakerros pois, missä on metalli/kromiväri pesussa, jäljelle jää vain perusväri." Höpö höpö" Tätä kohtaa pakko kommentoida, olen noita alumiinivanteiden pintakäsittelyitä "järjestellyt" jonkun vuoden,opin taasen uuden asian, saisinko jotain faktaa?Mikä on perusväri?ja millä ollaan pesty? Typpihapolla?
Se että on ollut maalari joka ei ole tiennyt mitä tehdä, on aivan eri asia, kuin se että "maalissa" olisi vikaa.Toisaalta katselen noita hintoja , niin vaikeaa on laatua saada, halvalla![]()
Tossa omassa on alla nuo vanteet mitkä kuvassakin, oli maalauksen jälkeen hienot metallihelmiäs kultaiset , pesun jälkeen muistuttaa enemmän ruskeata. Kaverin kromivanteet ekan vannepesun jälkeen olikin ihan mattaharmaat
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
240TD
Ja mersun muistaa aina pysäköidä keulan etelään päin, lähtee helpommin käymään.
On vaan sitten unohtunut pulverin valmistaja kertoa, meidän maalaamolle( mennee jokunen tuhat kiloa vuodessa pulveria) että väri laukeaa, uudelleen lämmityksellä. Oliskos tarkempaa tietoa, esim lämpötilasta ja kauanko pitää paistaa?
On vaan sitten unohtunut pulverin valmistaja kertoa, meidän maalaamolle( mennee jokunen tuhat kiloa vuodessa pulveria) että väri laukeaa, uudelleen lämmityksellä. Oliskos tarkempaa tietoa, esim lämpötilasta ja kauanko pitää paistaa?
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
240TD
Itse en ole näitä maalaillut, niin ei tietoa muuta kuin sen verran että kyllä noilla pulveriväreillä on pinta muuttunut, ja varsinkin nuo kaverin "kromi" vanteet kyllä lähti kerrasta melkein pinnoitteet pois. Saattaahan se olla että kun se pesi vannepesuaineella ne, niin jotain happoa niissä seassa taitaa olla. Tarkoitin perusvärillä sitä, että se "kromi" kiilto on vain siinä pinnassa, ja se lähti pois, niin alta paljastui mattaharmaa, eli maali ei ole silloin läpeensä krominvärinen. Samoiten omissa vanteissa oli aluksi vähän semmoinen "helmiäis"tyyppinen pinta ja nyt ne on melkein ruskeat. Maalien merkeistä ei ole tarkempaa tietoa.Iso-Jukka kirjoitti:Turmelo kirjoitti:." Höpö höpö" Tätä kohtaa pakko kommentoida, olen noita alumiinivanteiden pintakäsittelyitä "järjestellyt" jonkun vuoden,opin taasen uuden asian, saisinko jotain faktaa?Mikä on perusväri?ja millä ollaan pesty? Typpihapolla?
Se että on ollut maalari joka ei ole tiennyt mitä tehdä, on aivan eri asia, kuin se että "maalissa" olisi vikaa.Toisaalta katselen noita hintoja , niin vaikeaa on laatua saada, halvalla![]()
Sitten taas mustat ja valkoiset yms. perusvärit on kestäneet erittäinhyvin.
Hommasin 280SE Coupeen W108 tuuletetut peltivanteet eli 108-alkuiset 6.5" leveät joissa pyöreät reiät sekä sisäpuolella jäähdytysrivat. Tässä ne on nyt raepuhallettu sekä epoksimaalattu. Komiat on vanteet, pahoittelen kännykäkameran kuvien huonoa laatua.
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva145.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva147.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva148.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva149.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva145.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva147.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva148.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva149.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Kuulemma edelleen aurinko "haalistaa" . Lakka saattaa pidentää pinnan sävyn kestoa.Turmelo kirjoitti:Mites, vieläkö nykyään noilla epoxi- pohjaisilla maaleilla on taipumusta auringon vaikutuksesta "mattaantua" ? Vai onko vain tiettyjen epoximaalien ominaisuus, kun niitäkin on aikalailla ?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Sergey kirjoitti:OHO viel on porvoon kyljessä, taidan viedä mun 407 vanteet sinne.


Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
http://img512.imageshack.us/img512/3949/kuva039.jpg
Miun vanteet on tuonnäköset, jostai ilmaseks tuli. Saako noita kotikonstein hiottua ja kiillotettua jotenki?? Saako niistä vielä vanteet? Olen melko köyhä niin en viittis puhaltamoonka viedä. Mie en maalia meinannu laittaa, jotain lakkaa vaan pintaan.
Miun vanteet on tuonnäköset, jostai ilmaseks tuli. Saako noita kotikonstein hiottua ja kiillotettua jotenki?? Saako niistä vielä vanteet? Olen melko köyhä niin en viittis puhaltamoonka viedä. Mie en maalia meinannu laittaa, jotain lakkaa vaan pintaan.
- Reiska