200D (W115) 1974, ei lähde käyntiin!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

200D (W115) 1974, ei lähde käyntiin!

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Moi,
Aluksi halusin sanoa jos huomaatte virheitä tekstissä ne johtuu siitä, että suomi ei ole äidinkieleni. Sitten asiaan:
Tänään yritin käynnistää auton, vedin hehkutusvipua ja katsoin muualle, meni ehkä 10 sekuntia ja huomasin että hehkutuslanka hehkui paljon kirkkaammin kuin yleensä ja paloi ihan punaisena. Painoin hehkutusvipua alas ja kokeilin vetää sitä uudestaan mutta hehkutuslanka ei enää hehkunut. Yritin silti käynnistää moottoria mutta vaikka starttimoottori jaksoi pyörittää moottoria hyvin se ei suostunut käynnistyä.
Katsoin vähän paikkoja moottoritilassa ja tarkistin sulakkeet mutta kaikki näytti ehjältä. Löysin akun ja sulakerasian välissä pieni rasia johon meni yksi lanka ja myös tuli yksi lanka pois. Avasin sen kansi ja sisällä oli kaksi sulaketta, toinen oli lasisulake (joku T2 merkintä näkyi ja hyvin ohut lanka) johon johdot oli kiinni. Toinen oli ihan tavallinen sulake mutta ei mitään johtoja ollutkaan kiinni siihen. Lasisulake oli palanut ja en löytänyt mistään samanlainen mutta ajattelin kokeilla laitamalla sen tilalle joku tavallinen sulake ja yritin hehkuttaa mutta ei auttanut ja autokaan ei käynnistänyt. Dieselin hajua tuli pakoputkesta vähän. Lämpötila ulkona oli noin 10C ja auto oli seissyt ehkä 4 tuntia.

minusta, ainakin, kuulostaa sähkövialta mutta voihan hyvin olla että olen väärässä (taas!). Onko joku rele joka olisi voinut mennä rikki? jos on, missä tämä rele sijaitsee? Vaikka hehkutus ei toiminut miksi auto ei lähtenyt käyntiin millään vai tarvitseeko se aina jonkunlaista hehkutusta?

Auto jäi työpaikan pihassa ja tulin kotiin kaverin kyydissä. Nyt olen ihan hukassa ja olisin kiitollinen jos joku voisi auta ratkaisemaan tätä mysteeriä. Jos jotain jäi epäselväksi lähettäkää emailia tähän osoitteeseen
mehrdad.pishehgar@pp.inet.fi

(jos teillä on ongelmia ymmärtää tätä tekstiä voisin kirjoittaa sitä englanniksikin)
Kiitos
Mehrdad Pishehgar (Palokka)
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Älä ole yhtään huolissasi suomentaidoistasi. Parempaa suomea sinä kirjoitat kuin minä! :) Muutaman kerran on tullut kuittia (minulle siis) vähemmän selkeästä ulosannista... :oops:

Itse en ole mikään tekniikkaguru, mutta arvaan viaksi hehkun toimimattomuutta. Hehku varmaan särkyi jostain syystä siinä viimeisessä normaalia "kirkkaammassa" hehkutuksessa.

Omaan autooni (W115 240D -75) on vaihdettu pikahehkut. Ne menevät tietääkseni ilman mitään erikoistoimenpiteitä vanhojen tilalle. Tosin silloin kojetaulun hehkutuslanka ei hehku koskaan (onkohan sitä kytketty ollenkaan?) ja hehkutus arvioidaan sekunteja laskeskelemalla.

No niin. Tekniikasta jotain tietävät kehiin!

EDIT: Typo korjattu.
Viimeksi muokannut Saul, Ke 12.05.2004 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 930
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Veikkaisin että autossasi on hehkut sarjassa. Eli kun yksi hehku menee rikki ei muutkaan toimi. Tällöin se ei käynnisty. Uudemmmissa hehkut on kytketty rinnan ja jos yksi hehku on sökö muut vielä toimivat. Tutkippa onko jokin hehkutulpista rikki tai sitten hehkun etuvastus.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kuulostaa tosiaan hehkuvialta. Ei kuin mittaamaan tai irroittamaan ja selvittämään viallinen hehkutulppa,
jos vikaa ei löydy niin sitten aletaan arvailemaan muuta. ;)

Näissä vetokäynnisteisissä ei ole hehkutusjärjestelmässä mitään relettä vaan tuo vetonuppi toimii suoraan katkaisijana ja itse pystyy päättämään kuinka kauan hehkuttaa joten viallista relettä ei varmaan löydy. Kesälläkin täytyy hehkuttaa, mutta hehkutuksen kestoa voi hieman lyhentää helteillä.

OT:
Mullakin on vaihdettu pikahehkut, mutta tuo kojetaulun hehkutuslanka toimii myös..
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

@Pepekyy
Kun toin auton Saksasta 4 vuotta sitten, huomasin talvella kun ulkolämpötila oli alle -20C minulla oli vaikeuksia käynnistää autoa (lohkolämmitys oli päällä). Selvisi että 2 hehkutulppaa oli sökönä ja vaihdoin koko sarjan. Pointtini on se, että vaikka silloin vain 2 tulppa toimi käynnistys onnistui mutta paksut langat jotka yhdistivät tulpat toisiinsa hehkui punaisena. Nyt nämä langat eivät hehku. Muuta uskon että olet oikeassa ja hehkut ovat kytketty sarjassa.
Mitä tarkoitat hehkun etuvastuksella? Missä se on? Miten voin tarkistaa hehkutulppien kuntoa?

@Saul
Kiitos kohteliaisuudesta suomentaidoistani :roll: . Toivotaan se autaisi minua löytämään joku ratkaisu tähän ongelmaan

Kiitos
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

@Olli
Toivottavasti pääsen huomenna tarkistamaan tulppien kuntoa. Ilmoitan miten homma onnistuu.
Kiitos
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Olli Lajunen kirjoitti:Näissä vetokäynnisteisissä ei ole hehkutusjärjestelmässä mitään relettä vaan tuo vetonuppi toimii suoraan katkaisijana ja itse pystyy päättämään kuinka kauan hehkuttaa joten viallista relettä ei varmaan löydy.
Tätä releen puuttumista minäkin muistelin, mutta en uskaltanut "ääneen lausua". Releen korvaa tosiaankin käynnistysnamiskuukkelin jousi ja käynnistäjä ajastimena. Tai jotain sinne päin. Parempi, että olen nyt ihan hiljaa, etten lauo lisää typeryyksiä. :oops:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ihan OT

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Sait hullun uteliaaksi kirjoituksellasi. Mikä on äidinkielesi?
Terveisin
Tero
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 930
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

mertsi1340 kirjoitti:Mitä tarkoitat hehkun etuvastuksella? Missä se on? Miten voin tarkistaa hehkutulppien kuntoa?
Täysin satavarma en ole tuosta sarjaankytkennästä.

Uskoisin että siinä on etuvastus ja että se sijaitsee konehuoneessa kuljettajan puolella. Ainakin W110:ssä on näin.

Hehkutulpan kunnon saa todettua ainakin mittaamalla. Eli mittaa onko siinä vastusta. Jos mittari ei sano mitään on hehkun vastuslanka poikki.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

No, tänään kävin mittailemassa hehkutulppia mersun korjauskäsikirjan mukaan ja mittasin nelos sylinterin tulpan päässä jännitetä ja lukema oli jotain 12 V mutta sen jälkeen jännitetä ei ollut muissa tulpissa. Käsikirjan mukaan ongelma on silloin tulpissa. Kävin ostamassa koko sarjan (4 kpl) ja tarkoitus on vaihtaa niitä työn jälkeen. Toivottavasti ongelma on tulpissa koska niiden vaihtaminen on helpoin vaihtoehto kuin muiden vaihtoehtojen tutkiminen. Ilmoitan miten kävi illalla. Näyttää siltä, että olitte (Olli, Saul ja Pepekyy) oikeassa ja tämä olikin hehkutulppa vika.

Tuo sulake rasialla ei ilmeisesti ole mitään tekemistä hehkutuksen kanssa. Siinä on vain todennäköisesti radion sulake (tämä on vain arvailua) koska radio ei toimi jos avain on I asennossa ja sulake oli vain 2 Amp kokoinen.

Muuten kysymys pikahehkuista, onko ne parempia kuin tavalliset tulpat ja mitkä ovat niiden edut tavallisten hehkujen verrattuna? Voiko yksinkertaisesti näiden tavallisten tulppien tilalle laittaa niitä pikahehkutulppaita?

@flosse
Äidinkieleni on persia mutta ykköskieleni on englanti. Olen asunut Suomessa 13 vuotta ja olen lujuus- ja FEM-laskenta insinööri Jyväskylässä.

Minulla on muuten W115-114 mersujen (US mallit) korjausmanuaalit CD:lla (itse asiassa 2 kappaletta), jos joku tarvitse tietyn työn ohjeet tai arvoja voisin lähettää niitä PDF muodossa halukkaille.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ainakin uudemmissa (w124 yms. ) pikahehkut tarvitsee erillisen ohjausboksin.
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

:lol: :lol: Tehtävä suoritettu! :) :)
Tänään, työn jälkeen, vaihdon hehkutulpat. Nelos tulpan vastus oli melkein kokonaan sulanut mutta muut olivat ehjiä silti vaihdoin kaikki tulpat.
Haluaisin kiittää kaikkia asiallisista ehdotuksista, on mukavaa tietää on viisaimpia joilta voi kysyä hätätapauksissa.

Kiitos ja I will be back!
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Vastaa Viestiin