Akusta häviää virrat, yleismittarin käyttö..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Akusta häviää virrat, yleismittarin käyttö..

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Kertokaapas pojjat, miten ihmeessä yleismittarilla voidaan mitata auton virrankulutus moottorin ollessa sammutettuna? johonkin ihmeeseen katoaa virrat aina muutaman päivän seisomisen jälkeen (epäilen varashälytintä), akkukin on aivan uusi. Voihan vika tietysti olla akussakin, mutta mites sitä sitten pitää mitata..

En tajua yhtään mitään näistä yleismittareista. Ostin sellaisen, mutta minkäs teet, kun ei tiedä mitä säätimiä pitää käyttää tässä tapauksessa :oops:

:lol:
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Re: Akusta häviää virrat, yleismittarin käyttö..

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Corepressor kirjoitti:Kertokaapas pojjat, miten ihmeessä yleismittarilla voidaan mitata auton virrankulutus moottorin ollessa sammutettuna? johonkin ihmeeseen katoaa virrat aina muutaman päivän seisomisen jälkeen (epäilen varashälytintä), akkukin on aivan uusi. Voihan vika tietysti olla akussakin, mutta mites sitä sitten pitää mitata..

En tajua yhtään mitään näistä yleismittareista. Ostin sellaisen, mutta minkäs teet, kun ei tiedä mitä säätimiä pitää käyttää tässä tapauksessa :oops:

:lol:
Yleismittarilla voit mitata jännitteen, jota kerrtoaan esim. kuinka monta volttia akussa on. Eli yleismittarilla voit mitata jännitehäviöt ja niissäkin todeta, että niitä on tai ei ole. Paikankin voi todeta, mikäli osaa käyttää ja on kärsivällinen.

Virrankulutus, eli amppeerit pitäisi mitata pihtimittarilla. Joko ihan dedikoidulla pihtimittarilla tai yleismittariin olevilla pihtipäillä.

Kolmas konsti olisi kierrättää se virta yleismittarin kautta, jolloinka voit mitätä virrankulutuksen, mutta perusyleismittarit kestää vain sen 2A, joten ei oikein hyvä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sulakeistahan sen virran kulutuksen voi mitata, kun kerran etsitään sitä "haamukulutusta", eli etsitään milliampeeri tai 1-2 A kulutuksia maksimissaan...

otat sulakkeen pois ja mittaat meneekö virtaa läpi, tietysti siis niin että mikään sähkölaite autossa ei ole tietoisesti päällä (sisävalot jne.)... sitten kun alkaa mittarissa näkyä tuloksia, olet syyllisen löytänyt... ellei sitten joku ole tehnyt omia kytkentöjä, joita ei löydy vakio sulakkeiden joukosta... johonkin se uitenkin se virta katoaa, jos uusi akku on parin päivän seisomisen jälkeen kuiva.

mittari A asentoon, eli virtaa tässä mitataan, ei jännitettä...

1 A jatkuva virta syö parissa päivässä jo akun kuivaksi... se on karkeasti n. 48 Ah mitä menee akusta, kun se 2 vrk seisoo, jos haamukulutus on tuota 1 A luokkaa... jo 500 milliampeeria riittää kovilla pakkasilla tekemään temput starttaajille...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Kyll noi yleismittarit yleensä 10 ämpäriä kestää.

Akun kerkä vaan irti , yleismittarin piuhat virta-asentoon ja mittarin piuhat sarjaan navan ja kengän väliin. Sit vaan ihmetteleen , mihin sitä virtaa kuluu (sulakkeita irti todennäköisimmistä kohteista) .
(startata ei sit kannata , tai mittari kajahtaa.)
ja muistaa sit virtamittauksen jälkeen siirtää ne piuhat takan jännitteelle siinä mittarissa. Kiva räpsäys kuuluu , kun alkaa taas jänöjä mittailemaan.


Allekirjoittaneella oli joskus hudlaarin valon kytkin mennyt rikki ja valo paloi koko ajan. Tyhjäs prkl vanhan akun yhdessä yössä :shock:
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos autossa on putkimalliset sulakkeet (W124), niin sulakerasialta
on aika helppo mitata. Jos mittauskärjet eivät saa kunnon kontaktia
lattasulakkeen kannasta, niin täytyy vaihtaa terävämmät kärjet tai
valmistaa yhdestä sulakkeesta sovitin, johon kärjet saa sopimaan
helpommin.

Mitatessa täytyy varmistua, ettei mitään virrankuluttajia ole päällä,
esim. sisävaloja tms. Konepellin avaaminen saattaa vaikuttaa hälyttimeen
tai sitten ei.

Yleismittarin käyttöohjeita voi etsiä hakukoneilla, tässä yksi osuma:
http://koti.mbnet.fi/~stinger/yleismit.php

Kannattaa varata yksi varasulake yleismittariin, sillä sulake palaa
yleensä heti, kun valitsin jää ampeeriasentoon ja alkaa mitata voltteja.

Jos virrankuluttajaa ei löydy, niin akku voi purkautua sisäisesti tai
laturin diodit voivat vuotaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

juppepuputti kirjoitti: Akun kerkä vaan irti , yleismittarin piuhat virta-asentoon ja mittarin piuhat sarjaan navan ja kengän väliin. Sit vaan ihmetteleen , mihin sitä virtaa kuluu (sulakkeita irti todennäköisimmistä kohteista) .
Joo tällä samalla "patentilla" löytyi ainakin 123:ssa virtavuodot, eli minkä sulakkeen takan on mahdollinen vuoto.

Silloin kun mikään virtalaite ei ole päällä ja avain 0-asennossa ei pitäisi olla mitään eloa mittarissa.

Mutta noista ässistä en uskalla sanoa... :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Akusta häviää virrat, yleismittarin käyttö..

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jussi.H kirjoitti: Taitaa olla mulla lukIhÄIrIÖ.mENEE SENAT SAKASIN
Sulla vai? En huomannut tässä viimeisessä postauksessa mitään vikaa. :)

Muuten tuo ohjeesi vuotovirtojen testaamiseen oli pitkälti sama mitä itse käyttäisin. Tarkalla yleismittarilla pystyy sulakkeen yli mittaamaan jännitteen ja siitä virran ilman että ottaa sulakkeen irti. Kolmas vaihtoehto on pienille virroille tarkoitettu DC-pihtivirtamittari. Mutta se ensimmäinen, sulakkeen irrottaminen on aika varma konsti ja onnistuu useimmilta.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Virta katoaa

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Minulla hävisi 124 230E stä samalla tavalla ja siinä oli kyllä hakemista ennenkuin löytyi. Oli tämä "katin" rele sökö.
Releen löytää Sulakerasian takana olevan kannen alta pienempi
rele Se vei hetkessä akun tyhjäksi.j.s.lehti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Virta katoaa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Varoitus yleimittarin käyttäjille liittyen virran mittaukseen. Siellä mittarin sisällä on usein shuntti eli matalaohminen vastus, jonka läpi virta mitataan. Usein se on vain kieppi kuparikaapelia. Tuota vastusta ei ole useinkaan suojattu sulakkeella, koska sulake heikentää mittarin tarkkuutta (ja lisää mittarin hintaa). Kun tälläisen vastuksen läpi viedään esimerkiksi 6 sylinterisen autonhehkutusvirta (60 A) se palaa ja sen jälkeen mittarin virranmittausominaisuus on lopullisesti rikki.

-> Mikäli mittaat virtaa akun navan irroittamalla tee mittausta varten johdin, jossa on 10A autosulake suojaamassa tai varmista jotenkin muutoin, ettei siellä pääse kulkemaan liian suuret virrat. Älä esimerkiksi laita virta-avainta ollenkaan virtalukkoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Suurkiitos kaikille vastanneille! erinomaisia vinkkejä ja ohjeita!

Tämä minun mittarini on niin halpa, että eipä sen hajoamisella suurta tuhoa lompakolle aikaiseksi saisi. Harmittaisi kyllä, kun mittaukset jäisivät kesken :D

Mittailen nyt viikonloppuna mökillä. Toivottavasti löytyy.
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Selvisi, sulakkeet numero 2, 17 ja 18. Kakkosen kautta vei eniten virtaa, nyppäsin sen irti ja nyt ei muualtakaan enää virta katoa. Voiko tällaisesta päätellä kakkosessa olevan oikosulun (tms) vaikuttavan 17 ja 18 toimintaan?

Kakkonen näyttää olevan (eng. manuaalista) diagnostic term. 6, hazard warning system, clock, front roof light, electronic radio, vanity mirror light, electronic illum. control.

Luin nuo vasta kotona, kokeillessani en huomannut oikeastaan mitään toimimatonta autosta. Hätävilkutkin näyttivät toimivan. Voiko tuo hazard warning system tarkoittaa jotain muuta kuin hätävilkkuja? mikä on diagnostic term. 6?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kerro nyt vielä, mikä auto tarkalleen ottaen on kyseessä
(ml. varusteluettelo tai VIN) ja mitä niiden muiden sulakkeiden
17, 18 takana on.

Hazard warning system on hätävilkut ja diagnostic terminal 6 on
diagnoosipistoke 6, josta saa ilmeisesti vikamuistia luettua tms.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Okei! onko jo näissäkin diagnoosipistokkeita? :)

w126 500 SE 1988 on auto ja VIN ilman tunnistetietoja on

Delivery date 29.01.88 Dealer Switzerland (571) Interior velours grey (978) Paint 904 midnight (dark) blue (T) (с 01.01.1968) Options 221 left front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978)
222 right front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978)
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
291 airbag for front passenger
airbag for driver and front passenger (с 01.07.1987 по 30.09.1993)
airbag for driver and front passenger (if driver airbag standard - then only for passenger)
412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)
430 headrests in the rear (с 01.01.1977)
440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)
471 acceleration skid control (ASR) (с 01.07.1984)
506 outside rear view mirror, left and right, heated (electrically adjustable on the right) (l.h.d.) (с 01.10.1983 по 31.03.1989)
outside rear view mirror, right, convex, taxi export version
532 automatic antenna without radio set (с 01.01.1963)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
586 Behr air conditioner, and electric window lifters (front and rear doors) (с 01.04.1970)
592 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (laminated glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, laminated safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
620 emission control system
vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
640 aluminium disc wheels with radial-ply tires (с 01.10.1969 по 31.12.1989)
682 fire extinguisher (с 01.04.1970)
731 wood trim, burred walnut root (с 01.08.1980)
812 rear-mounted loudspeaker (с 01.11.1974)
823 Unknown code

Sulakkeiden takaa löytyy seuraavia

Kuva

Tuo nyt on USA-versiosta, mutta näyttäisi olevan kyllä samat tässä joskin lukevat saksaksi :)
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Paikallinen autosähköihin erikoistunut liike sanoo että yleisimmin autot hukkaa virtaa itsekytkettyjen radioiden kautta.

Minkäslainen teippi/piuha/apiko/nippuside patentti sinulta löytyy?

Näyttäisi vain tuo radio olevan tuolla sulakkeen takana :roll:

Mankka irti -> kuluttaako edelleen?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Ihan itse asennettu patentti :lol: löytyy.. mutta asensin kyllä täysin alkup. liittimiä käyttäen virta- ja antennipiuhat. Ei tarvinnut mitään kiesusteippejä. Ainoa, mikä tuli sinne väliin, oli Bilteman (muistaakseni) DIN-johtomuunnossarja. Sitten taas, vahvistimen virrat on tietysti vedetty eri reittiä pitkin. Mankka toimii edelleen täysin, joskin käynnistyy itsestään virrat päälle kytkettäessä, mitä se ei ole sulakkeen kiinni ollessa koskaan tehnyt.. ja kojelaudan analoginen kello ei näytä olevan enää päällä.

Mankan irroittaminen onkin sitten yhden päivän projekti. Se kun on DVD-soitin, josta lähtee niin järjetön määrä piuhoja, ja kontista tulee mankalle muistaakseni neljät RCA:t. Täytyy ahtauden vuoksi olla varovainen irroittaessa ja takaisin laittaminen vaatii aika paljon sisustan purkamista ja avustajan.

Uskon vian löytyvän tuosta mankasta. Tosin sitä en ymmärrä, miksi en ole viime kesänä sen asennettuani huomannut, että akku tyhjenee. Tyhjeniköhän se silloin.. :roll:

---- ettei ole joku vanha kaiutinpiuha siellä jäänyt niistä liittimistä "toimintaan" ja + - johdot kosketuksissa keskenään ??
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

JeremyH kirjoitti:Paikallinen autosähköihin erikoistunut liike sanoo että yleisimmin autot hukkaa virtaa itsekytkettyjen radioiden kautta.

Minkäslainen teippi/piuha/apiko/nippuside patentti sinulta löytyy?

Näyttäisi vain tuo radio olevan tuolla sulakkeen takana :roll:

Mankka irti -> kuluttaako edelleen?
Tässä autossa onkin sulakekaavion mukaan oikein elektroninen radio. Onko se mekaaninen muissa vai putkiradio?

Miten sen radion pystyy kytkemään väärin niin että se kuluttaa virtaa omillaan jos kyseessä ei ole mikään CAN-väylän laite ja yhteen piuhaan tulee pysyvä sähkö ja toiseen virtalukolla katkottu? Jos radio käynnistyy ja sammuu virta-avaimesta niin mikä siinä omassa asennuksessa vielä voi olla väärin (unohdetaan ne vahvarit tässä vaiheessa vaikka ei se asiaa paljoa muuta).
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

En mä noista hifi vehkeistä mitään ymmärrä, mutta kyllä niillä virtaa saa kulumaan ihan helposti. Etenkin semmosella aktiivi suhuwoofferilla.

No virtsa piuha irti mankasta ja mittaus. Kertoo ollaanko väärässä vai oikeessa paikassa ettimässä vikaa.

Ja oon mä kerran saanut kytkennät tehtyä niin hienosti että corollassa piti olla radio päällä että sai pyyhkimet toimimaan. :oops:
Tee se itse mies tekee vaikka mitä. (en väitä että corepressor olisi mikään tumpelo, mutta ehkäpä auton edellinen omistaja oli)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Tässä autossa onkin sulakekaavion mukaan oikein elektroninen radio. Onko se mekaaninen muissa vai putkiradio?
Tässä taitaa olla kummatkin, kohta 17 kertoo tässä olevan myös Radio ;) (tarkoittaisko tuo elektroninen sitä, että siinä on lcd-näyttö?) mankassa oleva vika viittaisi kyllä siihen, että tuo sulake no 17 veisi myös hivenen virtaa?
Jos radio käynnistyy ja sammuu virta-avaimesta niin mikä siinä omassa asennuksessa vielä voi olla väärin
Sanos muuta!! nythän se ei vie ollenkaan virtaa, kun kakkos-sulake on irti. Jos kytkennät olisivat väärin, eikös se veisi silloinkin kun sulake on irti jos mankka on edelleen kytketty siten, että se kuitenkin toimii?
en väitä että corepressor olisi mikään tumpelo, mutta ehkäpä auton edellinen omistaja oli


Kyllä minä olen tumpelo, mutta en aivan kaikessa :lol: juuri nämä sähköasiat ja yleismittarit, en kyllä ymmärrä paljoakaan, mutta tuollainen mankan vaihto pitäen samat piuhat käytössä, ei siinä pitäisi paljoa riskiä olla.. vahvari ja virrat ovat tietysti erikseen, mutta niillä ei pitäisi olla tämän vian kanssa tekemistä.

Auto seisoi syksystä 2008 kevääseen 2009 ja kylmähallista lähti kuitenkin käyntiin muutaman kuukauden seisomisen jälkeen.. joten edellistä omistajaa ei kyllä sovi syyttää. Hälyttimet ja stereot asennettiin vasta 2009 kesällä.
riisselimese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 02.08.2009 21:06
Paikkakunta: Turku

Radio

Viesti Kirjoittaja riisselimese »

Mulla yhdessä ex-autossa, joka oli uutena ostettu Fiat, tyhjeni akku n. parin viikon ajon jälkeen. Deltassa sitä ei kuntoon saatu, vaikka se kävi muutamaankin kertaan siellä. Radiona oli itse asennettu Sony, joka toimi ok ja meni pois päältä virta-avaimesta.
Tutkin yleismittarilla akun navoista että virrattomana auto vie 330 mA. Paikansin tuon radioon. Siinä oli jatkuvasti panelissa kellonaika melko kirkkaana näkyvissä. Manuaalista löytyi tieto että radion pohjassa on kytkin jolla voi valita onko sytytysvirran poissaollessa näyttö päällä vai ei. Kytkimen käännöllä tuli auto kuntoon. Sen jälkeen auton lepovirta oli n. 10 mA.
Tällä haluan kertoa että oikeinkin tehty asennus voi tyhjentää akun ja että pikkuautossa (ei tietenkään Mersussa) ei välttämättä 20 km työmatka-ajokaan pysty tuota hävikkiä paikkaamaan, vaan pikkuhiljaa akku tyhjenee.
Toki mielestäni Deltan asentajien olisi pitänyt tuo radioon paikallistaa. Nyt vain iloisena vaihtoivat akun joka käynnillä uuteen.
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Radio

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Aikamoinen virrankulutus kyllä valmiustilassa!

Minullakin vei yksi Sonyn mankka melkoisen paljon virtaa eräästä toisesta autostani. Olin jättänyt sen aina kello näkyviin. Samalla mankka lämpeni ihan törkeästi. Mikähän logiikka Sonylla on oikein ollut näillä.. järjetöntä tuo valmiustila jos kulutus on tuollainen tai laite lämpiää..
Vastaa Viestiin