Suuntaus huomenna, pähkäilyä siitä taas (w124)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Suuntaus huomenna, pähkäilyä siitä taas (w124)

Viesti Kirjoittaja epk »

huomenna olis sitten turun euromasterilla suuntaus, löysin netistä seuraavat arvot:
I dug out the alignment specifications that were printed out when my 1995 E320 was aligned after I added the Eibach springs. The Porsche race-tuner mechanic found specifications for Mercedes Benz, 92-95, 124.034, Sport Suspension. I asked for minimum toe in hopes that the tires would not get worn-out on the the outside edge of the front tires and I thought the rear camber should be in line with the maximum range for the front specification. I figured the rear camber wasn’t specified because it isn’t adjustable from the factory, but I have the K-MAC rear bushings so I wanted it adjusted. The following number are all measured in units of degrees.

Front :

Camber: Min -1.33, Nominal -1.00, Max -0.83, Actual Left -1.2, Actual Right -1.1

Caster: Min 9.92, Nominal 10.42, Max 10.92, Actual Left 10.5, Actual Right10.1

Toe: Min 0.08, Nominal 0.17, Max 0.25, Actual left 0.09, Actual Right 0.08

Cross Camber: Min -0.33, Nominal 0.00, Max 0.33, Actual -0.00

Cross caster: Min -0.50, Nominal 0.00, Max 0.50, Actual 0.8

Total Toe 0.17 0.33 0.50 0.18



Rear :

Camber: Actual Left -1.2, Actual Right -1.3

Toe: Min 0.13, Nominal 0.21, Max 0.29, Actual Left 0.14, Actual Right 0.15

Total Toe: Min 0.25, Nominal 0.42, Max 0.59, Actual 0.29


My car has a sporty look with the visible negative camber, it handles very well, it tracks straight, and so far my tires do not seem to be worn on the the outside edge like they were when the car was stock.
nuo aattelin käskeä laittamaan, katsoo mitä saadaan aikaiseksi. Ikuinen ongelmahan on että eivät osaa suuntauksessa laittaa "oikeita" arvoja madallettuun mersuun kun ei niitä koneelta saa.


edit: tietääkö joku mikä uudistus tulee -88 jälkeen etu "napoihin" tai vastaavaan , vanhemmissa on tuota ongelmaa hieman, että ratista kun kääntää ääriasentoon niin ohjaus tavallaan "imaisee"
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

Appiukko osas laittaa tuohon w201:een arvot kohdilleen, kuten oman poikansa w124:een. Voinen kysellä arvoja iltasella mikäli tarvetta vielä on.
w201 190D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

perttu_n kirjoitti:Appiukko osas laittaa tuohon w201:een arvot kohdilleen, kuten oman poikansa w124:een. Voinen kysellä arvoja iltasella mikäli tarvetta vielä on.

kysy ihmeessä :!:

olikos w124 madallettu myös ? , ja kuinka paljon ?
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

Kyllä sitä jonninverran on tipautettu, kysäsempäs samalla myös tuota.
w201 190D
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

säädätin vasta

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Kävin tossa Riksussa säädättämässä nelipyöräsuuntauksessa. Uudet laitteet olivat, mutta ei vaan meinannut onnistua. "Nää mersut on vaikeita tapauksia", kuittas monttööri.

Olin itse vaihtanut ennen suuntausta raidetangon, joten ratti oli vinossa luonnollisesti vaihdon jäljiltä. No oikeni se pienen säädön jälkeen. En muista millään arvoja, mitä äijä käytti. Koneen tietokannassa oli w124:ään eri arvoja ja tyyppiarvot valittiin korin numeron mukaan, w124023.. tai jotain.

No pystykallistuma oli sivussa kuskin puolella (yläreuna sisällä, sisäkantti renkaasta jo kulunut), ja tukivarsien puslat pulteissa tietenkin ruosteessa. Jäi säätämättä. Tosin pyöränlaakerissa on löysää, joten sekin vaikutti jo pystykallistuman arvoihin.

Summa summarum: Ennen ja jälkeen säätöjen auto vetelee urissa (205/15) kumeilla. Etupäässä ei pitäisi olla löysää missään, uudet raidetangot, uudet alapallot, uusi ohjausvaimennin. Etuiskarit voi olla tietyn syypäät.

Ajaahan tuolla, mutta vaihdan kyllä takaisin vanhat 195 kitkat Nokia NRH2:ten tilalle. Olivat paljon jämymmät urilla, ei vaeltanut juurikaan. Alusta on vakio edelleen.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

VesaT;

Pyöränlaakerin löysyys ei juuri vaikuta kulmiin, koska mitattaessa / säädettäessä jarrut ovat päällä.

Edelleen sama vanha kysymys; onko varmaa,että takapäässä ei ole välyksiä?

Kaikki korjaamot / katsastusmiehet eivät osaa tutkia niitä,
juuri taka-alatukivarren ulommat puslat ovat usein väljät,
ja aiheuttavat muljahtelua urissa.
wiimax.fi
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

totta

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

mutta onhan laakeri voinut jäädä ennen jarruja "huonoon" asentoon.

Takapään väljyyttä ei ole tutkittu, mutta iskarit ja korin ja apurunkojen väliset "pysty" kumit ovat uudet. Ja urissa riuhtominen on selvästi havaittavissa etupäässä. Sen tuntee mm. ratin vedossa sivulle.

Täytyy tutkia lisää.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No on kyllä voinut jäädä, olet oikeassa.
Itse olen kyllä laittanut jarrurengin paikalleen keulan ollessa vielä koholla.

Tuo uraherkkyys saattaa tuntua johtuvan etupäästä, vaikka todellisuudessa saa alkunsa taka-akselistosta, kannattaa tutkituttaa mersut osaavaksi tiedetyllä asentajalla.

Siinähän ei kauan mene kun taka-akseliston tarkastaa, eli ei tule kalliksikaan.
wiimax.fi
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Suuntaus huomenna, pähkäilyä siitä taas (w124)

Viesti Kirjoittaja Jani »

epk kirjoitti:Ikuinen ongelmahan on että eivät osaa suuntauksessa laittaa "oikeita" arvoja madallettuun mersuun kun ei niitä koneelta saa.
Jotkut koneet saattaa antaa eri arvot korkeuden mukaan.
Ainakin siellä missä minä olen kulmia säädättänyt, kysyi kompuutteri ensimmäiseksi auton korkeuden, kun alettiin w124:n tietoja syöttää suuntauskoneelle.
En kyllä huomannut kysyä oliko arvoissa eroa vakioon nähden.
Kone antoi ohjearvoiksi edessä:
caster 9.4 -10.4ast
camber -0.4- 0.1ast
kok.auraus 1-3.1mm

Takana:
camber -2.0 - -1.0ast
auraus 1.6- 3.7

Joku vois verrata tehtaan arvoihin, onko eroa ?
Tosin edessä loppui camberin säätövara -0.6asteeseen, eli ei päässyt ohjearvoihin asti :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä meidänkin suuntauslaite kysyy auton etu- ja takapään korkeutta mm.Mersuista, sitä en ole seurannut minkäverran ohjearvot muuttuvat eri korkeuslukemilla.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tärkeintähän on nimenomaan etupään suuntauksessa, että oikea KPI kulma (camber+caster) on suurempi mitä vasen.
Ja viimeisenä se auraus joka eniten vaikuttaa siihen renkaan kulumiseen.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mielestäni pitää juurikin mitata tuo auton korkeus, ja sen mukaan niitä arvoja laittaa, harvassa paikassa tämä tehdään.

Jokos perttu niitä arvoja kyseli ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

agip kirjoitti:Tärkeintähän on nimenomaan etupään suuntauksessa, että oikea KPI kulma (camber+caster) on suurempi mitä vasen.
Ja viimeisenä se auraus joka eniten vaikuttaa siihen renkaan kulumiseen.

niin hanttarin kpi pitää olla suurempi ?
maka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 18.10.2003 12:53
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maka »

Kyllä kannattaa tarkistaa edestä alapallonivelet.Omassa autossa oli kummaa levottomuutta etupäässä.Toinen nivel oli hieman väljä. Korjaantui :lol:
Kemisti
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Re: säädätin vasta

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Vesa T kirjoitti:.
Summa summarum: Ennen ja jälkeen säätöjen auto vetelee urissa (205/15) kumeilla. Etupäässä ei pitäisi olla löysää missään, uudet raidetangot, uudet alapallot, uusi ohjausvaimennin. Etuiskarit voi olla tietyn syypäät.

Ajaahan tuolla, mutta vaihdan kyllä takaisin vanhat 195 kitkat Nokia NRH2:ten tilalle. Olivat paljon jämymmät urilla, ei vaeltanut juurikaan. Alusta on vakio edelleen.
Älä turhaan renkaita vaihtele, mulla on Pirelli P6000 205/55-16 ja ei vetele yhtään. Regaspaineet tärkeät, mulla 2,5b edessä ja takana. Kulkee kuin kiskoilla. :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: Suuntaus huomenna, pähkäilyä siitä taas (w124)

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

epk kirjoitti: tietääkö joku mikä uudistus tulee -88 jälkeen etu "napoihin" tai vastaavaan , vanhemmissa on tuota ongelmaa hieman, että ratista kun kääntää ääriasentoon niin ohjaus tavallaan "imaisee"
Eikös ABS tullut noita aikoja. Itse napa on erilainen, mutta muissa osissa ei kai ole eroja. :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Suuntaus huomenna, pähkäilyä siitä taas (w124)

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pepekyy kirjoitti:
epk kirjoitti: tietääkö joku mikä uudistus tulee -88 jälkeen etu "napoihin" tai vastaavaan , vanhemmissa on tuota ongelmaa hieman, että ratista kun kääntää ääriasentoon niin ohjaus tavallaan "imaisee"
Eikös ABS tullut noita aikoja. Itse napa on erilainen, mutta muissa osissa ei kai ole eroja. :roll:
Ohajus muuten Imaisee meidän 124:ssa... ihan sikana, kun kääntää melkein ääriasentoon. Ihan loppuun ei tartte kääntää, kun ohjaus imaisee itsestään...aika pirullinen ilimö :(
Johtunee madalletusta keulasta, ennen sitä ei tehnyt tuollaista.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

epk kirjoitti:mielestäni pitää juurikin mitata tuo auton korkeus, ja sen mukaan niitä arvoja laittaa, harvassa paikassa tämä tehdään.

Jokos perttu niitä arvoja kyseli ?
Ensinnäkään koneiden arvot ei riitä tarpeeksi madalletussa autossa ja olen myös seurannut arvojen muuttumista eri korkeuksilla, niin ainoa muuttuja on tainnut olla camber-kulma ja sekin vain hyvin vähän...
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, eihän Mersussa kulmat juuri muutu kun sitä madaltaa.

Olen asentanut jousisarjan muutamiin joissa on ollut tiedossa että kulmat olivat kohdallaan ennen jousien vaihtoa, eikä niitä ole juuri tarvinnut säätää.
Yleensä W202-210 malleja, noita 201-124han ei enää madalla kuin nuoriso, jotka eivät yleensä ennestään tiedä ovatko kulmat kohdallaan.
(elekää suuttuko dealerille) :D

Takacamber kyllä muuttuu radikaalisti jos madaltaa paljon, ja kuten tiedätte sitä ei pysty säätämään vakio-osilla.
(Paitsi ensimmäiset W201, joissa on säätö)
wiimax.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kuinkahan ensimmäinen w201 pitäs olla että takana camberia pystyis säätään??mulla on kummiski -83 eli ekoja tota koppaa eikä kyl oo mun mielestä mitään säätöö...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä ne arvot johonkin muuttuu madaltaessa, mutta ohjearvot ovat kuitenkin aika lailla samat säädettäessä ( pientä tarkennusta omiin ja dealerin juttuihin pilkun n.....n varalta) :wink:

On niitä camber säätöjä jonkun mallin 124 takapäässäkin?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

laineracing; niin ensimmäinen että sinun autossasi pitäisi kyllä olla ; ylätukivarren sisäpäässä on kiinnityspultissa epäkeskosäätö, samaan tapaan kuin aurauksessa takana.

Mesessäsi lienee myös tuo "väärälle" puolelle parkkeeraava lasinpyyhkijä kahdella sulalla ?
Öljynpainemittari putkella jos diesel ?
Yksi iskari enemmän kuin uudemmissa ?

Agip; joo, vanhimmissa 124 taitaa olla myös
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Suuntaus huomenna, pähkäilyä siitä taas (w124)

Viesti Kirjoittaja epk »

Day Downhill kirjoitti:
Pepekyy kirjoitti:
epk kirjoitti: tietääkö joku mikä uudistus tulee -88 jälkeen etu "napoihin" tai vastaavaan , vanhemmissa on tuota ongelmaa hieman, että ratista kun kääntää ääriasentoon niin ohjaus tavallaan "imaisee"
Eikös ABS tullut noita aikoja. Itse napa on erilainen, mutta muissa osissa ei kai ole eroja. :roll:
Ohajus muuten Imaisee meidän 124:ssa... ihan sikana, kun kääntää melkein ääriasentoon. Ihan loppuun ei tartte kääntää, kun ohjaus imaisee itsestään...aika pirullinen ilimö :(
Johtunee madalletusta keulasta, ennen sitä ei tehnyt tuollaista.

käy suuntaamassa, mulla loppui kun kävin tänään suuuntauksessa.

kaikki meni muuten nappiin, arvot saatiin hyviksi, menee niinkuin pitääkin, täytyy lappu laittaa esille tässä joskus.
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

Juu, eipä ollut kotosalla niitä arvoja. Hallilla kuulemma. Voinen ottaa ne joskus tässä lainaksi ja scannailla lippulappuja nettiin kaikkien pällisteltäväksi.
w201 190D
eastenders
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 26.04.2004 15:37
Paikkakunta: Kotka

Suuntauksesta

Viesti Kirjoittaja eastenders »

Mulla oli 10mm aurausta ennen suuntausta.Ajo-ominaisuudet paranivat huomattavasti säädön jälkeen,tosin epäilen vielä iskareita!
Olin menossa iskari testiin ,mutta nimeltä mainitsemattoman isk.valmistajan edustaja ei antanut testauttaa,koska autossani on alustasarja.
Testi näyttäisi hyvää vaikka menisin pelkillä jousilla,johtuen jousien jäykkyydestä!
Kyseinen henk. sanoi että autossani on vakioiskarit ja vaikka ne olisivat uudet,niin ne ei toimi koska jousto-vara liian pieni.
täytynee ostaa alustasarjaan sopivat? :roll:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Suuntauksesta

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

eastenders kirjoitti:Mulla oli 10mm aurausta ennen suuntausta.Ajo-ominaisuudet paranivat huomattavasti säädön jälkeen,tosin epäilen vielä iskareita!
Olin menossa iskari testiin ,mutta nimeltä mainitsemattoman isk.valmistajan edustaja ei antanut testauttaa,koska autossani on alustasarja.
Testi näyttäisi hyvää vaikka menisin pelkillä jousilla,johtuen jousien jäykkyydestä!
Kyseinen henk. sanoi että autossani on vakioiskarit ja vaikka ne olisivat uudet,niin ne ei toimi koska jousto-vara liian pieni.
täytynee ostaa alustasarjaan sopivat? :roll:
Kyllä tekee ihmeitä ajettavuudelle sellaiset madallettuun autoon tarkoitetut iskarit, kuten Bilstein Sprintit tai Koni Sportit. En itsekään meinannut todeksi uskoa eroa vakioihin.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Mites epk suuntaus on toiminu?
Mulla on suuntaus edessä kanssa ja ei välttämättä ole haitaksi jos on hyviä neuvoja mukana.
Yleisesti, onko renkaan koolla paljon merkitystä meinaten vaan kun kesä kiekot on 215/45*17 ja talvi kiekot on nyt 195/65*15 niin mites se vaikuttaa suuntaukseen?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mitenkäpaljon muuten iskareitten kunto voi vaikuttaa suuntauksen onnistuvuuteen?

Minulta kieltäytyivät eräässä paikassa suuntauksesta tuon farmarin kanssa, kun asentajan mielestä minun autossani on niin löysät etuiskarit ,että on turha ruveta muka mitään säätöjä tekemään, kun ne on pielessä kuitenkin, kun vaihtaa uudet iskarit?

Jäin vähän ihmettelemään... :shock:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minusta iskarien kunto ei vaikuta; jos keula jää pikkuisen alemmas kuoleentuneilla iskareilla, ei se korkeus kulmia juuri muuta.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin