GLK:hon webasto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
aunetti1
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 07.02.2010 18:57
Paikkakunta: Nummi-Pusula

GLK:hon webasto

Viesti Kirjoittaja aunetti1 »

Tervehdys täältä Nummi-Pusulasta. Tuli hommattua tuollainen GLK 320 CDI moottorilla ja tekisi mieli laittaa webasto siihen, mutta arveluttaa akun kesto, kun siinä on vain yksi akku. Autolla ajetaan pääsääntöisesti 34km työmatka-ajoa, elikkä molemmissa päissä käytettäisiin lämmitintä.
Onko kenelläkään kokemusta kuinka akku kerkiää latautumaan tällaisella matkalla, kun siinä on noita virrankuluttajia aika runsaasti muitakin.
ps. yritin katsella hakutoimintoa käyttäen tietoa asioista, mutta eipä osunut silmiin tällaista tietoa tai kokemusta.
kiitoksia etukäteen!
yritetään oppia jotain uutta
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Hyvin kestää tuore ja hyvä akku. Itellä työmatka 25 km eikä mitään murheita vaikka käyttää webaa molempiin suuntiin. Ja tohon matkaan menee noin puoli tuntia aikaa, joten jos kummassakin päässä poltat puol tuntia webastoa, niin hyvin ehtii latautua. Suositushan on aina se, että niin kauan kun poltat webastoa, niin kauan olisi myös suositeltavaa ajaa akun lataamiseksi.
kojamo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:05
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja kojamo »

Sama juttu 26 km työmatkaa,lämmitys molemmissa päissä.
Ei mitään ongelmaa.
E 220 CDI avantgarde STW -14
E 280 CDI avantgarde STW -07 EX
E 270 CDI avantgarde STW -01 EX
124 250 TD 93 EX
124 200 D 90 EX
Mustang-66 V8 Museorekisteröity EX
Pontiac GTO Convertible -67 Museorekisteröity.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

kojamo kirjoitti:Sama juttu 26 km työmatkaa,lämmitys molemmissa päissä.
Ei mitään ongelmaa.
:roll: :roll: Itse en käytä Webastoa kun on alle -10 astetta.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja jusssi »

tempera kirjoitti: Itse en käytä Webastoa kun on alle -10 astetta.
Täh?! Eikös sitä just kylmässä pitäis käyttää? Ei se kyllä viisasta oo laittaa vasiten käyntiin noin kylmästä jos mahdollisuus lämmittää.
:shock:
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

jusssi kirjoitti:
tempera kirjoitti: Itse en käytä Webastoa kun on alle -10 astetta.
Täh?! Eikös sitä just kylmässä pitäis käyttää? Ei se kyllä viisasta oo laittaa vasiten käyntiin noin kylmästä jos mahdollisuus lämmittää.
:shock:
Mulla oli viikonlopu -18 pakkasilla jopa kolme kylmäkäynnistystä... prkl. Webastoa ei olisi ennättänyt käyttää kun pari minuuttia. Ajattelin, että siinä ajassa ei vastaavaa hyötyä saavuta - akku sippaa vielä varmemmin kun ensin siitä syödään mehuja webastolla ja sitten vielä sitä samaa kylmää konetta käynnistellään....

Onko jotain nyrkkisääntöä, mikä on lyhin järkevä webun käyttö aika? Eli jos on lähdettävä tällä hetkellä, hyödyttääkö sitä webastoa paria minuuttia käytellä lainkaan ennen starttia. Minuutin verran menee webun käynnistyksessä jo.... 10,5 litraa näemmä nestettä tuossa koneessa (320CDI).

Pikainen laskutoimitus: Jos webasto lämmittää pelkkää jäähdytysnestettä 5 kW:lla minuutin - muuttuisi veden lämpötila vajaa 7 astetta. (jäähdytysneste oletettu 10.5 kg:ksi vettä)

dE = m c dT :arrow: dT = dE / ( m c ) = 60s x 5000J/s / (10,5kg x 4186 J/(kG K) ) = 6,825 K = 6,8 astetta 60 sekunnissa

Ja koneessa kun on 200 kg alumiinia ja 7 kg öljyä yms yms lämmitettävänä - ei tuossa minuutissa kummoista muutosta tapahdu. Ja osa lämmöstä menee (jonkin ajan kuluttua) myös ohjaamoon (eli harakoille - riippuen kyytiläisistä :) ).

Nyt pikaisesti laskettuna, kun lämmitettävän systeemin lämpökapasiteetti hieman pompsahtaa saadaan arviolta reilu 3 asteen lämpenemä (öljy likiarvoistettu vedeksi. Alumiinia 200kg ja c=0,897)



edit: eli jos hyttiin ei menisi lämpöä ja kaikin näine likiarvostuksineen (esim ei lämpöhäviöitä) laskettuna nurin päin -> -18 -> 20 asteiseksi kestäisi lämmittää 11 minuuttia tuolla 5 kW:lla.

Eli tuo nyt olisikin jo aika hyvä nyrkkisääntö, kun vain saisi sen puhaltimen mykäksi.....?

Ööööör... nyt syömään.

edtit: niin ja mitäköhän sitä vettä siellä syylärissä olisi - sitähän ei tarvitse lämmittää - jos siellä nyt vaikka 4 litraa olisi saataisi viimeisen laskun tulokseksi alle 9 minuuttia....
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Vastaa Viestiin