W203 CDI suuttimien ohivirtaustesti?
W203 CDI suuttimien ohivirtaustesti?
Tervehdys,
Potilaana autotallissa seisoo w203 -02 200cdi farkku.
Oireet olivat seuraavat ei käynnisty kylmänä. Pieni lämmitys lohkolämppärillä lähtee hyvin käyntiin ja auto toimii ok. Kuitenkin pitempi 16h seisotus pakkasella ei käynnisty.
Seuraavat toimenpiteet tehty viimeisen itse autotallissa viikonaikana:
1. Kirkkaat polttoaineputket uusiksi sekä pa-suodatin
2. Tutkittu näkyykö ilmakuplia putkissa. Ei näy.
3. Huomattu korkeapainepumpulla vuoto kannen välistä. Otettu kp-pumppu irti ja purettu osiin. Pieni O-rengas sökö. Haettu KL:stä tiivistesarja ja vaihdettu kaikki tiivisteet. Kp-pumppu rupesi pitämään ja ei vuoda enään.
Edelleen oire pysyy. Ei käynnisty kylmänä pienellä lämmöllä heti käyntiin.
4. Railputken päässä hytin puolella oleva paineensäätäjän tiivistesarjan vaihto. Ei apua.
5. Suuttimien ohivirtaus testi. 3 syl suutin vuotaa, joten se täytyisi pistää vaihtoon. Kuva löytyy http://www.kotikone.fi/mansion/testi
Kuvassa näkyy 1-4 pullot ovat joka suuttimelle ja X merkitty on laitettu viimeiseltä suuttimelta lähtevään tankin paluu puolen linjaan. Autoa käytettiin vajaa minuutin verran käynnissä ja paluu puolelta tuli pullollinen kiisseliä.
Onko siis railputken painekytkin sökö vai tankin linja esim. tukossa? En ole ihan perillä paluulinjasta ja railputken painekytkimen toiminnasta. Miksi se puskee ainetta takaisin päin onko normaalia, että tulee näissä ohivirtausmittauksessa railputken paineanturin päästä lähtevältä paluupuolen letkulta ainetta takaisin päin? Ja tietenkin uskaltaako tuolla nyt ajella ollenkaan. Auto toimii kyllä moitteetta kun saa käyntiin.
Joka tapauksessa 3 suutin pitäisi pistää kunnostukseen. X-pullo vaan ihmetyttää.
Potilaana autotallissa seisoo w203 -02 200cdi farkku.
Oireet olivat seuraavat ei käynnisty kylmänä. Pieni lämmitys lohkolämppärillä lähtee hyvin käyntiin ja auto toimii ok. Kuitenkin pitempi 16h seisotus pakkasella ei käynnisty.
Seuraavat toimenpiteet tehty viimeisen itse autotallissa viikonaikana:
1. Kirkkaat polttoaineputket uusiksi sekä pa-suodatin
2. Tutkittu näkyykö ilmakuplia putkissa. Ei näy.
3. Huomattu korkeapainepumpulla vuoto kannen välistä. Otettu kp-pumppu irti ja purettu osiin. Pieni O-rengas sökö. Haettu KL:stä tiivistesarja ja vaihdettu kaikki tiivisteet. Kp-pumppu rupesi pitämään ja ei vuoda enään.
Edelleen oire pysyy. Ei käynnisty kylmänä pienellä lämmöllä heti käyntiin.
4. Railputken päässä hytin puolella oleva paineensäätäjän tiivistesarjan vaihto. Ei apua.
5. Suuttimien ohivirtaus testi. 3 syl suutin vuotaa, joten se täytyisi pistää vaihtoon. Kuva löytyy http://www.kotikone.fi/mansion/testi
Kuvassa näkyy 1-4 pullot ovat joka suuttimelle ja X merkitty on laitettu viimeiseltä suuttimelta lähtevään tankin paluu puolen linjaan. Autoa käytettiin vajaa minuutin verran käynnissä ja paluu puolelta tuli pullollinen kiisseliä.
Onko siis railputken painekytkin sökö vai tankin linja esim. tukossa? En ole ihan perillä paluulinjasta ja railputken painekytkimen toiminnasta. Miksi se puskee ainetta takaisin päin onko normaalia, että tulee näissä ohivirtausmittauksessa railputken paineanturin päästä lähtevältä paluupuolen letkulta ainetta takaisin päin? Ja tietenkin uskaltaako tuolla nyt ajella ollenkaan. Auto toimii kyllä moitteetta kun saa käyntiin.
Joka tapauksessa 3 suutin pitäisi pistää kunnostukseen. X-pullo vaan ihmetyttää.
.
Sitä railputken painetta säädellään nimenomaan päästämällä sillä rintapellin puoleisella venttiilillä aina liikaa painetta poikkeen putkesta.
Tyhjäkäynnillä tarvitaan ja ohjelma pyytää vaan vähän painetta (~300bar) ja kulutus on pientä -> siitä seuraa, että paljon tavaraa pitää koko ajan päästää railputkesta poikkeen, jotta oikea paine pysyisi, eikä se lähtisi nousemaan.
Näissä henkilöautoissa pumppu pumppaa koko ajan "täysillä", moottorin kierroksien mukaisesti, oli sitä tarvetta, tai ei.
Sprintteirssä on yhdelle männälle järjestetty lepuutus, siihen tulee sähköjohto ko. elementin kohdalle.
Siis, kun painetta tarvitaan lisää, venttiili sulkeutuu ja kun painetta tarvitaan vähemmän, venttiili aukeaa.
Sitä railputken painetta säädellään nimenomaan päästämällä sillä rintapellin puoleisella venttiilillä aina liikaa painetta poikkeen putkesta.
Tyhjäkäynnillä tarvitaan ja ohjelma pyytää vaan vähän painetta (~300bar) ja kulutus on pientä -> siitä seuraa, että paljon tavaraa pitää koko ajan päästää railputkesta poikkeen, jotta oikea paine pysyisi, eikä se lähtisi nousemaan.
Näissä henkilöautoissa pumppu pumppaa koko ajan "täysillä", moottorin kierroksien mukaisesti, oli sitä tarvetta, tai ei.
Sprintteirssä on yhdelle männälle järjestetty lepuutus, siihen tulee sähköjohto ko. elementin kohdalle.
Siis, kun painetta tarvitaan lisää, venttiili sulkeutuu ja kun painetta tarvitaan vähemmän, venttiili aukeaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Joo elikkä minun tapauksessani kylmäkäynnistyksen ongelmaksi mitä ilmeisemmin jää 3:s suuttimen kunnostaminen. Tuo paineen säädin toimii siis oikein. Runsas polttoaineen tulo tuli siis painekytkimeltä helpommin konehuoneen puolelle 4 suuttimen poistolinjaa pitkin kuin tankin paluulinjan puolelle kaikkine vastuksineen.
Olisiko tuo painekytkimelle menevä suuttimien paluulinja (pieni mustaletku) pitänyt tukkia ohivuoto testin ajaksi
Uskaltaako tuolla ohivuotomäärällä ajaa normaalisti vai haittaako se menoa jollain tapaa. Ja onko siitä haittaa pitemmällä aikavälillä.
Tuo korkeapainepumpun huolto on kuten foorumilla aiemmin on todettu turhankin peloteltua hommaa. Ainakin vielä näyttää hyvältä ja kuivalta kp-pumpun kyljet
Taitaa jäädä tuo suuttimen huolto kuitenkin ammattilaisten käsiin.
Kiitoksia kovasti nopeasta vastauksesta.
Olisiko tuo painekytkimelle menevä suuttimien paluulinja (pieni mustaletku) pitänyt tukkia ohivuoto testin ajaksi
Uskaltaako tuolla ohivuotomäärällä ajaa normaalisti vai haittaako se menoa jollain tapaa. Ja onko siitä haittaa pitemmällä aikavälillä.
Tuo korkeapainepumpun huolto on kuten foorumilla aiemmin on todettu turhankin peloteltua hommaa. Ainakin vielä näyttää hyvältä ja kuivalta kp-pumpun kyljet

Taitaa jäädä tuo suuttimen huolto kuitenkin ammattilaisten käsiin.
Kiitoksia kovasti nopeasta vastauksesta.
JooKarhu78 kirjoitti:Joo elikkä minun tapauksessani kylmäkäynnistyksen ongelmaksi mitä ilmeisemmin jää 3:s suuttimen kunnostaminen. Tuo paineen säädin toimii siis oikein. Runsas polttoaineen tulo tuli siis painekytkimeltä helpommin konehuoneen puolelle 4 suuttimen poistolinjaa pitkin kuin tankin paluulinjan puolelle kaikkine vastuksineen.
Olisiko tuo painekytkimelle menevä suuttimien paluulinja (pieni mustaletku) pitänyt tukkia ohivuoto testin ajaksi
Uskaltaako tuolla ohivuotomäärällä ajaa normaalisti vai haittaako se menoa jollain tapaa. Ja onko siitä haittaa pitemmällä aikavälillä.
Tuo korkeapainepumpun huolto on kuten foorumilla aiemmin on todettu turhankin peloteltua hommaa. Ainakin vielä näyttää hyvältä ja kuivalta kp-pumpun kyljet
Taitaa jäädä tuo suuttimen huolto kuitenkin ammattilaisten käsiin.
Kiitoksia kovasti nopeasta vastauksesta.
Uskaltaa
Korkeapainepumpusta pelottelen hieman.
Se ulospäin vuotaminen on yksi juttu.
Tulikohan kaikki vanhat tiivisteen palaset talteen ?
Ne muuten kulkeutuu aika vaikeisiin paikkoihinkin....
Pumpun tiivisteiden täytyisi pitää, että pumppu kestää.
Roska puristettuna kovalla paineella suuttimeen voi aiheuttaa sen, että suutin ei enää joku kaunis päivä sulkeudukkaan -> suuri, tai erittäin suuri moottorivaurion mahdollisuus.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Joo totta turiset.
Arvelinkin homman olevan kellosepän tarkkaa puhtauden puolelta ja uskoisin kaikkien O-renkaan palasten saadun pois.
Suuttimen irroituksessa varmaankin on helpoin hiukan löysätä kiinnityspulttia ja auto tulille kunnes suutin napsahtaa irti. Täytyy huomenna perehtyä tarkemmin tuon suuttimen irroitukseen ja niiden huoltoon.
Ohjeita varmaan löytyy foorumilta
Arvelinkin homman olevan kellosepän tarkkaa puhtauden puolelta ja uskoisin kaikkien O-renkaan palasten saadun pois.
Suuttimen irroituksessa varmaankin on helpoin hiukan löysätä kiinnityspulttia ja auto tulille kunnes suutin napsahtaa irti. Täytyy huomenna perehtyä tarkemmin tuon suuttimen irroitukseen ja niiden huoltoon.
Ohjeita varmaan löytyy foorumilta

Joo tuntuu olevan liiankin tuttuja oireita. Foorumilla hyvin ohjeita testaamiseen, mutta suosittelen alottavan kirkkaiden letkujen vaihdolla sekä polttoainesuodatin. Myös pelkkiä O-renkaita myydään irrallaan letkuihin. Usein oireet katoavat niiden vaihdollakin.
Ei tuo 400k paha ole, vanhalla pirssillä w202 200cdi työntelin 460k ja myin eteenpäin. Toimiva peli kaikinpuolin oli.
Oma projekti:
Suutin lähti nätisti irti ja nyt viety pajalle kunnostukseen.
Suuttimen takaisin asennuksesta kysyisin. Pitääkö tuo 7nm+90 astetta paikkansa momentiksi asennukseen. Ainakin autodata ilmoittaa noin, mutta jostain luin 7nm+90astetta+90astetta olevan parempi. Pitääkö tuossa pitää välillä jonkin mittainen tauko vai käännetäänkö suoraan noi 90 asteen väännöt. onko parempi lämmittää konetta esim lohkolämmityksellä vai onko asennus lämpötilalla väliä. Itselläni autotalli on meinaan kylmätila, joten lohkokin on varsin kylmä.
Suuttimen takaisin asennus olisi varmaankin ylihuomenna.
Ei tuo 400k paha ole, vanhalla pirssillä w202 200cdi työntelin 460k ja myin eteenpäin. Toimiva peli kaikinpuolin oli.
Oma projekti:
Suutin lähti nätisti irti ja nyt viety pajalle kunnostukseen.
Suuttimen takaisin asennuksesta kysyisin. Pitääkö tuo 7nm+90 astetta paikkansa momentiksi asennukseen. Ainakin autodata ilmoittaa noin, mutta jostain luin 7nm+90astetta+90astetta olevan parempi. Pitääkö tuossa pitää välillä jonkin mittainen tauko vai käännetäänkö suoraan noi 90 asteen väännöt. onko parempi lämmittää konetta esim lohkolämmityksellä vai onko asennus lämpötilalla väliä. Itselläni autotalli on meinaan kylmätila, joten lohkokin on varsin kylmä.
Suuttimen takaisin asennus olisi varmaankin ylihuomenna.
Suutin asennettu paikalleen ja mitä ilmeisemmin onnistuneesti. -18 pakkasta ja hörähti nätisti käymään. Muutamien testi starttien jälkeen ajoin 150 km ja tuntui toimivan ihan mukavasti. Liitoksetkin näyttivät pitävän hyvin.
Suuttimen kiristelin 7nm+90 ja pieni tauko +60 astetta. Toivottavasti pitää.
Suuttimen huolto (ohivuodon takia) tiivisteiden vaihto, testaus, uusi kuparirengas ja uusi pultti maksoivat 76€, joten eipä tuolla hinnalla uskalla itse noihin suuttimiin tiivisteitä lähtee vaihtamaan. Vielä jos huomenna ajelis tuon polttoainejärjestelmän läpi Forten suodattimen kautta ni toivottavasti taas päästään ottaan "luotettavia" kilometrejä.
Kiitoksia hyvistä neuvoista. Seuraavien oireiden yhteydessä teen kyllä ensimmäisenä tuon ohivuototestin, säästyypähän monelta ylimääräiseltä hommalta.
Suuttimen kiristelin 7nm+90 ja pieni tauko +60 astetta. Toivottavasti pitää.
Suuttimen huolto (ohivuodon takia) tiivisteiden vaihto, testaus, uusi kuparirengas ja uusi pultti maksoivat 76€, joten eipä tuolla hinnalla uskalla itse noihin suuttimiin tiivisteitä lähtee vaihtamaan. Vielä jos huomenna ajelis tuon polttoainejärjestelmän läpi Forten suodattimen kautta ni toivottavasti taas päästään ottaan "luotettavia" kilometrejä.

Kiitoksia hyvistä neuvoista. Seuraavien oireiden yhteydessä teen kyllä ensimmäisenä tuon ohivuototestin, säästyypähän monelta ylimääräiseltä hommalta.