200sen turbotus
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke 17.02.2010 11:35
- Paikkakunta: joroinen
200sen turbotus
saako vakio 200sesta millasia tehoja irti eli siis turbottamalla ja mikä on kestävyys
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11949
Katsoppa löytyykö tuolta yhtään.. Ja hakuun 200D AND Turbotus ja johan tulee threadeja..
Katsoppa löytyykö tuolta yhtään.. Ja hakuun 200D AND Turbotus ja johan tulee threadeja..
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
jotai 110hp niistä on luotettavasti otettu, kun laittaa 602/603 turbon kiertokanget ja männät, jostakin parempi kannentiiviste niin pitäisi kestää 150hp kunhan ei kauheasti kierrätä tai muutenkaan kokoajan polje. Tosin tällöin joutuu jo voimansiirtoa modaamaan. Välijäähyhän tarvii lyödä heti alkuunsa
Kokemusta ei itseltä ole, lähinnä lukenut ja tutuilta kuultua
Tätä tietoahan 200D:n turbottamisesta löytyy tosiaan haulla aivan törkeästi.
Tietenkin jos kyse oli bensakoneesta niin rahaa palaa.

Kokemusta ei itseltä ole, lähinnä lukenut ja tutuilta kuultua

Tietenkin jos kyse oli bensakoneesta niin rahaa palaa.
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Mulla kestää oikein hyvin, kohta on 5000 km ajettu. Ei mitään tehorajoituksia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
joo, miedostihan ne on tehoja sillä STT:llä ottanu. olisko jotakin 30% luokkaa vakioon nähden. vakio 200D:ssä on 72-75 heppaa. turbottamalla vakio hiluilla en uskaltais ottaa yli 120 heppaa. taitaa olla aika veteen piirretty viiva se tehoraja, minkä motti kestää. toiset on päässy pitkiäkin matkoja turbotetulla vakiomotilla, jos tehot pysyy maltillisina. luotettavuus ainakin kärsii jo paljon, jos otetaan parisataa heppaa ja käytetään niitä hevosia.
sitten, kun laitetaan turbomallin kanget, männätä, männätapit, öljyruiskut ja öljypumpun ratas, niin aletaan oleen turbomoottorin keston tuntumassa. eli voi vähän huolettomammin viritellä ja painaa sitä kaasuakin sitten.
kyllä täällä porukkaa on, ketkä on noita viritelly ja mosautellukkin. ne voi sitten antaa tarkempaa tietoa, että missä kohtaa se kanki halkee..
sitten, kun laitetaan turbomallin kanget, männätä, männätapit, öljyruiskut ja öljypumpun ratas, niin aletaan oleen turbomoottorin keston tuntumassa. eli voi vähän huolettomammin viritellä ja painaa sitä kaasuakin sitten.
kyllä täällä porukkaa on, ketkä on noita viritelly ja mosautellukkin. ne voi sitten antaa tarkempaa tietoa, että missä kohtaa se kanki halkee..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
itse tulin aikoinani siihen tulokseen, että 200D:n turbotuksen unohdin
tulee liian kalliita hevosvoimia... moottorin vakio alakerralla päästään luotettavasti ehkä juuri sen 100 hp:n yli, sitten kun siihen paasaa rahaa lisää, eli nuo turbokoneen sisukset mitä pera8x tuossa jo mainitsikin, niin sitten voidaan kokeilla jo 150 heppaan asti ja jopa yli...
rahaa on mennytkin sitten jo muutaman bensa 300 mersun hinta
joissa on se "200 hp" ihan vakiona...

rahaa on mennytkin sitten jo muutaman bensa 300 mersun hinta

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ei tuo 300 bensa tietysti paljon ajavalle ole paras, mutta ei se ole kyllä vanha 200D yhtään sen parempi, vaikka se olis turbotettukin 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jotain eroja noissa pensa ja diiseli hevosissa on. mulla on ollu kaks pensamersua, molemmissa mukamas tehoo. toinen oli w126 500 SEL. tehoja 240 heppaa ja vääntöö 400nm ja omamassa muistaakseni jotakin n.1600kilua. minkälainen auto oli? suhteellisen laiska ja kulutu oli jotakin ihan järkyttävää. mun nykyinen diiseli, missä on tehoja jotakin 200-250 pollea kulkee ihan sairaasti verrattuna tohon ässäläiseen, vaikka paino on molemmilla samaa luokkaa.
sitten oli toi w124 300 TE 4 matic. jotakin 180-190 heppaa, mitä niissä nyt on. omamassa jotakin 1700 nurkilla muistaakseni. tehokasko? lussu, mikä lussu. ruuvattu 300D meni samanlailla, taikka paremmin!
tiedä sitten mitenkä ne niitä hevosvoimia on sinne papereihin tehtaalla arponu, kun autot menee kellollakin katsottuna selkeesti eri arvoihin, mitä hevoset antais ymmärtää. vai karkaako pensahevoset sitten ajan kanssa herkemmin? toisaalta kaverin 190 1,8 pensakoneella on suhteellisen reipas. jos noihin muihin pensakoneisiin pitäis verrata, niin siinä 1,8:ssa olis sitten varmaan jotakin 150 heppaa..
sitten oli toi w124 300 TE 4 matic. jotakin 180-190 heppaa, mitä niissä nyt on. omamassa jotakin 1700 nurkilla muistaakseni. tehokasko? lussu, mikä lussu. ruuvattu 300D meni samanlailla, taikka paremmin!
tiedä sitten mitenkä ne niitä hevosvoimia on sinne papereihin tehtaalla arponu, kun autot menee kellollakin katsottuna selkeesti eri arvoihin, mitä hevoset antais ymmärtää. vai karkaako pensahevoset sitten ajan kanssa herkemmin? toisaalta kaverin 190 1,8 pensakoneella on suhteellisen reipas. jos noihin muihin pensakoneisiin pitäis verrata, niin siinä 1,8:ssa olis sitten varmaan jotakin 150 heppaa..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
onhan niissä eroja... tai pienellä hienosäädöllä bensankin saa kulkemaan ihan kivasti ja jopa kulutus laskee
kyllähän nuo vanhat mersun koneet ainakin tehtaan jäljiltä aika aneemisesti sitä tehoa jakavat ulos
mutta ei se moottorin vika ole, jos moottorinohjaus on tehty niin nolosti, että suurin osa koneen tehoreservistä leikataan pois... eihän noissa pääse edes sytkää kunnolla säätämään, ellei jotain rakenna itse...
tietysti jos ne koneet on vielä ollu hieman rikki tai säädöt ei ole ollut edes tehtaan toleransseissa, niin en yhtään ihmettele, jos pidät bensakoneita hieman onnettomina
ei tuo mun 300 jaksanut ostettaessa mennä kuin jotain max. 100 km/h
nyt se taitaa kiihtyä siihen jopa alle tehtaan ilmoituksen, eli jossain 7 sek. 


tietysti jos ne koneet on vielä ollu hieman rikki tai säädöt ei ole ollut edes tehtaan toleransseissa, niin en yhtään ihmettele, jos pidät bensakoneita hieman onnettomina



W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kyllä tuollainen 200D moottori turbon kangilla+laakereilla, männillä, öljypumpulla, öljyruiskuilla ja soppelilla turbolla kestää sen 180-200hv ihan kohtuudella.
Hulluttelut pois. Eli ei kierrätä yli 5000 eikä vedätä kaasupohjassa kilometritokulla ja muistaa esilämmitykset ja jälkijäähyt.
Ei se toki mikään ralliauton moottorin ole vaikka rakentaisi kuinka.
Hulluttelut pois. Eli ei kierrätä yli 5000 eikä vedätä kaasupohjassa kilometritokulla ja muistaa esilämmitykset ja jälkijäähyt.
Ei se toki mikään ralliauton moottorin ole vaikka rakentaisi kuinka.
On siellä ne käsin kiillotetut turbon kiertokanget ja kaikki muukin tarvittava...Veijo E. mittasi tehotkin viimeviikolla, lähelle neljäsataa löytyy.
Esilämmityksenä olen käyttänyt hehkutulppia
Mun ei onneksi enää tarvitse katsoa niitä hevosvoimia tai vääntömomentteja papereista.
Hintaa tolle moottorille muuten tuli jokseenkin tarkkaan tuhat euroa...siis tietysti ilman pumppua, sehän mulle tupsahti periaatteessa vanhasta koneesta, kuten muutama muukin pikkuosa. Vanha kone ei ole hajonnut vaikka huhut niin väittävät, se ajettiin tallliin, purettiin autosta pois ja odottaa uutta elämää. Joutui reppana luovuttamaan öljypohjan ja jakokopan tuolle 87:lle pikkuveljelleen.
Esilämmityksenä olen käyttänyt hehkutulppia

Mun ei onneksi enää tarvitse katsoa niitä hevosvoimia tai vääntömomentteja papereista.
Hintaa tolle moottorille muuten tuli jokseenkin tarkkaan tuhat euroa...siis tietysti ilman pumppua, sehän mulle tupsahti periaatteessa vanhasta koneesta, kuten muutama muukin pikkuosa. Vanha kone ei ole hajonnut vaikka huhut niin väittävät, se ajettiin tallliin, purettiin autosta pois ja odottaa uutta elämää. Joutui reppana luovuttamaan öljypohjan ja jakokopan tuolle 87:lle pikkuveljelleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
pysytääs veskola aiheessa! kysymys oli, vakio 200D:n kestävyydestä ahdettaessa ja paljonko siitä voidaan ottaa tehoja irti ahtamalla 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
erehdyksissäni menin veskolalata kysyyn moottorin osia. eli mun syy, jos meni aiheen vierestä..napa kirjoitti:pysytääs veskola aiheessa! kysymys oli, vakio 200D:n kestävyydestä ahdettaessa ja paljonko siitä voidaan ottaa tehoja irti ahtamalla

niin, lähelle 400 Nm? ei kait nyt sentään 400 heppaa!?!
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
ei, kyllä se höyri omiaan tuolla jo ennen sun kysymystäpera8x kirjoitti:erehdyksissäni menin veskolalata kysyyn moottorin osia. eli mun syy, jos meni aiheen vierestä..napa kirjoitti:pysytääs veskola aiheessa! kysymys oli, vakio 200D:n kestävyydestä ahdettaessa ja paljonko siitä voidaan ottaa tehoja irti ahtamalla![]()
niin, lähelle 400 Nm? ei kait nyt sentään 400 heppaa!?!

vai olisko tarkoittanut, että melkein alun neljättäsataa hevosvoimaa, eli alle 300 kuitenkin

no, kuitenkaan tuo veskolan kone ei täytä enää vakio 200D:n määritelmää, johon on lisätty vain ahdin ja lisätty syöttöä... ei edes niitä kiertokangen laakereita saa vaihtaa turbon mallisiin, että pysytään vakio 200D kategoriassa, ainoastaan turbo, öljynjäähdytin, cooleri ja syötön lisäys ja imu/pakosarjan pakolliset muutokset on ne osat/toimenpiteet, jotka saadaan suorittaa... jos lähdetään vaihtamaan esim. laakereita turbon mallisiin, ei enää puhuta vakio 200D koneesta

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niin no. mun mielestä se 200D on jo kaukana vakiosta, kun siihen laitetaan turbo. tiakka pumppu. taikka turbo ja pumppu. enemmän se vakio on ilman turboa ja turbomallin laakereilla.. mutta mielipideasioita.
aika paljon on hevosia, jos puhutaan jostakin reilusta 300:sta hepasta ja 200D moottorista.
aika paljon on hevosia, jos puhutaan jostakin reilusta 300:sta hepasta ja 200D moottorista.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Kyllä se järellisellä käytöllä joillaki kestää vähän isompiaki tehoja. Ite oon nyt ajanu n.37tkm 176hp/337nm 200D:llä ja vaihtaa on tarvinnu välissä yks kansipahvi. Mosa on täysin vakio sisuksilla, kiertokangen laakerit vaihdoin turbotuksen yhteydessä samanlaisiin, ei turbon laakereihin. On ollu hyvä tuuri. 8)
S212 & W639
Laitetaas vähän offtopickkia , niin nettiautossa oli myynnissä 250d superi , karvan alta 400hp oli lapussa. Kyselin tarkemmin niin tuo alakerta oli myyjän mukaan vakio vaparin alakerta ja siinä sitten ihmettelin kestävyyttä. Niin ainakin kovasti vakuutteli että kyllä kestää kun ei revitä kylmänä ja ei anna lämpöjen nousta korkeksi. Ja sit muistaa myös jäähdytellä. Eli todella nätillä käytöllä voisi 200D mottikin kestää sen 200hp vakioalakerralla, toinen asia sitten onkin että miksi virittää ja käyttää nätisti ja säätellä.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
niin. olen ymmärtänyt, että moottori, kun moottori, niin jossain se raja tulee vastaan. rajakin on niin epämääräinen, ettei sille ole mitään selkeetä viiva piirretty, että 200D kestää 300nm ja 170 heppaa jne jne. kaikki riippuu varmasti koko kokoonpanosta. liiallinen vääntö tuo suoraa rasitusta kiertokankiin, mäntiin ja männätappeihin. teho taas tulee kierroksista ja kierrokset taas tuo lisää rasitusta vähän joka alueelle. uskoisin, että se syy, miks sitten moottori kajahtaa johtuu kaikkien näiden yhteisvaikutuksista. suurimpana kuitenkin suuren väännön lisäks tulee se, että laitetaan moottori kiertään paljon ja kiertokankiin tulee niin suuret keskipakoisvoima vaikutukset, että lopulta ne alkaa värähteleen, taikka suoraan taipuun ja halkee.
tulipas rumilusmaisesti selitettyä. no, tämä on oma käsitys asiata. mitään varsinaisia kouluja en asiata ole käyny. jonkin verran metallipuolen juttuja, materiaalitekniikka jonkun verran. oikaskaa, jos tuntuu virheelliseltä.
tulipas rumilusmaisesti selitettyä. no, tämä on oma käsitys asiata. mitään varsinaisia kouluja en asiata ole käyny. jonkin verran metallipuolen juttuja, materiaalitekniikka jonkun verran. oikaskaa, jos tuntuu virheelliseltä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
En kyllä tuommosta menis ostaan. Itsellähän on hajonnut kaksi vaparisisuksilla olevaa 200d:tä, kiertokanki pettänyt ja molemmat semmosissa tilanteissa että voimaa ei ole käytetty. Vähän yli 200 heppaa oli tehoa. Ensimmäinen hajosi rauhallisessa taajama-ajossa, alkoi kuulua ensin pientä kalkatusta eikä montaa kilometriä kestäny sen jälkeen. Toinen laukes ykskaks yllättäin tasaisessa moottoritieajossa. Ensimmäinen kone kesti 18tkm ja toinen 13tkm. Järkevällä käytöllä olivat, ei poljettu kuin lämpimänä ja lyhyitä aikoja, aina on jälkikäytetty.Turmelo kirjoitti:Laitetaas vähän offtopickkia , niin nettiautossa oli myynnissä 250d superi , karvan alta 400hp oli lapussa. Kyselin tarkemmin niin tuo alakerta oli myyjän mukaan vakio vaparin alakerta ja siinä sitten ihmettelin kestävyyttä. Niin ainakin kovasti vakuutteli että kyllä kestää kun ei revitä kylmänä ja ei anna lämpöjen nousta korkeksi. Ja sit muistaa myös jäähdytellä. Eli todella nätillä käytöllä voisi 200D mottikin kestää sen 200hp vakioalakerralla, toinen asia sitten onkin että miksi virittää ja käyttää nätisti ja säätellä.
S210 220 CDI A -02
en menis määkään ostaan. tikittävä aikapommi. noi jälkikäyttelyt on ihan se ja sama tolloselle koneelle. ei vaikuta juuta, eikä jaata. kansipahvin ja kannen kestämiseen kylläkin, mutta kyllähän ne saa kestään, alakerrasta posahtaa.MatKa kirjoitti:En kyllä tuommosta menis ostaan. Itsellähän on hajonnut kaksi vaparisisuksilla olevaa 200d:tä, kiertokanki pettänyt ja molemmat semmosissa tilanteissa että voimaa ei ole käytetty. Vähän yli 200 heppaa oli tehoa. Ensimmäinen hajosi rauhallisessa taajama-ajossa, alkoi kuulua ensin pientä kalkatusta eikä montaa kilometriä kestäny sen jälkeen. Toinen laukes ykskaks yllättäin tasaisessa moottoritieajossa. Ensimmäinen kone kesti 18tkm ja toinen 13tkm. Järkevällä käytöllä olivat, ei poljettu kuin lämpimänä ja lyhyitä aikoja, aina on jälkikäytetty.Turmelo kirjoitti:Laitetaas vähän offtopickkia , niin nettiautossa oli myynnissä 250d superi , karvan alta 400hp oli lapussa. Kyselin tarkemmin niin tuo alakerta oli myyjän mukaan vakio vaparin alakerta ja siinä sitten ihmettelin kestävyyttä. Niin ainakin kovasti vakuutteli että kyllä kestää kun ei revitä kylmänä ja ei anna lämpöjen nousta korkeksi. Ja sit muistaa myös jäähdytellä. Eli todella nätillä käytöllä voisi 200D mottikin kestää sen 200hp vakioalakerralla, toinen asia sitten onkin että miksi virittää ja käyttää nätisti ja säätellä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Niin. Miksi ostaa käytetty ST vaparitekniikka kun saa priiman vaparin tekniikan halvemmalla ja tietää, että siellä ei ole jo vaurioita, jotka pikkuhiljaa pahenee ja pahenee. Ei se ahtimen kiinni pulttaaminen mitenkään ylivoimaista ole.
Tuossa matkan tapauksessakin, olen aika varma, ensin on kova vääntömomentti aiheuttanut laakeripintojen pettämisen tai jopa kiertokangen pienen taipumisen, joka sitten normaalikäytössä myöhemmin pahenee ja pahenee ja kun mennään sen kriittisen kohdan yli alkaa toteutua täystuho. Tai sitten siellä on ollut ongelmaa sen männän laen kanssa...se on tehnyt vaurioita sylinteriputkiin ja jälleen tilanne pahenee ja pahenee normikäytössä. Pienillä kierroksilla mäntä nalkkaa jotenkin kiinni ja hajottaa loputkin. Sylinterin seinämällä ei ole öljykalvoa riittävästi, mäntä/sylinteriyhdistelmä on "sohlo".
"Nätillä käytöllä", "todella nätillä käytöllä" noi ei vain ole mun juttu...mitä ne numerot tekee lapuissa ja puheissa, jos niitä ei voi käyttää. Mikään ei ole ollut niin mahtava fiilis kun on saanut vedellä noita pitkiä ohituskaistallisia ylämäkiä tuolla valtatiellä aikoinaan kesällä lappulattiassa...joo...ajettiin kilpaa semmosen 180 hp seatin kanssa ja ei se ressukka päässyt edes karkuun. Silloin oli harmittavasti pumpun syötöt tosi laimealla niin ei itsekkään päässyt kovempaa. Ai niin toi oli siis Saksassa.
Noi jälkikäytöt on sitten enemmän tuon kannen ehjänä pitämisjuttuja ja muiden rautaosien jäähdyttelyä...kiertokanget ja niiden laakerit hajoaa jos ovat hajotakseen silloin kun se lappu on lattiassa. Eikä nekään välttämättä kerrasta mene, ne alkaa murentua pikkuhiljaa ja sitten se moottori kestää vähemmän ja vähemmän vääntöä...pikkuhiljaa alkaa öljynpaine pudota. Ei niistä edes päällepäin kuule miten huonossa kunnossa siellä on laakeriliuskat.
Vapari200d ahtaminen:
Minimiasia olisi kyllä vaihtaa ne kiertokangen laakerit turbon laakereihin, jollei muuta viitsi tehdä. Niitä jo 2000 luvun alussa testailtiin ja huomattiin, että ne pitää vaihtaa. Sen kyllä näkee jo ihan silmälläkin että ei ole pinta-alaa ottamassa vastaan paljoakaan. Joutuuhan ne jokatapauksessa vaihtamaan kun ne on rikki jo vakiomoteissa näillä kilometreilla.
Tuossa matkan tapauksessakin, olen aika varma, ensin on kova vääntömomentti aiheuttanut laakeripintojen pettämisen tai jopa kiertokangen pienen taipumisen, joka sitten normaalikäytössä myöhemmin pahenee ja pahenee ja kun mennään sen kriittisen kohdan yli alkaa toteutua täystuho. Tai sitten siellä on ollut ongelmaa sen männän laen kanssa...se on tehnyt vaurioita sylinteriputkiin ja jälleen tilanne pahenee ja pahenee normikäytössä. Pienillä kierroksilla mäntä nalkkaa jotenkin kiinni ja hajottaa loputkin. Sylinterin seinämällä ei ole öljykalvoa riittävästi, mäntä/sylinteriyhdistelmä on "sohlo".
"Nätillä käytöllä", "todella nätillä käytöllä" noi ei vain ole mun juttu...mitä ne numerot tekee lapuissa ja puheissa, jos niitä ei voi käyttää. Mikään ei ole ollut niin mahtava fiilis kun on saanut vedellä noita pitkiä ohituskaistallisia ylämäkiä tuolla valtatiellä aikoinaan kesällä lappulattiassa...joo...ajettiin kilpaa semmosen 180 hp seatin kanssa ja ei se ressukka päässyt edes karkuun. Silloin oli harmittavasti pumpun syötöt tosi laimealla niin ei itsekkään päässyt kovempaa. Ai niin toi oli siis Saksassa.
Noi jälkikäytöt on sitten enemmän tuon kannen ehjänä pitämisjuttuja ja muiden rautaosien jäähdyttelyä...kiertokanget ja niiden laakerit hajoaa jos ovat hajotakseen silloin kun se lappu on lattiassa. Eikä nekään välttämättä kerrasta mene, ne alkaa murentua pikkuhiljaa ja sitten se moottori kestää vähemmän ja vähemmän vääntöä...pikkuhiljaa alkaa öljynpaine pudota. Ei niistä edes päällepäin kuule miten huonossa kunnossa siellä on laakeriliuskat.
Vapari200d ahtaminen:
Minimiasia olisi kyllä vaihtaa ne kiertokangen laakerit turbon laakereihin, jollei muuta viitsi tehdä. Niitä jo 2000 luvun alussa testailtiin ja huomattiin, että ne pitää vaihtaa. Sen kyllä näkee jo ihan silmälläkin että ei ole pinta-alaa ottamassa vastaan paljoakaan. Joutuuhan ne jokatapauksessa vaihtamaan kun ne on rikki jo vakiomoteissa näillä kilometreilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
eli veskolakin on sitä mieltä, että vakio 200D kone ei kestä ahtamista, kuin siihen n. 110 heppaan asti... ehkä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mutta kun laakerit on kyllä pysynyt kunnossa, ensimmäiseen koneeseen laitoin turbod:n laakerit ja porasin reiät, toiseen oli vasta vaihdettu vaparin laakerit. Ensimmäisestä koneesta ei paljon veivistä jääny jäljelle kun ajoin kolmella pytyllä kotia, mutta toisesta koneesta oli kanki öljykanavan kohdalta halki. Kiinni ei ole meinannut leikata kumpikaan.veskola kirjoitti:Tuossa matkan tapauksessakin, olen aika varma, ensin on kova vääntömomentti aiheuttanut laakeripintojen pettämisen tai jopa kiertokangen pienen taipumisen, joka sitten normaalikäytössä myöhemmin pahenee ja pahenee ja kun mennään sen kriittisen kohdan yli alkaa toteutua täystuho. Tai sitten siellä on ollut ongelmaa sen männän laen kanssa...se on tehnyt vaurioita sylinteriputkiin ja jälleen tilanne pahenee ja pahenee normikäytössä. Pienillä kierroksilla mäntä nalkkaa jotenkin kiinni ja hajottaa loputkin. Sylinterin seinämällä ei ole öljykalvoa riittävästi, mäntä/sylinteriyhdistelmä on "sohlo".
Mun mielestä on yksinkertaisesti tuurista kiinni kestääkö, onhan nuita veivejä kuulopuheiden mukaan haljennut vakioistakin. Eikä ole kauaa kun tällä kylällä yhdestä vakiopumpulla olevasta turbotetusta tuli veivi kurkkimaan.
S210 220 CDI A -02