paljonko uskaltaa kierrättää?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

paljonko uskaltaa kierrättää?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitenkä st mersujen pumput on säädetty, kuinka suurilla kierroksilla vielä vetää? Sillä vaan ajattelin, kun nyt kiertää paikallaan n.6000 ja veto loppuu jo aikasemmin. Ajossa vähän ärsyttävä ja ehkä vähän liiankin kaponen vetoalue, kestää vähän turhan kauan kerätä paineet, kun vaihtaa vaihdetta. Tarttis siis lisää vetäviä kierroksia, tai alavääntöö. Ja kiekkoja on helpompi saada. Paljonko siis pistetään?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

anna olla, ei tuu kuin rasvainen rauta katsomaan kuka kiusaa :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Liian kapea tehoa alue kertoo mun mielestä siitä että sulla on siellä vähän liian iso turbo, tai joku muu selkee syy.

Onks turbo tältä vuosituhannelta vai edelliseltä? (Niissäkin on jotain kehitystä tapahtunut sitten turbon keksimisen)
Pakosarja kunnossa? Imusarja? Pakoputki? Hukkaportti ei hiivi auki ennen aikojaan?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sami T kirjoitti:Liian kapea tehoa alue kertoo mun mielestä siitä että sulla on siellä vähän liian iso turbo, tai joku muu selkee syy.

Onks turbo tältä vuosituhannelta vai edelliseltä? (Niissäkin on jotain kehitystä tapahtunut sitten turbon keksimisen)
Pakosarja kunnossa? Imusarja? Pakoputki? Hukkaportti ei hiivi auki ennen aikojaan?
tais olla T04B-46 turbo, joka ei tosiaan ole ihan tältä vuosituhannelta :D muuten se on ihan hyvä, ei ainakaan ahista ja tee pakopaineita turhaan, eli koneen käyttöikää kyllä lisää, pienen viiveen kustannuksella tosin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, jostakin viime vuosituhannelta se ahdin on. varmaan sekin kertoo jotakin, että tehot jää alta 300 hepan, vaikka kuinka yrittää ja pakarista tulee mustaa, eli soppaa saa. paineet on 1,5 minne se kiipii pikku hiljaa ja jässähtää sitten siihen. hukkaportti on koeponnistettu moneen kertaan ja todettu toimivan hyvin. ei valskaa ja pitää paineet siinä, mihin on säädetty. aikasemmalla kellolla teki sitä, että pakopaineet auko porttia jo vähän reilu kilon jälkeen. nyt tripla jäykkyyksinen jousi ja rajapaine venttiili, millä sitten saa säätää ne paineet mieleisekseen.

ahdin vaan taitaa olla niin vanha, ettei sillä saa "suuria" tehoja ja viiveet ja muu herääminen silti samaa luokkaa kun nykyaikaisella isommalla ahtimella.

tää alkaa aika rauhalliseen tahtiin kehittään painetta imusarjaan. ei tule mitään potkua, eikä sinne päinkään, mitä pikkuahtimet tekee. en nyt muista kuinka ne ahdot nousee vedätyksessä, mutta jotenkin niin, että 2500rpm on jotakin 0,5 baaria ja vasta 3500-4000rpm on 1,5 baaria. sitten se meno jo melkein hyytyykin. jossakin 5000rpm jälkeen alkaa tiputtaa tehoja. hankala vaan seurata tarkasti, kun vauhtia pitäis olla jotakin 200, että sais kunnolla selvää. eikä viitti niin kauheesti kaahata. pienemmillä vaihteilla toiminta on sen verran vikkelää, ettei kerkiä katteleen kierroslukumittaria ja ahtomittaria samaan aikaan.

semmosta vaan mietin, että eikös noi kuitenkin pikkasen enemmän kierrä noin yleisesti, mitä nyt oon kattellu? että oisko siinä vielä varaa vähän säätää kierroksia. ei siitä kyllä ihan hirveesti taida hyötyä olla. rupee vaan pelottaan, että kanki katkee jne. nyt on saanu ihan rauhassa painaa meneen.

toinen juttu, mitä mietin on jonkin moinen läppä systeemi pakosarjan ja ahtimen väliin. siis joku semmonen, että pienemmillä paineilla, taikka kierroksilla pakokaasut menee vaan ahtimen toiseen nieluun ja isommilla sitten läppä aukee ja menee molempiin. taitaa vaan olla aika työläs toteuttaa. onko noista kokemuksia kellään?
W201 250DT 20V
w201 190E
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Jos kone on kunnos nii kyllä ite oon 6000rpm kierrättäny, itellä on pysyny hyvin nipus, ryntää paikallaan jotai reilu 7000rpm.

Jeemu tota läppäsysteemiä kokeili ja kehui että oli oikeen kehno :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Sami T kirjoitti:Jos kone on kunnos nii kyllä ite oon 6000rpm kierrättäny, itellä on pysyny hyvin nipus, ryntää paikallaan jotai reilu 7000rpm.

Jeemu tota läppäsysteemiä kokeili ja kehui että oli oikeen kehno :D
ok. onko vakio hiluilla alakerta? paljon sulla on vääntöjä koneessa? se varmaan vaikuttaa aika paljon kestävyyteen, että onko 300nm vai 500nm vääntöjä vielä 5000 kierroksen jälkeen.

mulla nyt tuskin on mitään kovin erikoisia vääntömomentteja, kun ei toi ahdinkaan ole mikään oikeesti iso, niin luulis kestävän. mutta parempi kai se on vähän varmistaa ja kysellä kokemuksia, kun suinpäin vaan kokeilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jos haluat tehoaluetta lisää, niin turvallisin keino siihen on päivittää turbo nykyaikaisempaan versioon, kierrosten lisääminen ei suurta parannusta tee "arkiajoon" ja on aika kovaa rääkkiä koneelle vetää jatkuvasti ylikierroksille, että seuraava vaihde olis paremmin tehoalueella...

hyvin/oikein mitoitettu "uusinta huutoa" oleva turbo herää kuitenkin huomattavasti alempaa ja hengittää paremmin vielä yläkierroksillakin...

"turhia kustannuksiahan" siitä tulee, kun toimivaa turboa pitää vaihtaa toiseen, mutta kun vaadit ihan mahdottomia, niin sitten pitää myös maksaa :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

http://www.nettivaraosa.com/927563
tossa olis yks vaihtoehto.olikos 602 kyse?semmoseen tuo vois vielä sopiakkin
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

tdt leka kirjoitti:http://www.nettivaraosa.com/927563
tossa olis yks vaihtoehto.olikos 602 kyse?semmoseen tuo vois vielä sopiakkin
Mulla on tuommonen ahin paitsi aito garretti, omassa om 602:ssa.

Siipi koot oli vain vähän eri kokoa kun kyseisessä ahtimessa.

Garreti 3/4 on aika passeli koska herää siinnä heti 2000 tonnissa ja potkii vielä yläkierroksille saakka.

Alavääntö on aika uskomaton kun painaa kasua 40 vauhissa nii kyllä lähtee samontein vetämää.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

rupesin tuossa yöllä oikein miettimään, miksi se sun ahdin ei herää, vaikka sen pitäis olla kyllä ihan passeli kooltaan :? niin ja aikaisemmin olin laittanut heräämisen hitauden sen piikkiin, ettei sulla ole siellä syöttöjä, kuin jonkun 150 hepan edestä, mutta kun kerroit syöttöjä olevan, niin tilanne hieman muuttui :oops:

tuskin se pakopesä aivan liian suurikaan on, vaikka oireet viittaa myös siihen, mutta turbiini voi olla jo poltettu paskaksi siinä alkuperäisessä koneessa ja käytössä, missä turbo on ollut ja myyty sitten jollekin virittelijälle "hyvänä" ahtimena :roll:

kyllä tuollaisen T04B-46 ahtimen pitäis 2,5 mersun koneessa jo alle 2000 rpm alkaa kunnolla painetta pukata koneeseen, jos se vain on kunnossa, eikä ole millään järkyttävän isolla kuorma-auton pakopesällä... ei se nyt niin vanhaa tekniikka sentään ole, että käyttäytyy, kuin -60 luvun turbot :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, 602:lla tää on. ahtimen vaihdolla se varmaan paranis aika lailla. kyllä tollakin ahtimella suurinpiirtein pysyy tehoalueella, kun kierrättään aivan tappiin saakka. mutta ne turbon viiveet on jotakin ihan uskomatonta.

pitää pistää harkintaan toi ahtimen hankinta jossain vaiheessa. just nyt ei jaksais alkaa vaihtaan, kun vasta saanu ton koko paketin kunnolla toimiin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sen täytyy olla rikki, koska ei siinä noin järkyttävä viive enää voi olla niillä syöttömäärillä, mitä käytät :shock: itse veikkaan että turbiinista on "puhallettu" kärjet huis helvettiin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei oo rikki. ei ainakaan mitään silmiinpistävää näy. siivet ei ole hangannu pesiin, joka siipi on paikoillaan, ei vikise, ei ole pahemmin klappia, eikä ole halki. se vaan on niin vanhaa tekniikkaa, että viiiiiiiiiveitä tulee.

jos täysillä vetää meneen, niin olisko jotakin sekuntin ja kahden välistä, ennen ku on taas paineet päällä vaihten vaihdon jälkeen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sitä turbiinin kärkien pois polltamis vikaa ei näe, kuin ottamalla pakopesän irti :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:sitä turbiinin kärkien pois polltamis vikaa ei näe, kuin ottamalla pakopesän irti :wink:
ok. no jos on sieltä rikki, niin saa ollakkin. en jaksa alkaa purkaan. oli muutenkin niin jämähtäny koko pakopesä, etten saanu sitä edes kääntyyn.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Kampiakslia tasapainotukseen ja kanget samaan painoon ees suunnilleen. Eikös tuo riittäs kierrättämiseen? Kyllä mulla ainakin ois tavote tuota 6:sta ainakiin 6000rpm kierrättää. Eihän sillä pääse yhtään mihinkään, jos vetävät kiekat jää 3000-5000rpm. Eikös ne pumputkin riitä jo nykyään yli 65000rpm täydellä syötöllä, niin kyllähän sen tuon pitäs kiertää.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ota nyt kummeli edes yksi nolla pois tuosta 65000 rpm lukemasta :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Eikö sulla oo vakioputki paikallaan? Kannattaa varmaan sekin tehä avarampi ennenkuin alkaa 300hp tavottelemaan.
S210 220 CDI A -02
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

eipä se muuta tarvi ku ahistavan pakoputkiston nii ei varmaa herää kunnolla.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pakari on uusittu jo aikaa sitten. joo, kyllä pupussa piisaa kierroksia, jos vaan säätää. tahtoo vaan pelko hiipiä niskaan, että kanki katkeaa, jos on paljon vääntöö ylärekisterissä. tota vaparia oon kierrättäny reiluun 6 tonniin vetäviä ja se on pysyny nipussa. tossa turpossa vaan on vähän eri vääntölukemat..

huomenna muuten penkkiin tsekkaan tehoja. saa pistää veikkauksia.

speksit on tässä. garret t04b, OM602, 3 tuuman downpipe ja 2,5 tuuman pakari, yks vaimennin, ahtopaines 1,5 baaria. soppaa sillain, että savuttaa pikkasen täysilläkin paineilla.

oma arvio on 240 heppaa.

EDIT: siis 240 moottorilta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

ei milläänpahalla mutta mää alkasin ehtiin sitä ahtimen heräävyyttä näistä putkituksista.


Kuva


Kuva
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kuinkas paljon noi ahtoputkistot vaikuttaa käytännössä ahtimen toimintaan? pituus ja tilavuus, kuinka vaikuttaa?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pera8x kirjoitti:kuinkas paljon noi ahtoputkistot vaikuttaa käytännössä ahtimen toimintaan? pituus ja tilavuus, kuinka vaikuttaa?
pituus ja tilavuus ei kauheasti vaikuta, mutta jokainen mutka tekee lisää viivettä, aika marginaalisesti tosin, mutta tuo pakopesä... se näyttää kuvien perusteella kyllä aika julman kokoiselta, niissä T04B-46 turboissa mitä itse olen käpäillyt pakopesä on ollut pienempi, ainakin ulkoisesti :roll: vai onko tuossa holsetin pakopesä :? ne holsetin pakopesälle rakennetut oli myös aika yleisiä näissä T04 turboissa yhteen aikaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no isolta se munkin mielestä näyttää :shock: . eipähän ainakaan ahdista. en oo kertaakaan saanu edes kuumaks koko pakopesää. mutta siinä varmaan syy tohon heräävyyteen.. ainakin osasyy.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

nuita hitsisaumoja mää lähinnä tarkotin ja jyrkkiä kyrveja. varsinki tuo dp näyttää epämääräseltä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jukkis. kirjoitti:nuita hitsisaumoja mää lähinnä tarkotin ja jyrkkiä kyrveja. varsinki tuo dp näyttää epämääräseltä.
aijaa. ei se pakokaasu noista ulkopuolisista saumoista mitään tiedä. sisäpuolelta on vingutettu suht portaattomiks. no, noista jyrkistä mutkista en oikein voi sanoa mitään, kun en ole niin varma, että vaikuttaako se oikeesti, vai luullaanko vaan, että vaikuttaa. vaikea uskoa, että tosissaan vaikuttais jotenkin merkittävästi ahtimen heräämiseen. luulis sen sitten jo ahdistavan ja tekevän pakolämpöjäkin. mutta kuten sanoin, niin sen tarkemmin en asiasta tiedä. voishan siihen kehitellä jonkun vähän suoremmankin systeemin, ettei oo heti vastassa "ryssänmutkaa".
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jukkis. kirjoitti:nuita hitsisaumoja mää lähinnä tarkotin ja jyrkkiä kyrveja. varsinki tuo dp näyttää epämääräseltä.
jos tuon pakopesän ja hitsisaumojen/putkien muotoilun aiheuttamaa viivettä verrataan, niin taitaa pakopesä selittää 95% viiveestä :roll:

ei pera8x:llä olis parempaa kuvaa tuosta pakopesästä, niin näkis vaan mitä siinä on merkittynä... pelkään että A/R lukemakin on pitkälle yli 1 (1,15 ->), jos on edes garretin pesä...

edit: perkele kun on pää taas niin kipeä, että ei meinaa kirjoittamisestakaan tulla mitään, "10 kertaa" saa korjata tekstiä, että siitä tulee edes jotenkin lukukelpoista :oops:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä tuo pakopesä on melkosen iso...

Tuossapa kuva ex. 350 ässän Holsetin HX35W:stä.
Pakopesä on huomattavasti imupuolta pienempi.

Kuva
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: paljonko uskaltaa kierrättää?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Omassa ilmaantui myöskin tällaisia oireita. Paineet nousi hitaasti ja vaihtovälissä putos alas. Vikakin löytyi ja se oli haljennut ahtoputki. Ahdin tosin on selvästi pienempi kuin kuvissa olevat mutta ei suinkaan orkkis 603:n solmu.

Edittiä: Yhden viripajan pojat kerto että jyrkät mutkat on myrkkyä DB:ssa. Sanojaa tietty riittää ja kommenttia on jokalähtöön mutta eduksi jyrkät mutkat ei kuitenkaan liene?
Vastaa Viestiin