W124 Jousen vaihto,tällä työkalulla?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

W124 Jousen vaihto,tällä työkalulla?

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Onnistuuhan se mut ei kyllä ole millää tavalla suositeltavaa :o

Nimim: 1,5 koukkupuristinta ja mersun omat puristimet hyllyssä :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Näyttää aivan järkyttävän hepposeilta mersun jousien vaihtamiseen. Noita en itse käyttäisi.

Onnistuuhan se muuten vaikka ilman puristinta ja kokeiltukin on mutta sitten ostin biltemasta mersuun tarkoitetut puristimet.
Lisää tietoa: www.skg.fi
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Ok. Ajattelin vaan kysästä ku olivat hieman arvokkaammat kuin yleensä,ja olihan nuissa tuo joku turvasysteemiki...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kerran se osto vaan kirpasee! Itseä ei ole kyllä harmittanu kertaakaan noiden osto ku noilla vaihtelee niitä jousia vaikka huviksee :)

Tai jos et raaski ostaa nii laita foorumille ilmoitus että vuokrataan, kyllähän noita puristimia alkaa olemaa jo yhellä jos toisellaki ja naapuri foorumilla noita sai ainaki ennen lainattua postikulujen hinnalla mut niitä joutuu välillä jonottamaan.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1704
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

En ole koskaan jousia vaihtaessani tarvinnut jousipuristimia. Hyvä hallitunkki, sorkkarauta tms. rauta tanko. Tietysti noilla työkaluilla suunnitelmallisuus ja varovaisuus täytyy olla kunnossa, niinkun aina jousen vaihto puuhissa.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Joo Biltemassa näyttiki olevan puristimet hintaan 219€.
Pittääpä käydä hakemassa sitte nuo,maksavat ittensä nopiaa takas ku tuntuu nuita jousia katkeilevan vähän väliä...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

jjk300td kirjoitti:En ole koskaan jousia vaihtaessani tarvinnut jousipuristimia. Hyvä hallitunkki, sorkkarauta tms. rauta tanko. Tietysti noilla työkaluilla suunnitelmallisuus ja varovaisuus täytyy olla kunnossa, niinkun aina jousen vaihto puuhissa.
Olishan tuo noilla työkaluilla hauskaa ja ehkä vaarallistakin nähdä 4-maticin etujosen vaihtotyö. :D
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

jjk300td kirjoitti:En ole koskaan jousia vaihtaessani tarvinnut jousipuristimia. Hyvä hallitunkki, sorkkarauta tms. rauta tanko. Tietysti noilla työkaluilla suunnitelmallisuus ja varovaisuus täytyy olla kunnossa, niinkun aina jousen vaihto puuhissa.
en muista kuka kirjoitti jossakin topikissa oikein loistavasti.

"jouseen on varastoitu valtavasti (liike)energiaa.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
ap84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 24.07.2007 02:42

Viesti Kirjoittaja ap84 »

Itse kans suosittelisin hommaamaan kunnon puristimet, tollasilla "leluilla" tappaa itteensä... ainakin w124 etujousen kanssa :lol:
AMKainuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 06.01.2010 18:10
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

En kyllä ite noilla rupeais vaihtamaan. Kunnon puristin tai teettää pajalla. Se on tuo jousi yllättävän nopealiikkeinen jos irti pääsee!
s210 290tdt -98
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

AMKainuu kirjoitti:En kyllä ite noilla rupeais vaihtamaan. Kunnon puristin tai teettää pajalla. Se on tuo jousi yllättävän nopealiikkeinen jos irti pääsee!
Jep, ja en minä niin siitä liikkeen nopeudestakaan, mutta jos pää lähtee mukana.
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
AMKainuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 06.01.2010 18:10
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Mutta tuo,että ilman puristimia ihmetyttää! Kyllä minäkin pillillä puran :D
s210 290tdt -98
Avatar
tähtipirssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: La 23.08.2008 08:53
Paikkakunta: Tellus

jousipuristin

Viesti Kirjoittaja tähtipirssi »

Valmistettiin eilen ton tapaiset "jousipuristimet" Lattaraudasta, kierretangosta ja muttereista. Saas nähä miten noilla onnistuu jousien vaihto.. :roll:
M-B 300D W124-89 manual ex
M-B 250D W124-89 manual ex
M-B 250D W124-88 manual ex
M-B 300D W124-92 aut. ex
M-B 200D W124-90 manual ex
M-B W203 220CDI-2000 aut. ex
M-B 200D W124 -93 manual ex
M-B 320cdi W211-2005 aut.
M-B W115 200 bensiini -75 "Pystäri"
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Saa olla helkkarin järeetä kierretankoa sitten. Peruspuristimienkin kierretangot vääntyy ihan mutkalle mersun jousista...

Vähän kun tekis itse itselleen laskuvarjon, ja sanois "saa nähdä miten lentokoneesta hypätessä toimii".
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: jousipuristin

Viesti Kirjoittaja napa »

tähtipirssi kirjoitti:Valmistettiin eilen ton tapaiset "jousipuristimet" Lattaraudasta, kierretangosta ja muttereista. Saas nähä miten noilla onnistuu jousien vaihto.. :roll:
älä kokeile, edes mihinkään lievempiin jousiin, mersun jousista nyt puhumattakaan...

ja itse tehty laskuvarjohan on turvallinen, noihin puristimiin verrattuna :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: jousipuristin

Viesti Kirjoittaja illinois »

napa kirjoitti:
tähtipirssi kirjoitti:Valmistettiin eilen ton tapaiset "jousipuristimet" Lattaraudasta, kierretangosta ja muttereista. Saas nähä miten noilla onnistuu jousien vaihto.. :roll:
älä kokeile, edes mihinkään lievempiin jousiin, mersun jousista nyt puhumattakaan...

ja itse tehty laskuvarjohan on turvallinen, noihin puristimiin verrattuna :wink:
Komppaan yllämainittua. Älä vaan sekaannu noihin rimpuloihin.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: jousipuristin

Viesti Kirjoittaja koyama »

tähtipirssi kirjoitti:Valmistettiin eilen ton tapaiset "jousipuristimet" Lattaraudasta, kierretangosta ja muttereista. Saas nähä miten noilla onnistuu jousien vaihto.. :roll:
Kannattaa harkita onko se hyöty merkittävä kun noita nyyttoneita alkaa puristamaan kasaan omatekoisilla työkaluilla.10 tai kaksi menee kuitenkin osiin ja toimivuudesta ei ole takeita.Noilla oikeillakin puristimilla
on aika jännää :)
40-60 euroa maksaa vaihtotyö korjaamolla ja saa vielä kahvit kaupan päälle
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Älä käytä!

Viesti Kirjoittaja geoman »

Kalliissa merkkiliikkeesäkin on vain tunnin työ eli reilusti alle 100 euroa.

Mitenkäs puristat uuden jousen kasaan - se on aika pitkä?

Hullulla on halvat huvit ja Rönttämiehillä ilmaiset.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kompaan edellisiä epäilijöitä,ei kannata leikkiä nuilla leluilla,vahingot vakavia,kun kohalle osuu...tuo bilteman setti on ihan asiallinen varovainen senkin kanssa sopii olla!!
On tullut nähdyksi erään taksi isännän hallissa kahden konepellin kautta ja sisäseinästä läpi mennyt 123 etujousi,jos olisi osunut asentajaan ties miten olisi käynyt!?? Oli tuuria matkassa...kumpikaan ei enään talaa tässä hiippakunnassa,isäntä tai asentaja...mut eivätpä lähteneet liian aikaisinkaan....

Tuossa 124 etujousessa kasaan laitettuna on hirmuiset jousivoimat vääntää tuollaiset koukku tsydeemit helposti solmuun ja sitten lähtee...
Toki konstit on monet ja moni onnistunutkin,mut hei jos vähänkin jousien kanssa enämpi puljaa niin kunnon puristimet on jo senverta edukaat,että
toineeko leikkiä noiden viritysten kanssa??

T.Jaakko.P
Avatar
tähtipirssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: La 23.08.2008 08:53
Paikkakunta: Tellus

Jebajee!

Viesti Kirjoittaja tähtipirssi »

Niin no... niin :D

Ne on nelisatasta kulutuslevyä, kymppimillistä ne laput ja 20mm kierretankoa kyllä sen pitäis kestää! :twisted: :twisted: :twisted:
M-B 300D W124-89 manual ex
M-B 250D W124-89 manual ex
M-B 250D W124-88 manual ex
M-B 300D W124-92 aut. ex
M-B 200D W124-90 manual ex
M-B W203 220CDI-2000 aut. ex
M-B 200D W124 -93 manual ex
M-B 320cdi W211-2005 aut.
M-B W115 200 bensiini -75 "Pystäri"
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Jebajee!

Viesti Kirjoittaja napa »

tähtipirssi kirjoitti:Niin no... niin :D

Ne on nelisatasta kulutuslevyä, kymppimillistä ne laput ja 20mm kierretankoa kyllä sen pitäis kestää! :twisted: :twisted: :twisted:
400 kulutuslevy ei ole "lattarautaa", mistä ensin ilmoitit ne tehneesi :wink: kuitenkin nuo omatekoiset on vaarallisia, jos ne ei ole sellaiset "lautasmalliset", kuten ne mersun omat kuuluu olla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

halvoissa pettää myös kierre.(jenka)
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

http://koti.welho.com/aaptervi/220/jouset.JPG

Meneekö tommoset pystärin etujouset niillä bilteman puristimilla, hitto noi etujouset on melkein polveen asti pitkät :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: jousipuristin

Viesti Kirjoittaja HMK »

tähtipirssi kirjoitti:Valmistettiin eilen ton tapaiset "jousipuristimet" Lattaraudasta, kierretangosta ja muttereista. Saas nähä miten noilla onnistuu jousien vaihto.. :roll:
Tein vastaavat myös latasta ja 20 mm kierretangosta kun puristin matikin etujousia keskeltä kasaan. Kyllä pultti ja kierre kestää, mutta kun alkaa jousi olla melkein kasassa niin alkaa kierre ahdistamaan ja pyrkii kiertämään kierretangon mukana myös lattarautaa, jolloin se pyrkii kääntymään jousen toiseen reunaan ja jousi onkin sitten mutkalla eikä toiveita saada irti. Mutta jos tekee ylä ja alapään ristin malliseksi ja oikeaan kallistus muotoon niin voisi pelittää.

Mut jos edellä tarkoitit sivulta puristavat niin meinaa järeiden pulttien kanssa tulla ahdasta...ja vaarallista.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Aapo.T kirjoitti:http://koti.welho.com/aaptervi/220/jouset.JPG

Meneekö tommoset pystärin etujouset niillä bilteman puristimilla, hitto noi etujouset on melkein polveen asti pitkät :lol:
Jos siellä on alatukivarressa tai konehuoneen puolella reikä tuota puristinta varteen nii meneehän ne ja ei noi muidenkaa mallien vakio jouset mitää ihan lätysköitä ole :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Vastaa Viestiin