Renkaan paikkaus vaahdolla
Renkaan paikkaus vaahdolla
Onko noista renkaan paikkausvaahdoista jotain haittaa kumeille? Lueskelin netistä jotain random keskustelua missä joku kehui että menisi koko kumi vaihtoon, jos on sellaisella paikkavaahdolla paikattu. Ei kai se niin voi olla?
Tuossa syksyllä jouduin purkin paikkavaahtoa käyttämään kun kesärengas rupesi tyhjenemään (tyhjeni reilussa viikossa). Mikään iso reikä se ei siis ollut. Sitten jäi rengas tallin nurkkaan kun heitin talvikumit alle. Pari barin kymmenystä oli nyt talven aikana sieltä kadonnut (ei siis vuoda ainakaan entiseen tapaansa). Nyt ajattelin että pitäisikö käydä sisärengas asennuttamassa ihan varmuuden vuoksi?
Tuossa syksyllä jouduin purkin paikkavaahtoa käyttämään kun kesärengas rupesi tyhjenemään (tyhjeni reilussa viikossa). Mikään iso reikä se ei siis ollut. Sitten jäi rengas tallin nurkkaan kun heitin talvikumit alle. Pari barin kymmenystä oli nyt talven aikana sieltä kadonnut (ei siis vuoda ainakaan entiseen tapaansa). Nyt ajattelin että pitäisikö käydä sisärengas asennuttamassa ihan varmuuden vuoksi?
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Eipä oikeen onnistu sisärenkaan asennus jos on vaahdot menty sisuksiin laittamaan tai sitte on vähintääki mielenkiintonen putsaus urakka edessä ja vaikka menisit vaihdattamaan uuden kumin siihe vanteelle nii v*ttuilut saat kuunnella rengasliikkeessä tollasista vaahdoista se on ihan varma
Mut ei kai se mitenkään vaaraksi kuitenkaa sille kumille ole eli ajelet vaan pinnat loppuun ja sitte ku meet vaihdattamaa uudet kumit alle esität vaan asiasta tietämätöntä ja sanot että kappas entinen omistaja turauttanu tollaset sinne sisuksii

Mut ei kai se mitenkään vaaraksi kuitenkaa sille kumille ole eli ajelet vaan pinnat loppuun ja sitte ku meet vaihdattamaa uudet kumit alle esität vaan asiasta tietämätöntä ja sanot että kappas entinen omistaja turauttanu tollaset sinne sisuksii

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Eikös tuo "kamelin paska" ole nykyään EU:ssa kiellettyjen aineiden listalla. Pitäisi käyttää sisäkautta asennettavaa "tattia".Whaeva kirjoitti:Hetkinen. Mun mielestä noi vaahdot on tarkoitettu aina vain tilapäispaikkaukseksi. Eli jos tienpäällä hajoaa rengas, vaahdot sisään, ilmaa perään ja mahdollisuuksien mukaan paikkaamaan se rengas oikeasti.
Oikea tapa paikata tubeless- rengas on paikata "kamelinpaskalla".
Hankala tapaus.
Kyllä!Vaahto on tarkoitettu ainoastaan tilapäispaikkaukseen tienpäällä ja rengas olisi korjattava kunnollisesti tai vaihdettava, heti kun mahdollista.Whaeva kirjoitti:Hetkinen. Mun mielestä noi vaahdot on tarkoitettu aina vain tilapäispaikkaukseksi. Eli jos tienpäällä hajoaa rengas, vaahdot sisään, ilmaa perään ja mahdollisuuksien mukaan paikkaamaan se rengas oikeasti.
Oikea tapa paikata tubeless- rengas on paikata "kamelinpaskalla".
M-B 260SE -86 "basso"
Paikka.aine
Eikös jossain uusissa killereissä(ei kai mersuissa) ollut vararenkaan tilalla vaan paikkapullo?Tämmöistä jostain kuulin.
Kerran olin kesämopolla liikkeellä vähän pitemmällä.Eikös sitten tuuria ollut,että rengas meni.Paikallisella pikkuhuoltamolta sain sitten vaahtoa.Aineet sisälle ja menoksi.Muutaman kilometrin jälkeen kuului uusi pamaus ja kaikki rojut tuli pihalle... Oli sitten pakko soittaa kaverille,että tuo nyt uusi päälli ja sisäkumi.Oli sitten mielenkiintoisessa mäihässä koko vanne.
Sama koskien auton renkaaseen.Millä vaahto pysyy räjähtäneessä renkaassa?
Kerran olin kesämopolla liikkeellä vähän pitemmällä.Eikös sitten tuuria ollut,että rengas meni.Paikallisella pikkuhuoltamolta sain sitten vaahtoa.Aineet sisälle ja menoksi.Muutaman kilometrin jälkeen kuului uusi pamaus ja kaikki rojut tuli pihalle... Oli sitten pakko soittaa kaverille,että tuo nyt uusi päälli ja sisäkumi.Oli sitten mielenkiintoisessa mäihässä koko vanne.
Sama koskien auton renkaaseen.Millä vaahto pysyy räjähtäneessä renkaassa?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Paikka.aine
Sama koskien auton renkaaseen.Millä vaahto pysyy räjähtäneessä renkaassa?[/quote]
Eihän se siellä voi millään pysyä,jos on iso reikä.Ja miten olen ymmärtänyt,ettei vaahto olisi tarkoitettu ollenkaan sisärenkaallisille kumeille vaan siis tubelessiin?
Eihän se siellä voi millään pysyä,jos on iso reikä.Ja miten olen ymmärtänyt,ettei vaahto olisi tarkoitettu ollenkaan sisärenkaallisille kumeille vaan siis tubelessiin?
M-B 260SE -86 "basso"
Paikka.aine
Niin minäkin asian olen ymmärtänyt.Tuollaisen naulan piston juuri ja juuri korjaa.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Mitenkäs meinaat että raskaan kaluston renkaat paikataan?
Vaahto on hyvä hätäapu mutta oikeissa liikkeissä pystytään paikkaamaan pahatkin reiät renkaassa, tarkoitin sitä.
Täälläkin on "perseaukisia" rengassarjojen tinkaajia. No, näille olen usein sanonut että kurkkaapa vianorilta -ei kiinalaisen kuorma-auton renkaan hintaa, maksaa enemmän kuin 16" sarja. Että on niitä renkaita paikkailtu tässä maassa iät ja ajat.
Vaahto on hyvä hätäapu mutta oikeissa liikkeissä pystytään paikkaamaan pahatkin reiät renkaassa, tarkoitin sitä.
Täälläkin on "perseaukisia" rengassarjojen tinkaajia. No, näille olen usein sanonut että kurkkaapa vianorilta -ei kiinalaisen kuorma-auton renkaan hintaa, maksaa enemmän kuin 16" sarja. Että on niitä renkaita paikkailtu tässä maassa iät ja ajat.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Miltäs se sitten näyttää sisäpuolelta? Itse olen muutaman tuommoisen vaahtopaikatun nähnyt ja ne olivat vain märkiä sisäpuolelta, ikäänkuin tilkka vettä renkaan sisällä. Onko joitakin vaaahtoja, joilla se on muun kuin märän näköinen?jarkki kirjoitti:Kyllä mä ainaki tiedän tapauksia ketkä on päästelly vuosia tuollaisella vaahtorenkaalla ilman ongelmiaJa se paikkauttaminen on tosissaa helpommin sanottu ku tehty, ei oo mikää kaunis näky tollanen vaahtorengas sisältä päin
Ja aika oudolta kuulostaa, jos rengasliikkeessä vittuillaan siitä, että Mersun rengas on alkuperäisvarustein korjattu. Oletuksena Mersuissa on nykyään vararenkaan sijasta paikkausvaahto ja pikku kompura.
Monta rengasta olen vaahdolla paikkaillut.Toimii tosi hyvin esim. naulan reikään. Eikä mitään ongelmia paikkauksen jälkeenkään, ei ole vuotanut vaikka kymmeniä tuhansia ajanut sen jälkeen. Voi olla että renkaan sisällä on melko siivotonta heti vaahdon laittamisen jälkeen. Ne mitä minä olen omista renkaista nähnyt purettuna ei eroa kyllä juuri mitenkään paikkaamattomista, pientä mustaa murua korkeintaan renkaan pohjalla.
jusa82
Juu,en ole ottanut kantaa renkaan paikkaamiseen.Kyllähän sitä tehdään ja kuorma-auton renkaat on kalliita juu.Puhuin vaan tuosta vaahdosta,että jos haluaa siihen luottaa,että antaa olla sinällään paikkaamatta kunnolla,niin siitä vaan.Minulla olisi kyllä hiukan epävarma olo autobahnilla 280km/h taulussa.Voihan se ehjä ja uusikin rengas tietysti räjähtää,kun tässä spekuloidaan.
Juu,en ole ottanut kantaa renkaan paikkaamiseen.Kyllähän sitä tehdään ja kuorma-auton renkaat on kalliita juu.Puhuin vaan tuosta vaahdosta,että jos haluaa siihen luottaa,että antaa olla sinällään paikkaamatta kunnolla,niin siitä vaan.Minulla olisi kyllä hiukan epävarma olo autobahnilla 280km/h taulussa.Voihan se ehjä ja uusikin rengas tietysti räjähtää,kun tässä spekuloidaan.
M-B 260SE -86 "basso"
ei kai siellä järkyttävän kokoista reikää ole, jos edes jotenkin pysyy ilma sisällä. Reiän selvitys laittamalla paineet kolmen pintaan ja fairy-vettä perään. Motonetistä kamelinpaskaa (sisältää asennustyökalun ja raspin) ja 6mm poranterä. Tuo ruskea ihme toimii hyvin, jos reikä on kulutuspinnassa eikä renkaan kyljessä.sundiz kirjoitti:Kaipa se täytyy mennä huomenna sitten kysymään mitä ovat rengasliikkeessä mieltä. Sääli olis jos joutuis uuden parin ostamaan kumeja kun tuolla vuotaneella ei ole ajettu kuin reilu 10tkm ja pintaa olis vaikka muille jakaa.
Hankala tapaus.
mulla ei toi vaahto toiminu "pitkä aikais paikkana". pika-apuna toimi ihan hyvin, mutta parin viikon päästä oli kumi jo melkein vanteella. sitten tartti hakee kamelin paska paikkoja.
ei se vaahto sille kumille mitään tee. eikä haittaa rengasasentajaakaan, ellei ole ihan kyrpiintyny työhönsä. monta sellasta rengasta vaihtanu prätkään, missä ollu vaahdot sisällä. sieltä ne sitten valahtaa pihalle, kun painaa renkaan pois vanteelta. vähän rättiä näyttää ja uutta kumia perään.
ei se vaahto sille kumille mitään tee. eikä haittaa rengasasentajaakaan, ellei ole ihan kyrpiintyny työhönsä. monta sellasta rengasta vaihtanu prätkään, missä ollu vaahdot sisällä. sieltä ne sitten valahtaa pihalle, kun painaa renkaan pois vanteelta. vähän rättiä näyttää ja uutta kumia perään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Pitäisi varmaan käydä optikolla tarkistuttamassa näkö... Liikkeeseen vein renkaan ja huomasivat heti mikä oli vikana. Rautalankaa tuli renkaan kyljestä pari senttiä ulos. Oli mennyt 5 sentin pätkä rautalankaa kyljestä läpi. Tiedä sitten mistä ihmeestä se oli siihen tullut. Ihmetteli ukko vain että hyvin on vaahto pitänyt ilmat renkaassa.
Luulin että tuo vaahto muodostaa jonkun kovan uretaanivaahdon renkaan sisään, mutta sehän oli siellä renkaan sisällä ihan nestemäisenä. Oli niinkuin kuravettä olisi ollut renkaan sisällä. Ystävällisesti pesivät vaahdot pois ja paikkaa tilalle. Kelpaa taas odotella renkaanvaihtokelejä.
Luulin että tuo vaahto muodostaa jonkun kovan uretaanivaahdon renkaan sisään, mutta sehän oli siellä renkaan sisällä ihan nestemäisenä. Oli niinkuin kuravettä olisi ollut renkaan sisällä. Ystävällisesti pesivät vaahdot pois ja paikkaa tilalle. Kelpaa taas odotella renkaanvaihtokelejä.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Whaeva kirjoitti:Yep. Itsellä ei ole ikinä kamelinpaskalla paikattu rengas hajonnut - ainakaan siitä paikan kohdalta. Paikannut olen niin prätkän kun autonkin renkaita tolla.
Kamelinpaskaa ne mun käsittääkseni rengasliikkeissäkin käyttää, jos vaan mahdollista.
Kyllä ne nykyään useimmiten käyttää semmosta "kumitattia", tehään sopiva reikä siihen reijän kohtaan, sitten kumiliiman kanssa sisäpuoleltapäin semmoinen tatti vedetään siihen reikään ja katkaistaan renkaan pinnan tasolle ulkoa.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
siis mitä?
olen vuosia heittänyt jokaisesta omistamastani autosta vararenkaan mäkeen ja laittanut tilalle kaksi paikkapulloa.
nytkin audissa on muistaakseni ruuvinreikä paikattuna paikkavaahdolla ja ollut muistaakseni viime kesän alusta paikattuna, ainakin vielä tuo kesärengas näytti aivan täyttä tallissa...
paikkavaahdolla paikattu rengas on ihan yhtä hyvä kuin uusikin....
ja mitä tulee siihen mihin tuo rengas pitäisi sijoittaa auton alla....EI KOSKAAN TAAKSE!, siis jos pelkäät sen räjähtämistä!?
takaa puhkeava (räjähtämällä=halkeamalla) rengas aiheuttaa mutkassa täyden pyörähtämisen ja varman olosajon.....
olen vuosia heittänyt jokaisesta omistamastani autosta vararenkaan mäkeen ja laittanut tilalle kaksi paikkapulloa.
nytkin audissa on muistaakseni ruuvinreikä paikattuna paikkavaahdolla ja ollut muistaakseni viime kesän alusta paikattuna, ainakin vielä tuo kesärengas näytti aivan täyttä tallissa...
paikkavaahdolla paikattu rengas on ihan yhtä hyvä kuin uusikin....
ja mitä tulee siihen mihin tuo rengas pitäisi sijoittaa auton alla....EI KOSKAAN TAAKSE!, siis jos pelkäät sen räjähtämistä!?
takaa puhkeava (räjähtämällä=halkeamalla) rengas aiheuttaa mutkassa täyden pyörähtämisen ja varman olosajon.....
Opel, "weird lieben autos"....
Nojoo...
Kamelinpaskaa:
http://koti.phnet.fi/kari55/tubeless_re ... ikkaus.htm
Tappitouhua:
http://www.youtube.com/watch?v=Q2Afrm1Rilk
Empä näe syytä, miksi tuo tappi olisi parempi. Tuo laatta, joka renkaan sisäpuolelle jää, on ainakin niin olematonta kumia, että paikan irrotessa moinen tulee kyllä reijästä mukana... Liimaa on kamelinpaskassa yhtälailla, se on mukana siinä aineessa. Ja sitä paskaa jää sinne sisäpuolell niin paljon, että leviää kyllä reijän juureen.
Luulis, että esim. isojen kivien painaessa rengasta tollanen yksimuotoinen tappi helposti painuu sisään... kamelinpaskan muotoutuessa renkaan mukana.
Kyllä tässä on saatu nyt myös renkaan paikkaus rengasliikkeen tehtäväksi. Muuta ideaa tässä ei ole. Jos tuo tappi nykyään siis ainoa laillinen paikkaus?
Kamelinpaskaa:
http://koti.phnet.fi/kari55/tubeless_re ... ikkaus.htm
Tappitouhua:
http://www.youtube.com/watch?v=Q2Afrm1Rilk
Empä näe syytä, miksi tuo tappi olisi parempi. Tuo laatta, joka renkaan sisäpuolelle jää, on ainakin niin olematonta kumia, että paikan irrotessa moinen tulee kyllä reijästä mukana... Liimaa on kamelinpaskassa yhtälailla, se on mukana siinä aineessa. Ja sitä paskaa jää sinne sisäpuolell niin paljon, että leviää kyllä reijän juureen.
Luulis, että esim. isojen kivien painaessa rengasta tollanen yksimuotoinen tappi helposti painuu sisään... kamelinpaskan muotoutuessa renkaan mukana.
Kyllä tässä on saatu nyt myös renkaan paikkaus rengasliikkeen tehtäväksi. Muuta ideaa tässä ei ole. Jos tuo tappi nykyään siis ainoa laillinen paikkaus?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Whaeva kirjoitti:Nojoo...
Kamelinpaskaa:
http://koti.phnet.fi/kari55/tubeless_re ... ikkaus.htm
Tappitouhua:
http://www.youtube.com/watch?v=Q2Afrm1Rilk
Empä näe syytä, miksi tuo tappi olisi parempi. Tuo laatta, joka renkaan sisäpuolelle jää, on ainakin niin olematonta kumia, että paikan irrotessa moinen tulee kyllä reijästä mukana... Liimaa on kamelinpaskassa yhtälailla, se on mukana siinä aineessa. Ja sitä paskaa jää sinne sisäpuolell niin paljon, että leviää kyllä reijän juureen.
Luulis, että esim. isojen kivien painaessa rengasta tollanen yksimuotoinen tappi helposti painuu sisään... kamelinpaskan muotoutuessa renkaan mukana.
Kyllä tässä on saatu nyt myös renkaan paikkaus rengasliikkeen tehtäväksi. Muuta ideaa tässä ei ole. Jos tuo tappi nykyään siis ainoa laillinen paikkaus?
prätkän renkaita ei saa paikata....tai saa mutta ajaminen yli 60kmh ei ole suositeltavaa ja rengas tulee vaihtaa uuteen mahdollisimman pian...
johtuikohan se nyt sitten siitä että ne on vyörenkaita vai ilman vai jotain sinne päin....mutta kuitenkin, paikattu prätkän rengas halkeaa lujemmassa vauhdissa sitten ihan keskeltä ja kerralla....ihan vaan tiedoksi...nm.ystävästäni kokemusta omaava.
tuolloin asiaa alettiin selvitellä....
Opel, "weird lieben autos"....
silti prätkän renkaita paikataan menestyksellä tuhansittain joka vuosi. Lie vähän käyttötavasta riippuvaista myös. Omaan prätkään tuli iha uutena takarenkaasee reikä ja kamelinpaskalla kuntoon ja ei o tähä päivää mennes tarvinu huolehtia sen kunnosta. 4v kestänyt ja olis taas silee rengas.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kyllähän renkaan voi paikata.
Pitää vaan olla tolkku siinäkin hommassa.
Riippuen siitä onko reiän aiheuttanut neula, naula vai kirves lienee paikkausmetoditkin erilaisia jos ei jopa vaihdeta koko rengasta.
Jos on sopivasti naula vaikka katkaissut vyötä, ei paikat auta vaikka ilma pysyisikin sisällä.
"Reikiähän" on monenlaisia, mikä missäkin...
Pitää vaan olla tolkku siinäkin hommassa.
Riippuen siitä onko reiän aiheuttanut neula, naula vai kirves lienee paikkausmetoditkin erilaisia jos ei jopa vaihdeta koko rengasta.
Jos on sopivasti naula vaikka katkaissut vyötä, ei paikat auta vaikka ilma pysyisikin sisällä.
"Reikiähän" on monenlaisia, mikä missäkin...