Viton keskuslukko-onkelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kuonolainen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja Kuonolainen »

Kertokaas viisaammat uudelle (onnelliselle?)Viton omistajalle keskuslukituksen sielunelämästä.Sulake kunnossa,missä mahtaa olla rele?Olen aukonut ovipahvit,nöyristellyt lukot joka luukusta ja ne on ok,nastat ei temppuile.Probelma on,ettei sähköä tule mihinkään.Senverran selkis,että etuovien lukkomoottorille tulee 5 piuhaa,vihreä ja sininen avausmoottorille,valkoinen,punainen ja ruskea mikrokytkimelle(moottorituubin sisällä)Ruskea keskelle ja punainen ja valkoinen kytkimen eri päissä.Sivuovelle ja takaronkkiin tulee vaan sininen ja vihreä piuha.Ymmätääkseni molemmilta etuovilta on ohjaus mikrokytkimistä relelle,ilmeisesti maapuolelle,Pitäisi vaan löytää se rele.Niin,joo Vito on perus karvalakki-97 108D.
jarnoval
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Viton keskuslukko-onkelma

Viesti Kirjoittaja jarnoval »

Itsekin olen aika tuore Viton omistaja. Auto on 110CDI, joten niillä saattaa olla jotain eroa, mutta olettaisin ettei ole. Tein autoon aluksi 2.5 kk kaikenlaista pientä remonttia enimmäkseen sähköihin liittyviä. Kokemani ja foorumin aiempien kirjoitusten perusteella voisin sanoa, että lähes kaikki oviin menevät johdot ovat poikki haitarin sisällä (se, joka menee rungosta oveen). Jalkatilasta löytyy liitin, josta saa näkyviin johtojen toiset päät, jotta ne voi tarkistaa yleismittarilla. Saattaahan ne ovimoottoritkin olla hajalla. Itse heitin kaiken vanhan pois ja asensin kokonaan uuden langattoman keskuslukituksen. Aikaahan siinä meni, mutta kun tekeminen kiinnostaa enemmän kuin oleminen.

Jos lukot tuntuvat jäykiltä niin ne kannattaa puhdistaa. Samalla kannattaa tarkistaa myös sähköpeilien johdot, jos sieltä sellaiset löytyvät.

Itse releestä sanoisin, ettei siellä sellaista ole. Ovimoottoreiden ohjaus on todennäköisesti hoidettu transistoreilla tai niin sen ainakin itse tekisin.
Kuonolainen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja Kuonolainen »

Olen käyny joka piuhan läpi ovelta toiselle mittarin kanssa ja kaikki ovimoottorit oon testannu erikseen.Niistä ei vikaa löydy,haitarikumitkin oon aukonu.Johtosarja syöksyy kojelaudan sisuksiin ja yhdistyy molemmilta etuovilta, jossain siellä se häikkä on.Heitätkö infoa tuosta langattomasta,jonka laitoit.Monesti vanha paska vaan leviää tonkimalla.
jamppa
Mersumies
Mersumies

keskuslukon yksikkö

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Ainakin sprinttereissä on matolaatikko kuskin penkin alla ,
mahtaako Vitosta löytyä sieltä

Jamppa
jarnoval
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Viton keskuslukko-onkelma

Viesti Kirjoittaja jarnoval »

Ostin ihan tavallisen 60 euron sarjan. Ovimoottorit ovat tuplasti pitempiä kuin alkuperäiset, mutta sain ne kuitenkin mahtumaan ja toimimaan. Laitoin ohjauksen myös vilkuille tasasuuntaaja+rele+diodi -kytkennällä. Varmaan toimisi ilman tasuriakin, mutta onpahan turvallisempi.

Alukupeäiset lähettimet voi poistaa käytöstä, jos haluaa. Lähettimen kotelosta löytyy ajoneston siru(3x5x10 mm), joka pitää olla virtalukon lähellä autoa käynnistettäessä tai muuten saa vain "start error"-ilmoitusta.

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin