Ilmastointi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
AMKainuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 06.01.2010 18:10
Paikkakunta: Suomussalmi

Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Pitäiskö tuon 124.n ec ilmastoinnin kompura mennä päälle pakkasella? Vai pitääkö ulkolämpötilan olla plussan puolella?
s210 290tdt -98
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

Pitää olla plussan puolella n. 5 astetta.
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
AMKainuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 06.01.2010 18:10
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

No sepä hyvä! Kai se sitten ei ole sanonut talvella työsopimusta irti. Kiitos tiedosta!
s210 290tdt -98
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

AMKainuu kirjoitti:No sepä hyvä! Kai se sitten ei ole sanonut talvella työsopimusta irti. Kiitos tiedosta!
Jos et ole yhtään käyttänyt talvella niin luultavasti kylmäaineet karanneet. :(
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
AMKainuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 06.01.2010 18:10
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Pitää tuossa kattoa lähteekö kompura pyörimään kun ilmat lämpenee. Syksyllä pelas hyvin.
s210 290tdt -98
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

Ei ne sieltä käytön puutteen takia mihinkään katoa talven aikana :roll:
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kyllähän ne kylmäaineet sieltä hieman häviää talven aikana.
Oli tiivis tai ei.(näin useemmat väittää)

Sitä huurteenpoistoo voi käyttää ja sillon ilmastointi lähtee päälle oli pakkanen mikä tahansa.
Mutta jos yrität ilmastointia käyttää niin ei lähe ilman huurteenpoistoo ilman sitä +5 astetta käyntiin.

Eli ilmastointi pelaa vain kun on +5 astetta ja yli.
Huurteenpoisto pelaa alle sen.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Manu300cea24 kirjoitti:Kyllähän ne kylmäaineet sieltä hieman häviää talven aikana.
Oli tiivis tai ei.(näin useemmat väittää)
Juujuu, tottakai poistuu, mutta ei sen takia ettei ilmastointia ole käytetty kuten tuossa äsken kirjotettiin.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No oli käytetty tai ei niin poistumaa on silti.
(sori mä olen ottanu nyt kossua että ei kaikki mene jakeluun) 8) :lol:
(antakaa anteex)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jombe kirjoitti:
Juujuu, tottakai poistuu, mutta ei sen takia ettei ilmastointia ole käytetty kuten tuossa äsken kirjotettiin.[/quote]

Kyllä siinä "äsken kirjoitetussa" vähän totuutta taitaa olla mukana. Vanhemmissa kompuroissa tiivisterenkaat pysyvät tiiviinä jos kompuraa käyttää säännöllisesti (en osaa sanoa kuinka usein talven aikana olisi "säännöllisesti"). Uudemmissa tiivisteet on erilaisia mutta toisaalta veilä uudemmissa kompurat pyörivät koko ajan (ei kytkintä!).

Varmasti kylmäainetta aina vähän vuotaa mutta se vuodon määrä kasvaa jos tiiviste ei pidä, ei mikään yllätys.
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja antran1 »

"Uudemmissa tiivisteet on erilaisia mutta toisaalta veilä uudemmissa kompurat pyörivät koko ajan (ei kytkintä!)."

Tätä hommaa mäkin ihmettelin; aiemmissä autoissani on tottunut siihen, että kompressorin kytkeytyminen päälle/pois on nähtävissä selvästi kun katsoo laitteen kytkinpäähän moottorin käydessä... Omassa MB:ssä näyttää "kytkimen uloin kehä" pyörivän koko ajan, vaikka (parkkihallin) lämpötila tuskin vaatii yhtäjaksoista käyntiä kauon aikaa? Miten siis kompressorin käyntiä säännöstellään?? :?
W164 ML 420 CDI
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Miten siis kompressorin käyntiä säännöstellään?? :?[/quote]

Kuulin että kompuran sisällä on liikkuvat palikat jotka säätelee sisäistä tilavuutta. Enempi tilavuutta > enemmän kylmää.
(Jotenki noin se taisi mennä..)

Viime keväänä loppu kylmän tulo ja syynä aineiden vähyys. Siinä samalla sain luennon nykyisistä kompuroista.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

On kyllä vähän tuurin kauppaa kaukanko kohta 20vuotta vanha kompura käy ja kukkuu ylipäätään. Akselin stefa valskaa jo hyvin suurella todennäköisyydellä (mustaa mönjää kompuran alapuolella), eikä stefan vaihtokaan auta kun akseli on ruvella. Eli on melkeen se ja sama vaikkei sitä talvella pyörittelisikkään, valskaa se silti :shock:
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja antran1 »

"Kuulin että kompuran sisällä on liikkuvat palikat jotka säätelee sisäistä tilavuutta. Enempi tilavuutta > enemmän kylmää.
(Jotenki noin se taisi mennä..) "

Joo, googlasin itsekin ja löysin tällaiset linkit:

http://www.globaldensoproducts.com/cc/c ... essor.html

http://www.a-aironline.com/Mercedes-Ben ... parts.aspx

Eli siis erittäin lyhyesti: keskusyksikkö säätää kompuran sisällä olevien työlevyjen kulmaa ja sitä kautta kylmälaitteen tehoa säädetään.
W164 ML 420 CDI
Vastaa Viestiin