Ilmastointi
Ilmastointi
Pitäiskö tuon 124.n ec ilmastoinnin kompura mennä päälle pakkasella? Vai pitääkö ulkolämpötilan olla plussan puolella?
s210 290tdt -98
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kyllähän ne kylmäaineet sieltä hieman häviää talven aikana.
Oli tiivis tai ei.(näin useemmat väittää)
Sitä huurteenpoistoo voi käyttää ja sillon ilmastointi lähtee päälle oli pakkanen mikä tahansa.
Mutta jos yrität ilmastointia käyttää niin ei lähe ilman huurteenpoistoo ilman sitä +5 astetta käyntiin.
Eli ilmastointi pelaa vain kun on +5 astetta ja yli.
Huurteenpoisto pelaa alle sen.
Oli tiivis tai ei.(näin useemmat väittää)
Sitä huurteenpoistoo voi käyttää ja sillon ilmastointi lähtee päälle oli pakkanen mikä tahansa.
Mutta jos yrität ilmastointia käyttää niin ei lähe ilman huurteenpoistoo ilman sitä +5 astetta käyntiin.
Eli ilmastointi pelaa vain kun on +5 astetta ja yli.
Huurteenpoisto pelaa alle sen.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Juujuu, tottakai poistuu, mutta ei sen takia ettei ilmastointia ole käytetty kuten tuossa äsken kirjotettiin.[/quote]Jombe kirjoitti:
Kyllä siinä "äsken kirjoitetussa" vähän totuutta taitaa olla mukana. Vanhemmissa kompuroissa tiivisterenkaat pysyvät tiiviinä jos kompuraa käyttää säännöllisesti (en osaa sanoa kuinka usein talven aikana olisi "säännöllisesti"). Uudemmissa tiivisteet on erilaisia mutta toisaalta veilä uudemmissa kompurat pyörivät koko ajan (ei kytkintä!).
Varmasti kylmäainetta aina vähän vuotaa mutta se vuodon määrä kasvaa jos tiiviste ei pidä, ei mikään yllätys.
"Uudemmissa tiivisteet on erilaisia mutta toisaalta veilä uudemmissa kompurat pyörivät koko ajan (ei kytkintä!)."
Tätä hommaa mäkin ihmettelin; aiemmissä autoissani on tottunut siihen, että kompressorin kytkeytyminen päälle/pois on nähtävissä selvästi kun katsoo laitteen kytkinpäähän moottorin käydessä... Omassa MB:ssä näyttää "kytkimen uloin kehä" pyörivän koko ajan, vaikka (parkkihallin) lämpötila tuskin vaatii yhtäjaksoista käyntiä kauon aikaa? Miten siis kompressorin käyntiä säännöstellään??![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Tätä hommaa mäkin ihmettelin; aiemmissä autoissani on tottunut siihen, että kompressorin kytkeytyminen päälle/pois on nähtävissä selvästi kun katsoo laitteen kytkinpäähän moottorin käydessä... Omassa MB:ssä näyttää "kytkimen uloin kehä" pyörivän koko ajan, vaikka (parkkihallin) lämpötila tuskin vaatii yhtäjaksoista käyntiä kauon aikaa? Miten siis kompressorin käyntiä säännöstellään??
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
W164 ML 420 CDI
- Pekka Kaleva
- Vakiokalustoa
- Viestit: 334
- Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
- Paikkakunta: Numminen
- Viesti:
Miten siis kompressorin käyntiä säännöstellään??
[/quote]
Kuulin että kompuran sisällä on liikkuvat palikat jotka säätelee sisäistä tilavuutta. Enempi tilavuutta > enemmän kylmää.
(Jotenki noin se taisi mennä..)
Viime keväänä loppu kylmän tulo ja syynä aineiden vähyys. Siinä samalla sain luennon nykyisistä kompuroista.
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Kuulin että kompuran sisällä on liikkuvat palikat jotka säätelee sisäistä tilavuutta. Enempi tilavuutta > enemmän kylmää.
(Jotenki noin se taisi mennä..)
Viime keväänä loppu kylmän tulo ja syynä aineiden vähyys. Siinä samalla sain luennon nykyisistä kompuroista.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
On kyllä vähän tuurin kauppaa kaukanko kohta 20vuotta vanha kompura käy ja kukkuu ylipäätään. Akselin stefa valskaa jo hyvin suurella todennäköisyydellä (mustaa mönjää kompuran alapuolella), eikä stefan vaihtokaan auta kun akseli on ruvella. Eli on melkeen se ja sama vaikkei sitä talvella pyörittelisikkään, valskaa se silti ![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
"Kuulin että kompuran sisällä on liikkuvat palikat jotka säätelee sisäistä tilavuutta. Enempi tilavuutta > enemmän kylmää.
(Jotenki noin se taisi mennä..) "
Joo, googlasin itsekin ja löysin tällaiset linkit:
http://www.globaldensoproducts.com/cc/c ... essor.html
http://www.a-aironline.com/Mercedes-Ben ... parts.aspx
Eli siis erittäin lyhyesti: keskusyksikkö säätää kompuran sisällä olevien työlevyjen kulmaa ja sitä kautta kylmälaitteen tehoa säädetään.
(Jotenki noin se taisi mennä..) "
Joo, googlasin itsekin ja löysin tällaiset linkit:
http://www.globaldensoproducts.com/cc/c ... essor.html
http://www.a-aironline.com/Mercedes-Ben ... parts.aspx
Eli siis erittäin lyhyesti: keskusyksikkö säätää kompuran sisällä olevien työlevyjen kulmaa ja sitä kautta kylmälaitteen tehoa säädetään.
W164 ML 420 CDI