Iskunvaimentajan yläpään kumit
Iskunvaimentajan yläpään kumit
MB W210 290 Touringin Nivomat, hydropneumaattinen iskunvaimennus/tasonsäätöjärjestelmän "iskarin" ylpään kumit ja vieläpä se yläpuolinen on molemmin puolin aika kulunut ja pyörän roikkuessa todella väljä. Jopa rapaa päässyt sisäpuolelle istukasta.
Välys tuntuu kiharaisissa terävissä peräkkäsissä koloissa. Tasonsäätö ja nivelet tarkastettu ja toimivat moitteetta.
Tiedustelin uusia kumeja KL-varaosista ja vastaus oli: ainoa vaihtoehto on uudet "iskarit" á 350 euroa.
Tuotapahan jäin sitten vielä miettimään, niin kuin moni muukin jäisi.
Oletteko ratkaisseet tätä kumiongelmaa ja jos, niin miten?
Välys tuntuu kiharaisissa terävissä peräkkäsissä koloissa. Tasonsäätö ja nivelet tarkastettu ja toimivat moitteetta.
Tiedustelin uusia kumeja KL-varaosista ja vastaus oli: ainoa vaihtoehto on uudet "iskarit" á 350 euroa.
Tuotapahan jäin sitten vielä miettimään, niin kuin moni muukin jäisi.
Oletteko ratkaisseet tätä kumiongelmaa ja jos, niin miten?
Kumit löytyi
Positiivinen yllätys oli Merteil Hki:ssä. Asiantunteva myyjä taikoi hyllystä oikeat kumit. Vaihdon jälkeen laitan vielä vaihtotyön kuvauksen ja vaikutuksen välyksiin.
Kumien hinta: yläpuolelle 3 €/kpl ja alapuolelle 15€/kpl
Kumien hinta: yläpuolelle 3 €/kpl ja alapuolelle 15€/kpl
voikohan sama kumivika olla myös vastaavassa e320 vm2002 farkussa, avantgarde alusta kylläkin. joskus takapää montuissa ikävästi kolahtaa, eikä hirveästi tuo iskarien hinta kiehdo... en ole vielä päässyt roikottamaan takapäätä nosturilla, mutta kohta kesärengashommassa tutkin mahdollisen välyksen...
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
Ei sinne mitään uusia kumeja tarvii, leikkaa vaan jostain muutaman millin paksuisesta kumilevysta sopivat prikat sinne väliin. Yläpuolelta vaan raottaa takakontin sivuverhoilua ja sinne alkuperäisen kumin alle se prikka.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Vaikka...
olenkin vain vakiokalustoa, sanon ettei tässä tapauksessa kannata roiskeläppäkumia tuhlailla iskarinpäihin. Enemmän siitä on hyötyä roiskeläpissä, kuin iskarin päissä.
Alkuperäsiet kumit ovat yhteispaksudeltaan ainakin 20 mm ja aika pehmoista seosta. Miksiköhän? Siksi, että MB on varmasti testannut, mikä sinne on paras paksuus ja materiaali. Jos roiskeläppäkumi sinne pasiseeraa, olisi Mersu sen sinne laittanut alun perinkin!
Antero76: Tarkasta ensin ns. narinanivel. Se voi olla väljä narinattakin. Ja kolisee. Samoin, kuin kolisee muutkin tukitankojen päät, jos ne ovat riittävän väljät.
Tunkilla ylös, metrin rauta rattaan alle, vasemman käden sormet alatukivarren päähän renkaan puolelle ja raudalla rengasta altapäin nopeasti nytkytellen, Jos on välystä nivelessä, tulee kolina siitä.
Mutta ennen kaikkea, ÄLÄ NYTKYTÄ TUNKIN VARASSA, vaan laske auto pukille.
Alkuperäsiet kumit ovat yhteispaksudeltaan ainakin 20 mm ja aika pehmoista seosta. Miksiköhän? Siksi, että MB on varmasti testannut, mikä sinne on paras paksuus ja materiaali. Jos roiskeläppäkumi sinne pasiseeraa, olisi Mersu sen sinne laittanut alun perinkin!
Antero76: Tarkasta ensin ns. narinanivel. Se voi olla väljä narinattakin. Ja kolisee. Samoin, kuin kolisee muutkin tukitankojen päät, jos ne ovat riittävän väljät.
Tunkilla ylös, metrin rauta rattaan alle, vasemman käden sormet alatukivarren päähän renkaan puolelle ja raudalla rengasta altapäin nopeasti nytkytellen, Jos on välystä nivelessä, tulee kolina siitä.
Mutta ennen kaikkea, ÄLÄ NYTKYTÄ TUNKIN VARASSA, vaan laske auto pukille.
No ihan varmasti uutena ne Mersun sinne suunnittelevat kumit on juurikin ne oikeat mutta vanhemiten nekin sitten ilmeisesti kovettuu ja menettää kimmoisuutensta josta seuraa se kolina.
Mutta jos tosiaan muutamalla eurolla saa sinne uudet niin ne tietysti kannattaa laittaa. Itse laitoin jotain sopivaa kumilevyä sinne väliin ja kolinat loppui.
Mutta jos tosiaan muutamalla eurolla saa sinne uudet niin ne tietysti kannattaa laittaa. Itse laitoin jotain sopivaa kumilevyä sinne väliin ja kolinat loppui.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Näin meillä
Sitä saa mitä tilaa...
En osaa sanoa W211, mutta oletan tasonsäädön pysyneen samanlaisena myös siinä, koska W123:kin tasonsäätö on lähes samanlainen, kuin W210.
Älä ryhdy tähän työhön ilman hyviä autopukkeja, kovaa, tasaista alustaa ja ilman, että sinulla on käytössä muukin kuin auton oma tunkki. Hanki pieni halli-, tai pullotunkki. Lisää puutelistaan topakasti puupölkkyjä lpm 5-10-15 cm ja pituusjakaumalla 20-50 cm.
Peräklodjusta verhoilua auki.
W210 Farmari= pyöräkotelon etummainen verhoilu kiinni takapäästä kahdella ristipääruuvilla ja kuorman sitomis korvakoilla, jotka lähtevät irti torxilla. Sitä ennen pitää luonnollisesti avata oikean puolen kontinsuoja ja kaataa takapenkit eteen päin.
Verhoilu väännetään varoen auki niin, että iskarin yläpään kiinnitysmutteri ja prikka näkyy kolossaan. Verhoilu tuetaan vaikkapa superlonilla likasuojan ja verhoilukotelon välistä helpottamaan mutterin irrotusta.
Nosta auton toinen takapää pukille. Rengas pois. Sitten tunkilla irti pukista ja sopiva tuki levypyörän alle. Hidasta laskua siksi, kunnes "iskari" painuu hieman kasaan.
Takakontista paljastettu yläpään mutteri auki 13 mm hylsyllä ja lyhyellä jatkolla. Tässä vaiheessa pyydetään kaveri pidättämään iskaria ulkopuolelta yläpäästä, ettei se pyöri pultin mukana. Pultti on lujassa, koska siinä on sininen liima. Prikka ja yläpuolen kumi on irrotettavissa ja nyt on iskari vapaa.
Sitten autoa tunkilla ylös niin, että pyörän ripustus oikenee alimpaan asentoonsa ja iskari vapautuu niin paljon, että alapuolen kumi sopii rungon ja iskarin välistä ulos. Huom! Jousi ei voi oieta, vaikka iskari onkin irti yläpäästä.
Nyt iskari vääntyy sopivasti ulospäin. Vanhaa kumia irrottaessasi paina merkille, miten päin se on iskarin päässä. Kumin reikä on lähes läpi suurempi, kuin iskarin pää, jos se ei ole roiskeläppää(?), jota aiemmin suositeltiin käyttämään. Pienempi reikäpuoli tulee ylöspäin, jos et vanhasta pannut merkille.
Jäljellä on enää kuppien puhdistus kurasta ja silmäys rungon reikään ja istukoihin, josko Mr. and Mrs. ruoste ovat sinne perustaneet runsaasti sikiävän pesueensa. Siinä tapauksessa on edessä pesän tuhoaminen ja niin edelleen. Ruosteperheen pesän löydyttyä remppa-aikataulu on syytä deitata uudelleen.
Koko hoito kasaan päinvastaisessa järjestyksessä. Toisella puolella homma hoituu puolessa ajassa, kuin 1. puolella. Siperia opettaa!
Huom! Em. auton nostot sain itse suorittaa pilarinosturilla, jolloin nosturin tunkki helpotti nostelua. Kiitokset Topille!
Hanki kunnon pullotunkki ja pukit, jos ryhdyt työskentelemään "pohjolan liikenteen tallissa". Varo levyn alle asennettujen tukien mahdollista jännityksestä laukeamista, kun lasket autoa tuen varaan. Kyyki sivussa sinkoutumissuunnasta. Huolehdi varmasta pukista, ettei auto pääse maahan asti. Jos niin käy, muistele tämän ohjeen toista kappaletta.
Tämän rempan hyöty oli selvä. Kiharat eivät enää kolaja, niin kuin ennen. Isompi kumi oli kova kuin kivi, siirtynyt istukan reunaan ja kasassa.
En osaa sanoa W211, mutta oletan tasonsäädön pysyneen samanlaisena myös siinä, koska W123:kin tasonsäätö on lähes samanlainen, kuin W210.
Älä ryhdy tähän työhön ilman hyviä autopukkeja, kovaa, tasaista alustaa ja ilman, että sinulla on käytössä muukin kuin auton oma tunkki. Hanki pieni halli-, tai pullotunkki. Lisää puutelistaan topakasti puupölkkyjä lpm 5-10-15 cm ja pituusjakaumalla 20-50 cm.
Peräklodjusta verhoilua auki.
W210 Farmari= pyöräkotelon etummainen verhoilu kiinni takapäästä kahdella ristipääruuvilla ja kuorman sitomis korvakoilla, jotka lähtevät irti torxilla. Sitä ennen pitää luonnollisesti avata oikean puolen kontinsuoja ja kaataa takapenkit eteen päin.
Verhoilu väännetään varoen auki niin, että iskarin yläpään kiinnitysmutteri ja prikka näkyy kolossaan. Verhoilu tuetaan vaikkapa superlonilla likasuojan ja verhoilukotelon välistä helpottamaan mutterin irrotusta.
Nosta auton toinen takapää pukille. Rengas pois. Sitten tunkilla irti pukista ja sopiva tuki levypyörän alle. Hidasta laskua siksi, kunnes "iskari" painuu hieman kasaan.
Takakontista paljastettu yläpään mutteri auki 13 mm hylsyllä ja lyhyellä jatkolla. Tässä vaiheessa pyydetään kaveri pidättämään iskaria ulkopuolelta yläpäästä, ettei se pyöri pultin mukana. Pultti on lujassa, koska siinä on sininen liima. Prikka ja yläpuolen kumi on irrotettavissa ja nyt on iskari vapaa.
Sitten autoa tunkilla ylös niin, että pyörän ripustus oikenee alimpaan asentoonsa ja iskari vapautuu niin paljon, että alapuolen kumi sopii rungon ja iskarin välistä ulos. Huom! Jousi ei voi oieta, vaikka iskari onkin irti yläpäästä.
Nyt iskari vääntyy sopivasti ulospäin. Vanhaa kumia irrottaessasi paina merkille, miten päin se on iskarin päässä. Kumin reikä on lähes läpi suurempi, kuin iskarin pää, jos se ei ole roiskeläppää(?), jota aiemmin suositeltiin käyttämään. Pienempi reikäpuoli tulee ylöspäin, jos et vanhasta pannut merkille.
Jäljellä on enää kuppien puhdistus kurasta ja silmäys rungon reikään ja istukoihin, josko Mr. and Mrs. ruoste ovat sinne perustaneet runsaasti sikiävän pesueensa. Siinä tapauksessa on edessä pesän tuhoaminen ja niin edelleen. Ruosteperheen pesän löydyttyä remppa-aikataulu on syytä deitata uudelleen.
Koko hoito kasaan päinvastaisessa järjestyksessä. Toisella puolella homma hoituu puolessa ajassa, kuin 1. puolella. Siperia opettaa!
Huom! Em. auton nostot sain itse suorittaa pilarinosturilla, jolloin nosturin tunkki helpotti nostelua. Kiitokset Topille!
Hanki kunnon pullotunkki ja pukit, jos ryhdyt työskentelemään "pohjolan liikenteen tallissa". Varo levyn alle asennettujen tukien mahdollista jännityksestä laukeamista, kun lasket autoa tuen varaan. Kyyki sivussa sinkoutumissuunnasta. Huolehdi varmasta pukista, ettei auto pääse maahan asti. Jos niin käy, muistele tämän ohjeen toista kappaletta.
Tämän rempan hyöty oli selvä. Kiharat eivät enää kolaja, niin kuin ennen. Isompi kumi oli kova kuin kivi, siirtynyt istukan reunaan ja kasassa.
Moro,
ja kiitos hyvästä tarinasta, halli ja pelit löytyy joten eiköhän se onnistu kun vaan alkaa hommiin.
Tuon halusinkin kuulla että siihen ei tarvi mitään spesiaali avaimia.
Pitää hommata kumit etukäteen niin ei tarvitse vatuloida moneen kertaan.
Toinen puoli etupäästä piti pakkasella kanssa kovaa pauketta mutta luonnollisesti kelien lämmettyä vähentynyt, silti ääntää jos terävään ajaa.
Pitää kurkkia sinnekkin.
ja kiitos hyvästä tarinasta, halli ja pelit löytyy joten eiköhän se onnistu kun vaan alkaa hommiin.
Tuon halusinkin kuulla että siihen ei tarvi mitään spesiaali avaimia.
Pitää hommata kumit etukäteen niin ei tarvitse vatuloida moneen kertaan.
Toinen puoli etupäästä piti pakkasella kanssa kovaa pauketta mutta luonnollisesti kelien lämmettyä vähentynyt, silti ääntää jos terävään ajaa.
Pitää kurkkia sinnekkin.
W211 320 CDI -04