downpipe?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

downpipe?

Viesti Kirjoittaja Timo N »

tosta jos joku kertois, mikä sen tarkotus on?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Sillä tarkoitetaan turbolta auton alle lähtevää pakoputkea. Elikä ensimmäinen "metri" nimetään downpipeksi. Uudemmissa autoissa pätkä joka on ahtimen ja katalysaattorin välissä.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

downpipe

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ok nyt ois tarkotus puuhastella -88 auton kanssa eli pitäiskö se alasputki olla mahdollisimman iso vai tarviiko tehdä joteski tehojen mukaan?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Putkiston kanssa samaa kokoa on yleensä ihan pätevä. Jotkut käyttävät niin että on jopa tuuman isompi kun muu putkisto.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Diiseleissä dp:n koko menee suurinpiirtein näin:

3" -> 350 hp
3,5" 350-450 hp
4" 450-600 hp
5" 600 hp ->


Loppuputki puolentuumaa pienempää tai saman kokoistakin koko ränni. :wink:
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

halkaisija selkis, mites pituus, onko tarkka?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Mites jos downpipen ja putkiston ylimitoittaa, niin onko haittaa. Esim. jos turbodiesel ja tehoja hakusessa 200-220hp , ja laittaa 3" putken alusta loppuun. Vai olisiko parempi laittaa 2.5" ? (nämä 2.5" ja 3" osat kun ei hirveästi hinnalla eroa toisistaan).
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei voi ylimitoittaa, jollei sitten puhuta melutasosta. Äänimaailman kannalta olisi hyvä esimerkiksi 3" putki ahtimelta vaimentimelle saakka ilman mitään "downpipe" paksunnoksia häiritsemässä virtausta, ja vaimentimen jälkeen 2,5 " ulostulo. Pakoputken lähtö ei saisi koskaan olla suurempi kuin on tulo. Tuossa kohtaa ns. tuning on haukannut kakkaa, muitan miten esimerkiksi GTI lehti hehkutti erästä alle 200 hp vitoa, jossa oli oikein 10" pakoputkien kokonaishalkaisija auton perässä...se oli siis 4*2,5 tuumaa ja ihan turhaan. Ahtimelta lähdettiin käsittääkseni jollain 2...2,5 tuuman putkella :roll:

Huonosti tehty downpipe (ahtimen jälkeen pätkä, jossa paksumpi halkaisija) on huonompi kuin riittävän suuri putki alusta loppuun.

Laita se 3".
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

eli jos haetaan jotain 400 hp niin lähetään vaan turbolta tarpeeks isolla 4"? putkella ja pudotetaan jossain taaempana esim 3"?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

400 hepan kokoonpanoon riittää kyllä 3,5" dp ja pienennät halutessasi 3" putkeen, kun pakokaasu on riittävästi jäähtynyt ja mahtuu pienempään tilaan esim. vaihteiston kohdalla auton alla.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Mulla 477hv ja 3,5" putkisto alusta loppuun. Vastapainetta putkesta ei mitattu, eikä oo viittiny db kokoo suurentaa ku pakopaineet o kuris ja vehkeet laulaa hienosti :wink:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

mitenkäs, ku tuossa superissa tuon dp:n lähön ainakin joutuu tekemään 3":sella, tai 3.5":sella putkella (en ny muista mitä se lähtö on halkasijaltaan...), ni onko järkee isontaa sitä jollain kartiolla heti sen lähön jälkeen 4":aan ja sitte taas pienentää auton alla? Ku ei taida tuota 4":sta saada takapuskuriin asti menemään, jos ei tee uhrauksia...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kummeli kirjoitti:mitenkäs, ku tuossa superissa tuon dp:n lähön ainakin joutuu tekemään 3":sella, tai 3.5":sella putkella (en ny muista mitä se lähtö on halkasijaltaan...), ni onko järkee isontaa sitä jollain kartiolla heti sen lähön jälkeen 4":aan ja sitte taas pienentää auton alla? Ku ei taida tuota 4":sta saada takapuskuriin asti menemään, jos ei tee uhrauksia...
On siinä järkeä laittaa loiva kartio, millä putken halkaisijaa kasvatetaan. Äkillisiä putken koon muutoksia kannattaa välttää, niin virtaus ei pyörteile turhaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
japa86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Su 29.04.2007 20:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja japa86 »

tomant kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:mitenkäs, ku tuossa superissa tuon dp:n lähön ainakin joutuu tekemään 3":sella, tai 3.5":sella putkella (en ny muista mitä se lähtö on halkasijaltaan...), ni onko järkee isontaa sitä jollain kartiolla heti sen lähön jälkeen 4":aan ja sitte taas pienentää auton alla? Ku ei taida tuota 4":sta saada takapuskuriin asti menemään, jos ei tee uhrauksia...
On siinä järkeä laittaa loiva kartio, millä putken halkaisijaa kasvatetaan. Äkillisiä putken koon muutoksia kannattaa välttää, niin virtaus ei pyörteile turhaan.

tomant
siis pakokaasuthan pitää juuri saada pyörteilemään pakoputkessa heti turbon jälkeen, eli downpipessä, siks downpipe tulis suurentaan kartiolla. Siten saa parhaan mahollisen virtaus nopeuden pakokaasuille= tehoa :)....

edit: se ekat 1.3-1.5 metriä pakoputkistosta on krittisin tehon kanalta, eli turbossa downpipe :)
ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

japa86 kirjoitti:siis pakokaasuthan pitää juuri saada pyörteilemään pakoputkessa heti turbon jälkeen
Miksi ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
japa86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Su 29.04.2007 20:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja japa86 »

veskola kirjoitti:
japa86 kirjoitti:siis pakokaasuthan pitää juuri saada pyörteilemään pakoputkessa heti turbon jälkeen
Miksi ?


seuraavaa sanoo about kaikki alan expertit yms. mitä olen udellut, eli että pakokaasut virtaa nopeammin kun ne saadaan pyörteilemään downpipessä, ja se saadaan aikaan tolla kartio osuudella downpipessä ja se tieto riittää ainakin minulle :D En tiedä olenko oikeillä jäljillä, mutta kait se pyörteily saa aikaan jokinnäköstä "imua" downpipessä ja näin pakokaasut karkaa ulkoilmaan nopeammin :)
ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

japa86 kirjoitti:
veskola kirjoitti:
japa86 kirjoitti:siis pakokaasuthan pitää juuri saada pyörteilemään pakoputkessa heti turbon jälkeen
Miksi ?


seuraavaa sanoo about kaikki alan expertit yms. mitä olen udellut, eli että pakokaasut virtaa nopeammin kun ne saadaan pyörteilemään downpipessä, ja se saadaan aikaan tolla kartio osuudella downpipessä ja se tieto riittää ainakin minulle :D En tiedä olenko oikeillä jäljillä, mutta kait se pyörteily saa aikaan jokinnäköstä "imua" downpipessä ja näin pakokaasut karkaa ulkoilmaan nopeammin :)
nii'i , kierteen kanssa saa kaljapullonkin tyhjennettyä parissa sekunnissa..
Holset siellä lukee..
japa86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Su 29.04.2007 20:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja japa86 »

Solmurauta kirjoitti:
japa86 kirjoitti:
veskola kirjoitti:
japa86 kirjoitti:siis pakokaasuthan pitää juuri saada pyörteilemään pakoputkessa heti turbon jälkeen
Miksi ?


seuraavaa sanoo about kaikki alan expertit yms. mitä olen udellut, eli että pakokaasut virtaa nopeammin kun ne saadaan pyörteilemään downpipessä, ja se saadaan aikaan tolla kartio osuudella downpipessä ja se tieto riittää ainakin minulle :D En tiedä olenko oikeillä jäljillä, mutta kait se pyörteily saa aikaan jokinnäköstä "imua" downpipessä ja näin pakokaasut karkaa ulkoilmaan nopeammin :)
nii'i , kierteen kanssa saa kaljapullonkin tyhjennettyä parissa sekunnissa..
kommentista voi päätellä kaiken tarpeellisen :lol:
ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pyörteily voidaan ymmärtää tässä tapauksessa monella tapaa, itse ainakin miellän tuon "pyörtely" termin sellaiseksi haitalliseksi takaisin virtaukseksi... vaikka sitä ei varmaan tarkoitettukaan :roll: pakokaasujen saattaminen pyörivään liikkeeseen (vaikka kuvitteellisen akselin ympäri...) taas on se positiivinen asia :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

napa kirjoitti:pyörteily voidaan ymmärtää tässä tapauksessa monella tapaa, itse ainakin miellän tuon "pyörtely" termin sellaiseksi haitalliseksi takaisin virtaukseksi... vaikka sitä ei varmaan tarkoitettukaan :roll: pakokaasujen saattaminen pyörivään liikkeeseen (vaikka kuvitteellisen akselin ympäri...) taas on se positiivinen asia :wink:
Tämänköhän asian takia useissa tehtaiden savupiipuissa on tehty kierteet piipun päähän 10-20m matkalle riippuen piipun korkeudesta?
Holset siellä lukee..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Solmurauta kirjoitti:
Tämänköhän asian takia useissa tehtaiden savupiipuissa on tehty kierteet piipun päähän 10-20m matkalle riippuen piipun korkeudesta?
ei, vaan siksi, että ne piiput pysyy pystyssä, eikä katkee... niillä kierteillä tai muilla rakenteilla rikotaan se tuulen aiheuttama rakenteita rasittava ilmavirtaus tai jotain...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

eikös kartiolla suurentaminen on huono koska putkessa heti turbon jälkeen voi olla juurikin takaisin virtauksia minkä vuoksi ois parempi tehä "jyrkkä" suurennos dp alkuun jolloin takaisin virtaus ei ole niinkään mahdollista koska turbosta tuleva pakokaasuhan tulee pyörimällä pyörivän siiven takia :roll:
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

tdt leka kirjoitti:eikös kartiolla suurentaminen on huono koska putkessa heti turbon jälkeen voi olla juurikin takaisin virtauksia minkä vuoksi ois parempi tehä "jyrkkä" suurennos dp alkuun jolloin takaisin virtaus ei ole niinkään mahdollista koska turbosta tuleva pakokaasuhan tulee pyörimällä pyörivän siiven takia :roll:
Noinha on useemmasaki 1000hv/4syl vehkeesä toteutettu toi laajennus.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Piä ei kestä näin monimutkaista asiaa, joten pidättäydyn vakioputkessa kunnes savu alkaa haitata elämää... :cry:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

jeemu kirjoitti:
tdt leka kirjoitti:eikös kartiolla suurentaminen on huono koska putkessa heti turbon jälkeen voi olla juurikin takaisin virtauksia minkä vuoksi ois parempi tehä "jyrkkä" suurennos dp alkuun jolloin takaisin virtaus ei ole niinkään mahdollista koska turbosta tuleva pakokaasuhan tulee pyörimällä pyörivän siiven takia :roll:
Noinha on useemmasaki 1000hv/4syl vehkeesä toteutettu toi laajennus.
Siis suoraan laippaan tuo 4" vaikka on 1" pienempi reikä? Vai siis kartiolla?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

napa kirjoitti:
Solmurauta kirjoitti:
Tämänköhän asian takia useissa tehtaiden savupiipuissa on tehty kierteet piipun päähän 10-20m matkalle riippuen piipun korkeudesta?
ei, vaan siksi, että ne piiput pysyy pystyssä, eikä katkee... niillä kierteillä tai muilla rakenteilla rikotaan se tuulen aiheuttama rakenteita rasittava ilmavirtaus tai jotain...
Jepa, rikkoo pyörteilyt piipun ympärillä, ja eikös se muuta piipun resonanssiakin? Ettei ala resonoimaan ja sorru koko törppö...? :roll: Näin mulle on kerrottu...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kummeli kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
tdt leka kirjoitti:eikös kartiolla suurentaminen on huono koska putkessa heti turbon jälkeen voi olla juurikin takaisin virtauksia minkä vuoksi ois parempi tehä "jyrkkä" suurennos dp alkuun jolloin takaisin virtaus ei ole niinkään mahdollista koska turbosta tuleva pakokaasuhan tulee pyörimällä pyörivän siiven takia :roll:
Noinha on useemmasaki 1000hv/4syl vehkeesä toteutettu toi laajennus.
Siis suoraan laippaan tuo 4" vaikka on 1" pienempi reikä? Vai siis kartiolla?
Lyhyt pätkä pienempää ja hypätää het äkkiä isompaa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nii aiva. Onhan ne pultitkin kiinni saatava... :oops:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itse laitoin aikoinaan 3" putken holsetin portittomaan pakopesään ilman kartiota, porrasta jää "muutama milli", kun holsetin reikä on n. 66 mm ja 3" on se 76 mm... kyseessä siis bensakone ja pienet tehotavoitteet...

toiset tekee kartiolla ja toiset laittaa suoraan suurempaa, pääasia on kuitenkin, ettei downpipe ole pienempää putkea, kuin turbiinin purkuaukko...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Jotenkin oudolta tuntuu tuo suora porras... en sitte tiiä :lol:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Vastaa Viestiin