downpipe?
Mites jos downpipen ja putkiston ylimitoittaa, niin onko haittaa. Esim. jos turbodiesel ja tehoja hakusessa 200-220hp , ja laittaa 3" putken alusta loppuun. Vai olisiko parempi laittaa 2.5" ? (nämä 2.5" ja 3" osat kun ei hirveästi hinnalla eroa toisistaan).
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Ei voi ylimitoittaa, jollei sitten puhuta melutasosta. Äänimaailman kannalta olisi hyvä esimerkiksi 3" putki ahtimelta vaimentimelle saakka ilman mitään "downpipe" paksunnoksia häiritsemässä virtausta, ja vaimentimen jälkeen 2,5 " ulostulo. Pakoputken lähtö ei saisi koskaan olla suurempi kuin on tulo. Tuossa kohtaa ns. tuning on haukannut kakkaa, muitan miten esimerkiksi GTI lehti hehkutti erästä alle 200 hp vitoa, jossa oli oikein 10" pakoputkien kokonaishalkaisija auton perässä...se oli siis 4*2,5 tuumaa ja ihan turhaan. Ahtimelta lähdettiin käsittääkseni jollain 2...2,5 tuuman putkella
Huonosti tehty downpipe (ahtimen jälkeen pätkä, jossa paksumpi halkaisija) on huonompi kuin riittävän suuri putki alusta loppuun.
Laita se 3".

Huonosti tehty downpipe (ahtimen jälkeen pätkä, jossa paksumpi halkaisija) on huonompi kuin riittävän suuri putki alusta loppuun.
Laita se 3".
Lisää tietoa: www.skg.fi
mitenkäs, ku tuossa superissa tuon dp:n lähön ainakin joutuu tekemään 3":sella, tai 3.5":sella putkella (en ny muista mitä se lähtö on halkasijaltaan...), ni onko järkee isontaa sitä jollain kartiolla heti sen lähön jälkeen 4":aan ja sitte taas pienentää auton alla? Ku ei taida tuota 4":sta saada takapuskuriin asti menemään, jos ei tee uhrauksia...
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
On siinä järkeä laittaa loiva kartio, millä putken halkaisijaa kasvatetaan. Äkillisiä putken koon muutoksia kannattaa välttää, niin virtaus ei pyörteile turhaan.Kummeli kirjoitti:mitenkäs, ku tuossa superissa tuon dp:n lähön ainakin joutuu tekemään 3":sella, tai 3.5":sella putkella (en ny muista mitä se lähtö on halkasijaltaan...), ni onko järkee isontaa sitä jollain kartiolla heti sen lähön jälkeen 4":aan ja sitte taas pienentää auton alla? Ku ei taida tuota 4":sta saada takapuskuriin asti menemään, jos ei tee uhrauksia...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
siis pakokaasuthan pitää juuri saada pyörteilemään pakoputkessa heti turbon jälkeen, eli downpipessä, siks downpipe tulis suurentaan kartiolla. Siten saa parhaan mahollisen virtaus nopeuden pakokaasuille= tehoatomant kirjoitti:On siinä järkeä laittaa loiva kartio, millä putken halkaisijaa kasvatetaan. Äkillisiä putken koon muutoksia kannattaa välttää, niin virtaus ei pyörteile turhaan.Kummeli kirjoitti:mitenkäs, ku tuossa superissa tuon dp:n lähön ainakin joutuu tekemään 3":sella, tai 3.5":sella putkella (en ny muista mitä se lähtö on halkasijaltaan...), ni onko järkee isontaa sitä jollain kartiolla heti sen lähön jälkeen 4":aan ja sitte taas pienentää auton alla? Ku ei taida tuota 4":sta saada takapuskuriin asti menemään, jos ei tee uhrauksia...
tomant

edit: se ekat 1.3-1.5 metriä pakoputkistosta on krittisin tehon kanalta, eli turbossa downpipe

ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
Miksi ?japa86 kirjoitti:siis pakokaasuthan pitää juuri saada pyörteilemään pakoputkessa heti turbon jälkeen
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskola kirjoitti:Miksi ?japa86 kirjoitti:siis pakokaasuthan pitää juuri saada pyörteilemään pakoputkessa heti turbon jälkeen
seuraavaa sanoo about kaikki alan expertit yms. mitä olen udellut, eli että pakokaasut virtaa nopeammin kun ne saadaan pyörteilemään downpipessä, ja se saadaan aikaan tolla kartio osuudella downpipessä ja se tieto riittää ainakin minulle


ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
nii'i , kierteen kanssa saa kaljapullonkin tyhjennettyä parissa sekunnissa..japa86 kirjoitti:veskola kirjoitti:Miksi ?japa86 kirjoitti:siis pakokaasuthan pitää juuri saada pyörteilemään pakoputkessa heti turbon jälkeen
seuraavaa sanoo about kaikki alan expertit yms. mitä olen udellut, eli että pakokaasut virtaa nopeammin kun ne saadaan pyörteilemään downpipessä, ja se saadaan aikaan tolla kartio osuudella downpipessä ja se tieto riittää ainakin minulleEn tiedä olenko oikeillä jäljillä, mutta kait se pyörteily saa aikaan jokinnäköstä "imua" downpipessä ja näin pakokaasut karkaa ulkoilmaan nopeammin
Holset siellä lukee..
kommentista voi päätellä kaiken tarpeellisenSolmurauta kirjoitti:nii'i , kierteen kanssa saa kaljapullonkin tyhjennettyä parissa sekunnissa..japa86 kirjoitti:veskola kirjoitti:Miksi ?japa86 kirjoitti:siis pakokaasuthan pitää juuri saada pyörteilemään pakoputkessa heti turbon jälkeen
seuraavaa sanoo about kaikki alan expertit yms. mitä olen udellut, eli että pakokaasut virtaa nopeammin kun ne saadaan pyörteilemään downpipessä, ja se saadaan aikaan tolla kartio osuudella downpipessä ja se tieto riittää ainakin minulleEn tiedä olenko oikeillä jäljillä, mutta kait se pyörteily saa aikaan jokinnäköstä "imua" downpipessä ja näin pakokaasut karkaa ulkoilmaan nopeammin

ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
pyörteily voidaan ymmärtää tässä tapauksessa monella tapaa, itse ainakin miellän tuon "pyörtely" termin sellaiseksi haitalliseksi takaisin virtaukseksi... vaikka sitä ei varmaan tarkoitettukaan
pakokaasujen saattaminen pyörivään liikkeeseen (vaikka kuvitteellisen akselin ympäri...) taas on se positiivinen asia 


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Tämänköhän asian takia useissa tehtaiden savupiipuissa on tehty kierteet piipun päähän 10-20m matkalle riippuen piipun korkeudesta?napa kirjoitti:pyörteily voidaan ymmärtää tässä tapauksessa monella tapaa, itse ainakin miellän tuon "pyörtely" termin sellaiseksi haitalliseksi takaisin virtaukseksi... vaikka sitä ei varmaan tarkoitettukaanpakokaasujen saattaminen pyörivään liikkeeseen (vaikka kuvitteellisen akselin ympäri...) taas on se positiivinen asia
Holset siellä lukee..
ei, vaan siksi, että ne piiput pysyy pystyssä, eikä katkee... niillä kierteillä tai muilla rakenteilla rikotaan se tuulen aiheuttama rakenteita rasittava ilmavirtaus tai jotain...Solmurauta kirjoitti:
Tämänköhän asian takia useissa tehtaiden savupiipuissa on tehty kierteet piipun päähän 10-20m matkalle riippuen piipun korkeudesta?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
eikös kartiolla suurentaminen on huono koska putkessa heti turbon jälkeen voi olla juurikin takaisin virtauksia minkä vuoksi ois parempi tehä "jyrkkä" suurennos dp alkuun jolloin takaisin virtaus ei ole niinkään mahdollista koska turbosta tuleva pakokaasuhan tulee pyörimällä pyörivän siiven takia 

Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Noinha on useemmasaki 1000hv/4syl vehkeesä toteutettu toi laajennus.tdt leka kirjoitti:eikös kartiolla suurentaminen on huono koska putkessa heti turbon jälkeen voi olla juurikin takaisin virtauksia minkä vuoksi ois parempi tehä "jyrkkä" suurennos dp alkuun jolloin takaisin virtaus ei ole niinkään mahdollista koska turbosta tuleva pakokaasuhan tulee pyörimällä pyörivän siiven takia
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Piä ei kestä näin monimutkaista asiaa, joten pidättäydyn vakioputkessa kunnes savu alkaa haitata elämää... 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Siis suoraan laippaan tuo 4" vaikka on 1" pienempi reikä? Vai siis kartiolla?jeemu kirjoitti:Noinha on useemmasaki 1000hv/4syl vehkeesä toteutettu toi laajennus.tdt leka kirjoitti:eikös kartiolla suurentaminen on huono koska putkessa heti turbon jälkeen voi olla juurikin takaisin virtauksia minkä vuoksi ois parempi tehä "jyrkkä" suurennos dp alkuun jolloin takaisin virtaus ei ole niinkään mahdollista koska turbosta tuleva pakokaasuhan tulee pyörimällä pyörivän siiven takia
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Jepa, rikkoo pyörteilyt piipun ympärillä, ja eikös se muuta piipun resonanssiakin? Ettei ala resonoimaan ja sorru koko törppö...?napa kirjoitti:ei, vaan siksi, että ne piiput pysyy pystyssä, eikä katkee... niillä kierteillä tai muilla rakenteilla rikotaan se tuulen aiheuttama rakenteita rasittava ilmavirtaus tai jotain...Solmurauta kirjoitti:
Tämänköhän asian takia useissa tehtaiden savupiipuissa on tehty kierteet piipun päähän 10-20m matkalle riippuen piipun korkeudesta?

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Lyhyt pätkä pienempää ja hypätää het äkkiä isompaa.Kummeli kirjoitti:Siis suoraan laippaan tuo 4" vaikka on 1" pienempi reikä? Vai siis kartiolla?jeemu kirjoitti:Noinha on useemmasaki 1000hv/4syl vehkeesä toteutettu toi laajennus.tdt leka kirjoitti:eikös kartiolla suurentaminen on huono koska putkessa heti turbon jälkeen voi olla juurikin takaisin virtauksia minkä vuoksi ois parempi tehä "jyrkkä" suurennos dp alkuun jolloin takaisin virtaus ei ole niinkään mahdollista koska turbosta tuleva pakokaasuhan tulee pyörimällä pyörivän siiven takia
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
itse laitoin aikoinaan 3" putken holsetin portittomaan pakopesään ilman kartiota, porrasta jää "muutama milli", kun holsetin reikä on n. 66 mm ja 3" on se 76 mm... kyseessä siis bensakone ja pienet tehotavoitteet...
toiset tekee kartiolla ja toiset laittaa suoraan suurempaa, pääasia on kuitenkin, ettei downpipe ole pienempää putkea, kuin turbiinin purkuaukko...
toiset tekee kartiolla ja toiset laittaa suoraan suurempaa, pääasia on kuitenkin, ettei downpipe ole pienempää putkea, kuin turbiinin purkuaukko...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."