OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä
OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä
Tämmöinen vika ilmaantui eilen äkillisesti.
Eli lähtee kylmänä käyntiin kertalaakista, mutta käy pikku hetken rynkyttämällä, selvästi joku pytty on pimeänä. Ihan kuin hehku olisi mennyt, mutta hehkuvalo toimii kuitenkin normaalisti. Onko mahdollista, että hehku olisi pimeänä vaikka hehkuvalo ei jää käynnistyksen jälkeen palamaan?
Mitään muita oireita en ole havainnut. Lämpimänä käynnistyy "tosta vaan".
Edit: Tarkennetaan vielä sen verran, että kylmänäkin lähtee tulille "tosta vaan", mutta käy muutaman sekunnin rynkyttämällä. Lämpimänä ei siis mitään vaivoja.
Eli lähtee kylmänä käyntiin kertalaakista, mutta käy pikku hetken rynkyttämällä, selvästi joku pytty on pimeänä. Ihan kuin hehku olisi mennyt, mutta hehkuvalo toimii kuitenkin normaalisti. Onko mahdollista, että hehku olisi pimeänä vaikka hehkuvalo ei jää käynnistyksen jälkeen palamaan?
Mitään muita oireita en ole havainnut. Lämpimänä käynnistyy "tosta vaan".
Edit: Tarkennetaan vielä sen verran, että kylmänäkin lähtee tulille "tosta vaan", mutta käy muutaman sekunnin rynkyttämällä. Lämpimänä ei siis mitään vaivoja.
S204
lähtö
mulla samoja entiiä onko hehkuissa vai releessä vai missä.ekaks kun laitan virran päälle ei syty hehkuvalo kattelen kun sammuu toi punanen valo sinä vieressä niin käynnistän toimii. mutta taas alkuun laittaa virrat päälle ei hehkupolttimo loista.mutta kun pyöräyttää startilla konetta ja ja laittaa uudelleen virrat päälle pelaa kaikki ok .eli eli lamput sammuu hetken päästä niinkuin pitääkin ja kun pistää mesen tulille pelaa niinkuin pitääkin eikä hetkenpäästä syty hehku lamppu. joku pieni vikahan sielllä on? oisko rele vai jotain hapettumia? 

Ilmavaivat saattaisivat myös olla ongelman syynä. Eräässä polttoaineletkussa onkin jo pitkään kulkenut hieman ilmakuplia, mutta se ei ole tähän asti aiheuttanut mitään vaivoja.
Taidan kuitenkin vaihdella nuo hehkut, kun ei ole mitään tietoa milloin ne on vaihdettu, kulutustavaraahan ne on joka tapauksessa.
Onko Motonetin tuotenumero 26-1948 (Bosch hehkutulppa 250TD ->00) sopiva tuohon OM605-koneeseen?
Taidan kuitenkin vaihdella nuo hehkut, kun ei ole mitään tietoa milloin ne on vaihdettu, kulutustavaraahan ne on joka tapauksessa.
Onko Motonetin tuotenumero 26-1948 (Bosch hehkutulppa 250TD ->00) sopiva tuohon OM605-koneeseen?
S204
Moi!
Mulla oli 123:ssa samanlainen vika aikoinaan.
Siellä oli yksi hehku pimeänä. Kumma kyllä päästi virtaa läpi ja lämpeni pikkuisen, muttei hehkunut. Eli hehkuvalo toimi niinkuin piti.
Eli herää kysymys: mitä ne hehkut maksaa vai vaihdatko vaan sen risan.
Mulla oli 123:ssa samanlainen vika aikoinaan.
Siellä oli yksi hehku pimeänä. Kumma kyllä päästi virtaa läpi ja lämpeni pikkuisen, muttei hehkunut. Eli hehkuvalo toimi niinkuin piti.
Eli herää kysymys: mitä ne hehkut maksaa vai vaihdatko vaan sen risan.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Musta tuntuu, että talvella kovilla pakkasilla on saattanut tehdä vastaavasti, tosin pätkinyt vaan parin "iskun" verran. Tämä siis jos olen käynnistänyt moottorin heti hehkuvalon sammuttua. Jos olen odottanut valon sammumisen jälkeen pienen hetken ennen käynnistämistä, on moottori käynnistynyt ilman pätkimistä. Hehkutushan ei tietääkseni lopu heti, vaikka hehkuvalo sammuisikin. Mutta tämä "pidempi hehkutus" ei siis enää auta. Olisiko jonkun hehkun teho tosiaan hiljalleen hiipunut, mutta ei ole vielä lopullisesti pimennyt.
S204
tietääkseni hehkutus jatkuu 180sekuntia. Jotenka ei tartte käynnistää heti ku valo sammuu...Jonze kirjoitti:Musta tuntuu, että talvella kovilla pakkasilla on saattanut tehdä vastaavasti, tosin pätkinyt vaan parin "iskun" verran. Tämä siis jos olen käynnistänyt moottorin heti hehkuvalon sammuttua. Jos olen odottanut valon sammumisen jälkeen pienen hetken ennen käynnistämistä, on moottori käynnistynyt ilman pätkimistä. Hehkutushan ei tietääkseni lopu heti, vaikka hehkuvalo sammuisikin. Mutta tämä "pidempi hehkutus" ei siis enää auta. Olisiko jonkun hehkun teho tosiaan hiljalleen hiipunut, mutta ei ole vielä lopullisesti pimennyt.
BTW...mulla kans rynkyttää toi oma noin mutta helpottaa sillon ku laittaa roikkaan ja starttailee sen jälkeen.
Oikein kovalla pakkasella ei auta sit roikkakaan...
joten voisin veikata että hehkut mullakin pimeenä.
Mutta ei se valo ainakaan jää palamaan :?: :?:
Kirjoitetaanpa pieni loppuraportti tähän tapaukseen liittyen.
Yksi hehkuhan siellä oli pimeänä, tarkemmin sanottuna nelospytyn hehku. Hehkujen toimivuus oli suht helppo mitata, tosin W202:ssa joutui käyttämään lasinpesunestesäiliön irti, koska hehkureleboksi löytyy säiliön alta. No, kaikki hehkut vaihdettiin ja nyt lähtee kylmänäkin käyntiin ilman rynkyttelyä.
Eli summa summarum: Todellakin on mahdollista, että joku hehku on pimeänä, vaikka hehkuvalo toimisikin normaalisti. Näin siis ainakin W202:ssa.
Yksi hehkuhan siellä oli pimeänä, tarkemmin sanottuna nelospytyn hehku. Hehkujen toimivuus oli suht helppo mitata, tosin W202:ssa joutui käyttämään lasinpesunestesäiliön irti, koska hehkureleboksi löytyy säiliön alta. No, kaikki hehkut vaihdettiin ja nyt lähtee kylmänäkin käyntiin ilman rynkyttelyä.
Eli summa summarum: Todellakin on mahdollista, että joku hehku on pimeänä, vaikka hehkuvalo toimisikin normaalisti. Näin siis ainakin W202:ssa.
S204
-
- Sisäänajossa
Re: OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä
Iltaa, 250 TDT alkoi polttamaan hehkuvaloa, jää käynnistyksen jälkeen palamaan hetkeksi mutta sammuu sitten. Käynnistykseen valon ilmaantuminen ei näytä vaikuttavan, samalla lailla hörähtää tulille eikä käy rynkyttämällä. Hehkut pitänee tarkistaa. Löytyi muutama 220D-väyrysestä jäänyt uusi hehkutulppa, sopiikohan ne tuohon OM 605.960-koneeseenkin vai joudunko ostamaan uudet?
Minulla teki joskus samanlaista rynkytystä kylmä käynnistyksessä ja vikana oli vuotava suutin :/
-voipi olla hehku vika ja todennäköisesti on jos ne on alkuperäiset.... tuossa itse testailin niin oli pari huonona vaikka vastus arvot oli samat kaikissa... vaihdoin uudet kesällä....
-ilmavuoto luonnollisesti aiheuttaa saman oloista oiretta et kylmänä lähtee huonosti tulille no se on omassa autossani eliminoitu...
-valskaavaava imuventtiili siis uponnut kanteen ja lämmennä nostaja pitkänä ja kylmänä huonosti käyntiin.... no vaihdoin uudet....
-suuttimet kusee... no nekin on laittettu minun autoon uudet...
Silti se nyt taas lähtee kylmänä epätasaisesti käyntiin ja oma veikkaus on ne hehkut
mut täytyy tässä seuraavasti sitten ottaa hekut irti ja laittaa ne johtojen nokkaan ja testata ihan silmällä et hehkuuko tasaisesti.... vaikka onkin hiljan ostetut boshit
sitten vika on suuttimessa (en usko kuitenkaan suutin vikaan) muuten moottori pelaa hienosti 
venttiili vika paukuttaisi imusarjaan joten vika tuskin siinä ja jos autollasi on ajettu tyyliin 300tkm niin uudet hehkut ja kovaa ajoa
jos ei korjaannu niin vikaa polttoaine puolella... kokeile ajaa auto johonki keula ylös et ja keula alas vaikuttaako sillä lailla huomasin yhdestä tuon et pumpusta vuoti ilmoja yhdessä 606....
-ilmavuoto luonnollisesti aiheuttaa saman oloista oiretta et kylmänä lähtee huonosti tulille no se on omassa autossani eliminoitu...
-valskaavaava imuventtiili siis uponnut kanteen ja lämmennä nostaja pitkänä ja kylmänä huonosti käyntiin.... no vaihdoin uudet....
-suuttimet kusee... no nekin on laittettu minun autoon uudet...
Silti se nyt taas lähtee kylmänä epätasaisesti käyntiin ja oma veikkaus on ne hehkut

venttiili vika paukuttaisi imusarjaan joten vika tuskin siinä ja jos autollasi on ajettu tyyliin 300tkm niin uudet hehkut ja kovaa ajoa

Itse tein ja säästin
Hetkinen, siis vaikuttaako auton asento oikeasti tuohon käynnistyvyyteen, jos oletetaan että vuotoa jossain?kokeile ajaa auto johonki keula ylös et ja keula alas vaikuttaako sillä lailla huomasin yhdestä tuon et pumpusta vuoti ilmoja yhdessä 606....
Toissapäivänä ei meinannu oma c 250d käynnistyä sitten millään, olin pysäköinyt keula ylämäkeen (jyrkähköön autoluiskaan). Luulin että oli liian kylmä (-6 c) ilman lohkolämppäriä. Siispä, missä ja mikä vuotaa? Ja rautalankaa saa käyttää..

Kyllä Vaikuttaa se, että keula on ylöspäin...ihan puhdas painovoima sen tekee. Sitä herkemmin dsl juoksee takaisin tankkiin mitä enempi korkeuseroa...jos se vaan saa vedettyä ilmaa sinne putkiin moottorin päästä. Kai olet vaihtanut jo ne suodattimenjalan muoviputkien O-renkaat, sieltä se vuoto alkaa. Kannattaa käyttää vain hyvänlaatusia O-renkaita. O-renkaista ja niistä kovettuvista muoviputkista on paljon juttua search:llä.Mika B kirjoitti:Hetkinen, siis vaikuttaako auton asento oikeasti tuohon käynnistyvyyteen, jos oletetaan että vuotoa jossain?kokeile ajaa auto johonki keula ylös et ja keula alas vaikuttaako sillä lailla huomasin yhdestä tuon et pumpusta vuoti ilmoja yhdessä 606....
Toissapäivänä ei meinannu oma c 250d käynnistyä sitten millään, olin pysäköinyt keula ylämäkeen (jyrkähköön autoluiskaan). Luulin että oli liian kylmä (-6 c) ilman lohkolämppäriä. Siispä, missä ja mikä vuotaa? Ja rautalankaa saa käyttää..
Perjantaina tuosta tuli vasta kaupat tehtyä; eli tarkistamatta on melkeinpä kaikki. Kiitokset vinkistä!Kai olet vaihtanut jo ne suodattimenjalan muoviputkien O-renkaat, sieltä se vuoto alkaa.

Jatketaas tarinaa. Kuinkahan paljon kilometrejä OM605:ssa noi hehkutulpat kestää, paljonko olette päässeet? Entäs, minkä valmistajan tulpat siellä on alunperin, onko sekä Boschia että BEURU:a käytetty tehtaalla?