OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Tämmöinen vika ilmaantui eilen äkillisesti.

Eli lähtee kylmänä käyntiin kertalaakista, mutta käy pikku hetken rynkyttämällä, selvästi joku pytty on pimeänä. Ihan kuin hehku olisi mennyt, mutta hehkuvalo toimii kuitenkin normaalisti. Onko mahdollista, että hehku olisi pimeänä vaikka hehkuvalo ei jää käynnistyksen jälkeen palamaan?

Mitään muita oireita en ole havainnut. Lämpimänä käynnistyy "tosta vaan".

Edit: Tarkennetaan vielä sen verran, että kylmänäkin lähtee tulille "tosta vaan", mutta käy muutaman sekunnin rynkyttämällä. Lämpimänä ei siis mitään vaivoja.
S204
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 11.11.2009 21:17
Paikkakunta: Kerava

lähtö

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

mulla samoja entiiä onko hehkuissa vai releessä vai missä.ekaks kun laitan virran päälle ei syty hehkuvalo kattelen kun sammuu toi punanen valo sinä vieressä niin käynnistän toimii. mutta taas alkuun laittaa virrat päälle ei hehkupolttimo loista.mutta kun pyöräyttää startilla konetta ja ja laittaa uudelleen virrat päälle pelaa kaikki ok .eli eli lamput sammuu hetken päästä niinkuin pitääkin ja kun pistää mesen tulille pelaa niinkuin pitääkin eikä hetkenpäästä syty hehku lamppu. joku pieni vikahan sielllä on? oisko rele vai jotain hapettumia? :roll:
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

topicin aloittajalla voi olla autossaan todennäköinen ilmavaiva
hehkuja voi myös mitata
ehkä paras konsti on antaa hehkun päähän virtaa, jos kipunoi :arrow: OK
autodidakti
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Ilmavaivat saattaisivat myös olla ongelman syynä. Eräässä polttoaineletkussa onkin jo pitkään kulkenut hieman ilmakuplia, mutta se ei ole tähän asti aiheuttanut mitään vaivoja.

Taidan kuitenkin vaihdella nuo hehkut, kun ei ole mitään tietoa milloin ne on vaihdettu, kulutustavaraahan ne on joka tapauksessa.

Onko Motonetin tuotenumero 26-1948 (Bosch hehkutulppa 250TD ->00) sopiva tuohon OM605-koneeseen?
S204
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Mulla oli 123:ssa samanlainen vika aikoinaan.

Siellä oli yksi hehku pimeänä. Kumma kyllä päästi virtaa läpi ja lämpeni pikkuisen, muttei hehkunut. Eli hehkuvalo toimi niinkuin piti.

Eli herää kysymys: mitä ne hehkut maksaa vai vaihdatko vaan sen risan. :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Musta tuntuu, että talvella kovilla pakkasilla on saattanut tehdä vastaavasti, tosin pätkinyt vaan parin "iskun" verran. Tämä siis jos olen käynnistänyt moottorin heti hehkuvalon sammuttua. Jos olen odottanut valon sammumisen jälkeen pienen hetken ennen käynnistämistä, on moottori käynnistynyt ilman pätkimistä. Hehkutushan ei tietääkseni lopu heti, vaikka hehkuvalo sammuisikin. Mutta tämä "pidempi hehkutus" ei siis enää auta. Olisiko jonkun hehkun teho tosiaan hiljalleen hiipunut, mutta ei ole vielä lopullisesti pimennyt.
S204
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

hehkut väsyvät myös
ja sitä on vaikeampi havaita, kun näennäisesti toimivat

Yhteisvaikutus huonolla hehkulla ja ilmalla
ilman huomaa, jos auto kulkee kuin kenguru alussa
autodidakti
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

Jonze kirjoitti:Musta tuntuu, että talvella kovilla pakkasilla on saattanut tehdä vastaavasti, tosin pätkinyt vaan parin "iskun" verran. Tämä siis jos olen käynnistänyt moottorin heti hehkuvalon sammuttua. Jos olen odottanut valon sammumisen jälkeen pienen hetken ennen käynnistämistä, on moottori käynnistynyt ilman pätkimistä. Hehkutushan ei tietääkseni lopu heti, vaikka hehkuvalo sammuisikin. Mutta tämä "pidempi hehkutus" ei siis enää auta. Olisiko jonkun hehkun teho tosiaan hiljalleen hiipunut, mutta ei ole vielä lopullisesti pimennyt.
tietääkseni hehkutus jatkuu 180sekuntia. Jotenka ei tartte käynnistää heti ku valo sammuu...
BTW...mulla kans rynkyttää toi oma noin mutta helpottaa sillon ku laittaa roikkaan ja starttailee sen jälkeen.
Oikein kovalla pakkasella ei auta sit roikkakaan...
joten voisin veikata että hehkut mullakin pimeenä.
Mutta ei se valo ainakaan jää palamaan :?: :?:
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Kirjoitetaanpa pieni loppuraportti tähän tapaukseen liittyen.

Yksi hehkuhan siellä oli pimeänä, tarkemmin sanottuna nelospytyn hehku. Hehkujen toimivuus oli suht helppo mitata, tosin W202:ssa joutui käyttämään lasinpesunestesäiliön irti, koska hehkureleboksi löytyy säiliön alta. No, kaikki hehkut vaihdettiin ja nyt lähtee kylmänäkin käyntiin ilman rynkyttelyä.

Eli summa summarum: Todellakin on mahdollista, että joku hehku on pimeänä, vaikka hehkuvalo toimisikin normaalisti. Näin siis ainakin W202:ssa.
S204
JukkaL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ke 23.07.2008 23:36
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JukkaL »

Ainaki Auto-Data väittää hehkutus-ajaksi 8sek
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

se on se aika mikä kuluu ku hehkuvalo sammuu mutta hehkutus jatkuu silti.
pittäis itekki alakaa tarkisteleen noita hehkuja.
Pappatunturi-1970
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 01.06.2010 21:18

Re: OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Pappatunturi-1970 »

Iltaa, 250 TDT alkoi polttamaan hehkuvaloa, jää käynnistyksen jälkeen palamaan hetkeksi mutta sammuu sitten. Käynnistykseen valon ilmaantuminen ei näytä vaikuttavan, samalla lailla hörähtää tulille eikä käy rynkyttämällä. Hehkut pitänee tarkistaa. Löytyi muutama 220D-väyrysestä jäänyt uusi hehkutulppa, sopiikohan ne tuohon OM 605.960-koneeseenkin vai joudunko ostamaan uudet?
Avatar
Arttu.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: To 19.03.2009 17:39
Paikkakunta: Lammi

Re: OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Arttu. »

Minulla teki joskus samanlaista rynkytystä kylmä käynnistyksessä ja vikana oli vuotava suutin :/
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja petska »

-voipi olla hehku vika ja todennäköisesti on jos ne on alkuperäiset.... tuossa itse testailin niin oli pari huonona vaikka vastus arvot oli samat kaikissa... vaihdoin uudet kesällä....
-ilmavuoto luonnollisesti aiheuttaa saman oloista oiretta et kylmänä lähtee huonosti tulille no se on omassa autossani eliminoitu...
-valskaavaava imuventtiili siis uponnut kanteen ja lämmennä nostaja pitkänä ja kylmänä huonosti käyntiin.... no vaihdoin uudet....
-suuttimet kusee... no nekin on laittettu minun autoon uudet...

Silti se nyt taas lähtee kylmänä epätasaisesti käyntiin ja oma veikkaus on ne hehkut :D mut täytyy tässä seuraavasti sitten ottaa hekut irti ja laittaa ne johtojen nokkaan ja testata ihan silmällä et hehkuuko tasaisesti.... vaikka onkin hiljan ostetut boshit :D sitten vika on suuttimessa (en usko kuitenkaan suutin vikaan) muuten moottori pelaa hienosti :D

venttiili vika paukuttaisi imusarjaan joten vika tuskin siinä ja jos autollasi on ajettu tyyliin 300tkm niin uudet hehkut ja kovaa ajoa :D jos ei korjaannu niin vikaa polttoaine puolella... kokeile ajaa auto johonki keula ylös et ja keula alas vaikuttaako sillä lailla huomasin yhdestä tuon et pumpusta vuoti ilmoja yhdessä 606....
Itse tein ja säästin
Avatar
Mika B
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 11.02.2011 23:05
Paikkakunta: Savonlinna

Re: OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Mika B »

kokeile ajaa auto johonki keula ylös et ja keula alas vaikuttaako sillä lailla huomasin yhdestä tuon et pumpusta vuoti ilmoja yhdessä 606....
Hetkinen, siis vaikuttaako auton asento oikeasti tuohon käynnistyvyyteen, jos oletetaan että vuotoa jossain?
Toissapäivänä ei meinannu oma c 250d käynnistyä sitten millään, olin pysäköinyt keula ylämäkeen (jyrkähköön autoluiskaan). Luulin että oli liian kylmä (-6 c) ilman lohkolämppäriä. Siispä, missä ja mikä vuotaa? Ja rautalankaa saa käyttää.. :oops:
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mika B kirjoitti:
kokeile ajaa auto johonki keula ylös et ja keula alas vaikuttaako sillä lailla huomasin yhdestä tuon et pumpusta vuoti ilmoja yhdessä 606....
Hetkinen, siis vaikuttaako auton asento oikeasti tuohon käynnistyvyyteen, jos oletetaan että vuotoa jossain?
Toissapäivänä ei meinannu oma c 250d käynnistyä sitten millään, olin pysäköinyt keula ylämäkeen (jyrkähköön autoluiskaan). Luulin että oli liian kylmä (-6 c) ilman lohkolämppäriä. Siispä, missä ja mikä vuotaa? Ja rautalankaa saa käyttää.. :oops:
Kyllä Vaikuttaa se, että keula on ylöspäin...ihan puhdas painovoima sen tekee. Sitä herkemmin dsl juoksee takaisin tankkiin mitä enempi korkeuseroa...jos se vaan saa vedettyä ilmaa sinne putkiin moottorin päästä. Kai olet vaihtanut jo ne suodattimenjalan muoviputkien O-renkaat, sieltä se vuoto alkaa. Kannattaa käyttää vain hyvänlaatusia O-renkaita. O-renkaista ja niistä kovettuvista muoviputkista on paljon juttua search:llä.
Avatar
Mika B
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 11.02.2011 23:05
Paikkakunta: Savonlinna

Re: OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Mika B »

Kai olet vaihtanut jo ne suodattimenjalan muoviputkien O-renkaat, sieltä se vuoto alkaa.
Perjantaina tuosta tuli vasta kaupat tehtyä; eli tarkistamatta on melkeinpä kaikki. Kiitokset vinkistä! :D
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: OM605 lähtee rynkyttäen käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Jatketaas tarinaa. Kuinkahan paljon kilometrejä OM605:ssa noi hehkutulpat kestää, paljonko olette päässeet? Entäs, minkä valmistajan tulpat siellä on alunperin, onko sekä Boschia että BEURU:a käytetty tehtaalla?
Vastaa Viestiin