Maalin kupliminen - 124 coupé

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rikí
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 25.07.2008 12:52
Paikkakunta: SIILINJÄRVI

Maalin kupliminen - 124 coupé

Viesti Kirjoittaja Rikí »

Ostin 3 vuotta sitten 220CE:n vuosimallia 1993. Tänään, kun kevätaurinko jo niin kirkkaasti paistelee, niin huomasin yllättäen, että maalipinta on alkanut kuplia.

Ostohetkellä muistan, että kahdessa kohtaa oli lievää kuplimista, mutta nyt on kupliminen lisääntynyt yllättävänkin rajusti.

Radioantennin kohdalla kupliminen on lisääntynyt, kuljettajan puoleisen oven reuna kuplii ja ruostetta on ilmaantunut myös. Takaluukun mersun tähden ympärys kuplii. Takaikkunan reunukseen on ilmestynyt kuplia. Joissakin kohdissa, joissa kuplii, on myös ruostetta.

Mitä ihmettä? Kolmessa vuodessa maalipinta on mennyt tuommoiseksi? Tuntuu, että kohta kuplii koko auto, ja entäs sitten, kun menee toiset kolme vuotta.

Mitä tehdä tuolle kuplimiselle, ja mistä se johtuu? Autolla ei vuodessa ajeta kovinkaan paljoa, ja pesen myös säännöllisesti. Huonosta pidosta ei siis ole kyse.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Eikai tuossa muuta selitystä voi olla ku että maalatessa pohjat tehty huonosti / ruosteita ei ole poistettu huolella.
Avatar
Rikí
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 25.07.2008 12:52
Paikkakunta: SIILINJÄRVI

Viesti Kirjoittaja Rikí »

masaf1 kirjoitti:Eikai tuossa muuta selitystä voi olla ku että maalatessa pohjat tehty huonosti / ruosteita ei ole poistettu huolella.
Meinaatko, että olisi ylimaalattu?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Silläkin voi olla pieni merkitys, että E-faceliftin aikaan pikkuhiljaa käytiin käyttämään vesiohenteisia maaleja. Omasta mielestäni 1993-1996 W124 E:t kukkivat paljon herkemmin kuin kakkossarjalaiset.

Tutkiskele polttoainesäiliön täyttöaukon reunat, oviaukon reunat tms. mahdollisilta ylimaalauksen rajauksilta.

Joka tapauksessahan nuo kannattaa ottaa kiinni kun ovat vielä pieniä. Hio maali ja ruoste pois, happomaali pohjalle, pohjamaali ja pintamaali+lakka. Minkävärinen auto on?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Rikí
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 25.07.2008 12:52
Paikkakunta: SIILINJÄRVI

Viesti Kirjoittaja Rikí »

Timo L. kirjoitti:Silläkin voi olla pieni merkitys, että E-faceliftin aikaan pikkuhiljaa käytiin käyttämään vesiohenteisia maaleja. Omasta mielestäni 1993-1996 W124 E:t kukkivat paljon herkemmin kuin kakkossarjalaiset.

Tutkiskele polttoainesäiliön täyttöaukon reunat, oviaukon reunat tms. mahdollisilta ylimaalauksen rajauksilta.

Joka tapauksessahan nuo kannattaa ottaa kiinni kun ovat vielä pieniä. Hio maali ja ruoste pois, happomaali pohjalle, pohjamaali ja pintamaali+lakka. Minkävärinen auto on?
Kiitos vinkeistä.

Auto on väriltään musta metallinhohto. Vin code sanoo, että metallic-blue-black.

Paljonko muuten tulisi maksamaan tuommoisten pienten kuplimisten kuntoonlaitto, jos ei itse tekisi, vaan veisi automaalaamoon?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3021
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tuttu juttu shöu: saumojen ja läpivientien reunat alkavat kukkia. Ei tarvitse olla ylimaalattu. Riittää kun ruostesuojaus on jätetty tekemättä.
ja entäs sitten, kun menee toiset kolme vuotta.
Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Rikí
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 25.07.2008 12:52
Paikkakunta: SIILINJÄRVI

Viesti Kirjoittaja Rikí »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Tuttu juttu shöu: saumojen ja läpivientien reunat alkavat kukkia. Ei tarvitse olla ylimaalattu. Riittää kun ruostesuojaus on jätetty tekemättä.
ja entäs sitten, kun menee toiset kolme vuotta.
Oho, sinähän kuvan iskit.

Missä ajassa on mennyt tuollaiseksi?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3021
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

En tiedä. On tutun autokorjaajan pihassa. On vähän niinkun hamasreikien kanssa, alkaa pienenä ja harmittomana ja hoitamattomana pahenee pahenemistaan.

Mulla on omassa S124ssani muutamassa todella kiusallisessa paikassa kuplimista - esim etuovien etureunassa, mihin jää talvisin lumi ja jää narskuttelemaan maalipintaa rikki. Ja tunkinreikien ympärystön saa kans tehdä ens kesänä levytavarasta kokonaan uusiksi.

Olethan omasta tarkastanut tunkinreikien ympärytsön? :wink:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Mulla on omasta kärrystä molemmat katon etukulmat ruosteessa, ne on myös vittumaista korjata :/ Muovikylkien alle en uskalla edes katsoa.. Hyvä se oli vielä ennen talvea :lol:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Rikí
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 25.07.2008 12:52
Paikkakunta: SIILINJÄRVI

Viesti Kirjoittaja Rikí »

Petteri Kivimäki kirjoitti:En tiedä. On tutun autokorjaajan pihassa. On vähän niinkun hamasreikien kanssa, alkaa pienenä ja harmittomana ja hoitamattomana pahenee pahenemistaan.

Mulla on omassa S124ssani muutamassa todella kiusallisessa paikassa kuplimista - esim etuovien etureunassa, mihin jää talvisin lumi ja jää narskuttelemaan maalipintaa rikki. Ja tunkinreikien ympärystön saa kans tehdä ens kesänä levytavarasta kokonaan uusiksi.

Olethan omasta tarkastanut tunkinreikien ympärytsön? :wink:
Itselläni on coupéssa kuljettajan puoleisessa ovessa kuplimista ja sen lomassa ruostetta juuri siinä muovihelman reunalla. Onkohan muovin alta jo pahemminkin mennyt? Tunkin reikien ympärystö pitäisi olla kunnossa, mutta taidan lähiaikoina tarkistaa uudelleen.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Rikí kirjoitti:Itselläni on coupéssa kuljettajan puoleisessa ovessa kuplimista ja sen lomassa ruostetta juuri siinä muovihelman reunalla. Onkohan muovin alta jo pahemminkin mennyt? Tunkin reikien ympärystö pitäisi olla kunnossa, mutta taidan lähiaikoina tarkistaa uudelleen.
Minulla nousi kupla, ei otsaan vaan myös coupen oveen juuri muovin rajalle. Otin muovin irti ja yllätykseksi alunen oli aivan puhdas, myös oven pohja. Nähtävästi hiekkaa mennyt tuohon rajapinnalle ja se naarmuttanut vain tuon yhden kohdan rikki. Eikun hionta ja maalaus ja pahvi paikoilleen. Auto on siis 1989 ja tuolloin n. 180 tkm.

Pitääkin ottaa auto loppuviikosta ajoon talvilevolta jos räntää ei sada :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Näin automaalarin näkökulmasta voin sanoo, että jos viet automaalaamoon, niin varaudu setelitukkoon. Itsellä kerran kävi pikku haveri 190 mersun oven kanssa. Oven alareunaan tuli nyrkin kokoinen painauma (toinen auto kolaroi parkkipaikalla).

Pelkän maalauksen kustannusarvioksi tuli lähemmäs tuhat euroa. Yks vaihtoehto on viedä auto ammattikouluun maalaukseen, mutta voin kokemuksesta sanoo, että se kestää. Ainakin täällä Hämeenlinnassa toi pintakäsittely puoli ei ole se kaikkein nopein maalauspaja :lol:
https://www.sarjat.org/

5 mersua ja pari muuta (18 vuotta ja 51 Mersua)
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt kesän käytössä
W126 260 -88 Automaatti (271tkm)
W204 220CDI -08 Automaatti (590tkm farkku)
W211 E220CDI -06 Automaatti (582tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (624tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (322tkm)
VW Golf -04 (537tkm) diesel manuaali pakettiauto
Volvo V50 -06 diesel (372tkm farkku manuaali)

Päivitetty 27.04.2025
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo se on totta että noi E-koriut ruostuu paljo herkemmin. Tos mun ja kaverin "varaosa" autossa on A pilari ruostunu poikki. Puhumattakaan muista klassikkopaikoista. Ja noissa mun E-farkuissa oli molemmissa lokarit umpimätiä ja samalla ovimuovien yläreunat.

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3021
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tänään harrastin kukkimisenpoistoa pystäristä: molempien etuovien kylkilistan alta pilkisti muutama kukkiminen. Edellisen omistajan vanhat ruostekorjaukset sieltä ilmoittelee huonouttaan. Hioin, poistin vanhan kitin alta ruostetta, kittasin ja hioin. Sitten kittasin uudestaan ja hioin. Ja sitten vielä kittasin. Ja hioin.

Tuo on ekan kittauksen ja hionnan jäljiltä:

Kuva

Pahoittelen huonolaatuista kännykkäkamerakuvaa.

Sitten huomenna helat irti ja maalarille, jätän maalaushomman ihan suosiolla osaavalle, jolla on kunnon kamat. Pohjahommat on ihan mukava tehdä huolella kun niihin ei tarvita sen kummempia erityistyökaluja kuin rälläkkä neekerintukalla ja messinkiharjalla ja tasohiomakone.

Kukahan kertoisi mukavan autokitin käyttää. Jotenkin menee aina sähläämiseksi kittaamisen kanssa, vai onkohan merkissä vika. Ei tule kerralla selvää. Tuo automaaliliikkeestä ostamani kitti kerkiää minun mielenliikkeitteni vauhdissa jo tekeytyä vaikeasti levitettäväksi - ja levittyykin sitten jo karkeasti epätasaisesti ja "repeää" välillä. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin