Ahtimen hukkaportti vedetään kiinni alipaineen avustuksella kun tietokone niin käskee ja tämähän tapahtuu silloin kun moottori käynnistetään.
Aluksi voisi katsella mistä niistä kolmesta mötikästä menee letku ahtimen kellolle, siis sinne koneen taakse. Siinä mötikässä pitäisi olla täysi alipaine yhdessä letkussa otettuna suoraan jostakin jarrutehostajan luota. Sähkön avulla tuota sitten päästellää sinne ahtimen kellolle, ja se kolmas päästää ylimääräiset alipaineet taivaantuulin sitten kun niitä ei enää tarvita. Katso että johdot ja letkut tuohon liittyen on ok. Alipaineen määrän voi mitata pneumatiikkakaupasta ostettaavalla teollisuusmittarilla, pitäisi olla varmaankin jotain -0,8...-1.0 bar. Samalla voi testata että ahtimen hukkaportin kello on tiivis, eli suhinaa ei kuulu kun kellolle antaa täyden alipaineen eli ohittaa sen venttiilin. Eiköhän sieltä jokin naps myös kuulu kun läppä liikkuu.
Se kolmas mötikkä ohjaa ahtoputkessa olevaa ilmaläppää ja liittyy myös EGR järjestelmään. Sen vika esiintyisi korkeintaan "tulppana ilmaputkessa",joten en usko siihen. Katso kuitenkin että se vipu liikkuu siinä kun kellolla on alipainetta ja vipu pysyy "tiukkana".
Mikäli edellä olevat on OK, niin seuraavaksi EGR järjestelmän kimppuun, eli samat toimenpiteet mutta nyt kohdistetaan ne siihen kelloon,joka on pakosarjan ja imusarjan välissä. Mikäli venttiili on auki/nalkissa niin luultavasti ahdotkaan ei tahdo nousta. Tämä venttiili voi tietysti olla ihan mekaanisestikini jumissa mutta ei se kait ole kovin yleistä.
Mikäli noi edellä olevat on OK, niin voisi epäillä, että tietokone ei osaa ohjata sitä hukkaporttia jostai syystä. Muutama syy voisi olla MAP anturi, joka antaa väärää tietoa. Löytynee tulipellistäkuskinkohdalta keskeltä. Sellainen neliskanttinen mötikkä, jossa lukee made in japan. Siihen pitää mennä ehjä letku, mutta tässä tapauksessa tuo ei ole oikein mahdollista. Viallinen letku aiheuttaisi ylipaineen ja siitä seuraavan vikatilan...eli auto vetäisi alkukiihdytyksen ok ja sitten hyytyisi. Tietysti tietokone voi pitää autoa vikatilassa jonkin muun syyn vuoksi ja ei siksi suostu vetämään hukkaporttia kiinni, auto on ns. saat ajaa lähimmälle korjaamollemoodissa. Tästä pitäisi mielestäni palaa punainen vikavalo iloisesti kojelaudassa... Tuossa moottorissa ei kovin montaa vikapaikkaa ole, mikä sen voisi aiheuttaa, MAP tai MAF anturit ja ehkä jopa jokin lämpöanturi, en osaa sanoa.
Niin ja alipainevuoto missä tahansa, esimerkiksi ajovalojenkorkeussäätimissä voi aiheuttaa tuon, ettei hukkaporttia saada vedettyä kiinni vaikka tietokone niin käskee ja siitä seuraa, että se auto on "vapari" eli kohtuu tehoton, potkusta ei voida puhua .
