w210 ilmastoinnin kompuran vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

w210 ilmastoinnin kompuran vaihto

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

w210 220d pitäisi vaihtaa ilmastoinnin kompura. Onko minkälainen homma? Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja? Voiko sen irroittaa ylhäältä päin vaiko pohjastakäsin? Mitä asioita tarvitsee ottaa huomioon?
Kaikki vinkit tervettulleita!

edittiä: pitääkö järjestelmä tyhjätä ja jos pitää niin mistä voi päästää kylmäaineet turvallisesti pois?
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

up
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Väykystäni (E 300 TD) vaihdettiin eilen ilmastoinnin kompura. Laitteen fyysinen irrotus ei varmaan ole kotikonstein kovin haastavaa, mutta kylmäaineiden talteen ottoon, takaisin laittamiseen ja järjestelmän huoltoon tarvitaan varmaan alan liikettä eli M-B-huoltoa.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kun ottaa silmän käteen ja vilkasee konepellin alle.... :wink: niin huomaa että kompura on kiinni neljällä 13mm kannalla olevalla pultilla.
Ilmastoinnin putket on kiinn yhdellä 6mm kuusiokolokannalla olevalla pultilla.

Ensiksi hihnan löysäämiseen tarvii 13mm avaimen ja jonkun isohkon meisselin jolla saa hihnan kiristäjän löysättyä.


Kyllä suuremmissa korjaamoissa on ilmastointien huoltolaitteet. Ei Tarvi Veholle mennä.
Vastaa Viestiin