Ensimmäisen Mesen valinta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ensimmäisen Mesen valinta

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Moi,

Harkitsen tässä ensimmäisen Meseni ostoa, kunhan saan nykyisen autoni myytyä. Vaihtoehtoja on monia, ja kaipailisin lisäkommentteja sellaisilta, joilla on näistä autoista kokemusta.

Vaihtoehto 1: w124 300 TDT/DT

Inspired by the Superturbos ;) Jos tuon laittaisin, siitä olisi sitten tarkoitus rakentaa sellainen naftaraketti joita täällä jo paljon onkin. N. 3000 € budjetilla onnistunee (siis rakentaminen)?

Vaihtoehto 2: w124 E320/E300

Muutama ihan hyvä ollut tarjolla, ja tuo olisi nopeampi tie kohtuulliseen suorituskykyyn, mutta lisäpotkua ei saa kovin helposti, ja ahtaminen käytännössä mahdotonta (en siis ihan ’87:aa ajatellut). Ja sitten se kulutus…

Vaihtoehto 3: w202 250 turbodiesel

Uudempaa (i.e. hienompaa ;) kalustoa. Onko tuossa vielä OM 603.92X koneena, eli saako palstan superturboreseptillä kaakit pihalle? Hieman hintavampi, mutta vielä ehkä budjetin rajoissa.

Vaihtoehto 4: w202 230 Kompressor/280

Bentsoehappokoneella. Yhden Kompressorin jo katsastin, ja siisti oli. Minkälainen on moottori väännöltään, +250 Nm muistaakseni, mutta kuinka laajalla alueella? Vai onko noista parempi vaihtoehto 280? Kulutus ei ole kaikkein olennaisin tekijä, vaan väännökäs, mukava ajettavuus. Saako kompurakoneesta helposti/keskivaikeasti/ei sitten ’kele kirveelläkään lisää vääntöä?

Vaihtoehto 5: w140 320 SE

Huikentelua. Olisi vain autona niin hieno, mutta ylläpito ja ehkä liian pieni/tehoton (tai no, 231 hv kai kyllä riittäisi johonkin) kone koppaan nähden arveluttavat. Mitenköhän 90-luvun alkupuolen Ässän dieselöinti onnistuisi, ei siis 350-susikoneella vaan edelleen sillä rajusti puhaltavalla 300:lla… Ei taida olla kokemuksia? Kustannusarviona auto + 5000 koneeseen (itse motti + palikat päälle), hmmm?

Summa summarum: Mersu on saatava. 124 on hieman vanhahtavan oloinen jo, mutta kelpaisi kyllä oikein, oikein hyvin. w202:sta minulla ei ole mitään kokemuksia (tai no, öiset taksikyydit ja kylmät tyypit;), mutta ainakin se on hienon näköinen. Ässä taas… Ei taida uskaltaa.

Toiveissa on saada tilava, varma auto, joka on mukava pitkillä matkoilla 120 – 140 km/h nopeuksilla, jonka kanssa tulee touhuun ilman digitaalista testeriä ja jossa on potentiaalia jos viritystä haluaa kiristää. Eli käytännössä turbodiesel? Tiisseli haisee hyvälle…

Itsehän tämän valinnan joudun tekemään, ja tämä on vain pohdintaa ääneen, mutta olisi kiva kuulla näkemyksiä.
A.L.K.
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Ensimmäisen Mesen valinta

Viesti Kirjoittaja A.L.K. »

Morjens,

Se että olet päätynyt Mersuun, on jo hyvä valinta :)

Mutta oikeassa olet, malleja on paljon ja kaikki ei aina sovi "omalle vartalolle".

Minulla ei ole kunnon kokemusta muuta kuin W124:sta, joten en voi kommentoida muista (muuta kuin MUTUlla). Mutta tartuin kirjoituksesi lopussa olevaan ajatukseen: 'tilava, VARMA, mukava pitkillä matkoilla ja pärjää ilman digilaitteita'. Nuo kaikki (ja paljon muutakin) täyttyy kyllä puhtaasti 124:ssa.

Sen viimeisissä malleissa on sopivasti elektroniikkaa jotta toiminnat on hyvällä nykytasolla mutta ei ole hankala korjata eikä osat maksa mansikoita. Ja se varmuus. No, tämähän on tietty käytetyissä aika paljolti yksilöasia, mutta kumminkin.

Muotoilu ja tietyt asiat kyllä paljastavat auton olevan suunnitellun 80-luvulla mutta jos niitten kanssa voipi elää niin ei ole iso miinus. Plussana tältä ajalta on farkun tavaratila! Itse mietin myös 300 TDT:tä ja W202 250 TDT:tä mutta ajeltuani muutamia yksilöitä (tosin 220CDI) olin vakuuttunut että se ei ole minun autoni. Eihän sinne mahdu kunnolla lastenrattaat, koira, muutama kapsäkki ja jotain pientä! Lisäksi W202 oli mielestäni selkeästi meluisampi (mm.rengasäänet) ja itse arvostan pitkiä matkoja ajavana äänettömyyttä. Noitten koeajojen perusteella olin myös sitä mieltä että 124 on vakaampi kulkija maantiellä. Kuten aiemmin sanoin, yksilö vaikuttaa mutta minun mielestäni näin oli.

Itse ajelen tällä hetkellä W124 E 280 T:llä, -94. Ja hyvin tyytyväinen olen ollut. Päädyin sitten bensaan ku halusin hieman suorituskykyä ja entinen oli diisseli. On se vaan suuta virneeseen vetävä tunne aamulla höräyttää auto käymään ;o). Ajelen pääasiassa pitkiä maantiematkoja niin tuo kulutuskin on ollut mielestäni kohdallaan; n. 8.5 l sataselle. Ja se on sellasta reipasta matka-ajoa, ei tarkoituksella pihistelyä muttei revittelyäkään.

Lykkyä tykö auton valintaan! Kaikki on hyviä valintoja, jokin niistä on vain aina itselle paras. Kantsii ajella kanditaatteja paljon ennen ostoa jos mahdollista.

t. A.L.K.
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vilenin Herttua kirjoitti:Moi,Vaihtoehto 1: w124 300 TDT/DT

Inspired by the Superturbos ;) Jos tuon laittaisin, siitä olisi sitten tarkoitus rakentaa sellainen naftaraketti joita täällä jo paljon onkin. N. 3000 € budjetilla onnistunee (siis rakentaminen)?
Riippu kovasti siitä millaisia tehoja haluat ja miten paljon osaat itse tehdä.

Voi raha riittää tai sitten voi mennä kovasti enemmänkin, työn teettäminen on todella kallista, ja jos autoon pitää muutenkin uusia osaa niin hinta nousee rajusti,. Esim. kansiremppa, uusi syylari jne.

Kyllä tuolla kolmella tonnilla saa turbon, coolerin ja pumpun, ehkä vielä ahtoputketkin klemmareineen. Nämä hinnat siis jos uusia osia käytetään, mutta työtä ja muita vaihdettavia osia ei mukaan mahdu.

Silti hieno auto tuo 300:nen turbo on ihan vakionakin, itse ainakin tykkäsin siitä aivan älyttömästi, ja omalla tavallaan vakiona on tosi helppo auto kuin voi halutessaan korjauttaa missä vaan, tuota nykyistä ei enää oikein voi jos tulee tarvis.
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Mauri H. kirjoitti:[
Riippu kovasti siitä millaisia tehoja haluat ja miten paljon osaat itse tehdä.

Voi raha riittää tai sitten voi mennä kovasti enemmänkin, työn teettäminen on todella kallista, ja jos autoon pitää muutenkin uusia osaa niin hinta nousee rajusti,. Esim. kansiremppa, uusi syylari jne.
Mitenkäs tuo homma sitten kannattaisi aloittaa, jos siihen alkaisi?

Tyyliin:

Stage 1: Pumppuun isompaa elementtiä. Teho ?? hv, vääntö ?? Nm
Stage 2: Cooleri?
Stage 3: Isompi kuivain?

Tarkoitan siis, että jos aloittelee varovasti, niin kannatttaa varmaan ensin modauttaa se pumppu, siihenhän tuo koko homma kai pitkälti perustuu. Kuitenkin sitten ennen pitkää haluaa lisää, ja mitäs sitten? Jos haluaa edetä vaiheittain, nimittäin.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

jos vakio 300 d turboa alat muokkaamaan, ja et ole varma kuinka ahneeksi haluat käydä,

niin aloita coolerilla+pumpun säädöllä, jos tuntuu ettei riitä niin sitten isompaa elementtiä pumppuun ja muita ison rahan "huoltoja" .
Kpt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Kpt »

Eikös tdt:n saa ilman muutoksia vielä pakun verolle :roll:
Pirssi w210
Vastaa Viestiin