107.044 huono kuumakäynnistyvyys
107.044 huono kuumakäynnistyvyys
Eli 450 SL -76 lähtee kylmänä ihan normaalisti käyntiin, mutta hiukankin lämpimänä saati kuumana pitää sahata niin saatanasti jotta syttyy. Kaasupolkimeen koskematta ei käynnisty ollenkaan, pedaali pohjaan painettuna käynnistyy muutama pytty kerrallaan noin 5-10 sekunnin sahaamisen jälkeen. Tämän jälkeen käy ja kukkuu ihan normaalisti.
Eli jossain on matoja, mutta mistä lähtis etsimään vikaa?
-mikko-
Eli jossain on matoja, mutta mistä lähtis etsimään vikaa?
-mikko-
Re: 107.044 huono kuumakäynnistyvyys
Sama meikäläisellä oli olis myös kiva kuulla kommenttejamtuitto kirjoitti:Eli 450 SL -76 lähtee kylmänä ihan normaalisti käyntiin, mutta hiukankin lämpimänä saati kuumana pitää sahata niin saatanasti jotta syttyy. Kaasupolkimeen koskematta ei käynnisty ollenkaan, pedaali pohjaan painettuna käynnistyy muutama pytty kerrallaan noin 5-10 sekunnin sahaamisen jälkeen. Tämän jälkeen käy ja kukkuu ihan normaalisti.
Eli jossain on matoja, mutta mistä lähtis etsimään vikaa?
-mikko-
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
No sama meikäläiselläkin
No mulla on d-jetronik. Ajattelin vielä sitä popitella jos saisi pelaamaan. Muuten hommaan sen megasquirtin tilalle.
No mulla lämpimänä käy jo ihan hyvin. ajossa vetää mukavasti vaikka sytty ei varmaan ihan parhaiten kohdillaan ole.
eli se ajo pensan saanti on suht ok jo.
Kylmänä käynnistyy vajailla sylintreillä ja rohisten mutta lämpimänä säädetty tyhjäkäynti ei jaksa pitää hengissä. No noin minuutin päästä jaksaa jo pyöriä 750 kierroksella, kaikki pytyt mukana ja käy suht.nätisti.
No kuumana kun on vähän aikaa seissyt niin käynnistyy vain kaasua antamalla, liputtamalla ym manöövereillä ja todella rikkaalla. kylmänä ei taas anna mustaa mutta ei ilman kaasua käynnisty.
Tulpat ok, ehkä liiankin valkeat kun säädin aika laihalle.
Se kylmäkäynnistys putki tukittu. tyhjäkäyntisuutinta en ole vielä ronklannut.
Tänää sain auton monen vuoden seisotuksen jälkeen jälleen tielle ja kävin polkemassa ohitustiellä. sitten kävi sellainen insidentti että hyytyi risteykseen eikä lähtenyt käyntiin. kuin tulpatonta mopoa olisi startannut.
aukaisin yhden tulpan, se oli vaalea ja mielestäni ok. no muutamien käynnistely yritysten jälkeen (90A traktorin akku) hörähtikin käymään ja toimi taas koko päivän, siis yllä kuvatulla tavalla
No v-mäisin vika on tuulilasin pyyhkijät. vaikka on uusi monitoimikytkin ja muutenkin kaikki pitäsi olla ok, niin nämä päättävät pyyhkäistä aina satunnaisesti silloin tällöin, joskus harvemmin joskus usemmin
maadoitus häikkää jossain?

No mulla on d-jetronik. Ajattelin vielä sitä popitella jos saisi pelaamaan. Muuten hommaan sen megasquirtin tilalle.
No mulla lämpimänä käy jo ihan hyvin. ajossa vetää mukavasti vaikka sytty ei varmaan ihan parhaiten kohdillaan ole.
eli se ajo pensan saanti on suht ok jo.
Kylmänä käynnistyy vajailla sylintreillä ja rohisten mutta lämpimänä säädetty tyhjäkäynti ei jaksa pitää hengissä. No noin minuutin päästä jaksaa jo pyöriä 750 kierroksella, kaikki pytyt mukana ja käy suht.nätisti.
No kuumana kun on vähän aikaa seissyt niin käynnistyy vain kaasua antamalla, liputtamalla ym manöövereillä ja todella rikkaalla. kylmänä ei taas anna mustaa mutta ei ilman kaasua käynnisty.
Tulpat ok, ehkä liiankin valkeat kun säädin aika laihalle.
Se kylmäkäynnistys putki tukittu. tyhjäkäyntisuutinta en ole vielä ronklannut.
Tänää sain auton monen vuoden seisotuksen jälkeen jälleen tielle ja kävin polkemassa ohitustiellä. sitten kävi sellainen insidentti että hyytyi risteykseen eikä lähtenyt käyntiin. kuin tulpatonta mopoa olisi startannut.
aukaisin yhden tulpan, se oli vaalea ja mielestäni ok. no muutamien käynnistely yritysten jälkeen (90A traktorin akku) hörähtikin käymään ja toimi taas koko päivän, siis yllä kuvatulla tavalla

No v-mäisin vika on tuulilasin pyyhkijät. vaikka on uusi monitoimikytkin ja muutenkin kaikki pitäsi olla ok, niin nämä päättävät pyyhkäistä aina satunnaisesti silloin tällöin, joskus harvemmin joskus usemmin

maadoitus häikkää jossain?
Mulla oli kans sama vika. auto SL380-84. Vein sen huolto/ säädettäväksi Häkkisen Dieselkorjaamolle ( täällä Turussa) ja jamppa kortoi vaihtaneensa bensapumpun yhteydessä olevan venttiilin. Siis jonkinlainen takaiskuventsu. Enivei.... nyt käynnistyy lämpimänäkin eikä tarvii häpeillä. Yritin tunnistaa sitä osaa SLS-shopin räjäytyskuvasta mut en osaa sanoa mikä olis. Ei siellä montaa osaa olekaan.
SL- man
No nyt se perkele ei lähe käyntiin oikeestaan ollenkaan... Yön yli seisseenä syttyy kyllä nöyrästi, mutta alta kahdeksan tunnin seisottelun jälkeen ei millään.
Polttoainepumpun vaihdoin pakon sanelemana toissaviikolla, mukana tuli tuo JalluA:n mainitsema takaiskuventtiili, mutta se ei vaikuttanut tähän ongelmaan millään tavalla. Tämän jälkeen aloin epäillä josko suuttimet vuotaisivat seistessään bensaa sylintereihin, jolloin pitkä sahaus lusikka pohjassa kuivattaisi pyttyjä kunnes bensa/ilma-seos olisi jälleen sopiva syttyäkseen. Mutta koska moottori ei käynnisty edes n. 8 h jälkeen, en oikein usko tähänkään; eiköhän tuossa ajassa bensa valuisi renkaiden ohi alakertaan ja sylinterit olisi riittävän kuivia.
Kaadoin kuitenkin tankkiin STP:n polttoainejärjestelmän puhdistusaineen ja ajelin viikonloppuna n.800 km, mutta toivottua vaikutusta ei ollut. Oikeastaan tuo totaalinen käyntiinlähtemättömyys alkoi vaivata vasta tuon reissun jälkeen. Tulpat eivät ole kastuneet, näyttää olevan Boschin W8DC:t jotka vaihtuvat huomenissa NGK BP6ES:in. Kipunaa kyllä syntynee noillakin, mutta mulla(kaan) ei ole erityisen imeliä muistoja Boschin kynttilöistä.
Kuinka tarkka tuollainen ko. moottori on venttiilien välyksistä? Kaverin muijalla on Morris Minor, joka on äärimmäisen tarkka välyksistään, vaikuttaen nimenomaan käynnistyvyyteen, ei käyntiin tai muihin ominaisuuksiin. Huomenna täytynee säädellä venttiilit, siitä nyt ei ainakaan haittaakaan ole.
Tässä tarvitaan nyt pari neuvoa antavaa, poistun kaapille.
-mikko-

Polttoainepumpun vaihdoin pakon sanelemana toissaviikolla, mukana tuli tuo JalluA:n mainitsema takaiskuventtiili, mutta se ei vaikuttanut tähän ongelmaan millään tavalla. Tämän jälkeen aloin epäillä josko suuttimet vuotaisivat seistessään bensaa sylintereihin, jolloin pitkä sahaus lusikka pohjassa kuivattaisi pyttyjä kunnes bensa/ilma-seos olisi jälleen sopiva syttyäkseen. Mutta koska moottori ei käynnisty edes n. 8 h jälkeen, en oikein usko tähänkään; eiköhän tuossa ajassa bensa valuisi renkaiden ohi alakertaan ja sylinterit olisi riittävän kuivia.
Kaadoin kuitenkin tankkiin STP:n polttoainejärjestelmän puhdistusaineen ja ajelin viikonloppuna n.800 km, mutta toivottua vaikutusta ei ollut. Oikeastaan tuo totaalinen käyntiinlähtemättömyys alkoi vaivata vasta tuon reissun jälkeen. Tulpat eivät ole kastuneet, näyttää olevan Boschin W8DC:t jotka vaihtuvat huomenissa NGK BP6ES:in. Kipunaa kyllä syntynee noillakin, mutta mulla(kaan) ei ole erityisen imeliä muistoja Boschin kynttilöistä.
Kuinka tarkka tuollainen ko. moottori on venttiilien välyksistä? Kaverin muijalla on Morris Minor, joka on äärimmäisen tarkka välyksistään, vaikuttaen nimenomaan käynnistyvyyteen, ei käyntiin tai muihin ominaisuuksiin. Huomenna täytynee säädellä venttiilit, siitä nyt ei ainakaan haittaakaan ole.
Tässä tarvitaan nyt pari neuvoa antavaa, poistun kaapille.
-mikko-
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
No minun sl:n käynnistyvyys parani heti kun poistin ohitusleikkaukset jotka joku toope oli joskus tehnyt, eli kylmäkäynnistys suuttimen bensaletku oli tukittu sekä ilmaventiilliin letku tukittu.
No kyseinen venttiili oli vialla ja joku oli päättänyt korjata sen ohitamalla sen toiminta. eli jos joku komponentti on rikki, poista se
Tämä turakorjaus todellakin aiheutti sen että kone kävi erittäin rikkaalla kylmänä tuhoten tulppia. Lämpimänä kone ei saanut ilmaa kaasuläpän alta vaan käynnistyi vain kaasupolkimella avitettuna jolloinka sai taas liikaa kakkua... Tarkista siis edellisten teknikoiden korjaukset.
Vikaa kannattanee etisiä sieltä käynnistys komponenttien suunnalta.
Bensapaineet kannattaa myös säätää kohdilleen esim. juuri siitä käynnistys suuttimen letkusta. (nyt puhun d-jetistä)
Vaihdoin myös kaikki sulakerasian sulakkeet ja tällä sain lasinpyyhkijät toimimaan vain haluttaessa, en omia aikojaan ja vilkkureleestä kuuluva ylimääräinen naksahtelukin kaasupolkimen tahtiin hävisi
Pimennyt tulppa muuten lähtee monesti toimimaan kun lämmität sen kuumaksi lämpöpuhaltimella.
No kyseinen venttiili oli vialla ja joku oli päättänyt korjata sen ohitamalla sen toiminta. eli jos joku komponentti on rikki, poista se

Tämä turakorjaus todellakin aiheutti sen että kone kävi erittäin rikkaalla kylmänä tuhoten tulppia. Lämpimänä kone ei saanut ilmaa kaasuläpän alta vaan käynnistyi vain kaasupolkimella avitettuna jolloinka sai taas liikaa kakkua... Tarkista siis edellisten teknikoiden korjaukset.
Vikaa kannattanee etisiä sieltä käynnistys komponenttien suunnalta.
Bensapaineet kannattaa myös säätää kohdilleen esim. juuri siitä käynnistys suuttimen letkusta. (nyt puhun d-jetistä)
Vaihdoin myös kaikki sulakerasian sulakkeet ja tällä sain lasinpyyhkijät toimimaan vain haluttaessa, en omia aikojaan ja vilkkureleestä kuuluva ylimääräinen naksahtelukin kaasupolkimen tahtiin hävisi

Pimennyt tulppa muuten lähtee monesti toimimaan kun lämmität sen kuumaksi lämpöpuhaltimella.
Kannattaa puhdistaa sulakerasiasta kaikki hapettuma pois. Tuolla tempulla sain tuulilasinpyyhkijät ja äänimerkin toimimaan taas.Adventurer kirjoitti:No minun sl:n käynnistyvyys parani heti kun poistin ohitusleikkaukset jotka joku toope oli joskus tehnyt, eli kylmäkäynnistys suuttimen bensaletku oli tukittu sekä ilmaventiilliin letku tukittu.
No kyseinen venttiili oli vialla ja joku oli päättänyt korjata sen ohitamalla sen toiminta. eli jos joku komponentti on rikki, poista se![]()
Tämä turakorjaus todellakin aiheutti sen että kone kävi erittäin rikkaalla kylmänä tuhoten tulppia. Lämpimänä kone ei saanut ilmaa kaasuläpän alta vaan käynnistyi vain kaasupolkimella avitettuna jolloinka sai taas liikaa kakkua... Tarkista siis edellisten teknikoiden korjaukset.
Vikaa kannattanee etisiä sieltä käynnistys komponenttien suunnalta.
Bensapaineet kannattaa myös säätää kohdilleen esim. juuri siitä käynnistys suuttimen letkusta. (nyt puhun d-jetistä)
Vaihdoin myös kaikki sulakerasian sulakkeet ja tällä sain lasinpyyhkijät toimimaan vain haluttaessa, en omia aikojaan ja vilkkureleestä kuuluva ylimääräinen naksahtelukin kaasupolkimen tahtiin hävisi![]()
Pimennyt tulppa muuten lähtee monesti toimimaan kun lämmität sen kuumaksi lämpöpuhaltimella.
350 SLC-73
Nyt on yö tutkittu ja havaittu seuraavaa: polttoaineen paine ei nouse riittävälle tasolle heti pumpun käynnistyttyä. Paine nousee n. 2,5 bar jossa se pysyy 6-8 sekuntia jonka jälkeen nousee yli 6 bar:in. Tämän jälkeen moottori käynnistyy. Tämä siis silloin, kun pelkkä pumppu pyörii mutta moottoria ei pyöritetä. Jos moottoria pyörittää heti, eikä anna polttoainepumpun pyöriä ja nostaa painetta niin kone ei käynnisty koska paine pysyy tuossa 2,5 bar tietämillä vaikka kuinka kauan eikä sillä paineella suuttimet aukea.
Korjausopas antoi hyvän vinkin: pumpun saa pyörimään irrottamalla määräjakajan vierestä "safety switch":n liittimen. Näin pääsee tutkimaan noita polttoaineen paineita. Paineen muutoksen kahdesta barista kuuteen bariin kuulee myös korvalla, siinä kohtaa pumpun ääni muuttuu, eli pumppu alkaa työskentelemään kunnolla. Tämän jälkeen voi siis kääntää virta-avaimesta moottorin käyntiin. Sama ilmiö kylmällä tai kuumalla moottorilla.
Nyt ihmetyttää miksei paine nouse heti vaan vasta 6-8 sekunnin kuluttua pumpun käynnistymisestä? Toinen ihmetyttävä asia on paineeen laskeminen moottorin sammuttua. Eli paine laskee nollaan heti. Uuden polttoainepumpun mukana tuli uusi takaiskuventtiili, mutta kokeilin myös vanhalla. No, voihan mun tuurilla olla kaksikin venttiiliä paskana...
Nythän tuon kanssa taas pärjää kun tietää konstin käynnistämiseen, mutta vika on silti olemassa eikä anna mielenrauhaa. Kai se joskus selviää
-mikko-
Korjausopas antoi hyvän vinkin: pumpun saa pyörimään irrottamalla määräjakajan vierestä "safety switch":n liittimen. Näin pääsee tutkimaan noita polttoaineen paineita. Paineen muutoksen kahdesta barista kuuteen bariin kuulee myös korvalla, siinä kohtaa pumpun ääni muuttuu, eli pumppu alkaa työskentelemään kunnolla. Tämän jälkeen voi siis kääntää virta-avaimesta moottorin käyntiin. Sama ilmiö kylmällä tai kuumalla moottorilla.
Nyt ihmetyttää miksei paine nouse heti vaan vasta 6-8 sekunnin kuluttua pumpun käynnistymisestä? Toinen ihmetyttävä asia on paineeen laskeminen moottorin sammuttua. Eli paine laskee nollaan heti. Uuden polttoainepumpun mukana tuli uusi takaiskuventtiili, mutta kokeilin myös vanhalla. No, voihan mun tuurilla olla kaksikin venttiiliä paskana...
Nythän tuon kanssa taas pärjää kun tietää konstin käynnistämiseen, mutta vika on silti olemassa eikä anna mielenrauhaa. Kai se joskus selviää

-mikko-
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Oletko tutkinut virranajakajan?
Terve
Itsellä 450:n teki kiusaa aika pitkään, kun kuumana jäi ennakko aikaiselle ja koneen (ja virranjakajan) jähdyttyä vika korjaantuio. Virranjakaja pöydälle ja osiksi, ei se siitä ainakaan pahene. Samalla pääsee putsaamaan D-jetin kärjet. Olihan tää D-jetti? Luin viestiketjun hieman hätäisesti!
Itsellä 450:n teki kiusaa aika pitkään, kun kuumana jäi ennakko aikaiselle ja koneen (ja virranjakajan) jähdyttyä vika korjaantuio. Virranjakaja pöydälle ja osiksi, ei se siitä ainakaan pahene. Samalla pääsee putsaamaan D-jetin kärjet. Olihan tää D-jetti? Luin viestiketjun hieman hätäisesti!
Tässä mun ongelma-ajokissa on K-jetronic. Ja ongelma on nimenomaan polttoaineeen paineessa, tai siis sen puutteessa. Johonkin se polttoaine karkaa järjestelmän sisällä, paine ei nouse nykyisin ollenkaan vaikka kuinka pumpulla pyörittää.
Avasin paluulinjan alussa olevan venttiilin määräjakajan kyljestä, mutta sekään ei ollut viallinen. Ei roskia tms, mutta kokeilin varmuuden vuoksi vielä toisellakin venttiilillä.
Alppilan autohuollosta sain lohduttoman vinkin: määräjakajan sisällä on kuulemma jonkinlainen peltilevy joka saattaa joskus ruostua puhki aiheuttaen polttoaineen karkaamisen väärään paikkaan, jolloin kone ei syty tulille. Mikäli näin on, olisi etsittävä ehjempää määräjakajaa. Käsittääkseni se on sen tyyppinen hienomekaaninen laite jota ei oikein purkamisen jälkeen saa kunnolla nippuun. Ainakaan luotettavasti.
Eli ylimääräistä kasikoneen määräjakajaa kellään?! Saa tarjota.
-mikko-
Avasin paluulinjan alussa olevan venttiilin määräjakajan kyljestä, mutta sekään ei ollut viallinen. Ei roskia tms, mutta kokeilin varmuuden vuoksi vielä toisellakin venttiilillä.
Alppilan autohuollosta sain lohduttoman vinkin: määräjakajan sisällä on kuulemma jonkinlainen peltilevy joka saattaa joskus ruostua puhki aiheuttaen polttoaineen karkaamisen väärään paikkaan, jolloin kone ei syty tulille. Mikäli näin on, olisi etsittävä ehjempää määräjakajaa. Käsittääkseni se on sen tyyppinen hienomekaaninen laite jota ei oikein purkamisen jälkeen saa kunnolla nippuun. Ainakaan luotettavasti.
Eli ylimääräistä kasikoneen määräjakajaa kellään?! Saa tarjota.
-mikko-
ei sillä peltilevyllä ole mitään tekemistä järjestelmäpaineen kanssa. Jos paine ei nouse, perussyitä voi olla kaksi, pumppu ei nosta painetta, tai se vuotaa pois jostain.
Miksi pumppu ei nosta painetta: pari syytä alkuun...imuputki tukossa, pumppu rikki, pumppu saa ilmaa jostain...näitä on vissiin tutkittu....yksi iso syy voi olla: ilmalukko putkistossa, johtuen kuumasta moottorista, polttoaine kiehuu putkissa ja muodostaa lukon...mutta ongelma on kylmälläkin moottorilla, joten syy ei ole tämäkään. kannattaisiko kokeilla bensatnkin korkki auki....tankin tuuletus voi olla rikki...
Paine poistuu johonkin: kasikoneessa on vain 10 paikkaa minne paine voi poistua, ilman etä lattialle tulee lammikko, suuttimet ja järjestelmäpainesäädin. Vaikka se välipelti olisi ihan seula, niin paine ei voi laskea 2.5 bar:iin ilman muuta vikaa. Suuttimien avautumispaine on 3.5 bar ja järjestelmäpaineensäätimen 5 bar ja kylmäkäynnistinsuutin on sähköinen. Eli jos pumppu nostaa paineen niin syy on jossain noissa.
Asiaa voisi demota ensin määränjakajan syötöletku irti ja pumppu pyörimään, tuleeko bensaa heti? Sitten poistoletku irti, tuleeko bensaa, ennenkuin paine nousee 5 bariin?
Miksi pumppu ei nosta painetta: pari syytä alkuun...imuputki tukossa, pumppu rikki, pumppu saa ilmaa jostain...näitä on vissiin tutkittu....yksi iso syy voi olla: ilmalukko putkistossa, johtuen kuumasta moottorista, polttoaine kiehuu putkissa ja muodostaa lukon...mutta ongelma on kylmälläkin moottorilla, joten syy ei ole tämäkään. kannattaisiko kokeilla bensatnkin korkki auki....tankin tuuletus voi olla rikki...
Paine poistuu johonkin: kasikoneessa on vain 10 paikkaa minne paine voi poistua, ilman etä lattialle tulee lammikko, suuttimet ja järjestelmäpainesäädin. Vaikka se välipelti olisi ihan seula, niin paine ei voi laskea 2.5 bar:iin ilman muuta vikaa. Suuttimien avautumispaine on 3.5 bar ja järjestelmäpaineensäätimen 5 bar ja kylmäkäynnistinsuutin on sähköinen. Eli jos pumppu nostaa paineen niin syy on jossain noissa.
Asiaa voisi demota ensin määränjakajan syötöletku irti ja pumppu pyörimään, tuleeko bensaa heti? Sitten poistoletku irti, tuleeko bensaa, ennenkuin paine nousee 5 bariin?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.