Mittariston valojen korvaaminen led-valoilla - mikä kanta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Mittariston valojen korvaaminen led-valoilla - mikä kanta

Viesti Kirjoittaja tero »

Kun haku ei oikein tuottanut selkeää vastausta niin kysytään:

Mikä on W126 mittariston valon kanta - onko se T10 ?
eli siis tämmönen: http://www.xenonled.com/product/82/12v-t10-1w
Kun noitakin on kymmeniä eri vaihtoehtoja niin sekaisinhan tässä menee.

Tuo veholta vuosia sitten ostamani pussillinen mittarivaloja rupeaa hupenemaan ja muutenkin jokavuotinen mittarinirroitus alkaa tympimään niin ajattelin kokeilla jotain kestävämpää. Väri valkoinen.

Tarkoitus siis on ainoastaan kestoiän lisääminen, ei värituunaus. Suotavaa siis olisi että ledivalon tuottama valkoinen muistuttaisi alkuperäistä mittarivaloa (säteileehän noi ympäriinsä? - kuva ei oikein paljasta mistä kohtaa tota nappia valo oikein lähtee)

Kokemuksia kuunnellan ja jos raadilla on parempia ehdotuksia tai vaihtoehtoisia ostopaikkoja niin saa kertoa.

terv.
Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

T10 on kanta.
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Otin ko. firmasta sinisiä ledejä jonkinmoisen määrän ja totesin, etteivät sovi 201:ssä keskikonsolin polttimoiksi. Suunnattu valo ei sovi sinne. Palautin vaihtaakseni ledit valkoisiksi, mutta paketti hävisi matkalle eikä firma suostunut lähettämään uusia valkoisia kadonneiden tilalle. Totesin:" Pidä sinä Ledit, minä vaihtelen polttimoita."
Valojohteet on suunniteltu hajavalolle. Mittaristossa en kokeillut, koska epäilin hajavalolle suunnitellun systeemin toimimattomuuden kaikissa valaistusolosuhteissa.
Ongelmahan hehkulampuissa on 12 VDC jännite, koska laturi syötää noin 14 VDC. Lamppujen ikää, käyttötuntimäärää, voidaan pidentää säätämällä aavistus valotehosta pois, mutta jos haluat kaikki tehot, on sinun oltava valmis vaihtamaan polttimoita.
Eräs konsti olisi ostaa 14 V:in polttimoita, joita KL:llä ei ole. Etsi Internetistä toimittaja. Joku varmaan tietää tällä foorumilla mistä niitä saa.
Minulla ne kestää mittaritaulussa, mutta keskikonsolissa joutuu vaihtamaan useimmin. Tämä viittaa siihen, että syöttö mittaritaululle tulee keskikonsolin kautta. Eräs ratkaisu on zener ja sarjavastus, mutta ongelma on sarjavastuksen jäähdyttäminen. Helpoin ratkaisu olisi lisätä
sopiva määrä johtoa johon hukata jännitettä ( tehoa, P = UI ). Niin ja oletko muistanut tarkistää laturin jännite. Eki
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Monesti on tullut mieleen että miten monet vaihtelee tiuhaan mittariston polttimoita.
Itsellä kuuteen vuoteen en ole vaihtanut vielä yhtään ja kaikki pelaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Joo, terve Atlas !
Sitä minäkin olen ihmetellyt, 2 kpl 201:iä. Joskus kestää ja joskus ei. Syynä lienee, minkälaiset polttimot olet saanut eli hehkulangan laatu tai tyhjöinti. Hyvänä esimerkkinä on Airamin 220 VAC tai 230 VAC. Mutta laitappa venäläinen hehkulamppu, niin vot harasoo, jo alkaa 1500 tuntia olla likellä ellei enempikin. Muilla valmistajilla lienee 700 t lähempänä. Sama juttu energiansäästölampuilla. V...unemitäänkestä 10 000 t. Lähempänä venäläistä hehkulamppua 2500 t tai sillai. Nämä ovat arvioita. Eräässä amerikkalaisessa ohjelmassa ne testas, miten nämä hehkulamput ja energiansäästölamput kestävät räpsyttämistä ja perskules, ei ne saanu niitä rikki alle käyttöiän. Siinä ei mainittu mikä jännite heillä oli käytössä. Lieneekö 110 VAC. Eki
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Tuli mieleen parempi vaihtoehto lamppujen kestoiän parantamiseksi, kun johtoa pidentämällä. Laita sopiva hehkupolttimo sarjaan mittarivalojen kanssa ja helppoon paikkaan. Toimii myös sulakkeena. Olen mökillä ei ole mahdollisuutta kokeilla. Periaate hehkulangassa on: Kylmänä pieni vastus ja langan alkaessa hehkua, vastus kasvaa. Ko. systeemiä voi käyttää lisäpitkien ohjaamiseen. Kun vaihdat lyhyistä valoista pitkille, niin lyhyiden valojen hehkulanka sammuu ja kytkee lisäpitkien releen päälle. Helppoa eikö totta ? Eki
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jos mittaritaulun valaistus on toteutettu samanlaisilla valosilloilla ku w124:ssa nii ei toimi ne ledit siellä vakiopaikoilla vaan ne pitää asentaa suoraa niihi aukkoihi mistä valosillat heijastaa valot mittaristolle.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

ejuvonen kirjoitti: Siinä ei mainittu mikä jännite heillä oli käytössä. Lieneekö 110 VAC. Eki
Venäjällä on sama jännite käytössä kuin meillä 220-240 v mutta asuin kokemuksesta verkon jännite vaihtelut Suomeen nähden ovat todella suuret.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Miten pelais noi plasmat pohjat?
Ei nyt pahan kalliit edes ole ja ei tarviis polttimoita vaihtaa.

Itteeni kiinnostas noi orkkis pohjat plasmoilla.
http://moman.pl/en/index.php?a=opis&k=34&id=602
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin