Eli kerrataan tilanne:
- kylmänä käynnistyy hyvin ja käy nätisti
- kuumana lähtee huonosti käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä hytkyttäen kuin jokin sylinteri olisi pois pelistä, muttei kuitenkaan (ainakaan) kokonaan ole
- kuumana ravistaa jonkin verran myös 1300-1400 rpm kohdalla
- suuremmilla kierroksilla toimii jotakuinkin myös kuumana, ehkä aavistuksenomaista tehon puutetta jonnekin 2500 rpm asti oikein kuumana
- tilanne pahenee mitä kuumempi kone on
- tilanne pahenee mitä tyhjempi tankki on eli tällöin polttoaine kuumenee nopeammin/enemmin ja jäähtyminen on huonompaa tai ainakin jäähdyttävää massaa on vähemmin.
Jotenkin tuntuu, että hytkymistä on juuri silloin kun polttoaine on kuumaa. Mutta mitä ilmiöitä kuuma polttoaine aiheuttaa? Jos pumpun takapään laakeri on väljä niin miksi ilmiö vain kuumana? Onko kenelläkään tietoa siirtopumpun toiminnasta tai vikaantumisesta OM606:ssa? Voisiko siirtopumpun kuluminen aiheuttaa polttoaineen saannissa ongelmaa nimenomaan kuumana?
Lyhyesti, mitä on tehty: ruiskutushetkeä käännetty aikaisemmalle jakoketjun kuluman kompensoimiseksi (ei vaikuttanut hytkytykseen, mutta sen sijaan korjasi yli 1000 rpm röpellyksen), ilmavuodot korjattu, suuttimet tarkistettu ja olivat ok, paineventtiilien o-renkaat ja messinkiprikat uusittu, ruiskutuspumppu ja sen ympäristön putket eivät vuoda naftaa ulospäin, suodattimet ovat uudet, öljyt vaihdettu ja venttiilinnostajat eivät pahemmin ääntele, jakoketjun kiristin uusittu (turhaan?), termostaatti 80°C uusittu, nesteet ja öljyt pysyvät erossa toisistaan, kone ei juurikaan vuoda ulospäin mitään paitsi ahtoputken juuresta.
Kysymys kuuluu edelleen mikä piru sitä hytkyttää?
edit:
Ajoinpa vielä CRC:n ruiskunpuhdistusmyrkyt koneesta läpi ja eipä tuollakaan tullut muutosta asiaan eli hytkyttää. Sitten lähes tyhjään tankkiin liki 70 litraa kylmää dieseliä ja kymmenkunta km ajoa ja hytkytys lähes kokonaan pois. Taitaa soveltua tämä 300 turbo vain talviajeluun?

edit2:
Siirtopumppu uusittu, paluupuolen paineventtiili uusittu, suutinkärjet uusittu, hytkyy edelleen. Onko se pumppu sittenkin rikki?
edit3:
Ruiskutuspumpun paineventtiileistä taisi löytyä syy hytkytykseen. Ei tarvinnut uusia osia, ainoastaan löysäys ja kiristys ohjeen mukaisesti momenttiin. Tulihan tässä siis aiemmin uusittua ehkä vähän turhaan muitakin osia, mutta lopulta ongelma selvisi. Saattoihan tässä olla eri asioiden yhteisvaikutuksestakin kyse, mutta siihen ei täyttä selvyyttä nyt saatu.