w210 320 cdi tehoton kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TeeTee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 14.06.2010 18:15

w210 320 cdi tehoton kylmänä

Viesti Kirjoittaja TeeTee »

Olis pikkasen ongelmaa Väyrysen kanssa. Kylmänä auto on tehoton, kaasun kun painaa pohjaan niin vaihtaa kyllä pienempää sisään mutta vääntöä ei sitten ollenkaan. Lämmöt kun nousee puoleen väliin niin alkaa pelaamaan normaalisti. EGR on poistettu ohjelmallisesti pois pelistä eli sen ei pitäisi ainakaan vaikuttaa asiaan. Onko ilmamäärämittarillakaan enää mitään merkitystä, jos EGR on pois pelistä? Voisko olla lambdavika tms. tai sitten ahtopaineanturi? Vikakoodit on luettu ja tämmönen olis päällä koko ajan "VOLTAGE SUPPLY OF COMPONENT Y31/1 (EGR VACUUM TRANSDUCER)" eli ilmeisesti EGR:n alipaineventtiilin käyttöjännitteessä häröä. Onko sillä alipaineventtiililläkään enää merkitystä jos EGR on poistettu?
Yksi vaihtoehto voisi olla vielä turbon siipiä ohjaava alipaineventtiili (samanlainen kuin EGR:llä) eli turbon siivet eivät kääntyisikään oikeaan asentoon -> ei nosta ahtopaineita. Mutta pitäisikö tästä tulla vikailmoitus? Missäs vaiheessa niiden siipien asento muuttuu?
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Kyllä sen kuuluukin kylmänä olla hieman tehottoman oloinen (ei kyllä varsinaisesti täysin tehoton), eli jos pakkasesta ampaiset liikkeelle niin on hieman suojaa omia tyhmyyksiä vastaan...Tosin montaa sataa metriä ei tarvi kurvailla, että lämpenee sen verran että on normitehot (ja ei se ole kyllä koneen lämpötilasta kiinni). Automaattiloota rajoittaa kylmänä ollessaan annettavan voiman määrää automaagisesti. Esim. jos 10-20 asteen pakkasesta starttaat kylmänä niin auto tuntuu suorastaan tosi tehottomalta ensimmäiset pari sataa metriä, eikä kukaan fiksu kyllä lähde testaamaankaan 0-100 vetoja heti hangesta.

Joku viisaampi voi kertoa, millainen tuo laatikon kylmäohjelma on tarkasti ottaen ja mitkä on sen raja-arvot / mistä saa arvonsa. Huonosta/vanhasta akusta tulee mitä ihmeellisimpiä *voltage* -ilmoituksia.
TeeTee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 14.06.2010 18:15

Viesti Kirjoittaja TeeTee »

Eli voisiko ongelma ollakin lootassa eikä koneessa/turbossa? Nykyisin autolla pitää ajella lämmöt puoleenväliin ennenkuin tehoja alkaa taas tulemaan. Lueskelin että joillain oli ollut öljyä jossakin automaattilaatikonohjausyksikössä, pitää varmaan tarkistaa itseltäkin. Akku on melko uusi (puoli vuotta vanha), joten en usko että siinä olisi vikaa.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Jos EGR on poistettu siten että puhtaanilmanpyynti-kartta on vedetty levyksi maksimiarvoonsa niin moottori pyytää vain puhdasta ilmaa joka tilanteessa.
Mutta vastaavasti se moottorin paskottamislaitteisto täytyy olla sähkö/alipainejuttuineen toimintavalmiudessa. Ilmamassamittaria ei ole kyllä mulla tarvinnut enää vaihtaa ohjelmoinnin jälkeen.
Luulisi että tuolla sun vikakoodilla tulee jo jotain käyntiin liittyviä ongelmia. Tsekkaa se alipainesäätäjä/pistoke. VNT-siipien vastaava siirtää siivet ääriasennosta toiseen kun laitat moottorin käyntiin. Ahtopaineista tulee kyllä vikakoodit jos heittoa löytyy.
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: w210 320 cdi tehoton kylmänä

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

TeeTee kirjoitti: Kylmänä auto on tehoton, kaasun kun painaa pohjaan niin vaihtaa kyllä pienempää sisään mutta vääntöä ei sitten ollenkaan.
Näin en tekis uudelle, enkä vanhalle ikänä. Ei sitä konetta ole tehty revittelyyn raudan ollessa vaikkapa +30C, puhumattakaan miinus asteista.

Vikaahan autossasi voi olla oikeasti, sitä en väitä, mutta mielestäin kylmänä auto saisikin olla vähän tehoton, jottei niitä koneita pilattaisi sillä kun kylmänä vedätellään. Ja ei sit herneitä! Tämä vain puhdas vapaan kansalaisen mielipide =D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mittaa sille egr,ää käyttävälle alipaineventtiilille tulevaa ohjaus jänniteitä.
Niitä on kolme: Maa, 12V ja 1-4V.
Vertaa Ahdinta ohjaavan jännitteisiin.
-> onko johtosarjassa vika.

Vaihda venttiileitä keskenään, siirtyykö vika mukana.

Vaikka egr olisikkin ohjelmasta poikeen, täytyy sen alipaineventtiilin kuitenkin olla sähköisesti kunnossa.
Kun virta panaan päälle ja auto kännistetään, käyttää ilmeisesti itsediaknoosi sitä egr,rää kuitenkin 50% pulssisuhteessa, ennenkuin painaa sen kiinni, jossa se sitten pysyy.
Sitä kierrätystä ja sen toteutumista ei valvota, mutta sitä venttiiliä käytetään "päällä", jotta käyttöjärjestelmälle selviää, onko se ok.

Toivottavasti auttoi vähän "eteenpäin".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
...Semmoinen juttu vielä tuli tuossa omaa purkaessani, että jos olisi mahdollista vaikka jostain aikaisemmasta termostaatista kokeilla lämpöanturia vaihtaa, vaikuttaisikko se asiaan jotenkin, noillahan voisi olla sama virransyöttö alipaineventtiilin ja monen muunkin kanssa...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TeeTee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 14.06.2010 18:15

Viesti Kirjoittaja TeeTee »

EGR:ää ohjaavalle alipaineventtiilille tulee vain kaksi piuhaa, pitäiskö jännite mitata niiden väliltä vai runkomaata vasten? Voiko sen EGR:ää ja ahdinta ohjaavan venttiilin vaihtaa keskenään eli onko ne täysin samanlaisia?
Vastaa Viestiin