Ruostetäplän korjaaminen
Ruostetäplän korjaaminen
Eli ongelmana siis, kun tossa pesin painepesurilla autoa, niin kattoluukun kohdalta lähti maali irti ja alta paljastui semmoinen 1cm x 1cm ruostetäplä. Pistin nyt siihen aluksi semmoista Dinitrolia, tai mikä se nyt oli, siis semmoista ruosteen leviämistä estävää ainetta. Pientä vinkkiä kaipaisin tästä eteenpäin miten sen saisi mahdollisimman siististi laitettua (ja en sitten rupea hiekkapuhaltamaan koko kattoa yhen ruostetäplän takia). Alkuperäisen näköiseksihän sitä ei saa, millä keinolla saa parhaan lopputuloksen
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
1. Puhdista alue + ympäristö kunnolla pois rasvasta, silikoniöljystä ynnä muista tervaksista ja vahoista.
2. Hio hiontapaperilla ruostealue + pari senttiä sen ympäriltä puhtaalle pellille.
3. Kohta 1 uusiksi.
4. Ruiskuta käläkälä pullossa oleva pohjamaali hiotulle ja puhdistetulle alueelle plus pikkusen maalireunojen yli.
5. Polta nortti tai joku vastaava, jonka aikana pohjamaali kuivuu.
6. Hio pohjamaalin pintaa ... vaikka 800 paprulla.
7. Kohta 1 taas.
8. Suhauta käläkälä kakkospullosta pintaväri. Saa mennä vähän yli.
9. Polta uus nortti.
10. Ota jotain hiontapastaa, vai miksikä niitä kutsutaan ja aloita ainetta hieromaan sieltä sumurajan alueelta kohti maalattua pintaa.
11. Jos tulj hyvä, niin taputa ihtees olalle ja polta nortti. Jos ei tullu hyvä, niin kiroa minut alimpaan helvettiin.
2. Hio hiontapaperilla ruostealue + pari senttiä sen ympäriltä puhtaalle pellille.
3. Kohta 1 uusiksi.
4. Ruiskuta käläkälä pullossa oleva pohjamaali hiotulle ja puhdistetulle alueelle plus pikkusen maalireunojen yli.
5. Polta nortti tai joku vastaava, jonka aikana pohjamaali kuivuu.
6. Hio pohjamaalin pintaa ... vaikka 800 paprulla.
7. Kohta 1 taas.
8. Suhauta käläkälä kakkospullosta pintaväri. Saa mennä vähän yli.
9. Polta uus nortti.
10. Ota jotain hiontapastaa, vai miksikä niitä kutsutaan ja aloita ainetta hieromaan sieltä sumurajan alueelta kohti maalattua pintaa.
11. Jos tulj hyvä, niin taputa ihtees olalle ja polta nortti. Jos ei tullu hyvä, niin kiroa minut alimpaan helvettiin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tai sitte jos meinaat pitää autoa kauemminkin ja haluat oikeasti hyvän ja kestävän nii unohdat nuo käläkälä-maalit, irrotat kattoverhouksen, putsaat ruostekohdan pellin molemmilta puolilta ja maalaat koko katon uudestaan. Jos teet pohjatyöt itse + hommaat maalit ja lakat nii maalauttaminen ammattilaisella ei montaa kymppiä maksa.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
tommosen paikkasin omasta audista aikoinaan.
dremelin 180 hiontatyynyllä vedin ruosteet pois, jäi pilkkuja kuitenkin joten ruosteenestoainetta (muistaakseni dinitrol myös) käytin siihen päälle. sellasta joka on spraypullossa, mutta penslasin sen ettei sumu leviä. pari kerrosta tuli laitettua. (pelti muuttui violetiksi)
seuraavana päivänä laitoin päälle pensselillä pohjamaalia, pikkusen pakkelia ja taas pohjamaalia, hioin välis tasaseks dremelin 400 tyynyl.
päälle laitoin pensselillä autolle sävytettyä kakskomponenttispraytä, eli ruiskasin sprayn kippoon eka.
Työstetty alue jää todella pieneksi, tyyliin ruostealuetta hieman suurempi kun ei sumuttele. Pakkelin ansiosta ei paikkaa käytännössä näe. Se on nyt kestäny 4 vuotta virheettömänä.
itseasiassa useampikin paikka tuli tehtyä, mm konepellistä 3 ja katon etureunasta 2.
dremelin 180 hiontatyynyllä vedin ruosteet pois, jäi pilkkuja kuitenkin joten ruosteenestoainetta (muistaakseni dinitrol myös) käytin siihen päälle. sellasta joka on spraypullossa, mutta penslasin sen ettei sumu leviä. pari kerrosta tuli laitettua. (pelti muuttui violetiksi)
seuraavana päivänä laitoin päälle pensselillä pohjamaalia, pikkusen pakkelia ja taas pohjamaalia, hioin välis tasaseks dremelin 400 tyynyl.
päälle laitoin pensselillä autolle sävytettyä kakskomponenttispraytä, eli ruiskasin sprayn kippoon eka.
Työstetty alue jää todella pieneksi, tyyliin ruostealuetta hieman suurempi kun ei sumuttele. Pakkelin ansiosta ei paikkaa käytännössä näe. Se on nyt kestäny 4 vuotta virheettömänä.
itseasiassa useampikin paikka tuli tehtyä, mm konepellistä 3 ja katon etureunasta 2.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Onko muut ihmetelleet,kuinka Wheeler Dealersin Ed China aina onnistuu niin hienosti spraymaalauksissaan?Sellaiselle kaverille olisi käyttöä.
Jotenkin vaan tulee epäuskoinen olo,että eihän se noin helppoa voi olla?
Eipä silti,varsin tyydyttäviä paikkamaalauksia tein itsekin aikanaan vaalean beigeen 123:seen.Kaipa noita ei-metallivärejä voi onnistuneestikin maalata,ainakin mikäli kriteerinä on se,näkyykö että on maalattu.Tai ehkä itsellä kävi vain säkä sävyn kanssa.
Sittemmin ollutkin ihan toivotonta metalliväristen mersujen kanssa.
Jotenkin vaan tulee epäuskoinen olo,että eihän se noin helppoa voi olla?
Eipä silti,varsin tyydyttäviä paikkamaalauksia tein itsekin aikanaan vaalean beigeen 123:seen.Kaipa noita ei-metallivärejä voi onnistuneestikin maalata,ainakin mikäli kriteerinä on se,näkyykö että on maalattu.Tai ehkä itsellä kävi vain säkä sävyn kanssa.
Sittemmin ollutkin ihan toivotonta metalliväristen mersujen kanssa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Saa myös aika hyvää jälkeä, kun jaksaa hioa niin perkeleesti vesihiomapaperilla aina karheudesta 800 - 12000:een. Pohjamaaliksi 2-komponenttimyrkky ja päälle vaikka pensselillä törkkii oikeeta väriä ja hioo sitten perkeleesti näpräten ja sen jälkeen lakkaus ja sama hionta lakalle. Sitten ku lakka on ihan sileä jollain 8000:lla vesihiekkapaprulla niin vielä myllytys päälle ja vahat pintaan. Ite korjasin Väykyn etulokarin kaaren julkipintaa noin viime talvena ja pirun hyvä on ollu. Ei tiedä että olis korjattu ellen itse tietäis sitä tehneeni.
Se on aina niin ja näin noissa pienissä paikkamaalauksissa. Olen tullut siihen tulokseen, että kanattaa maalata kerralla hieman isompi osa-alue, kuin alkaa käyttämään tuntikausia 1x1 cm kokoisen alueen nysväämiseen. Nopeammin maalaa vaikka koko lokarin, kuin alkaa pientä piskua täyttämään maalilla, kuivattelemaan ja kiillottelemaan.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Aika vanhanaikasta. Maalaat koko lokarin ja kattelet sitten sävyeroa oven ja lokarin välillä? Juu ei. Nykypäivänä automaalaamotkin maalaavat vain sen mitä on pakko. Eli sumurajalla ja myllytys perään. Saa olla vähän sävyeroakin, ei huomaa kovinkaan helposti häivytettyä rajaa.rokka65 kirjoitti:Se on aina niin ja näin noissa pienissä paikkamaalauksissa. Olen tullut siihen tulokseen, että kanattaa maalata kerralla hieman isompi osa-alue, kuin alkaa käyttämään tuntikausia 1x1 cm kokoisen alueen nysväämiseen. Nopeammin maalaa vaikka koko lokarin, kuin alkaa pientä piskua täyttämään maalilla, kuivattelemaan ja kiillottelemaan.
Kyllä se paikkamaalaus on kaikista paras keino. Toki se pitää tehdä kunnon maaleilla ja ruiskulla.
Maalataan ja maalataan. Nykysin kun tehdään lähes kaikki maalaukset 2-kerros menetelmällä, eli värimassa ja lakka päälle. Teen kyllä häivyttämällä, mutta lakkaan koko kappaleen jos esim. etulokari kyseessä. Nuo sumuraja maalaukset alkaa liestymään muutaman kuukauden kuluttua, vaikka ne tekisi kuinka huolella tahansa.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.