Sytytysjärjestelmän ohjaus yksikkö vai mikähän vikana ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
swis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 14.05.2010 14:40

Sytytysjärjestelmän ohjaus yksikkö vai mikähän vikana ?

Viesti Kirjoittaja swis »

MB sammui ajosta, ensi oire oli kuin auto olisi lyönyt itse jarrut pohjaan ja siihen jäi.

Pienen vilvoittelun jälkeen matkaa taas jatkettiin jonkun aikaa kunnes taas alkoi yskimään eikä ottanut kieroksia, hyytyi ja sama jatkuu edelleen.

Oma arvaus osuisi sytytysjärjestelmän ohjaus yksikköön, toki voin olla aivan hako teillä mutta jos jollain olisi vinkkiä ?

Tarvikkeena ei kyseistä osaa kuulemma saa ja Vehon hinta on tähtitieteellinen.

Ei kenelläkään ole nurkissa joutilaana kyseistä osaa jos vika paikallistuu siihen ?

Vinkkiä MB purkaamoista ( tuntuu avautuvan jonkun verran noit purkaamoita noista linkeistä ) / paikoista joista osaa voisi kysellä, uutena tai käytettynä..se Veho on pois laskuista :D

Potilas oli 190 E, 2.6, 1989 kilometrejä 180000
Viimeksi muokannut swis, Su 10.10.2010 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 190 E, 2.6, 1989
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllähän tuohon löytyy paljonkin purettua osaa ja ei tosiaan tartte mennä marmori tiskille.
Ja voihan sen korjatakin mutta purkuosaa löytyy halvemmalla.
Eikun ostetaan osioon hakua. :D
Hyviä kyllä nää meset kun löytyy kyllä osaa ja ihan kohtuu hintaista uutta kuin käytettyäkin,ainakin vanhemmat mallit.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
swis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 14.05.2010 14:40

Viesti Kirjoittaja swis »

Jaaha, kaippa sitä joutuu Mesestä luopumaan kun vikaa vaan ei pysty paikallistamaan.
Auto on ollut merkkiliikkeessä, pajoilla, auto sähkö pajoilla ja kukaan ei ole löytänyt vikaa.
Aina saa vastauksen että jos vika ei ole " päällä " on sitä vaikea löytää..näinhän se on.

Vika tulee silloin tällöin yks kaks mutta takuu varmasti se tulee, auto sammuu ja matka päättyy, vartin jäähdyttely ja matka jatkuu..aluksi vähän nykimällä.
Vaihdettu jo kuitenkin bensa pumppu, bensa suodatin, p.a rele, tulpat, tulpan johdot, + lukematon määrä tarkistuksia tehty sähköpuoleen liikkeen toimesta. Bensaakin on kokeiltu 95 ja 98 oktaaneilla.
Sytytys yksiköt ja asentoanturitkin on kuulemma "mitattu"
MB 190 E, 2.6, 1989
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Viallinen puola voi tehdä tuota.
Kuumeneeko se?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

itsellä aikanaan toisen merkkisessä autossa puola tekin tuon tempun.Puola mitattiin ammattikoululla,mutta he pois sulkivat vaihtoehdon,että kun puola kuumenee niin käämeissä tulee katko.
Eli puola laitettiin takaisin penkkiin ja lämmitettiin kuumailmapuhaltimella,kas alkoi pätkimään kipinä! Ja ennen tätä sit vaihdettiinkin johdot,tulpat,virranjakaja,sytytysyksikkö 2 kertaa..ym..ym..
swis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 14.05.2010 14:40

Viesti Kirjoittaja swis »

Kiitokset vinkeistä..tutkaillaan tuota puolaa ja sen kuumenemista.
Jättipä taas aamulla tielle, ostin pakaste pussin viereisestä kaupasta, laitoin sytytysohjain yksikön päälle vähäksi aikaa ja kas..sehän lähti käyntiin ??

Muutama kilometri pätkivää ajoa ja alkoi toimia normaalisti, tosin moottoritiellä laitoin tallan pohjaan niin alkoi yskimään, kaasua löysäämällä matka jatkui.
Nyt kone täysin kylmä ja ei ongelmia käynnistyksessä / käymisessä / ajossa...kunnes taas..

Jääkö tässä mallissa vikakoodit muistiin ? Vai pitäisikö se vika olla päällä jotta vikakoodin lukija paikallistaisi vian ?
MB 190 E, 2.6, 1989
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sytytys yksikön alla kun se nojaa koripeltiin kuuluu olla sellainen rasva/tahna joka siirtää lämpöä yksiköstä pois jolloin se jäähtyy.
Oiskohan orgkkis rasva hävinnyt jo pois?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuparitahna ajaa varsin saman asian lämmönjohdossa niin ei tartte erikoisia ja kalliita rasvoja ostaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

ei toi piitahnakaan nyt ihan kauheen kallista ole...
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=32904

Tuossa mersussa on katalysaattori...? minkälaisia arvoja antaa pakokaasumittaus?
swis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 14.05.2010 14:40

Viesti Kirjoittaja swis »

vanttom kirjoitti:ei toi piitahnakaan nyt ihan kauheen kallista ole...
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=32904

Tuossa mersussa on katalysaattori...? minkälaisia arvoja antaa pakokaasumittaus?
Äskettäisen katsastuksen perusteella arvot ovat Inssinkin mielestä kuin " uudessa " autossa.

Aloitan noiden kohteiden tarkastuksen joita tässä topikissa on vihjailtu hetti kun aika antaa periksi.
Käsittämätöntä ettei merkki ja merkitön huolto kukaan edes vihjaissut noista asioista, tarkemmin kun miettii niin hyvin potentiaalisia vian aiuhettajia ovat tuo puola ja tahnan loppuminen yksikön alta / yksikkö itsessään.

Toisaalta kyllä se luotto merkkiliikkeeseen ruotsalaisten kulkimien osalta on myös mennyt ajat sitten. Paremman analyysin ja yleensä oikean sai niihinkin aina merkkifoorumilta kuten nytkin.
MB 190 E, 2.6, 1989
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1802
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Vielä yksi vikapaikka voi olla mahdollista, eli se vauhtipyörältä syttyhetken antava anturi. Se voi kuumetessaan lopettaa toimintansa ja palautuu hetken jäähdyttyään. Eräs mersuihin erikoistunut korjaamo oli etsinyt vikaa tosissaan ja kauan kun vika oli tullut kuumana konepelti kiinni mutta ei kun konepelti oli ollut avattuna. Elikkäs pienestä oli ollut kiinni. En muista vastusarvoa mikä sieltä pitäisi kunnossaollessa löytyä, mutta voit mitata sen kylmänä ja kun vika pamahtaa päälle niin välitön mittaus paljastaa onko vika siinä. Niin ja jos sulla on stroboskooppi niin sillä voit katsoa vian päälläollessa tuleeko tulpille kipinää lainkaan vai jääkö vika bensapuolelle.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Kampiakselin vastus arvoista.

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

sompio kirjoitti:Vielä yksi vikapaikka voi olla mahdollista, eli se vauhtipyörältä syttyhetken antava anturi. Se voi kuumetessaan lopettaa toimintansa ja palautuu hetken jäähdyttyään. Eräs mersuihin erikoistunut korjaamo oli etsinyt vikaa tosissaan ja kauan kun vika oli tullut kuumana konepelti kiinni mutta ei kun konepelti oli ollut avattuna. Elikkäs pienestä oli ollut kiinni. En muista vastusarvoa mikä sieltä pitäisi kunnossaollessa löytyä, mutta voit mitata sen kylmänä ja kun vika pamahtaa päälle niin välitön mittaus paljastaa onko vika siinä. Niin ja jos sulla on stroboskooppi niin sillä voit katsoa vian päälläollessa tuleeko tulpille kipinää lainkaan vai jääkö vika bensapuolelle.

Jos näistä olisi edes jotain apua tutkimisessa ovat ainakin suuntaa antavia.
320 TE 1993 kampiakselin vastusarvot ovat moninapaliittimeltä mitattuna seuraavat: Liitin 2 /29 ja liitin 2 /30 välillä 680 - 1200 Ohmia.
Mittasin tänään omastani ja arvo 843 Ohmia auto ei ollut ajettua ilman lämpötila 26 astetta.
Meseillään
swis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 14.05.2010 14:40

Viesti Kirjoittaja swis »

Kiitokset vastauksista..

Tahnaa sytkäyksikön alle on ostettu ( ei vielä laitettu ), puola johtoineen odottaa auto tallissa jne, jne..tulisi vaan viat esille, edellisen kirjoitukseni jälkeen kun ei ole ollut pienintäkään murhetta :shock:
MB 190 E, 2.6, 1989
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

onkohan tuota virranjakajan kantta ja pyörijää vaihettu? olin lukevinani että ei? Vikaa ei silmämääräisesti monesti näe... paitsi joskus.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
swis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 14.05.2010 14:40

Viesti Kirjoittaja swis »

Johan toimii, mutta tulihan askarreltuakin : bensapumput, bensa suodatin, tulpat, tulppien johtosarjat, virranjakaja, tahnat sytkäyksikön alle, puola, muutama " anturi / tunnistin " bensa ja ylijännite reelettäkin tinattu, ilmamassamittaria puhdisteltu..mikä sitten lie se oikea korjaus toimi olikaan...mutta toimiipa :)
MB 190 E, 2.6, 1989
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Sytytysjärjestelmän ohjaus yksikkö vai mikähän vikana ?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

swis kirjoitti:MB sammui ajosta, ensi oire oli kuin auto olisi lyönyt itse jarrut pohjaan ja siihen jäi.

Pienen vilvoittelun jälkeen matkaa taas jatkettiin jonkun aikaa kunnes taas alkoi yskimään eikä ottanut kieroksia, hyytyi ja sama jatkuu edelleen.

Oma arvaus osuisi sytytysjärjestelmän ohjaus yksikköön, toki voin olla aivan hako teillä mutta jos jollain olisi vinkkiä ?

Tarvikkeena ei kyseistä osaa kuulemma saa ja Vehon hinta on tähtitieteellinen.

Ei kenelläkään ole nurkissa joutilaana kyseistä osaa jos vika paikallistuu siihen ?

Vinkkiä MB purkaamoista ( tuntuu avautuvan jonkun verran noit purkaamoita noista linkeistä ) / paikoista joista osaa voisi kysellä, uutena tai käytettynä..se Veho on pois laskuista :D

Potilas oli 190 E, 2.6, 1989 kilometrejä 180000
Lähetä boxi Vekatronicille Vaasaan takkuu korjaus ja edulliset hinnat.
Meseillään
Maxii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 14.12.2008 12:47

Viesti Kirjoittaja Maxii »

Hyvä jos nyt toimii, mutta jos vielä alkaa temppuilemaan, niin multa löytyy purettuna 2.6l, eli on esim toimiva sytytyksen ohjausboksi ja kaikkea muutakin tohon autoon.
Vastaa Viestiin